پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشتهرشته های دانشگاهی انسانی

معرفی رشته ایران شناسی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

اگر به رشته ایران شناسی علاقمند هستید و یا می خواهید درباره این رشته بیش تر بدانید, این مطلب مناسب شما است. رشته ایران شناسی یکی از رشته های زیر مجموعه گروه انسانی است و افراد زیادی چه در ایران و چه در خارج از ایران به این رشته علاقمند بوده و آن را مطالعه می کنند. متقاضیان کنکور انسانی برای دریافت مشاوره تحصیلی و انتخاب رشته با مشاوران کنکور انسانی مجموعه آکو می توانند در ارتباط باشند و برنامه ریزی های درسی خود را نیز انجام دهند.

12

رشته ایران شناسی

ایران یکی از کشورهایی است که به دلیل موقعیت سیاسی, اجتماعی و فرهنگی که دارد همواره از گذشته تا به حال مورد توجه افراد زیادی از جمله باستان شناسان, جهان گردان و تاریخدانان قرار گرفته. از قدیمی ترین کسانی که ایران را یا بهتر است بگوییم به تخت جمشید توجه نشان داده و آن را بررسی کرد به قرن 15 میلادی باز می گردد.

در سال های بعدی یعنی در سال 1618 میلادی اروپاییان با خط میخی آشنا شدند. با گذشت زمان در سال 1621 پیشاهنگ کشور ایتالیا به تخت جمشید توجه نموده و از خطوط میخی شبیه نویسی کرد. سپس در سال 1674 فردی با نام ژان شاردن که یکی از جهانگردان فرانسوی بود نسخه ای از کتیبه های فارسی باستان را با خود به اروپا برد. نکته جالب اینجا است که او نمی دانست کتیبه را از چه سمتی باید بخواند.

در تصاویر زیر, تصویر سمت چپ مربوط به جهانگرد فرانسوی ژان شاردن و تصویر سمت راست مربوط به باستان شناس و ایران شناس آلمانی ارنست امیل هرتسفلد در تخت جمشید می باشد.

این ها توضیحات مختصری درباره افرادی بود که به ایران و تاریخ آن علاقه داشتند و با تحقیق و بررسی های خود باعث افزایش علم در زممینه ایران شناسی و شناخت آثار باستانی ایرانی شدند. معمولا این افراد به تاریخ و مطالعه تاریخ کشورهای مختلف هم علاقه دارند. رشته تاریخ به همین دلیل ارائه می شود.

رشته ایران شناسی تاریخ و فرهنگ ایران را از دوره باستان تا به امروز مورد بررسی قرار می دهد. این بررسی ها شامل ادبیات, هنر, فرهنگ, تاریخ و در واقع هرآنچه که به ایران مربوط می شود است. همچنین در این رشته زبان های مختلفی که در ایران از گذشته تا الان وجود داشته و دچار تغییر و تحول شده هم مطالعه می شود. درواقع می توان گفت این رشته به زبان شناسی و باستان شناسی هم می پردازد.

تحصیل در رشته ایران شناسی

همانطور که گفتیم برای انتخاب رشته ایران شناسی باید در کنکور انسانی شرکت کنید. بعد از قبولی می توانید در دانشگاه های شبانه, آزاد, دولتی, روزانه و خودگردان به تحصیل در این رشته بپردازید. تسلط به زبان فارسی در این رشته کمک می کند تا مطالب را بهتر درک کنید که خوشبختانه دانشجویان ایرانی از این بابت مشکلی ندارند. اما تسلط به زبان انگلیسی هم در مطالعه منابع مختلف دیگر موثر خواهد بود.

14

از آنجایی که ممکن است تعدادی از افراد تنها به ایران باستان علاقه داشته باشند و گروهی دیگر به ایران معاصر, این رشته یعنی رشته ایران شناسی در دو گرایش ایران باستان و ایران معاصر ارائه می شود. در نیم سال اول دروسی که مطالعه می کنید بدین صورت است:

  • تاریخ فارسی
  • تاریخ ایران
  • تاریخ ادبیات ایران
  • مبانی ایران شناسی.

دروس مربوط به نیم سال دوم بسته به گرایشی که انتخاب کرده اید متفاوت می باشد. متقاضیان این رشته در آزمون کارشناسی ارشد می توانند یکی از 4 گرایش: ایران شناسی عمومی, ایران شناسی تاریخ, آداب و رسوم مراسم فرهنگی و اصول نسخه شناسی و مرمت نسخه های خطی و نسخه آرایی را انتخاب کنند. در ادامه جدولی تهیه کرده ایم که دروس این رشته را می توانید ببینید.

شناساییی و مطالعه اسناد ایران وکتیبه هاشناخت مبانی قصه های ایرانیزبان و ادبیات فارسیتایخ ایران بر اساس روایات ملیتاریخ معاصر ایران
زبان عربی پیشرفتهجهانگردی و گردشگریسفررنامه نویسی و تاریخ اجتماعی ایرانادبیات کودکانادبیات معاصر
متون نظم فارسیمتون نثر فارسی و تاثیر قرآن و حدیث بر زبان و ادب پارسیمباحث ویژهروش تحقیقسمینار
جهان ایرانی و ایران کنونیماخذشناسیتاریخ ایران 1تاریخ ادبیات 1جغرافیای تاریخی
حوزه های ایران شناسیتاریخ علم ایرانتاریخ ایران 2تاریخ هنر ایران

دانشگاه های ارائه دهنده رشته ایران شناسی

حالا که با رشته ایران شناسی آشنا شدید و دروس دانشگاهی آن را مطالعه کردید, بهتر است تا دانشگاه های معتبری که رشته ایران شناسی را ارائه می دهند بررسی کنید. هر دانشگاه شرایط تحصیلی متفاوت و ظرفیت محدودی دارد. بنابراین قبل از انتخاب دانشگاه شرایط ثبت نام و … آن را به دقت بررسی کنید.

نام دانشگاهنوع رشتهظرفیتشهرنوع پذیرش
دانشگاه بوعلی سیناروزانه35همدانبا آزمون
دانشگاه ولی عصرروزانه1رفسنجانبی آزمون
دانشگاه میبدروزانه1میبدبی آزمون
دانشگاه میبدروزانه24میبدبی آزمون
دانشگاه ولی عصرروزانه35رفسنجانبی آزمون
دانشگاه ولی عصرشبانه5رفسنجانبی آزمون

بازار کار رشته ایران شناسی

بطور عومی دانشجویان رشته ای را انتخاب می کنند که بازار کار خوب و ترجیحا پر رونقی داشته باشد. انتظاری که محصلان بعد از چندین سال تحصیل دارند, پیدا کردن شغل مورد نظرشان مربوط به رشته ای است که خوانده اند. رشته ایران شناسی دید وسیعی به محصلان می دهند و در بسیاری از حوزه ها سرک می کشد. بنابراین محصلان و فارغ التحصیلان این رشته با حجم زیادی علم ودانش همراه خواهند بود.

اما این رشته نسبت به برخی از رشته های پرطرفدار بازار کار کمتری ممکن است داشته باشد. البته به این معنا نیست که بازار کار برای فارغ التحصیلان این رشته وجود ندارد. با توجه به علاقه هر فرد مشاغلی مانند روزنامه نگاری, خدمات سیاسی, تدریس, ترجمه در موزه ها وکتابخانه ها و کار در صدا و سیما مشغول شوند.

مشاوره تحصیلی آکو

رشته ایران شناسی وسعت زیادی از نظر دانش و تاریخ دارد. افرادی که در این رشته تحصیل می کنند متوجه خواهند شد که به چه گرایشات دیگری از رشته ایران شناسی علاقه دارند. در واقع مممکن است چندین گرایش برای دانشجویان این رشته جذاب باشد. برای مثال رشته مرمت بناهای تاریخی رشته ای است که وجه اشتراک با رشته ایران شناسی دارد.

برای آن که با سایر رشته های کنکوری آشنا شوید به سایت پرسا مراجعه کنید و برای دیدن اخبار تحصیلی در اینستاگرام آکو عضو شوید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا