پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

زندگی نامه بزرگان کنکور

گریگوری یاکولویچ پرلمان

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
5/5 - (2 امتیاز)

گریگوری یاکولویچ پرلمان یا گریشما پرلمان ریاضی دان معروف روسی متولد 13 ژوئت 1966 در شهر سن پیترزبورگ اتحاد جماهیر شوروی می باشد. والدین وی روس و یهودی بودند. مادر وی نیز دارای تحصیلات اکادمیک در ریاضیات بود و با شناخت گریگوری وی را به کلاس های خصوصی ریاضی فرستاد. همچنین وی استعدادهای وافر خود را در ریاضیات را از ده سالگی نشان می داد. او در یک مدرسه ویژه با برنامه های پیشرفته ریاضیات تحصیل می کرد و در همه دروس موفقیت بالقوه ای را کسب کرد. وی در سال 1982 برنده مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی شد. همچنین بعد از دبیرستان در دانشگاه دولتی سن پیترزبورگ بدون امتحان ورودی دانشگاه پذیرفته شد.

دهه ی 1990

درسال 1990 مدرک دکتری خود را گرفت و در موسسه مشهور ریاضی استلکوف آکادمی علوم روسیه مشغول به کار شد. در همین سال ها توسط اساتید خود توصیه نامه های قوی الکساندر دانیلویچ الکساندروف و یوری بوراگو دریافت کرد. که این توصیه نامه ها راه پرلمان را به آمریکا باز کرد.

برجسته ترین کار پرلمن در این دوره در زمینه فضاهای الکساندروف بود که مفهوم آن به دهه 1950 برمی گردد. پرلمن در مقاله مشهور سال 1992 با همکاری یوری بوراگو و میخائیل گروماف ، بنیان های مدرن این رشته را بنیاد نهاد.  مفهوم همگرایی گروموف-هاوسدورف به عنوان یک اصل سازماندهی در سال 1993 ، پرلمن مفهومی از نظریه مورس را در مورد این فضاهای خمیده ایجاد کرد. برای کار در فضاهای الکساندروف ، پرلمن برای سخنرانی در کنگره بین المللی ریاضیدانان 1994 دعوت شد.

وی در موسسه ریاضیات کورانت و دانشگاه نیویورک دعوت شد و مدتی به کار روی خمینه ها پرداخت. از دانشگاه های بسیار مطرح آمریکا مانند پرینستون و استنفورد پیشنهاد کار گرفت ولی همه را رد کرد و در تابستان سال 1995 به روسیه بازگشت.

خمینه ها

وی برنده جایزه فیلدز در سال 2006 می باشد که به دلایل شخصی آن را نپذیرفت. جایزه فیلدز عالی ترین جایزه در زمینه ریاضیات است که به یک شخص در جهان داده می شود. پرلمان  نابغه ریاضیات به این دلیل که که به شهرت یا پول علاقه‌ای نداشت این جایزه را نپذیرفت. و گفت  نمی خواهم مثل یک حیوان در باغ وحش به نمایش گذاشته شوم.

 در ۲۲ دسامبر ۲۰۰۶ توسط مجله علمی ساینس به دلیل اثبات حدس پوانکاره به عنوان  تحول علمی سال شناخته شد. جان بال، رئیس مرکز ریاضی دانان دنیا در آن سال شخصاً از پرلمان خواسته بود تا تاین جایزه را بپذیرد. اما پرلمان از پذیرش آن سر باز زد. به این دلیل که خودش را جزو جامعه ریاضی دانان جهانی نمی دانست این جایزه را نپذیرفت.

پرلمان یک جمله تاریخی هم دارد که آن را به یک خبر نگار انگلیسی گفته است:

 من همه آنچه را که می خواهم در اختیار دارم

افتخارات و منش پرلمان

گریگوری یاکولویچ پرلمان برنده یک جایزه ی یک میلیون دلاری دیگر نیز شده است که درباره ی تئوری او درباره ی فضای چندبعدی به او تعلق یافته است. اما او این جایزه را هم نپذیرفت. کمتر کسی در دنیا وجود دارد که به افتخاراتی این چنینی نائل آمده و جایزه نقدی یک میلیون دلاری وسوسه اش نکند.

زندگی نامه پرلمان

همچنین در سال 2010 پرلمان با اکثریت آرا معیارهای لازم را جهت کسب جایزه ی هزاره که در نوع خود اولین است به همراه یک جایزه یک میلیون دلاری دیگر را نیز رد کرده است. وی این تصمیم را نا عادلانه خواند و گفت وی تنها یک مشارکت کوچک در حل این مسئله داشته است.

منبع: ویکی پدیا

مجتبی سادات رسول

کتاب های زیادی خوانده ایم، افراد بسیاری دیده ایم و با بزرگان بسیاری هم کلام شده ایم. راه درست را نشانتان خواهیم داد

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا