پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاوره کنکور کارشناسی ارشدانتخاب رشته کارشناسی ارشد

کارشناسی ارشد مهندسی شیمی

معرفی گرایش کارشناسی ارشد مهندسی شیمی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

رشته مهندسی شیمی یکی از رشته های فنی مهندسی است که در صنایع بسیار متفاوتی کاربرد دارد و انواع دانشگاه ها، مانند دانشگاه های دولتی، دانشگاه های ازاد اسلامی، دانشگاه های غیر انتفاعی و پیام نور ارائه می شود و در ایران این رشته تا مقطع دکتری امکان ادامه تحصیل دارد و علاقمندان به این رشته می توانند در گرایش های مختلف درس خود را ادامه دهند، در ادامه این مقاله با مرکز مشاوره اکو همراه باشید تا با کارشناسی ارشد مهندسی شیمی بیشتر اشنا شوید.

کارشناسی ارشد مهندسی شیمی

این رشته برای اولین بار در سال 1888 در دانشگاه MIT امریکا به عنوان یکی از زیرشاخه های رشته مهندسی مکانیک ارائه شد، همانطور که مشخص است رشته مهندسی شیمی چیزی در بین علوم شیمی و مهندسی مکانیک می باشد و علاقمندان به این رشته باید در درس شیمی تسلط بالایی داشته باشند تا بتوانند به خوبی این درس را فرا گیرند.

افراد آموزش دیده در این رشته علمی پیدا می کنند که با استفاده از آن می توانند در فرایند تبدیل مواد خام به موادی با ارزش تر و سودمند تر فعالیت کنند، موادی که در این فرایند ها به وجود می آید در صنایع مختلفی همچون هوافضا، خودروسازی، پزشکی و … استفاده می شود، مهندسان شیمی تقریبا در تمامی شرکت ها و کارخانه های صنعتی می توانند فعالیت داشته باشند، دلیل ایجاد فضای کاری خوب برای این فارغ التحصیلان این رشته را می توان نفت خیز بودن کشور دانست.

گرایش های مهندسی شیمی مقطع کارشناسی ارشد

رشته مهندسی شیمی یکی از رشته هایی می باشد که برای قبولی در دوران کارشناسی آن می توان از رشته علوم ریاضی و فنی اقدام نمود و هم از طریق رشته علوم تجربی، این رشته در مقطع کارشناسی هیچ گرایشی ندارد اما داوطلبان برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد این رشته می توانند یکی از 16 گرایش رشته مهندسی شیمی را انتخاب کنند.

  • ترموسینتیک و کاتالیست
  • فرآیندهای جداسازی
  • طراحی فرآیند
  • مدل سازی، شبیه سازی و کنترل
  • محیط زیست
  • فرآوری و انتقال گاز
  • صنایع پتروشیمی
  • صنایع غذایی
  • صنایع شیمیایی معدنی
  • نانوفناوری
  • پلیمر
  • پدیده های انتقال
  • زیست پزشکی
  • مهندسی هسته ای گرایش مهندسی راکتور، مهندسی چرخه سوخت،
  • مهندسی سیستم های انرژی گرایش تکنولوژی انرژی، انرژی و محیط زیست، سیستم های انرژی
  • مهندسی سیستم های انرژی های تجدیدپذیر

منابع کنکور ارشد شیمی

دروس ازمون ارشد رشته مهندسی شیمی

رشته مهندسی شیمی یکی از رشته هایی است که داوطلبان برای قبولی در مقطع کارشناسی آن می توانند هم از طریق رشته علوم تجربی و هم از طریق رشته ریاضی ان را انتخاب کنند، این رشته امکان تحصیل تا مقطع دکترا را دارد و داوطلبان می توانند با توجه به علایق خود یکی از گرایش های این رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند.

  1. زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی)
  2. شیمی تجزیه (دروس تجزیه 1 و 2 و شیمی تجزیه دستگاهی)
  3. شیمی آلی (دروس آلی 1، 2 و 3، جداسازی و شناسایی ترکیبات آلی و کاربرد طیف سنجی در شیمی آلی، شیمی فیزیک آلی)
  4. شیمی فیزیک (دروس شیمی فیزیک 1 و 2، کوانتوم و طیف سنجی)
  5. شیمی معدنی (دروس شیمی معدنی 1 و 2، آلی فلزی)
  6. شیمی کاربردی (اصول محاسبات شیمی صنعتی، شیمی صنعتی 1 و 2، اصول تصفیه آب و پساب های صنعتی و خوردگی فلزات)

کنکور ارشد شیمی

ضریب دروس کنکور کارشناسی ارشد رشته مهندسی شیمی

مهندسی شیمی یکی از رشته های پرطرفدار می باشد که بسیاری از فارغ التحصیلان دوره کارشناسی این رشته ترجیح می دهند برای اینکه شرایط کاری خود را ارتقا دهند به ادامه تحصیل بپردازندف این رشته دارای 16 گرایش می باشد که داوطلبان مقطع کارشناسی ارشد باید یکی از این گرایش ها را انتخاب نمایند، انتخاب این گرایش ها بسته به استعداد و علاقه خود فرد می باشد.

در بسیاری از رشته ها ضریب دروس در گرایش های مختلف متفاوت می­­ باشد اما در این رشته ضریب دروس در تمامی گرایش ها یکسان می باشد و داوطلبان تمامی گرایش ها دروس خود را به صورت یکسان مطالعه می کنند، داوطلبان توجه داشته باشند که برای اینکه رتبه بهتری کسب نمایند و بتوانند در گرایش مورد علاقه خود پذیرفته شوند به دروسی که ضریب بیشتری دارد توجه بالاتری داشته باشند.

نام درس

ضریب

زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی)

1
انتقال حرارت (1 و 2)

3

ترمودینامیك

3
مكانیك سیالات

2

كنترل فرآیند

2
انتقال جرم و عملیات واحد (1 و 2)

4

طرح راكتورهای شیمیایی

2
ریاضیات (كاربردی، عددی)

3

کارشناسی ارشد مهندسی شیمی

منابع کنکور ارشد شیمی

وزارت علوم برای هر یکی از عنوانین درسی منابعی در نظر گرفته است و داوطلبان باید با توجه به این منابع دروس را مطالعه نمایند، همچنین در هر کدام از گرایش های رشته مهندسی شیمی ضریب دروس متفاوت می باشد و داوطلبان با توجه به گرایشی که می خواهند در دروسی که ضریب بیشتری دارد آماده خواهند شد.

عنوانین درسی منابع

زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی)

عمومی : ۱- کتاب گرامر کاربردی زبان انگلیسی، شهاب اناری و همکاران، انتشارات مبتکران. ۳- کتاب تافل رهنما، ابراهیم نظری تیموری، انتشارات رهنما. ۴- کتاب ۵۰۴ واژه ضروری تافل، انتشارات جنگل.

تخصصی : 1 – زبان انگلیسی برای دانشجویان مهندسی شیمی دکتر نصرالله قیاسی، کاظم میرجلیلی

انتقال حرارت (1 و 2)

1 – انتقال حرارت – هولمن 2 – انتقال حرارت – اوزیشیک 3 – انتقال حرارت – سنجل 4 – انتقال حرارت – اینکروپرا

ترمودینامیک

1 – ترمودینامیک مهندسی شیمی – نوشته اسمیت ون نس – ترجمه دکتر کلباسی 2 – ترمودینامیک ون وایلن – ترجمه دکتر کاشانی حصار

مکانیک سیالات

1 – مکانیک سیالات نوشته استریتر 2 – مکانیک سیالات شیمز 3 – مکانیک سیالات فاکس

کنترل فرآیند

1 – کنترل فرآیندها – کاگ ناور، کاپل، ترجمه ایرج گودرزنیا 2 – مبانی کنترل فرآیند در مهندسی شیمی دکتر منوچهر نیک آذر 3 – مهندسی کنترل اوگاتا

انتقال جرم و عملیات واحد (1و 2)

انتقال جرم : 1 – انتقال جرم نوشته دکتر چالکش امیری 2 – انتقال جرم نوشته دکتر حسین بهمنیار 3 – انتقال جرم رابرت تریبال ترجمه دکتر سهرابی و کاغذچی

عملیات واحد : 1 – عملیات واحد ، تریبال ترجمه پریسا زینی 2 – عملیات واحد، مک کیب

طرح راکتورهای شیمیایی

1 – کتاب طراحی راکتورهای شیمیایی لونشپیل ترجمه دکتر سهرابی

ریاضیات (کاربردی و عددی)

1 – کاربرد ریاضیات در مهندسی شیمی – تألیف دکتر منوچهر نیک آذر – دکتر ریاض خراط (جلد اول و دوم) 2 – کاربرد ریاضیات در مهندسی شیمی، تألیف ارجمند مهربانی 3 – کاربرد ریاضیات در مهندسی شیمی، دکتر رفیع زاده ۴- کتاب ریاضیات کاربردی و عددی (مهندسی شیمی)، تالیف علی نعمت ا… زاده، انتشارات علوی فرهیخته. ۵- کتاب ریاضیات کاربردی و عددی، بهزاد خداکرمی، انتشارات آزاده.

کنکور ارشد شیمی

تعداد سوالات آزمون کارشناسی ارشد مهندسی شیمی

آزمون کارشناسی ارشد شیمی دارای یک دفترچه 150 سواله می باشد که داوطلبان برای پاسخگویی به این سوالات 220 دقیقه فرصت دارند، این دفترچه شامل 8 عنوان درسی است که تعداد هر کدام از این عناوین درسی متفاوت می باشد.

عنوانین درسی

تعداد سوالات
زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی)

30

انتقال حرارت (1 و 2)

15
ترمودینامیک

20

مکانیک سیالات

15
کنترل فرآیند

15

انتقال جرم و عملیات واحد (1و 2)

20
طرح راکتورهای شیمیایی

15

ریاضیات (کاربردی و عددی)

20

انتخاب رشته کنکور ارشد با مرکز مشاوره آکو در کرج

مهندسی شیمی یکی از رشته هایی می باشد که آزمون کارشناسی ارشد آن زیر نظر وزارت علوم برگزار می شود، این رشته دارای گرایش های بسیار متنوعی می باشد و داوطلبان باید شناخت خوبی از این گرایش ها داشته باشد تا بتوانند با توجه به استعداد و علاقه ای که دارند دست به انتخاب یکی از آن ها بزنند، دانشگاه های متفاوتی نیز این رشته را در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می دهند و داوطلبان با شناخت این دانشگاه می توانند انتخاب رشته ای بهتر داشتنه باشند، برای اشنایی بیشتر با نحوه انتخاب رشته کنکور ارشد می توانید با شماره 02633408944 تماس حاصل فرمایید.

اینستاگرام تیم مشاوره اکو در کرج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا