پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی گرایش های کارشناسی ارشدانتخاب رشته کارشناسی ارشد

کارشناسی ارشد رشته علوم و مهندسی آب

معرفی گرایش های کارشناسی ارشد رشته علوم و مهندسی آب

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

رشته علوم و مهندسی آب رشته ای نه چندان قدیمی در ایران می باشد که در سطح جهانی نیز توجه بسیار زیادی به آن می شود، زیرا با توجه به افزایش جمعیت و کمبود منابع آب شیرین باید مهندسانی در این زمینه وجود داشته باشند تا بتوانند به منابع بیشتری دست یابند یا به مدیریت منابعی که داریم بپردازند، آب یکی از مهم ترین عناصر زندگی انسان ها و تمام موجودات زنده بر روی زمین می باشد، از این حیث توجه به این عنصر طبیعی غیرقابل انکار می باشد، در ادامه این مقاله با مرکز انتخاب رشته آکو در کرج همراه باشید تا با کارشناسی ارشد رشته علوم و مهندسی آب بیش از پیش آشنا شوید.

کارشناسی ارشد رشته علوم و مهندسی آب

از آن جایی که این رشته یک رشته میان رشته ای می باشد بنابراین با بسیاری از رشته ها تعامل دارد و دانشجویانی که این رشته را برای تحصیل در دانشگاه انتخاب می کنند دروس رشته های دیگر را نیز در کنار دروس رشته خود مطالعه می کنند تا به ارتباط بین آب و تمامی صنایع دیگر را در کشور پی ببرند، این افراد به مطالعه دروس جغرافیا، مهندسی کشاورزی، مهندسی محیط زیست، علوم اجتماعی، حقوق، مهندسی صنایع و … می پردازند.

رشته علوم و مهندسی آب از زیر مجوعه های رشته ریاضی فیزیک است و داوطلبان این گروه ازمایشی می توانند دست به انتخاب این رشته بزنند، پس افرادی که در این رشته تحصیل می کنند باید در درس ریاضی پایه قوی داشته باشند زیرا این درس مهم ترین درس در این رشته می باشد، این رشته در مقاطع ارشد و دکتری گرایش های بسیار متنوعی دارد که افراد با توجه به علایق و استعداد های خود یکی از این گرایش ها را انتخاب می کنند.

گرایش های کارشناسی ارشد رشته علوم و مهندسی آب

رشته علوم و مهندسی آب در مقطع کارشناسی ارشد دارای 5 گرایش می باشد که انتخاب هر یک از آن ها باید با توجه به علاقه و مسیری که فرد برای شغل خود مشخص کرده است صورت گیرد، زیرا انتخاب هر یک از این گرایش ها مسیری کاری متفاوتی را برای فرد به همراه خواهد داشت.

  1. آبیاری زهکشی
  2. سازه های آبی
  3. منابع آب
  4. هواشناسی کشاورزی
  5. مدیریت و برنامه‌ریزی منابع آب

علوم و مهندسی آب

کارشناسی ارشد رشته علوم و مهندسی آب گرایش آبیاری زهکشی

این گرایش یکی از مهم ترین گرایش های این رشته می باشد زیرا که به سیستم های آبیاری و زهکشی درست برای انتقال آب بدون هدر رفتن می پردازد، از آن جایی که منابع اب بسیار محدود است این گرایش، گرایشی بسیار کاربردی است که دانش آموختگان آن می توانند به طراحی سیستم های انتقال آب بپردازند.

نام دروس و ضرایب کارشناسی ارشد علوم و مهندسی آب گرایش آبیاری زهکشی

نام درس

ضریب

زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی)

2

ریاضیات

2
هیدرولیک و هیدرولیک انهار

2

رابطه آب و خاک و گیاه

2
سیستم های آبیاری

3

مهندسی زهکشی

3

کارشناسی ارشد رشته علوم و مهندسی آب گرایش سازه های آبی

گرایش سازه های آبی یکی دیگر از گرایش های این رشته می باشد که به ساخت و طراحی سازه های مرتبط با آب برای ساختمان های هیدرولیکی می پردازد، این گرایش ارتباط بسیار نزدیکی با مهندسی کشاورزی و عمران دارد.

نام دروس و ضرایب کارشناسی ارشد علوم و مهندسی آب گرایش سازه های آبی

نام درس

ضریب
زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی)

2

ریاضیات

2
هیدرولیک و هیدرولیک انهار

3

هیدرولوژی

2
مکانیک خاک

2

ساختمان های انتقال و توزیع آب

3

کارشناسی ارشد رشته علوم و مهندسی آب گرایش منابع آب

گرایش منابع آب به تمامی موضوعاتی که مرتبط با منابع آبی است مرتبط می باشد، مسائلی مانند انتقال، کنترل، و کیفیت منابع آبی بر عهده فارغ التحصیلان این گرایش می باشد، این افراد به کشف منابع آبی جدید نیز می پردازند تا بتوانند نیازهای جامعه را در این زمینه برطرف کنند.

نام دروس و ضرایب کارشناسی ارشد علوم و مهندسی آب گرایش منابع آب

نام درس

ضریب
زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی)

2

ریاضیات

2
هیدرولیک و هیدرولیک انهار

2

هیدرولوژی آب های سطحی و زیرزمینی

3
آمار و احتمالات

2

مدیریت منابع آب

3

کارشناسی ارشد رشته علوم و مهندسی آب گرایش هواشناسی کشاورزی

تغییرات اقلیمی بر روی بسیاری از فعالیت های انسان تاثیر گذار می باشد و این گرایش نیز یکی از گرایش های بسیار جذاب این رشته است که بسیاری از افراد برای تحصیل آن را انتخاب می کند.

نام دروس و ضرایب کارشناسی ارشد علوم و مهندسی آب گرایش هواشناسی کشاورزی

نام درس

ضریب
زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی)

2

ریاضیات

2
هیدرولوژی

2

آمار و احتمالات

3
دروس تخصصی هواشناسی کشاورزی (هوا و اقلیم شناسی، زراعت، باغبانی، خاک شناسی، آبیاری، گیاه پزشکی).

5

کارشناسی ارشد رشته علوم و مهندسی آب گرایش مدیریت و برنامه‌ریزی منابع آب

این گرایش نیز بسیار شبیه به گرایش منابع آب است، افرادی که گرایش مدیریت و برنامه‌ریزی منابع آب را انتخاب می کنند به مدیریت و کنترل منابع ابی می پردازند و در پروژه های بزرگ آبی فعال هستند.

نام دروس و ضرایب کارشناسی ارشد علوم و مهندسی آب گرایش مدیریت و برنامه ریزی منابع آب

نام درس

ضریب
زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی)

2

ریاضیات

2
هیدرولیک و هیدرولیک انهار

2

هیدرولوژی آب های سطحی و زیرزمینی

3
آمار و احتمالات

2

مدیریت منابع آب

3

ارشد مهندسی اب

دروس کنکور ارشد مهندسی اب

سوالات ازمون کارشناسی ارشد علوم و مهندسی اب از دروسی طراحی می شود که فرد در دوران کارشناسی خود آن ها را مطالعه کرده و گذرانده است، داوطلبان با توجه به گرایشی که می خواهند برخی از این دروس را مطالعه می کنند و در زمان آزمون نیز تنها به سوالات همین دروس پاسخ می دهند.

  1. زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی)
  2. ریاضیات
  3. هیدرولیک و هیدرولیک انهار
  4. رابطه آب و خاک و گیاه
  5. سیستم های آبیاری
  6. مهندسی زهکشی
  7. هیدرولوژی
  8. مکانیک خاک
  9. ساختمان های انتقال و توزیع آب
  10. هیدرولوژی آب های سطحی و زیرزمینی
  11. آمار و احتمالات
  12. مدیریت منابع آب
  13. دروس تخصصی هواشناسی کشاورزی (هوا و اقلیم شناسی، زراعت، باغبانی، خاک شناسی، آبیاری، گیاه پزشکی)

منابع آزمون کارشناسی ارشد علوم و مهندسی آب

حال باید بدانیم برای هر کدام از دروس نام برده شده منابعی وجود دارد که داوطلبان باید با مطالعه این منابع برای آزمون آماده شوند، البته داوطلبان می توانند در کنار این منابع از کتب کمک آموزشی نیز استفاده نمایند.

نام درس منابع
زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی)

عمومی : ۱- کتاب گرامر کاربردی زبان انگلیسی، شهاب اناری و همکاران، انتشارات مبتکران. ۲- کتاب گرامر زبان انگلیسی، عباس فرزام، انتشارات باستان. ۳- کتاب تافل رهنما، ابراهیم نظری تیموری، انتشارات رهنما. ۴- کتاب ۵۰۴ واژه ضروری تافل، انتشارات جنگل.

تخصصی : 1 – زبان تخصصی ویژه دانشجویان رشته آبیاری زهکشی و مدیریت منابع آب 2 – کتاب زبان تخصصی آبیاری، دکتر عسگری تشکری

ریاضیات

1 – ریاضی 1و 2و 3 خالد احمد آلی 2 – ریاضی عمومی، جورج توماس 3 – ریاضی عمومی آدامز 1و 2 ، 4 – ریاضی عمومی، ایساك مارون، ترجمه خلیل پاریاب

هیدرولیک و هیدرولیک انهار

1 – هیدرولیک (جلیل ابریشمی و دکتر کوچک زاده) 2 – هیدرولیک (دکتر مقصودی) 3 – مکانیک سیالات استریتر

رابطه آب و خاک و گیاه

1 – رابطه آب و خاك و گیاه، دکتر امین علیزاده 2 – کتاب رابطه آب و خاک و گیاه، تالیف افشین سلطانی، انتشارات جهاد دانشگاهی (دانشگاه مشهد).

سیستم های آبیاری

1 – رابطه آب و خاك وگیاه دکتر امین علی زاده 2 – طراحی سیستم های آبیاری دکتر امین علی زاده 3 – طراحی سیستم های آبیاری دکتر تیمور سهرابی و زهرا پایدار

مهندسی زهکشی

1 – زهکشی جدید، ترجمه و تدوین، دکتر امین علیزاده 2 – اصول مهندسی زهکشی و بهسازی خاك، دکتر محمد بای بوردی 3 – مهندسی زهکشی، دکتر بهروز مصطفی زاده فرد

هیدرولوژی

1 – هیدرولوژی کاربردی، دکتر امین علیزاده 2 – هیدرولوژی، دکتر مهدوی 3 – هیدرولوژی، دکتر شمسایی

مکانیک خاک

1 – مکانیک خاك، داس و براجا 2 – مکانیک خاك، دکتر ابن جلال 3 – مکانیک خاك دکتر اردشیر اطیابی 4 – مکانیک خاك، ساسان امیر افشاری

ساختمان های انتقال و توزیع آب

1 – سازه های انتقال آب دکتر امیری 2 – سازه های انتقال آب، کریم بیرامی 3 – طرح سازه های هیدرولیکی کانال ها، اکبریان

هیدرولوژی آب های سطحی و زیرزمینی 1- هیدرولوژی کاربردی، دکتر امین علیزاده 2 – هیدرولوژی آب های زیرزمینی دکتر محمود شوشتری 3 – هیدرولوژی آب های سطحی، دکتر محمود رضا بهبهانی

آمار و احتمالات

1 – مفاهیم آمار و احتمالات، تالیف دکتر عبدالمجید رضایی 2 – مقدمه ای بر احتمالات و آمار، تالیف ال.آلدر و ادوارد بی واسلر،ترجمه دکتر عباسعلی زالی و دکتر جعفری شبستری 3 – آمار و احتمالات کاربردی، تالیف دکتر بهمن یزدی صمدی، دکتر پیغمبری و دکترامیری ادغان

مدیریت منابع آب

1 – تحلیل سیستم هاي منابع آب، ترجمه محمد باقر تشریفی 2 – تحقیق در عملیات (جلد اول)، دکتر مدرسی 3 – کتاب منابع آب، تالیف سعید چنگیزی، انتشارات علامه بهبهانی. 4 – کتاب مدیریت منابع آب: رویکرد سیستمی، مولف سیدجمشید موسوی، انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر.

دروس تخصصی هواشناسی کشاورزی

هوا و اقلیم شناسی: ۱- کتاب هوا و اقلیم شناسی، مولف اقبال وحدانی، انتشارات آییژ. ۲- کتاب هوا و اقلیم شناسی در کشاورزی، تالیف محمد موسوی بایگی، انتشارات دانشگاه فردوسی (مشهد).

زراعت: ۱- کتاب مبانی زرراعت عمومی، تالیف ناصر مجنون حسینی و داریوش مظاهری، انتشارات دانشگاه تهران. ۲- کتاب اصول و مبانی زراعت، تالیف محمدرضا خواجه پور، انتشارات جهاد دانشگاهی صنعتی اصفهان.

باغبانی: ۱-کتاب میوه های مناطق معتدله، تالیف وست وود، مترجم دکتر یوسف رسول زادگان، انتشارات دانشگاه صنعتی اصفهان. ۲- کتاب میوه کاری، تالیف دکتر رسول جلیل مرندی، انتشارات جهاد دانشگاهی (دانشگاه ارومیه). ۳- کتاب گلکاری عملی و علمی، تالیف محسن کافی و مسعود قاسمی قهساره، انتشارات گلبن. 4 – کتاب سبزیکاری، تالیف محمد حسین دانشور، انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز.

خاک شناسی: ۱- کتاب مبانی خاکشناسی، تالیف هنری دونالت فوت، مترجمان مسعود حکیمیان و شهلا محمودی، انتشارات دانشگاه تهران. ۲- کتاب اصلاح خاکهای شور و سدیمی، تالیف خسرو الیاس آذر، انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه ارومیه.

آبیاری: ۱- کتاب آبیاری سطحی، تالیف امین علیزاده، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد. ۲- کتاب اصول آبیاری عمومی، تالیف عبدالله طاهری تیزرو، هوشنگ قمرنیا و علیجان بافکار، انتشارات دانشگاه رازی کرمانشاه.

گیاه پزشکی: ۱- کتاب گیاهپزشکی، تالیف نوربخش ارزانیان، انتشارات آینده سازان.

انتخاب رشته کنکور ارشد

تعداد سوالات آزمون کارشناسی ارشد مهندسی آب

در آزمون کارشناسی ارشد رشته علوم و مهندسی آب 300 سوال طراحی می وشد که داوطلبان تنها به سوالاتی پاسخ می دهند که مختص گرایش درخواستی آنهاست، مدت زمان پاسخگویی به سوالات این آزمون 150 دقیقه می باشد.

نام درس

تعداد سوالات
زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی)

30

ریاضیات

20
هیدرولیک و هیدرولیک انهار

20

رابطه آب و خاک و گیاه

20

سیستم های آبیاری

20

مهندسی زهکشی

20
هیدرولوژی

20

مکانیک خاک

20
ساختمان های انتقال و توزیع آب

20

هیدرولوژی آب های سطحی و زیرزمینی

20

آمار و احتمالات

20

مدیریت منابع آب

20
دروس تخصصی هواشناسی کشاورزی (هوا و اقلیم شناسی، زراعت، باغبانی، خاک شناسی، آبیاری، گیاه پزشکی)

50

کارشناسی ارشد مهندسی آب

انتخاب رشته کنکور با مشاوران آموزشگاه پُرسا در کرج

انتخاب رشته کنکور ارشد از طریق سایت سازمان سنجش انجام خواهد شد، داوطلبان باید به مطالعه دقیق دفترچه انتخاب رشته کنکور ارشد بپردازند و با شناخت دقیق گرایش های رشته خود و همچنین دانشگاه هایی که ارائه دهنده گرایش مورد نظر باشند دست به انتخاب رشته بزنند، انتخاب رشته یکی از مهم ترین مراحل پذیرش در دانشگاه برای این مقطع تحصیلی می باشد، برای اشنایی بیشتر با نحوه انتخاب رشته کنکور ارشد و همچنین شناخت گرایش های رشته تحصیلی خود می توانید با شماره 02633408944 تماس حاصل فرمایید و سوالات خود را از مشاوران آکو در کرج بپرسید.

اینستاگرام مرکز انتخاب رشته آکو در کرج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا