پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

همه چیز درباره کنکور فنی و حرفه ای

مشاوره تخصصی کنکور فنی و حرفه ای

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

افرادی که از رشته های فنی و حرفه ای، کار و دانش و هنرستان فارغ التحصیل شده‌اند، لازم است همه چیز درباره کنکور فنی حرفه‌ای را بدانند. در صورتی که داوطلبان پس از فارغ التحصیلی تمایل به ادامه تحصیل داشتند، می توانند با شرکت در کنکور کاردانی فنی و حرفه‌ای، وارد دانشگاه شوند و در مقاطع بالاتر تحصیلات خود را ادامه دهند. اما منابع دروس کنکور فنی و حرفه ای چیست؟ اولین و بهترین مرکز مشاوره تخصصی کنکور فنی و حرفه ای در کرج

داوطلبان برای شرکت در کنکور فنی و حرفه ای، لازم است شرایط اولیه ثبت نام را دارا باشند تا بتوانند در یکی از رشنه‌های ارائه شده، ثبت نام کرده و در صورت قبولی وارد دانشگاه شوند. در کنکور فنی و حرفه‌ای، داوطلبان به منظور پذیرش در مقاطع کاردانی پیوسته یا ناپیوسته با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

اگر شما نیز قصد شرکت در کنکور فنی و حرفه‌ای و ادامه تحصیل در رشته های فنی و حرفه‌ای را دارید، همه چیز را درباره دروس کنکور فنی و حرفه ای هستید، در ادامه مبحث ما را همراهی نمایید تا به ذکر جزئیاتی از آن بپردازیم.

مشاوره تخصصی کنکور فنی و حرفه ای در کرج - آموزش نحوه ثبت نام کنکور فنی و حرفه ای و دروس و منابع رشته های فنی

کنکور فنی و حرفه ای

به منظور توصیف همه چیز درباره کنکور فنی و حرفه ای، لازم است ابتدا درباره دروس و رشته های کنکور فنی و حرفه ایی به طور کلی شرح دهیم. افرادی که از رشته های فنی و حرفه‌ای یا هنرستان فارغ التحصیل شده‌اند، می توانند با شرکت در کنکور فنی و حرفه‌ای، تحصیلات خود را در دانشگاه ادامه دهند.

داوطلبانی که در کنکور فنی و حرفه ای شرکت می‌کنند، به منظور پذیرش در مقاطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. آن‌ها برای قبولی در رشته های فنی در دانشگاه های سراسری از جمله دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای تلاش می کنند.

البته لازم به ذکر است که کنکور فنی و حرفه ای با کنکورهای سراسری تفاوت دارد. نحوه ثبت نام و زمان‌بندی آزمون ها نیز در این کنکورها با هم متفاوت است. حال به منظور آشنایی داوطلبان با نحوه ثبت نام در کنکور فنی و حرفه‌ای و دروس و رشته های کنکور فنی در ادامه توضیحاتی ارائه شده است.

مرکز مشاوره تخصصی کنکور آکو ،اولین و بهترین مرکز مشاوره تخصصی کنکور فنی و حرفه ای در کرج است.

نحوه ثبت نام کنکور فنی

برای دانستن درباره کنکور فنی و حرفه ای از نحوه ثبت نام این آزمون شروع میکنیم. ثبت نام در کنکور رشته های فنی و حرفه ای در سال دو بار انجام می‌شود. برای پذیرش نیمسال اول در مهر ماه و نیمسال دوم در بهمن ماه برای رشته های بدون کنکور فنی و حرفه‌ای ثبت نام انجام می‌گردد.

ثبت نام کنکور فنی و حرفه‌ای توسط سازمان سنجش انجام می‌شود که گاها اصلاحات و تغییراتی در آن به وجود می‌آید. طی آخرین تغییراتی که در آن صورت گرفته است، 31 رشته محل در مقطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته می‌توانند بدون آزمون و بر اساس سوابق تحصیلی وارد رشته های فنی و حرفه ای دانشگاه ها شوند.

همچنین 5 رشته محل نیز برای ورود به دانشگاه باید آزمون کنکور فنی و حرفه‌ای را با موفقیت پشت سر بگذارند. رشته های فنی و حرفه ای که برای ورود به دانشگاه لازم است کنکور بدهند:

  • کامپیوتر
  • الکتروتکنیک
  • حسابداری
  • تربیت بدنی
  • مکانیک خودرو

 از آنجا که این رشته های کنکور فنی و حرفه ای بسیار پرطرفدار هستند و ظرفیت آن‌ها نسبتا محدود است، برای پذیرش باید آزمون داد. به جز این 5 رشته که به آن اشاره کردیم، پذیرش سایر رشته‌ها بدون آزمون صورت می‌گیرد. مجری پذیرش کنکور کاردانی فنی و حرفه‌ای، ناظر فرایند ثبت نام و برگزار کننده آزمون، سازمان سنجش است.

نحوه ثبت نام در کنکور فنی و حرفه ای در مرکز مشاوره تخصصی کنکور فنی و حرفه ای آکو کرج

داوطلبانی که قصد شرکت در کنکور فنی و حرفه را دارند، با مراجعه به سایت سنجش می‌توانند دفترچه راهنمای ثبت نام و انتخاب رشته کنکور فنی و حرفه‌ای را مطالعه کرده و با کسب اطلاعات کامل از جزئیات رشته های فنی ، اقدام به ثبت نام نمایند. مشاوره تخصصی کنکور فنی و حرفه ای میتواند بهترین گزینه برای موفقیت در این مسیر باشد.

نحوه برگزاری کنکور فنی حرفه‌ای

لازم به ذکر است که نحوه پذیرش دانشجویان در رشته های بدون آزمون و با آزمون در کنکور فنی و حرفه ای با یکدیگر متفاوت است که در ادامه به توصیف آن می‌پردازیم. همچنین دروس و منابع رشته های مختلف کنکور فنی و حرفه ای نیز باتوجه به زمینه تحصیلی بسیار متفاوت خواهد بود.

گزینش رشته‌های بدون آزمون فنی

داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل در یکی از رشته های بدون آزمون کنکور فنی و حرفه ای را دارند ، برای ورود به مقطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته فنی و حرفه‌ای نیازی به آزمون ندارند، می توانند در این قسمت ثبت نام کنند. آن‌ها بدون هیچ‌گونه آزمونی و صرفا براساس سوابق تحصیلی و معدل دیپلم قادر به ادامه تحصیل در دانشگاه‌ هستند.

گزینش رشته‌های با آزمون فنی حرفه ای

داوطلبانی که مایل هستند در یکی از رشته های کامپیوتر، الکتروتکنیک، حسابداری، تربیت بدنی و مکانیک خودرو کنکور فنی و حرفه‌ای ادامه تحصیل بدهند، لازم است در زمان تعیین شده، در جلسه کنکور رشته های کاردانی فنی و حرفه‌ای شرکت نمایند و پس از اعلام نتایج، بر اساس رتبه خود به انتخاب رشته بپردازند.

داوطلبان پس از تکمیل فرایند ثبت نام در کنکور فنی حرفه‌ای باید منابع اعلام شده را تهیه کرده و به مطالعه آن‌ها بپردازند تا بتوانند با آمادگی کامل در این آزمون شرکت نموده و رتبه بهتری کسب کنند.

دروس و بودجه بندی منابع کنکور فنی و حرفه ای

برای کسب آگاهی بیشتر در مبحث همه چیز درباره کنکور فنی و حرفه‌ای لازم است به منابع دروس کنکور فنی و حرفه‌ای نیز اشاره نماییم. داوطلبان برای شرکت در رشته های با آزمون کنکور فنی، لازم است به لیست منابع اعلام شده در دفترچه راهنمای ثبت نام دسترسی پیدا کنند و به مطالعه آن‌ها بپردازند.

منابع و دروس عمومی و تخصصی کنکور فنی و حرفه ای

از آنجا که هر سال منابع اعلام شده دچار تغییرات و اصلاحاتی می‌شود، داوطلب باید به جدیدترین لیست منابع دسترسی داشته باشد تا بر اساس آن، خود را برای کنکور آماده کند و شانس قبولی خود را بالا ببرد. در ادامه مبحث به منابعی که برای خواندن دروس کنکور فنی و حرفه ای لازم است، اشاره می‌نماییم. مشاوره تخصصی کنکور فنی و حرفه ای آکو در کرج ، همراه داوطلبان جدی کنکور فنی است.

منابع دروس عمومی کنکور فنی حرفه‌ای

برای 5 رشته‌ای که به عنوان رشته های با آزمون و پرمتقاضی کنکور فنی و حرفه ای نام بردیم، سوالات کنکور در دو بخش طراحی می‌شوند. اولین بخش عمومی است و بخش دوم به سوالات اختصاصی تعلق دارد. حال در این قسمت به منابع دروس عمومی کنکور فنی و حرفه ای اشاره می‌نماییم.

دروس عمومی به عنوان اولین بخش آزمون طراحی شده‌اند که برای تمام رشته‌ها مشترک است. دروس عمومی به طور کلی دارای 40 سوال هستند و تمام سوالات از ضریب 3 برخوردارند. منابع دروس عمومی به شرح زیر است:

  • فارسی 3
  • تعلیمات دینی 3
  • زبان خارجی 1 و 2
  • عربی 3

منابع دروس اختصاصی کنکور فنی و حرفه‌ای

منابع دروس اختصاصی به تفکیک رشته های کنکور فنی و حرفه ای متفاوت است. به‌منظور اطلاع از منابع دروس اختصاصی کنکور فنی و حرفه ای، باید از لیست دروس اختصاصی که برای هر رشته به طور جداگانه اعلام می‌شود، استفاده نمود. علاوه‌براین، سوالات دروس اختصاصی کنکور فنی و حرفه ای به سه بخش تقسیم می‌شوند که به این ترتیب است:

  • بخش اول دروس شایستگی پایه است که دارای ضریب 6 و تعداد سوالات آن 35 سوال است.
  • بخش دوم دروس شایستگی غیرفنی است که دارای ضریب 3 و تعداد سوالات آن 20 سوال است.
  • بخش سوم دروس شایستگی فنی است که دارای ضریب 12 و تعداد سوالات آن 65 سوال است.

حال در این بخش به معرفی کامل دروس اختصاصی کنکور فنی و حرفه ای که به تفکیک 5 رشته‌ پرمتقاضی وجود دارند، می‌پردازیم.

منابع دروس اختصاصی رشته الکتروتکنیک

مشاوره تخصصی کنکور فنی رشته الکترونیک در کرج

رشته الکتروتکنیک به عنوان رشته ای پرتقاضا در بین فارغ التحصیلان فنی و حرفه‌ای شناخته می‌شود. در این رشته مباحثی از قبیل برق، سیم‌کشی ساختمان، ماشین‌های الکتریکی و… مطالعه و بررسی می‌شوند. افرادی که از این رشته فارغ التحصیل می‌شوند، توانایی انجام امور مربوط به برق، سیم‌کشی، سیم‌پیچی ترانسفورماتورها و… را دارند. حال به معرفی دروس اختصاصی در کنکور رشته الکتروتکنیک می‌پردازیم.

دروس شایستگی پایه کنکور فنی و حرفه‌ای: ریاضی 1 و 2 و 3، شیمی، فیزیک

دروس شایستگی غیر فنی در کنکور: الزامات محیط کار، کاربرد فناوری های نوین، کارگاه نوآوری و کارآفرینی، اخلاق حرفه ای،

دروس شایستگی فنی در کنکور فنی حرفه ای: دانش فنی پایه ، دانش فنی تخصصی، طراحی و سیم کشی برق ساختمان های مسکونی ، طراحی و نصب تاسیسات جریان ضعیف، طراحی و نصب تاسیسات حفاظتی و ساختمان های هوشمند، کابل کشی و سیم پیچی ماشین های الکتریکی، نصب و تنظیم تابلوهای برق فشار ضعیف و طراحی و اجرای رله های قابل برنامه ریزی

دروس اختصاصی رشته کامپیوتر

رشته کامپیوتر به عنوان پرتقاضاترین رشته‌ های  کنکور فنی حرفه‌ای به شمار می‌آورند. تقاضای زیاد برای تحصیل در این رشته، به دلیل بازار کار آن است. همچنین از آنجا که همه چیز به سوی پیشرفت فناوری و دیجیتالی شدن پیش می‌رود، متقاضیان زیادی را به سوی این رشته جذب می‌کند.

رشته کامپیوتر دارای چندین گرایش است. برنامه‌نویسی، گرافیک، سخت افزار، تکنولوژی رایانه و… به عنوان گرایش‌های این رشته به شمار می‌روند. حال به معرفی دروس اختصاصی در کنکور رشته کامپیوتر می‌پردازیم.

مشاوره قبولی در رشته کامپیوتر فنی و حرفه ای در کرج

دروس شایستگی پایه: ریاضی 1 و 2 و 3، شیمی، فیزیک

شایستگی غیر فنی در کنکور رشته کامپیوتر فنی حرفه‌ای : الزامات محیط کار ، کاربرد فناوری های نوین، کارگاه نوآوری و کارآفرینی، اخلاق حرفه ای

دروس شایستگی فنی: دانش فنی پایه، دانش فنی تخصصی، نصب و راه اندازی سیستم های رایانه ای، تولید محتوای الکترونیک و برنامه سازی، توسعه برنامه سازی و پایگاه داده، پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی و طراحی وب، نصب و نگهداری تجهیزات شبکه و سخت افزار، تجارت الکترونیک و امنیت شبکه

منابع دروس اختصاصی رشته مکانیک خودرو

رشته مکانیک خودرو که با صنعت مرتبط است، یکی دیگر از رشته‌های با آزمون فنی و حرفه‌ای به شمار می‌آید. افرادی که از این رشته فارغ‌ التحصیل می‌شوند، توانایی تعمیر اتومبیل‌های گوناگون را دارند. بازار کار این رشته نیز گسترده است و داوطلبان را جذب می‌کند. در رشته مکانیک خودرو، علاوه‌بر دروس تئوری، دروس کارگاهی نیز ارائه می‌شود. حال به معرفی دروس اختصاصی در کنکور رشته مکانیک خودرو می‌پردازیم.

دروس شایستگی پایه رشته مکانیک خودرو کنکور فنی و حرفه‌ای : ریاضی 1 و 2 و 3 ؛ شیمی، فیزیک

دروس شایستگی غیرفنی : الزامات محیط کار، مدیریت تولید، کارگاه نوآوری و کارآفرینی، اخلاق حرفه ای

دروس شایستگی فنی مکانیک خودرو فنی: دانش فنی پایه، دانش فنی تخصصی ، سرویس و نگهداری خودروهای سواری، تعمیرات مکانیکی موتور، تعمیرات گیربکس و دیفرانسیل، تعمیرات سیستم تعلیق، فرمان و ترمز خودرو، تعمیرات سیستم سوخت و جرقه، تعمیرات سیستم های برقی خودرو

دروس تخصصی کنکور فنی و حرفه ای رشته مکانیک

منابع دروس اختصاصی رشته حسابداری

به‌منظور توصیف همه چیز درباره کنکور فنی و حرفه‌ای، لازم است به رشته حسابداری اشاره کنیم. در رشته حسابداری افراد با اصول حسابداری و کلیات محاسبه‌ای آشنا می‌شوند. فارغ التحصیلان پس از فراغت از تحصیل توانایی دارند به امور مالی شرکت‌ها رسیدگی کنند و به تنظیم دفاتر مالی بپردازند. حال به معرفی دروس اختصاصی در کنکور رشته حسابداری می‌پردازیم.

دروس شایستگی پایه: ریاضی 1 و 2، شیمی، فیزیک

دروس شایستگی غیرفنی: الزامات محیط کار، مدیریت تولید، کارگاه نوآوری و کارآفرینی، اخلاق حرفه ای،

دروس شایستگی فنی: دانش فنی پایه، دانش فنی تخصصی، حسابداری وجوه نقد و تحریر دفاتر قانونی، حسابداری خرید و فروش، حسابداری حقوق و دستمزد، حسابداری اموال و انبار، حسابداری بهای تمام شده و مالیاتی، حسابداری تهیه و تنظیم صورت های مالی

معرفی رشته حسابداری در کنکور فنی و حرفه ای و مشاوره کنکور در کرج

منابع دروس اختصاصی رشته تربیت بدنی

تربیت بدنی یکی از رشته‌های پرتقاضا است که با استفاده از علوم، به تقویت قوای جسمانی می‌پردازند. افراد پس از فراغت از تحصیل، در حد پزشکیار توانایی دارند و بر تمام جوانب جسمانی انسان مسلط هستند. در این رشته گذراندن دروس عملی درکنار تئوری، اهمیت فراوانی دارد. حال به معرفی دروس اختصاصی در کنکور رشته تربیت بدنی می‌پردازیم.

دروس شایستگی پایه: ریاضی 1 و 2، شیمی، فیزیک

دروس شایستگی غیرفنی: الزامات محیط کار، کاربرد فناوری های نوین،  کارگاه نوآوری و کارآفرینی، اخلاق حرفه ای،

دروس شایستگی فنی: دانش فنی پایه، دانش فنی تخصصی، پرورش مهارت های جسمانی حرکتی، توسعه مهارت های چابکی ذهنی، توسعه مهارت های حرکتی با توپ، توسعه مهارت های رزمی هدفی، توسعه سلامت و سبک زندگی با ورزش، عملیات تکمیلی اصلاحی ورزش ها

رشته تربیت بدنی در کنکور فنی و حرفه ای

ضریب دروس اختصاصی و عمومی در کنکور فنی و حرفه‌ای

در ادامه مبحث همه چیز درباره ضریب دروس در کنکور فنی و حرفه‌ای باید به منابع اشاره کرد. با توجه به منابعی که در این بخش برای دروس اختصاصی ذکر کردیم، دریافتیم که دروس شایستگی غیرفنی با ضریب 3، دارای کمترین ضریب در کنکور هستند و میزان تاثیر آن در رتبه فرد، کمتر از سایر بخش‌ها است.

در بخش دروس شایستگی پایه با ضریب 6، دارای ضریب متوسطی هستند. به این معنا که تاثیر آن در رتبه نهایی داوطلب در حد متوسط است. اما در بخش دروس شایستگی فنی با ضریب 12، به عنوان بیشترین ضریب در بین دروس به شمار می‌رود.  به این ترتیب دروس شایستگی فنی در کنکور فنی و حرفه‌ای دارای بیشترین اهمیت هستند و بر نمره کسب شده و رتبه نهایی داوطلب تاثیر زیادی دارند.

اهمیت مشاوره تخصصی کنکور فنی و حرفه ای

نقش مشاوره تخصصی برای موفقیت در کنکور فنی و حرفه ای را نمیتوان نادیده گرفت. متقاضیان برای ورود به دانشگاه از طریق آزمون لازم است رتبه بالایی کسب کنند. همچنین در پذیرش بدون آزمون نیز لازم است فرد دارای معدل بالایی باشد تا امکان قبولی او بیشتر شود.

نقش مشاوره تخصصی در هنگام ثبت نام و انتخاب رشته های کنکور فنی و حرفه‌ای می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. مشاور به داوطلب کمک می‌کند نسبت به رشته تحصیلی و بازار کار آن شناخت کافی پیدا کند. علاوه‌براین میزان اعتبار دانشگاه و مدرک دریافتی و برآورد هزینه‌های تحصیلی با راهنمایی مشاور امکان‌پذیر است.

مشاوره انتخاب رشته کنکور آکو در کرج - آموزش کار با نرم افزار های انتخاب رشته کنکور سراسری

همچنین به دلیل تعداد محدود دانشگاه‌های فنی، پذیرش دانشجویان نیز کم است. به این ترتیب حجم بالای متقاضیان در این رشته‌ها باعث شده که رقابت جدی میان شرکت‌کنندگان صورت بگیرد. در این شرایط لازم است متقاضیان به دنبال برنامه‌ریزی اصولی و صحیح برای مطالعه باشند تا نتیجه خوبی بگیرند.

بنابراین نقش مشاوره در کمک به داوطلبان برای انتخاب منابع درست و زمان‌بندی دقیق برای مطالعه، بسیار راهگشاست. داوطلبان از طریق مشورت با مشاور می‌توانند برنامه‌ریزی درستی داشته باشند و شانس قبولی خود را در کنکور کاردانی فنی و حرفه‌ای بالا ببرند.

مرکز مشاوره تخصصی کنکور فنی  حرفه‌ای آکو کرج

داوطلبان شرکت در رشته های باز آزمون کنکور فنی و حرفهای لازم است همه چیز درباره کنکور فنی و حرفه‌ای را بدانند. افرادی که از هنرستان‌ها یا مراکز فنی و حرفه‌ای و کار و دانش مدرک دیپلم خود را می‌گیرند، می‌توانند در رشته‌های فنی ادامه تحصیل دهند.

برای شرکت در کنکور فنی و حرفه‌ای، با توجه به رشته انتخابی، نوع ورود داوطلب مشخص می‌شود. به این معنا که برای پذیرش در 5 رشته کامپیوتر، الکتروتکنیک، حسابداری، تربیت بدنی و مکانیک خودرو آزمون برگزار می‌شود و برای سایر رشته‌ها براساس سوابق تحصیلی به پذیرش دانشجو می‌پردازند.

در ادامه به ذکر دروس عمومی و اختصاصی که برای کنکور فنی و حرفه ای در نظر گرفته شده است، اشاره کردیم. البته لازم به ذکر است که منابع گاها دچار تغییرات و اصلاحات می‌شوند که با دریافت جدیدترین لیست منابع اعلام شده از سایت سازمان سنجش، می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد.

همچنین نقش مشاوره تخصصی کنکور فنی و حرفه ای را در تسهیل مسیر قبولی در کنکور فنی و حرفه‌ای نمی‌توان نادیده گرفت. داوطلبان با کمک و راهنمایی مشاوره به برنامه‌ریزی و زمان‌بندی دقیق می‌پردازند و اینگونه شانس قبولی خود را بالا می‌برند. مرکز مشاوره تخصصی کنکور فنی و حرفه ای آکو در کرج ، اولین و بهترین مرکز مشاوره تخصصی کنکور فنی و حرفه ای در کرج است.

دروس عمومی کنکور فنی و حرفه‌ای چیست؟

فارسی 3، تعلیمات دینی 3، زبان خارجی 1 و 2، عربی 3

آیا درس عمومی در کنکور ارزش دارد یا برای موفقیت کنکور فنی روی دروس تخصصی وقت گذاشته شود؟

با توجه به ضریب 3 هر کدام از دروس حتما برای قبولی در دانشگاه خوب روی دروس عمومی وقت بگذارید. البته از دروس تخصصی نیز غافل نشوید.

تاثیر معدل در کنکور فنی حرفه‌ای چگونه است؟

تاثیر معدل در کنکور فنی به صورت مستقیم در درصد دروس کنکور است. در رشته های بدون کنکور معدل تاثیر 100 درصد خواهد داشت.

رشته های فنی بدون کنکور امکان پذیر است؟

برخی از رشته های فنی و حرفه‌ای با کنکور و برخی دیگر بدون کنکور خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا