پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

انتخاب رشته کارشناسی ارشدمعرفی گرایش های کارشناسی ارشد

کارشناسی ارشد مهندسی معماری

معرفی گرایش های کارشناسی ارشد مهندسی معماری

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
1/5 - (1 امتیاز)

رشته معماری رشته ای می باشد که برای فعالیت پرکاربرد در آن باید خلاقیت بالایی داشت، بسیاری از افراد پس از اتمام دوران دانش آموزی خود ترجیح می دهند که در دانشگاه این رشته را فرا گیرند، بیشتر این داوطلبان از گروه ازمایشی علوم ریاضی و فنی و یا هنر این رشته را انتخاب می کنند، رشته معماری در عین تفاوت هایی که با رشته مهندسی عمران دارد هم پوشانی بالایی نیز در این زمینه دارد، در ادامه این مقاله با مشاوره آکو همراه باشید تا با کارشناسی ارشد مهندسی معماری بیشتر آشنا شوید.

1370

بسیاری از بناهای تاریخی زیبایی که امروزه مشاهده می کنیم توسط معمارانی ساخته شده است که در کار خود بسیار حاذق بوده اند، این رشته قدمت بسیار بالایی دارد و افرادی که به سراغ این رشته می روند باید ذوق هنری بالایی داشته باشند، این رشته در دانشگاه های بسیار سطح بالا نیز ارائه می شود.

رشته معماری در ایران تا مقطع دکتری در گرایش های مختلف ارائه می شود، این رشته در مقطع کارشناسی هیچ گرایشی ندارد ولی در مقطع کارشناسی ارشد داوطلبان باید با انتخاب گرایش وارد دانشگاه شوند و حوزه کاری آن ها نیز مرتبط با گرایشی که انتخاب کرده اند می باشد، این رشته توامان با مسائل هنری و فنی درگیر می باشد.

گرایش های کارشناسی ارشد معماری

رشته معماری در مقطع کارشناسی ارشد دارای 6 گرایش می باشد که هر کدام از این گرایش ها باید با توجه به استعداد و علاقه فرد انتخاب شود، تمامی این گرایش ها در دانشگاه های ایران ارائه می شود و داوطلبان در زمان انتخاب رشته می توانند کد رشته محل مورد نظر را در فرم انتخاب رشته خود وارد نمایند.

1- مهندسی معماری

2- مهندسی معماری منظر

3- مهندسی معماری اسلامی

4- مطالعات معماری ایران

5- بازسازی پس از سانحه

6- معماری داخلی

کارشناسی ارشد معماری گرایش مهندسی معماری

کارشناسی ارشد معماری یکی گرایش های معماری است که طرفداران بسیاری دارد، این گرایش 5 زیر مجموعه دارد (معماری آموزشی و فرهنگی – فضاهای درمانی و بهداشتی – مسکن – پایداری – مهندسی فناوری)، معماری هنری است که باید فرد در ان توانایی خلق کردن را داشته باشد.

کارشناسی ارشد معماری

نام دروس امتحانی و ضرایب آزمون رشته معماری گرایش مهندسی معماری

نام درس

ضریب
زبان عمومی و تخصصی

2

دروس فنی ساختمان

3

دروس تاریخ و مبانی نظری

2

درک عمومی معماری

3
درک عمومی معماری منظر

1

پروژه عملی طراحی (اسکیس معماری)

5

کارشناسی ارشد معماری گرایش مهندسی معماری منظر

این گرایش از مهندسی معماری مرتبط با فضای بیرونی ساختمان ها، خصوصا ساختمان های تجاری بزرگ می باشد، زیرا بسیاری از پروژه های ساختمانی به فضای سبزی که در خارج از محیط ساختمان قرار دارد اهمیت بسیاری می دهند، طراحی پارک های جدید و ملی نیز زیر نظر فارغ التحصیلان این رشته انجام می شود.

نام دروس امتحانی و ضرایب آزمون رشته معماری گرایش مهندسی معماری منظر

نام درس

ضریب

زبان عمومی و تخصصی

2

دروس فنی ساختمان

1
دروس تاریخ و مبانی نظری

2

درک عمومی معماری

1
درک عمومی معماری منظر

3

پروژه عملی طراحی (اسکیس معماری)

5

کارشناسی ارشد معماری گرایش مهندسی معماری اسلامی

هدف از ایجاد این رشته حفظ مسائل زیبایی شناختی در معماری، ساختمان ها، شهرسازی و … از دیدگاه اسلام می باشد، علاقمندان به این رشته می توانند در آزمون کارشناسی ارشد رشته معماری شرکت نمایند.

نام دروس امتحانی و ضرایب آزمون رشته معماری گرایش مهندسی معماری اسلامی

نام درس

ضریب
زبان عمومی و تخصصی

2

دروس فنی ساختمان

2
دروس تاریخ و مبانی نظری

2

درک عمومی معماری

2
درک عمومی معماری منظر

1

پروژه عملی طراحی (اسکیس معماری)

5

کارشناسی ارشد معماری گرایش مطالعات معماری ایران

گرایش مطالعات معماری ایران یکی دیگر از گرایش های رشته معماری می باشد، معماری ایران دارای پیشینه بسیار قوی می باشد و تمام نقوش ساختمان های تاریخی ایران دارای قدمت طولانی است، افرادی که این گرایش را انتخاب می کنند بیشتر در مورد پیشینه تاریخی معماری در ایران می آموزند و می توانند این اطلاعات در کارهای خود به صورت عملی نیز پیاده کنند.

 ارشد معماری

نام دروس امتحانی و ضرایب  آزمون رشته معماری گرایش مطالعات معماری ایران

نام درس

ضریب
زبان عمومی و تخصصی

2

دروس فنی ساختمان

1
دروس تاریخ و مبانی نظری

4

درک عمومی معماری

3
تاریخ شهر در ایران

2

پروژه تشریحی مطالعات فرهنگ و معماری ایران

5

کارشناسی ارشد معماری گرایش بازسازی پس از سانحه

همان طور که از اسم این گرایش پیداست افرادی که این رشته را انتخاب می کنند توانایی مدیریت سازه های ساختمانی را پس از تخریب بر عهده دارند، سانحه های زیادی در شهرها و استان های مختلف چه به صورت طبیعی چه غیر طبیعی رخ می دهند، افرادی که در این گرایش تحصیل نموده اند یاد می گیرند که چگونه به بازسازی درست و دقیق این خرابی ها بپردازند.

نام دروس امتحانی و ضرایب آزمون رشته معماری گرایش بازسازی پس از سانحه

نام درس

ضریب
زبان عمومی و تخصصی

3

دروس فنی ساختمان

3
دروس تاریخ و مبانی نظری

1

درک عمومی معماری

1
مبانی بازسازی پس از سانحه

2

پروژه عملی طراحی (اسکیس معماری)

5

کارشناسی ارشد معماری گرایش معماری داخلی

این گرایش یکی از جذاب ترین گرایش های کارشناسی ارشد معماری می باشد، افرادی که این رشته را برای مقطع ارشد انتخاب می کنند به دکوراسیون داخلی فضاهای مختلف می پردازند، معماری داخلی ساختمان های مسکونی و تجاری، هتل ها، رستوران های بزرگ و … تماما با این افراد می باشد.

نام دروس امتحانی و ضرایب آزمون رشته معماری گرایش معماری داخلی

نام درس

ضریب
زبان عمومی و تخصصی

2

دروس فنی ساختمان

3
دروس تاریخ و مبانی نظری

2

درک عمومی معماری

3
پروژه عملی طراحی (اسکیس معماری)

5

دروس آزمون کارشناسی ارشد معماری

در رشته مهندسی معماری نیز مانند دیگر رشته ها ازمون کارشناسی ارشد برگزار می شود، داوطلبان با توجه به دروسی که از سوی وزارت علوم مشخص شده است برای این ازمون آماده می شوند، تمامی این دروس در مقطع کارشناسی به داوطلبان تدریس شده است.

  1. زبان عمومی و تخصصی (انگليسی)
  2. دروس فنی ساختمان (تنظيم شرايط محيطی، ايستايی، شناخت مواد، عناصر و جزئيات، تأسيسات)
  3. دروس تاريخ و مبانی نظری (تاريخ معماری جهان، معماری معاصر، معماری اسلامی، مبانی نظری معماری)
  4. درک عمومی معماری
  5. درک عمومی معماری منظر
  6. تاريخ شهر در ايران
  7. مبانی بازسازی پس از سانحه (گونه شناسی و طراحی اسكان موقت و دائم، واژگان و تعاريف بلايا و سوانح، مديريت و برنامه ريزی بازسازی و مديريت بحران)
  8. پروژه عملی طراحی (اسكيس معماری)
  9. پروژه عملی طراحی (اسكيس معماری منظر)
  10. پروژه تشريحی مطالعات فرهنگ و معماری ايران
  11. پروژه عملی طراحی (اسكيس معماری داخلی)

انتخاب رشته کنکور ارشد

منابع آزمون کارشناسی ارشد معماری

منابع آزمون کارشناسی ارشد از سوی وزارت علوم اعلام شده است و طراحان سوال نیز سوالات آزمون را با توجه به این منابع تهیه می نمایند، داوطلبان با مطالعه این منابع و کتاب های کمک اموزشی می توانند در ازمون پذیرفته شوند.

نام درس منابع
زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی)

1 – Tofel reading comprehension and vocabulary workbook

2 – فرهنگ مصور معماری، ترجمه دی کین گ چینگ

3 – انگلیسی معماری دکتر حسن رستگارپور

4 – واژه های کاملاً ضروری 504

5 – Essential words for Tofel

دروس فنی ساختمان

تنظیم شرایط محیطی : 1 – مبحث 18 و 19 مقررات ملی ساختمان 2 – کتاب راهنمای طراحی اقلیمی تألیف مرتضی کسمایی 3 – اقلیم و معماری تألیف مرتضی کسمایی 4 – بررسی اقلیمی ابنیه سنتی، دکتر وحید قبادیان 5 – راهنمای طراحی اقلیمی دکتر وحید قبادیان 6 – معماری و روشنایی دکتر حیدری 7 – مهندسی آوا و روشنایی در معماری دکتر مرتضی حسن زاده 8 – مبانی فیزیک ساختمان 1: آکوستیک، قیابکلو 9 – مبانی فیزیک ساختمان 2: تنظیم شرایط محیطی ، قیابکلو

ایستایی : 1 – درك رفتار سازه ها؛ مور فولر ترجمه دکتر محمود گلابچی 2 – سازه در معماری؛ سالوادوری ماریو ترجمه دکتر محمود گلابچی 3 – معمار+مهندس= ساختار 5 – سازه های مشبک فضایی 4 – سیستمهای ساختمانی آینده 5 – فناوری نوین ساختمانی 6 – ساختمانها چگونه عمل میکنند؟ 7 – مطالعات موردی در سایر کتابهای گلابچی 8 – کتابهای جدید دکتر گلابچی

شناخت مواد : 1 – مصالح ساختمانی، احمد حامی 2 – نشریه ی 55 (مشخصات فنی عمومی کارهای ساختمانی) 3 – مصالح ساختمانی مؤلف سام فروتنی 4 – مبحث پنجم مقررات ملی ساختمان ، مصالح و فراورده های ساختمانی 5- مصالح شناسی محمد کزازی

عناصر و جزئیات : 1 – عناصر و اجزاء، سیاوش کباری 2 – عناصر و جزئیات محمد کزازی 3 – کتاب ساختمان ها چگونه عمل می کنند، تالیف ادوارد آلن، مترجمان محمود گلابچی و کتایون تقی زاده، انتشارات دانشگاه تهران.

تأسیسات : ۱- کتاب تاسیسات مکانیکی برای دانشجویان معماری، تالیف محمدرضا سلطاندوست، انتشارات یزدا. ۲- کتاب تاسیسات برقی برای دانشجویان معماری، تالیف محمدرضا سلطان دوست، انتشارات یزدا. ۳- کتاب تاسیسات مکانیکی ساختمان، تالیف امیررضا روحی زاده، انتشارات عصر کنکاش.

دروس تاریخ و مبانی نظری

تاریخ معماری جهان : ۱- کتاب آشنایی با معماری جهان، تالیف ابراهیم زارعی، انتشارات فن آوران. ۲- کتاب سیراندیشه های معماری: تاریخ معماری جهان، تاریخ معماری معاصر و مبانی نظری معماری، تالیف محمدجواد مهدی نژاد، انتشارات جهاد دانشگاهی واحد تهران. ۳- کتاب تاریخ معماری جهان، تالیف سعید سعیدی پور، انتشارات آرمان دانش.

معماری معاصر : ۱- کتاب از زمان و معماری، تالیف منوچهر مزینی، انتشارات شهیدی. ۲- کتاب فضا، زمان، معماری، تالیف زیگفرید گیدیون، ترجمه منوچهر مزینی، انتشارات علمی و فرهنگی. ۳- کتاب مبانی و مفاهیم معماری معاصر غرب، تالیف وحید قبادیان، انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی. ۴- کتاب معماری غرب ریشه ها و مفاهیم، تالیف امیر بانی مسعود، انتشارات هنر معماری قرن.

معماری اسلامی : ۱- کتاب معماری ایرانی، تالیف غلامحسین معماریان و محمدعلی رنجبر کرمانی، انتشارات سروش دانش. ۲- کتاب سبک شناسی معماری ایرانی، تالیف محمدکریم پیرنیا و غلامحسین معماریان، انتشارات پژوهنده. ۳- کتاب معماری اسلامی، تالیف هیلن براند، ترجمه باقر آیت الله زاده شیرازی، انتشارات روزنه. 4 – کتاب آشنایی با معماری اسلامی ایران، تالیف محمدکریم پیرنیا، انتشارات نغمه نواندیش.

مبانی نظری معماری : ۱- کتاب سیری در مبانی نظری معماری، تالیف غلامحسین معماریان، انتشارات سروش دانش. ۲- کتاب مبانی نظری معماری، تالیف عبدالحمید نقره کار، انتشارات دانشگاه پیام نور.

درک عمومی معماری

1 – کتاب برداشت از بناهای تاریخی، مؤلف امیرعلی خلیلیان 2 – زیباشناسی معماری؛ یورگ گروتر انتشارات دانشگاه شهید بهشتی 3 – فرم فضا نظم معماری؛ دی کینگ چینگ ترجمه زهره قره گوزلو 4 – پرسپکتیو؛ گ. وایت ترجمه هرمز معزز 5 – کتاب فرم، فضا، نظم در معماری ایران؛ دکتر محسن فیضی و مهدی خاك وند انتشارات علم و صنعت 6 – تفکر ترسیمی؛ پل لازیو مترجم سعید آقایی

7 – حس وحدت؛ نادر اردلان و لاله بختیار 8 – طراحی اقلیمی ابنیه سنتی؛ وحید قبادیان انتشارات دانشگاه تهران 9 – نویفرت اطلاعات معماری؛ ارنست نویفرت 10 – مقررات ملی ساختمان 11 – اقلیم و معماری تألیف مرتضی کسمایی 12 – راهنمای طراحی اقلیمی دکتر وحید قبادیان 13 – درك رفتار سازه ها؛ ترجمه دکتر محمود گلابچی 14 – سازه در معماری؛ ترجمه دکتر محمود گلابچی 15 – ساختمان ها چگونه عمل می کنند؟ 16 – سبک شناسی؛ استاد کریم پیرنیا 17 – معماری ایران در دوران اسلامی؛ محمد یوسف کیانی 18 – معماری ایرانی (غلامحسین معماریان)

درک عمومی معماری منظر

1 – کتاب باغ های ایران، مؤلف غلام رضا نعیما 2 – باغ ایرانی حکمت کهن، منظر جدید: موزه هنرهای معاصر 3 – باغ ایرانی بازتابی از بهشت؛ سازمان میراث فرهنگی 4 – اصول طراحی فضای سبز در محیط های مسکونی؛ مرکز تحقیقات مسکن 5 – باغ ایرانی؛ مؤلف استاد کریم پیرنیا 6 – باغ های ایرانی و کوشک های آن؛ دونالد ویلبر 7 – معماری و طبیعت در گذر زمان؛ دکتر بهبهانی 8 – پارادایم های پردیس آزاده شاه چراغی

تاريخ شهر در ايران کتاب شار تا شهر، دکتر سید محسن حبیبی
مبانی بازسازی پس از سانحه (گونه شناسی و طراحی اسكان موقت و دائم، واژگان و تعاریف بلایا و سوانح، مدیریت و برنامه ریزی بازسازی و مدیریت بحران)

1 – معماری و برنامه ریزی بازسازی؛ یاسمین آیسان و یان دیویس، ترجمه دکتر علیرضا فلاحی، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی 2 – معماری سکونتگاه های موقت پس از سوانح؛ دکتر علیرضا فلاحی، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.

ارشد مهندسی معماری

تعداد سوالات آزمون کارشناسی ارشد معماری

داوطلبانی که در جلسه آزمون ارشد مهندسی معماری حاضر می شود یک دفترچه خواهند داشت، در این دفترچه 170 سوال وجود دارد و داوطلبان 150 دقیقه فرصت دارند تا به این سوالات پاسخ دهند.

نام درس

تعداد سوالات
زبان عمومی و تخصصی

30

دروس فنی ساختمان

30
دروس تاریخ و مبانی نظری

30

درک عمومی معماری

20
درک عمومی معماری منظر

20

تاریخ شهر در ایران

20
مبانی بازسازی پس از سانحه

20

انتخاب رشته کنکور ارشد با مشاوران اموزشگاه پرسا در کرج

مقطع کارشناسی ارشد یکی از مقاطع تحصیلات عالیه می باشد که داوطلبان برای پذیرش در آن باید تلاش نسبتا خوبی داشته باشند، این ازمون در رشته ها و گرایش های بسیار متنوعی برگزار می شود و داوطلبان می توانند با توجه به استعداد و علاقه خود در یکی از این رشته ها ازمون دهند، انتخاب رشته ارشد پس از این که سازمان سنجش کارنامه اولیه آزمون ها را منتشر نمود شروع خواهد شد، برای آشنایی بیشتر با نحوه انتخاب رشته ارشد می توانید با شماره 02633408944 تماس حاصل فرمایید.

اینستاگرام مرکز مشاوره آکو در کرج

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. درود و وقت بخیر
    تصمیم به ادامه تحصیل در مقطع ارشد معماری هستم و علاقه مندم گرایش* انرژی معماری* تحصیل کنم ظاهرا بین موارد فوق که بررسی کردم گرایشی در این زمینه ندیدم
    راهنمایی ؟کجا باید به تحصیل کرد،؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا