پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مقالات آموزشی و مشاوره ای

هیچ دبیری نمی تواند درس خودش را 100 بزند

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در مقاله هیچ دبیری نمی تواند درس خودش را 100 بزند به شرح این موضوع می پردازیم. دانش آموزان معمولاً طی 11 سال تحصیلی خود در دوران مدرسه، تلاش می‌کنند تا به حد نهایی عالی بودن دست پیدا کنند. این حد نهایی نمره 20 و حفظ کردن خط به خط کتاب‌های درسی است. و درست زمانی که دانش آموز وارد سال آخر مدرسه خود می‌شود و در تکاپوی کنکور قرار می‌گیرد نیز از خود توقع دارد که بتواند خط به خط تمام دروس سه سال دبیرستان را حفظ کند و بتواند درصد کامل را در همه دروس در زمان محدود خودشان به دست آورد! غافل از اینکه حتی دبیری که سال‌هاست به تدریس درس خودش پرداخته خط به خط کتاب را حفظ نمی‌باشد و نمی‌تواند در شرایط کنکور به درصد 100 برسد و احتمال آن تقریباً به صفر نزدیک است. همه ی این موارد را در نظر داشته باشید که زمان پاسخگویی به سوالات کنکور علاوه بر دانش نیاز به مهارت های دیگری نیز هست. مانند کنترل شرایط و زمان و مهم تر از همه اینکه شما در کنکور موظف به پاسخگویی سوالات مختلف از دروس مختلف هستید پس نمیتوانید توقع داشته باشید که ذهنتان سر جلسه بازدهی پاسخگویی 100 درصدی داشته باشد. در این مقاله می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که چه چیزی باعث این طرز فکر در دانش آموز می‌شود.

کمال گرایی

در مقاله هیچ دبیری نمی تواند درس خودش را 100 بزند به شرح کمال گرایی می پردازیم. درست در مقابل نقطه واقع‌بینی، کمال گرایی قرار گرفته است. سرزمینی وسیع و مملو از بلندپروازی که هر انسانی را به سمت خود جذب می‌کند. در واقع در هنگام کمال گرایی شما چیزی بیش از توانتان را خرج می‌کنید تا به خواسته‌تان برسید. در انتها و هنگام دستیابی به هدف متوجه خواهید شد دستاوردی که به دست آوردید با تصوراتتان فرق می‌کند. موضوع کمال گرایی یک اصل ذاتی در انسان است. اما متأسفانه در مدارس و سیستم آموزشی که ما شاهدش هستیم این کمال گرایی به طور مضاعف به دانش آموزان تزریق می‌شود. می‌توان این‌گونه گفت که دانش آموزان به یک بیمار کمال گرا تبدیل می‌شوند که 11 سال می‌توانند این حس کمال را با نمره 20 آرام کنند اما هنگامی که در سال کنکور قرار می‌گیرند اوضاع متفاوت می‌شود. چرا که در شرایط کنکور و نحوه درس خواندن برای کنکور دانش آموز نمی‌تواند به کمال خود برسد و همین باعث ایجاد حس سرخوردگی و ناامیدی در او می‌شود. کمال گرایی باعث می‌شود دانش آموز فارغ از توجه به شرایط و زمان فعلی یک لیست بلندبالا از اهداف سخت‌گیرانه برای خود تهیه کند و خود را موظف به رسیدن به‌تمامی اهداف بداند. داشتن هدف و برنامه ریزی به‌هیچ‌عنوان بد نیست اما باید منطقی و قابل‌اجرا باشد. دقیقاً در همین نقطه است که دانش آموز از کمال گرایی ضربه می‌خورد. چرا که مدام در ذهنش این موضوع می‌گذرد که: من هرطور که شده باید رتبه 1 شوم. من باید همه درصدهایم 100 باشد. من نباید به تستی پاسخ غلط بدهم و … ! تمام اینها زمانی در ذهن دانش آموز می‌گذرد که حتی مُدرسی که سال‌هاست دارد مطالب را درس می‌دهد نمی‌تواند در شرایط کنکور درس خودش را صد بزند! پس نه دانش آموز و نه هیچ‌کس دیگری نباید از او توقع داشته باشد به درصد 100 برسد.

ویژگی افراد کمال گرا

در مقاله هیچ دبیری نمی تواند درس خودش را 100 بزند به ویژگی افراد کمال گرا می پردازیم. متأسفانه این نوع از کمال گرایی که چیزی جز استرس در دانش آموز ایجاد نمی‌کند، ذهن او را صفر و صدی می‌کند. یعنی همه چیز یا خوب مطلق است و یا بد مطلق. در واقع در چنین ذهنی تعادل وجود ندارد. به همین خاطر است که دانش آموز علی‌رغم پیشرفت‌هایی که دارد، هیچ پیشرفتی را احساس نمی‌کند و مدام فکر می‌کند یک جای کار می‌لنگد. افراد کمال گرا وسواس مطالعاتی دارند. چراکه از خود توقع دارند خط به خط کتاب را به‌خاطر بسپارند. همچنین ممکن است به‌خاطر ترس از تمام نکردن مطلبی و یا سختی آن مطالعه آن مبحث یا درس را به عقب بیندازند. به همین دلایل است که کمال گرایی باعث ایجاد استرس و افسردگی در آنها می‌شود. آنها می‌خواهند تمام‌کارها را خودشان انجام دهند و از کسی کمک نگیرند چون احساس می‌کنند دیگران به‌خوبی خودشان آن کار را انجام نمی‌دهند. فشار زیادی که افراد کمال گرا به خود وارد می‌کنند نتیجه‌ای جز بازماندن از راه برایشان ندارد.

معایب کمال گرایی

در مقاله هیچ دبیری نمی تواند درس خودش را 100 بزند به معایب کمال گرایی می پردازیم. کمال گرایی در مطالعه روزانه سبب می‌شود دانش آموز دچار وسواس فکری شود. مثلاً اگر به هر دلیلی نتواند صبح درس بخواند، کل روز خود را ازدست‌رفته می‌داند. این تفکر انگیزه و توان درس خواندن را در ادامه از آنها می‌گیرد. از نظر افراد کمال گرا موفقیت در بهترین بودن خلاصه می‌شود و هیچ حد وسطی برای آنها وجود ندارد. به طور معمول دانش آموزان پرتلاش دچار چنین افکاری هستند چراکه برای خود برنامه ریزی انجام داده‌اند و انتظار دارند همه چیز بی‌نقص باشد.

کمال گرایی در برنامه ریزی دانش آموز نیز می‌تواند خودش را نشان بدهد. برنامه ریزی باید واقع بینانه باشد، نه اینکه سراسر افراط باشد. کمال گرایی باعث می‌شود دانش آموزان میل به نوشتن برنامه‌های سنگین پیدا کنند. پس برنامه‌ای می‌نویسند که از واقعیت به دور است و از توانشان خارج. همان‌طور که همه می‌دانند سنگ بزرگ علامت نزدن است! اگر بخواهم از دیگر معایب کمال گرایی بگویم می‌توان به وارسی و پیگیری موضوعات پیش‌پاافتاده اشاره کرد. مثلاً فرد روی موضوعی تمرکز می‌کند که ارزش مطالعه برای کنکور را ندارد اما شخص تاکید دارد که آن را یاد بگیرد. یا تردید بر سر مسائل کوچک مانند اینکه از چه درسی شروع به خواندن کنم؟! فرد کمال گرا در اکثر مواقع از تغییر و ریسک‌کردن می‌ترسد و نمی‌تواند خود را از محدوده امنش خارج کند. اما چاره چیست؟! برای اینکه بتوانیم خود را از این کمال گرایی دور کنیم چه کاری باید انجام دهیم؟! در ادامه به راهکارهای غلبه بر کمال گرایی اشاره می‌کنیم.

راهکارهای غلبه بر کمال گرایی

در مقاله هیچ دبیری نمی تواند درس خودش را 100 بزند به راهکارهای غلبه بر کمال گرایی می پردازیم. در ابتدا باید بتوانید این را قبول کنید که این کمال گرایی برخلاف چیزی که به نظر می‌رسد ویژگی خوب و مثبتی نیست. بیشتر باعث ضربه به شما در این مسیر می‌شود و دست‌وپای شما را می‌بندد. پس بهتر است از همین امروز تلاش کنید بر این حس غلبه کنید تا با فکری راحت‌تر به ادامه راه بپردازید. از راهکارهای غلبه بر کمال گرایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • واقع بین بودن
  • سازگار و انعطاف پذیر بودن
  • شناسایی عادات اشتباه
  • داشتن برنامه ریزی و اولویت بندی

در ادامه به شرح موارد فوق می‌پردازیم.

واقع بین باشید

متأسفانه کمال گرایی در درس خواندن به شما اجازه نمی‌دهد تا واقعیت و زمان حال را ببینید. بلکه همواره شرایط را ایده‌آل می‌بینید و همین از پیشرفت شما جلوگیری می‌کند. مهم نیست الان در چه مرحله‌ای قرار گرفته‌اید، مهم این است همین‌الان شروع کنید و نسبت به گذشتهٔ خود پیشرفت کنید. امتحانات مدرسه و نحوه مطالعه دروس برای امتحانات تشریحی که معمولاً به‌صورت بقچه­ ای است، باعث می‌شود دانش آموز کمال گرا باشد و به دنبال درصد 100 باشد. اما زمانی که در آزمون شرکتت می‌کنند نمی‌تواند باتوجه‌به شرایط به درصد 100 برسند و همین باعث سرخوردگی آنان می‌شود. مسیر کنکور چیزی جدا از مسیری مدرسه و تشریحی خوانی است و موارد دیگری باید در نظر گرفته شود. تنها تسلط کامل بر مبحث نمی‌تواند به درصد 100 بیانجامد. برای گرفتن نتیجه خوب در کنکور باید صبور بود و دانست که نمی‌توان یک‌شبه به نوک قله صعود کرد.

مسائل را از دیدگاه بقیه هم ببینید

اینکه تلاش کنید از زاویه دیگری به وقایع نگاه کنید به شما کمک می‌کند راحت‌تر با شرایط سازگار شوید و انعطاف‌پذیر باشید. در واقع به شما کمک می‌کند ببینید آیا موضوع همان قدر که شما فکر می‌کنید دشوار و سخت است. با این فرض بهتر می‌توانید به خودتان کمک کنید و شرایط را کنترل کنید.

عادات اشتباه خود را شناسایی کنید

عادات و افکارتان را روی کاغذ بنویسید و آنها را بررسی کنید. ببینید کدام یک از عاداتتان از روی میل به کامل بودن ایجاد شده‌اند. با این کار راحت‌تر آنها را شناسایی می‌کنید و می‌توانید در ازبین‌بردن این عادات موفق عمل کنید.

برنامه ریزی و اولویت‌بندی داشته باشید

بهتر است برای پیشرفت‌هایتان هرچند کوچک پاداش در نظر بگیرید. به‌جای نتیجه به تلاش و زحمتی که می‌کشید فکر کنید و برایش ارزش قائل شوید. اهداف بزرگتان را به اهداف کوچک تقسیم‌بندی کنید. طبق اولویت‌هایتان به انجام کارها بپردازید تا همه جیز در کنار هم قرار بگیرد و طرح نهایی را به شما نشان دهد. برای شروع کردن منتظر شرایط خاص نمانید بلکه امروز بهترین فرصت برای شروع است.

در انتها بدانید کمال گرایی می‌تواند باعث ایجاد مشکلات روحی و درسی برایتان شود. دست‌وپای شما را زنجیر می‌کند و مانع پیشرفت شما می‌شود. بدانید کامل بودن و درصد 100 تنها به تسلط بر مطالب بازنمی‌گردد؛ نیاز است جوانب مختلف را در نظر بگیرید و آگاه باشید درصد 100 گرفتن به‌راحتی گرفتن نمره 20 در مدرسه نمی‌باشد. چراکه شما تک‌درس آزمون نمی‌دهید؛ در زمان محدود مجبور به پاسخگویی دروس عمومی و اختصاصی هستید. امکان دارد سر جلسه به مشکلی برخورد کنید، ممکن است با سؤالات دشوار زیادی مواجه شوید؛ در این شرایط باید کمال گرایی را کنار بگذارید. در عوض تلاش کنید در شرایط به وجود آمده بهترین خود را ارائه بدهید. به علت همین شرایط خاص است که حتی دبیر هم نمی‌تواند درس خود را 100 بزند؛ پس این توقع را از خود نداشته باشید. علت این موضوع نیز به وضوح مشخص است؛ همانطور که در تمام مقاله به این موضوع اشاره شد دانش و اطلاعات تنها برای پاسخگویی به سوالات کافی نمیباشد و داوطلب باید مدیریت کاملی بر استرس و زمان خود داشته باشد؛ به همین دلایل است که حتی دبیری که خط به خط کتاب را میداند و توانایی آموزش آن را دارد نمیتواند به درصد 100 برسد. بنابراین روی مسیر صحیح حرکتتان تمرکز کنید و بدانید نتیجه تلاش‌هایتان را دیر یا زود می‌گیرید.

تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم

در مقاله هیچ دبیری نمی‌تواند درس خودش را 100 بزند توضیحی درباره موضوع کمال گرایی را ارائه دادیم. اگر قبولی در کنکور و بهترین دانشگاه‌های کشور هدف شماست و می‌خواهید با ورود به دانشگاهی معتبر و انتخاب رشته‌ای مناسب آینده شغلی خود را به بهترین شکل بسازید، تیم مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی آکو به مدیریت مهندس حاج کرم در کنار شما خواهد بود. ما به شما کمک می‌کنیم تا در مهم‌ترین سال زندگی‌تان، بهترین خود را اجرا کنید و عالی‌ترین نتیجه را بگیرید. شما می‌توانید برای ارتباط با برترین مشاوران کشور با شماره 02633408944 ارتباط برقرار کنید. تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم اینجا حضور دارند تا پاسخگوی سؤالات شما باشند. همچنین می‌توانید سؤالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا