پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

صفر تا صد سهمیه های آزمون سراسری 1402

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

بر اساس گزارشات ثبت نام و شرکت در آزمون سراسری تیر 1402 برای پذیرش در رشته هایی که با آزمون هستند در دوره های روزانه، نوبت دوم شبانه، مجازی، پردیس خود گردان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، نیمه حضوری، دانشگاه پیام نور، موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی، غیر دولتی و در آخر رشته های تحصیل با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی از 15 فروردین ماه منحصرا از طریق درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور آغاز شد و داوطلبان تا آخر پنجشنبه 24 فروردین فرصت ثبت نام در آزمون سراسری 1402 را داشتند.

در هنگام ثبت نام کنکور، بخش مهمی در خصوص سهمیه ها وجود دارد که نهایتا بر رتبه و تراز کشوری و انتخاب رشته کنکور تاثیر گذار خواهند بود.شرایط در نظر گرفته شده برای سهمیه های ککور همگی به طور اختصاصی و البته با زبان نوشتاری پیچیده ای در دفترچه کنکور 1402 آمده است و اطلاع از شرایط آنها میتواند برای برنامه ریزی بهتر و هدفگذاری به داوطلبان کمک کند. به همین جهت در وبسایت تخصصی مشاوره تحصیلی کنکور آکو تصمیم گرفتیم درباره هرنوع شرایط استفاده از سهمیه کنکور 1402 به زبان ساده توضیح دهیم و نهایتا شما را برای رسیدن به اهدافتان همراهی کنیم.

سهمیه های کنکور چگونه هستند؟

شرایط سهمیه کنکور 1402 برای داوطلبان چگونه است؟

سهمیه هایی که در ادامه درباره شرایط آنها صحبت خواهیم کرد، اخرین اطلاعات در دسترس از طریق دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور است و درصورت تغییر هریک از شرایط برخورداری داوطلبان از سهمیه کنکور 1402 مراجع ذی ربط موظف به اطلاع رسانی قبل از اجرای مقررات خواهند بود. در کل سهمیه های کنکور سراسری به چند دسته تقسیم میشوند:

  • سهمیه شهدا
  • سهمیه ایثارگران
  • سهمیه بهیاران
  • سهمیه رزمندگان
  • سهمیه مناطق
  • سهمیه هیات علمی
  • سهمیه مناطق زلزله زده و درگیر بلایای طبیعی
  • سهمیه داوطلبان دچار سوختگی در آتش سوزی مدارس

بعد از مطالعه توضیحات مختصری که درباره سهمیه های کنکور داده ایم، میتوانید به تفکیک هر سهمیه شرایط برخورداری از سهمیه و تعهدات لازم بعد از استفاده از هر سهمیه را مشاهده و مطالعه نمایید.

سهمیه مناطق کنکور

یک سهمیه عام برای همه داوطلبان کنکور که باتوجه به میزان امکانات موجود در شهر محل تحصیل داوطلب در نظر گرفته میشود و میتواند رتبه کل کشوری را برای انتخاب رشته تغییر دهد. درواقع رتبه و تراز نهایی که شما برای انتخاب رشته لازم دارید و باید در نظر بگیرید.

بررسی سهمیه های کنکور 1402

سهمیه خانواده شهدا در کنکور

سهمیه شهدا در کنکور شامل همسر، فرزندان ، پدر، مادر، خواهر و برادر شهدای دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم و حتی شهدای اغتشاشات سال های 88، 98 و 1401 نیز میشود. بر طبق این سهمیه 25 درصد از ظرفیت هر کد رشته محل دفترچه انتخاب رشته 1402 ویژه سهمیه دران هست. ضمنا سهمیه خانواده شهدا به قدری زیاد است که میتواند یک صفر از کل رتبه کم کند. مثلا رتبه 10.000 کنکور به رتبه 1.000 تبدیل میشود.

داوطلبان استفاده از سهمیه خانواده شهدا به جز پدر و مادر و خواهر و برادر شهید میبایست با مراجعه به درگاه اینترنتی ایثار کد سهمیه شهدا را برای کنکور دریافت کنند و در صورت تایید بنیاد شهید سهمیه 25 درصد شهدا برای آنها لحاظ میشود.

سهمیه ایثارگران در کنکور

جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنها، آزادگان و همسر و فرزندان آنان، جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آنان، همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثران برای استفاده از سهمیه ایثارگران باید نسبت به تکمیل بند مربوط در تقاضانامه ثبت نامی اقدام نمایند.

سهمیه رزمندگان در کنکور

همسر و فرزندان رزمندگانی که حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه دفاع مقدس داشته اند، میتوانند از سهمیه رزمندگان به اندازه 25% برای قبولی در کنکور استفاده کنند. برای بهره مندی از این سهمیه باید در هنگام ثبت نام کنکور گزینه مربوطه را علامت گذاری کرده و کد 12 رقمی از ارگان مربوطه(ارتش، سپاه، بسیج، نیروی انتظامی و … ) دریافت کنند.

سهمیه بهیاران در کنکور تجربی

سهمیه بهیاران شرایط جدیدالورودی است که برای داوطلبان کنکور تجربی که میخواهند با مدرک بهیاری برای رشته های پرستاری کنکور دهند در نظر گرفته میشود. این سهمیه که از سال 1400 تا 1404 تاثیر قطعی دارد، 5 درصد از همه کد رشته محل های پرستاری به صورت ویژه ای به دارندگان مدرک بهیاری تعلق میگیرد. خبر خوب اینکه بهیاران در سهمیه کنکور 1402 الی 1406 5درصد سهمیه ویژه برای رشته های اتاق عمل و هوشبری نیز دارند.

سهمیه هیات علمی در کنکور 1402

سهمیه کنکور 1402 طبق دفترچه ثبت نام کنکور در همان سهمیه های شهدا و ایثارگران و سهمیه بهیاران خلاصه میشود اما واقعیت امر این است که سهمیه های هیات علمی و سهمیه های خاص برای کارکنان دانشگاه ها وجود دارد که همه ما از آن بی اطلاعیم و در سایت های مدعی فروش صندلی در کنکور نیز همین اتفاق می افتد.

سهمیه مناطق کنکور را بررسی کنیم

مناطق مورد آزمون در کنکور به طور کلی به سه منطقه 1 و 2 و 3 تقسیم میشوند. همانطور که پیش از این هم گفته شد، سهمیه مناطق کنکور براساس میزان امکانات تحصیلی موجود در آن منطقه برای کنکوری ها تعیین میشود. مثلا همه کلانشهر ها منطقه 1 محسوب میشوند و شهرستان های بزرگ جزو منطقه 2 هستند. شهر های کوچک منطقه 3 هستند و سهمیه منطقه 3 نیز از همه بیشتر بر رتبه کشوری تاثیر گذار است.

البته سهمیه مناطق برای داوطلبان دارای معلولیت های بینایی، شنوایی، اوتیسم، گفتار و روان و … نیز به صورت پیش فرض منطقه 3 در نظر گرفته میشود.

خب این سهمیه مناطق ممکن است برای داوطلبان وسوسه نقل مکان به شهر های کوچچک را برای برخورداری از سهمیه منطقه 3 ایجاد کند اما راه جلوگیری از این ناعدالتی این است که سهمیه مناطق صرفا بر اساس محل زندگی داوطلب در سال کنکور در نظر گرفته نمیشود و براساس مدرک دیپلم وی متفاوت خواهد بود. به جدول زیر دقت کنید.

دیپلم نظام جدید 3-3-6محل تحصیل سه سال دبیرستان
دیپلم نظام های ترمی-واحدی و سالی-واحدیمحل اخذ دوره پیش دانشگاهی و دو سال آخر دبیرستان
دیپلم های نظام قدیمسه سال آخر دبیرستان
داوطلبان دارای مدرک کاردانی فنی حرفه ایمحل اخذ مدرک سه سال دبیرستان یا هنرستان

برای هر یک از دیپلم های فوق اگر محل اخذ مدارک تحصیلی متفاوت باشد، مثلا سال دهم و یازدهم را در تهران گذرانده باشد و سال دوازدهم در شهری مثل خلخال (که منطقه 3 در نظر گرفته میشود) گذرانده باشد، بازهم سهمیه مناطق در کنکور سراسری 1402 برابر با سهمیه منطقه مرفه تر یعنی تهران(منطقه 1) خواهد بود.

به طور کلی حتی اگر داوطلب یک سال تحصیلی را در پایه متوسطه دوم در منطقه مرفه تر گذرانده باشد، سهمیه مناطق کنکور برابر با شهر مرفه تر در نظر گرفته میشود.

درباره داوطلبانی که خارج از کشور درس خوانده اند و میخواهند در کنکور شرکت کنند، اگر حداقل دوسال از سه سال آخر دبیرستان خود را خارج از کشور گذرانده باشند(فرقی ندارد دو سال اول یا آخر یا با فاصله) چه در کنکور خارج از کشور و چه در کنکور داخل سهمیه کنکور منطقه 3 برای وی لحاظ خواهد شد.

سهمیه مناطق کنکور چگونه حساب میشود؟

نکاتی درباره سهمیه مناطق در کنکور 1402

داوطلبان آزاد و فارغ التحصیلان که در امتحانات ترمیم معدل شرکت کرده اند، فرقی ندارد که این امتحانات را در کجا گذرانده باشند و کلا امتحانات ترمیم معدل و دیپلم مجدد هیچ تاثیری روی سهمیه مناطق وی نخواهد داشت.

اگر داوطلبان در هنگام ثبت نام کنکور اطلاعات مندرج مربوط به محل گذراندن دوره دبیرستان را اشتباه وارد کنند، به طوری که در سهمیه مناطق کنکور تغییری ایجاد شود، در صورت قبولی و انتخاب رشته وی، در هر مرحله ای که این اشتباه عمدی یا سهوی مشخص شود، داوطلب از دور رقابت کنکور حذف و یا قبولی وی لغو میگردد.

سهمیه مناطق محروم و درگیر بلایای طبیعی

سهمیه شهدا در کنکور 1402

پر بازده ترین سهمیه در کنکور، سهمیه شهدا است. که البته باتوجه به گذشت بیش از 40 سال از انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی داوطلبان استفاده از این سهمیه نسبتا کمتر شده اند. به هرحال سهمیه شهدا در کنکور 1402 به فرزند، همسر، خواهر، برارد، مادر و پدر شهید تعلق میگیرد.

یعنی مثلا نوه شهید، برادر زاده شهید، خواهر زاده شهید و کلا هر فامیل درجه 2 و 3 ای جزو داوطلبان دارای سهمیه شهدا در نظر گرفته نمیشوند.

سهمیه شهدا 25 درصد است و برابر با سهمیه جانبازان با مصدومیت بیش از 25 درصد است. البته این سهمیه به شرطی به داوطلبان دارای سهمیه جانبازان بیش از 25 درصد تعلق میگیرد که مدارک پزشکی جانباز در بنیاد شهدا و جانبازان ثبت شده و مورد تایید باشد.

به طور کلی سهمیه شهدا در کنکور به این شکل است که 25 درصد از ظرفیت همه کد رشته محل ها برایداوطلبان دارای سهمیه شهدا در نظر گرفته میشود. مثلا اگر دانشگاه تهران برای رشته پزشکی 300 نفر ظرفیت (روزانه، شبانه، پردیس و …) دارد، سهمیه شهدا در کنکور 75 صندلی را از این 300 صندلی به خود اختصاص میدهد.

برای برخورداری از سهمیه شهدا لازم نیست داوطلب یا ولی او به بنیاد شهید مراجعه کند و در صورت داشتن کارت بنیاد شهید، با وارد کردن اطلاعات ، استعلام الکترونیکی از سایت ایثار گرفته میشود و در صورت تایید اطلاعات در این درگاه اینترنتی، سهمیه برای داوطلب لحاظ میشود.

25% سهمیه شهدا در کنکور

آیا سهمیه شهدای کنکور حق بقیه داوطلبان را میخورد؟

خیر! کلا برای همه سهمیه های خاص کنکور، رقابت به صورت مستقیم بین همه داوطلبان دارای این سهمیه است و این داوطلبان دارای سهمیه ویژه براساس رتبه قبولی و رتبه در سهمیه شان ارزیابی و در زمان انتخاب رشته اولویت داده میشوند.

یعنی همه داوطلبان دارای سهمیه شهدا با توجه به اختصاص یافتن 25 درصد از کل کد رشته محل ها، در هنگام رتبه بندی برای باهم مقایسه میشوند و قرار نیست که داوطلبان آزاد نیز با آنها رقابت کنند.

این نکته را هم فراموش نکنید که به هرحال داوطلبی که سهمیه شهدا دارد و میخواهد همتراز با رتبه های برتر کنکور باشد و انتخاب رشته کند، باید 70 درصد از نمره آخرین داوطلب آزاد پذیرفته شده در آن کد رشته محل را کسب کرده باشد تا بتواند از سهمیه شهدا در انتخاب رشته استفاده کند.

تازه اگر بخواهیم دقیق تر حساب کنیم کمی هم به نفع داوطلبان آزاد میتواند باشد چون اگر داوطلبان دارای سهمیه شهدا این 25 درصد از کل صندلی های کد رشته محل را پر نکنند، مابقی سهمیه برای داوطلبان سهمیه رزمندگان و درصورت ظرفیت اضافی برای داوطلبان عادی درنظر گرفته خواهد شد.

25 درصد از ظرفیت هر کدرشته محل به همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثران، آزادگان و همسر فرزندان آنان، جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان اختصاص دارد. سهمیه ایثارگران 25 درصد ظرفیت است. برای جانبازان زیر 25 درصد و ایثار گران و رزمندگان و آزادگان شرایط سهمیه ها متفاوت خواهد بود.

نکاتی درباره سهمیه ایثارگران در کنکور 1402

کلا همه داوطلبانی که از سهمیه های رزمندگان، ایثار گران و شهدا در کنکور استفاده میکنند، مشمول سهمیه مناطق هم میشوند. با این تفاوت که در قسمت رتبه در سهمیه برای همه داوطلبان فقط سهمیه مناطق در نظر گرفته میشود و برای سهمیه ای ها سهمیه ویژه هم برای کم کردن رتبه کنکور تاثیر خواهد گذاشت.

با این تفاوت که برای سهمیه شهدا نیازی به مراجعه به بنیاد مربوطه و دریافت کد پیگیری دوازده رقمی نیست اما برای برخورداری از سهمیه رزمندگان، شخص رزمنده باید به نواحی مقاومت بسیج در سراسری کشور مراجعه کند و از این طریق برای دریافت کد و وارد کردن آن در فرم ثبت نام اقدام کند.

برای رزمندگان سهمیه 5% در کنکور در نظر گرفته میشود. یعنی با همان شرایطی که درباره سهمیه شهدا و جانبازان بالای 25% ذکر شد، رقابت بین داوطلبان سهمیه ای بوده و علاوه بر سهمیه خاص، سهمیه مناطق کنکور نیز برای آنان در نظر گرفته میشود.

شرایط برخورداری از سهمیه رزمندگان در کنکور و انتخاب رشته

یک نکته کلیدی درباره سهمیه رزمندگان و شهدا و ایثار گران در کنکور

اما نکته مهمی که برای همه داوطلبان استفاده از سهمیه کنکور 1402 مهم است و باید بدانند:

هر داوطلب با هر سهمیه خاصی که باشد، سهمیه رزمندگان، سهمیه شهدا یا ایثارگران و جانبازان، فقط یکبار میتواند از سهمیه خود در هر مقطع برای دوره روزانه استفاده کند. اگر در دوره روزانه قبول شوند و ثبت نام نکنند یا بعد از ثبت نام در دانشگاه از ادامه تحصیل انصراف دهند، سهمیه مذکور برای همین مقطع در دوره های روزانه دیگر در نظر گرفته نمیشود.
و نکته مهم تر اینکه استفاده از سهمیه های شهدا و جانبازان و ایثارگران و … برای دوره های شهریه پرداز اعم از پردیس ها، دوره های شبانه و دانشگاه های آزاد و پیام نور و غیرانتفاعی نیز تنها یک بار دیگر بعد از انصراف از شرایط قبلی امکان پذیر است.

البته اگر داوطلب قبلا در دوره های غیر روزانه قبول شده باشد و ثبت نام نکرده باشد یا ثبت نام کرده باشد و انصراف داده باشد، میتواند مجددا برای دوره های روزانه یا غیر روزانه از سهمیه های کنکور استفاده کند.اگر تعداد انصراف ها یا اتمام تحصیل در دورهه مربوطه غیرروزانه به دوبار رسیده باشد، امکان مجدد استفاده از سهمیه وجود ندارد.

سهمیه رزمندگان در کنکور چگونه است؟

سهمیه رزمندگان ویژه همسر و فرزندان رزمنده هایی با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه جنگ دفاع مقدس از تاریخ 31 شهریور سال 1359 تا 31 شهریور سال 1367 شرکت کرده اند، میباشد که دریافت تایدیه از ارگان مربوطه و وارد کردن کد 12 رقمی برای برخورداری از سهمیه رزمندگان ضروری است.

برای برخورداری از سهمیه رزمندگان، ستاد کل نیروهای مسلح باید پرونده مربوطه را تایید کند و در غیر این صورت سهمیه برای داوطلبان در نظر گرفته نمیشود و در کارت ورود به جلسه نیز فقط سهمیه مناطق درج میشود. در این شرایط بهتر است رزمنده به واحد های تابعه شهرستان محل تشکیل پرونده مراجعه کند.

هر کدی که دریافت میشود، مخصوص کنکور همان سال است و اگر داوطلب طبق موارد فوق الذکر شرایط استفاده مجدد از سهمیه را دارد، برای سال آینده میبایست کد دیگری دریافت و در هنگام ثبت نام وارد نماید.

سهمیه رزمندگان برای کارمندان نیروهای مسلح هم محاسبه میشود؟

رزمندگان رسمی، پیمانی و سربازان وظیفه متعهد به خدمت در جبهه که در تواریخ مذکور متعهد به خدمت بوده اند، شامل سهمیه رزمندگان نمیشوند مگر اینکه بعد از پایان خدمت اجباری شان به مدت 6 ماه متوالی و یا 9 ماه غیرمتوالی به صورت داوطلبانه در جبهه حضور داشته باشند و در این صورت با تایید بالاترین مقام مربوطه میتوانند از سهمیه رزمندگان در کنکور استفاده کنند. این مقامات به اختصاص هر ارگان از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به شرح زیر است:

  • ستاد کل نیروهای مسلح
  • ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
  • ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران(آجا)
  • وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح(ودجا)
  • نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران(ناجا)

سهمیه بهیاران در کنکور

کسانی که در دوره دبیرستان رشته بهیاری را انتخاب کردند و از این طریق برای فعالیت به عنوان بهیار داوطلب شدند و حالا برای ادامه تصیل میخواهند در کنکور تجربی شرکت کنند، در کنکور سال 1402 برای رشته های پرستاری، اتاق عمل و هوشبری سهمیه 5درصدی دارند. البته این سهمیه برای رشته های دارای تعهد خدمت و بورسیه، مناطق محروم و بلایای طبیعی محاسبه نمیشود. برخورداری از سهمیه بهیاران در کنکور 1402 منوط به داشتن شرایط ویژه ای است که در ادامه مشاهده میکنید:

  • سلامت کامل جسمانی و روانی داوطلب
  • گواهینامه تایید شده مرکز پرستاری محل خدمت اشتغال به خدمت بعد از دریافت مدرک بهیاری
  • حداقل سه سال سابقه بهیاری در مراکز دولتی یا غیردولتی شهر دریافت دیپلم

داوطلبانی که با سهمیه بهیاران در انتخاب رشته کنکور 1402 تجربی شرکت میکنند و در دوره های نوبت اول(شروع از مهرماه) قبول میشوند، باید تا 31 شهریور 1402 سه سال خدمت خود را به اتمام برسانند و داوطلبانی که دوره های نوبت دوم(ورود به دانشگاه از بهمن ماه) را انتخاب کرده اند باید تا تاریخ 30 بهمن 1402 سه سال سابقه خدمت به عوان بهیار را داشته باشند.

سهمیه بهیاران در کنکور تجربی 1402

بهیاران فقط میتوانند در انتخاب رشته شان کد رشته محل های محل استغالشان را انتخاب کنند و درصورت قبولی با سهمیه داوطلبان در کد رشته های غیر از محل سکونت و اشتغال، قبولی آنها لغو خواهد شد.

بهیاران در دانشگاه چه شرایطی را قرار است بگذرانند؟

برخلاف تصور عموم شرایط بهیاران برای ادامه تحصیل در رشته های پرستاری، اتاق عمل و هوشبری سخت از چیزی است که فکر میکند. اولا بهیاران در کنکور سوالات مخصوص رشته بهیاری دارند که با ضریب 12 در کنکورشان تاثیر قطعی دارد. ثانیا بهیاران بسیاری از دروس پایه مربوط به رشته های مذکور را در سه سال دبیرستان پاس کرده اند اما در دانشگاه هیچگونه تطبیق دروسی وجود ندارد و باید مجددا واحد های مربوطه را پاس کنند.

دروس و نوع برگزاری واحد های درسی را وزارت علوم و شورای عالی علوم پزشکی تعیین میکند و با استفاده از سهمیه بهیاری برای قبولی در دوره های روزانه، تعهد خدمت داوطلبان دو برابر طول مدت تحصیل خواهد بود. این درحالی است که برای همه دانشجویان دوره های روزانه تعهد خدمت برابر با نیمسال های برخورداری از آموزش رایگان خواهد بود.

همچنین در بخش سهمیه کنکور 1402 در دفترچه ثبت نام آزمون سراسری صراحتا نوشته شده است که بهیاران مجاز به انتقال و جابجایی محل تحصیل نیستند و باید در محل قبولی تمام دوران خدمت خود را بگذرانند.

برای اطلاع از شرایط تکمیلی سهمیه بهیاران در کنکور 1402 باید منتظر دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 تجربی باشیم.

سهمیه های کنکور چیست؟

سهمیه شهدا و ایثارگران و جانبازان و رزمندگان، سهمیه بهیاران، سهمیه مناطق و سهمیه هیات علمی دانشگاه که سهمیه مخفی داوطلبان است!

آیا سهمیه های کنکور حق بقیه را ضایع میکند؟

خیر چون بهرحال یه درصدی از کل کد رشته محل ها برای داوطلبان سهمیه شهدا و جانبازان است و ثانیا برای انتخاب رشته، داوطلبان سهمیه ای فقط باهم مقایسه میشوند.

سهمیه بهیاران کنکور 1402 برای چه رشته هایی است؟

طبق دفترچه کنکور 1402 بهیاران از سال 1400 تا 1404 برای رشته پرستاری و از سال 1402 تا 1406 برای رشته های اتاق عمل و هوشبری سهمیه دارند. پس در کنکور سال های 1402 و 1403 سهمیه 5 درصدی بهیاران برای سه رشته اتاق عمل، پرستاری و هوشبری است.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا