پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

رشته فوریت های پزشکی پیش بیمارستانی چیست؟

معرفی رشته فوریت های پزشکی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
5/5 - (1 امتیاز)

تصور اکثر ما از رشته تجربی این است که فقط پزشکی ، داندان پزشکی و داروسازی را شامل می شود. در سال های اخیر رشته های زیرمجموعه جدیدی به دفترچه انتخاب رشته اضافه شده است که شاید کمتر درباره آن ها اطلاعات داریم . یکی از این رشته های نو و جذاب ، رشته فوریت های پزشکی پیش بیمارستانی است که در ادامه به معرفی این رشته می پردازیم.

بازار کار رشته فوریت های پزشکی مثل سایر رشته های پیراپزشکی تضمین شده است اما پیش از انتخاب رشته کنکور سراسری باید به مقایسه حقوق رشته فوریت های پزشکی و سایر رشته ها بپزدازیم تا بتوانیم انتخاب درستی داشته باشیم. در آکو، مرکز تخخصی مشاوره انتخاب رشته کنکور تجربی به بررسی مزایا و معایب رشته فوریت های پزشکی میپردازیم.

رشته فوریت های پزشکی پیش بیمارستانی در دانشگاه

رشته فوریت های پزشکی زیرمجموعه ای از رشته های پزشکی و پیراپزشکی محسوب می شود که در حوادث و شرایط سخت و پرتنش به اسیب دیدگان و مصدومان کمک رسانی می کنند و تا رساندن فرد اسیب دیده به مراکز درمانی و بیمارستان ها امدادرسانی می کنند. دانشگاه های دارای رشته فوریت های پزشکی در ایران هرساله از بین داوطلبان  مرد و زن دانشجو می پذیرد.

معرفی صفر تا صد رشته فوریت های پزشکی پیش بیمارستانی

رشته فوریت های پزشکی یکی از رشته های پر استرس می باشد که برای موفقیت در آن باید از توانایی های روحی بالایی داشته باشیم. برای موفقیت در رشته فوریت های پزشکی، صفاتی چون گذشت و فداکاری و اعتماد به نفس اهمیت زیادی دارند. دروس رشته فوریت های پزشکی پیش بیمارستانی توانایی مقابله صحیح  با هرگونه شرایط بحرانی را به داوطلب ارائه میکنند. شما می توانید پس از فارغ التحصیل شدن در سازمان های امدادی و امبولانس های خصوصی و دولتی در بیمارستان ها مشغول به کار شوید.

علاوه بر توانایی های روحی و روانی باید از آمادگی های جسمانی مناسبی هم برخوردار باشید . این توانایی ها شامل  داشتن قدرت بدنی و بینایی مناسب، عدم ابتلا به بیماری های صعب العلاج مانند دیابت ، آسم ، نارسایی های کلیه و… می باشد.

از دیگر شرایطی که برای پذیرفته شدن در این رشته نیاز دارید داشتن قد حداقل ۱۷۰ سانتی متر برای مردان و ۱۶۵ سانتی متر برای زنان است.

قبولی در رشته فوریت های پزشکی

رشته فوریت های پزشکی از رشته های نیمه متمرکز است . پذیرش در رشته های نیمه متمرکز این گونه است که شما بعد از قبولی در آزمون کنکور سراسری به مصاحبه دعوت می شوید و اگر توانایی های لازم برای آن رشته را داشته باشید و در مصاحبه قبول شوید ، می توانید در آن رشته تحصیل کنید. قبولی در رشته فوریت های پزشکی نیز به همین صورت است. از آنجا که هیچیک از رشته های پیراپزشکی بدون کنکور قابل تحصیل نیست، پس برای خواندن رشته فوریت های پزشکی بدون کنکور در ایران نیز امید نداشته باشید.

قبولی در رشته فوریت های پزشکی بدون کنکور

رشته فوریت های پزشکی بدون کنکور

شما برای قبولی در رشته فوریت های پزشکی می توانید هم با شرکت در ازمون کنکور سراسری و هم بدون آزمون اقدام کنید . قبولی بدون آزمون صرفا با سوابق تحصیلی انجام می شود . اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که در هر دو حالت شما در اخر باید مصاحبه رو قبول شوید.

اخرین رتبه های قبولی این رشته در سهمیه منطقه یک ، رتبه ۱۶ هزار در زیرگروه و در منطقه دو، ۳۸هزار در زیرگروه و در منطقه سه رتبه ۳۹ هزار در زیرگروه می باشد .

این رشته در دانشگاه های آزاد پذیرش ندارد و فقط در دانشگاه های دولتی و پردیس (خودگردان) ارائه می شود و امکان ادامه تحصیل در دانشگاه های آزاد وجود ندارد .

دروس رشته فوریت های پزشکی در دانشگاه

دروس رشته فوریت های پزشکی شامل دو دسته دروس پایه و تخصصی است. دروس رشته فوریت های پزشکی تقریبا ترکیبی از دروس پزشکی و پرستاری و البته داروسازی است. رشته فوریت های پزشکی با جان مردم در لحظات بحرانی سر و کار دارد پس مسئولیت پذیری و داشتن روحیه همیاری بالا در کنار توانایی مشاوره صحیح در میان دروس رشته فوریت های پزشکی آموزش داده میشود. در ادامه علاوه بر مشاوره انتخاب رشته کنکور تجربی درباره دروس رشته فوریت های پزشکی پیش بیمارستانی بیشتر بخوانید.

دروس پایه رشته فوریت های پزشکی: تشریح، فیزیولوژی، میکروب‌شناسی، انگل‌شناسی، بهداشت عمومی، زبان تخصصی، داروشناسی، اخلاق و مقررات حرفه‌ای، آشنایی با سازمان‌های امدادی، اصول و فنون، مراقبت‌ها

دروس تخصصی رشته فوریت های پزشکی پیش بیمارستانی: فرایند عملیات و اطلاعات فنی، نشانه ‌شناسی و معاینات بدنی، جابجایی و حمل بیماری،ارایه ی کمک های اولیه ی پیش بیمارستانی به بیماران، بهداشت روان و فوریت‌های روانپزشکی، احیای قلبی ریوی پایه، احیای قلبی ریوی پیشرفته (نظری/عملی)، فوریت‌های داخلی 1و2، ترومای 1و2، فوریت‌های پزشکی در گروه‌های خاص، فوریت ‌های پزشکی در شرایط خاص، فوریت ‌های پزشکی در بلایا، فوریت ‌های محیطی

دانشگاه های دارای رشته فوریت های پزشکی

دانشگاه های دارای رشته فوربت های پزشکی که در دفترچه انتخاب رشته کنکور ذکر شده اند عبارتند از:

  • دانشگاه علوم پزشکی تهران،
  • دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران،
  • دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) – تهران،
  • دانشگاه علوم پزشکی البرز- کرج
  • دانشگاه علوم پزشکی کاشان
  • دانشگاه علوم پزشکی زنجان
  • دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی-بجنورد
  • دانشگاه علوم پزشکی قم
  • دانشگاه علوم پزشکی تبریز
  • دانشگاه علوم پزشکی شیراز
  • دانشگاه علوم پزشکی زابل
  • دانشگاه علوم پزشکی آبادان

دانشگاه های دارای رشته فوریت های پزشکی پیش بیمارستانی

سایر دانشگاه های دارای رشته فوریت های پزشکی پیش بیمارستانی به شرح زیر است: دانشگاه علوم پزشکی اسدآباد- استان همدان،دانشگاه علوم پزشکی سراب،دانشگاه علوم پزشکی خوی،دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان،دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز،  دانشگاه علوم پزشکی گناباد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد،دانشگاه علم پزشکی لرستان- خرم آباد، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل و دانشگاه علوم پزشکی زاهدان .

مشاوره انتخاب رشته کنکور تجربی

هرچند هنوز درباره بازار کار رشته فوریت های پزشکی پیش بیمارستانی صحبت نکرده ایم اما لازم دیدیم پیش از صحبت درباره حقوق رشته فوریت های پزشکی، درباره نحوه قبولی در این رشته به شما مشاوره بدهیم. بدون شک مهمترین مرحله قبولی در کنکور، برنامه ریزی برای کنکور تجربی است اما بعد از روز کنکور، میتوان مهمترین مرحله را انتخاب رشته دانست. مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری برای تشخیص رشته های مناسب روحیه شما با تست شخصیت شناسی تحصیلی ، بررسی اولویت های سایر داوطلبان برای انتخاب رشته و ظرفیت دقیق پذیرش دانشگاه ها میتواند مهمترین انتخاب باشد.

مشاوره انتخاب رشته کنکور تجربی

مشاوره انتخاب رشته کنکور تجربی آکو در کرج میتواند بعد از هدف گذاری دقیق برای قبولی در رشته فوریت های پزشکی پیش بیمارستانی، با برنامه ریزی دقیق در سال کنکور شما را به رتبه مطلوب برساند.

اینستاگرام مشاوره انتخاب رشته کنکور

بازار کار و حقوق رشته فوریت های پزشکی

شما می توانید پس از فارغ التحصیل شدن در سازمان های امدادی و امبولانس های خصوصی و دولتی در بیمارستان ها مشغول به کار شوید. رشته فوریت های پزشکی از رشته هایی است که استخدام نیرو در آن بسیار است .

میزان در امد تکنسین فوریت های پزشکی در ایران حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزارتومان الی ۵ میلیون تومان است. البته که حقوق رشته فوریت های پزشکی با کار در مراکز دولتی مطابق با دستور وزارت کار می باشد.

لازم به ذکر است که حرفه ای بودن و علاقه به پیشرفت در این بازار کار رشته فوریت های پزشکی بر میزان حقوق شما در مراکز خصوصی تاثیر بسیاری می گذارد و در واقع حقوق رشته فوریت های پزشکی به توانایی ها و کار فرد بستگی دارد.

بازار کار ، درآمد و حقوق رشته فوریت های پزشکی پیش بیمارستانی

مزایا و معایب رشته فوریت های پزشکی در دانشگاه

به عنوان مرجع مشاوره انتخاب رشته کنکور تجربی باید بگوییم که این رشته معایب زیادی دارید. از معایب رشته فوریت های پزشکی، ساعت کاری 24 ساعته و بدون تعطیلات است. علاوه بر آن، مواجهه با شرایط بحرانی و صحنه های نامناسب انسانی میتواند روحیه فرد را بسیار تحت تاثیر قرار دهد. سخت تر آنکه مسئولیت رسیدگی به تلفات جانی برعهده کارشناسان رشته فوریت های پزشکی است و عدم موفقیت در نجات افراد میتواند صدمات روحی زیادی به فرد وارد کند.

اما در کنار همه معایب رشته فوریت های پزشکی ، مزایای زیادی نیز دارد. مثلا بازار کار تضمین شده رشته فوریت های پزشکی میتواند یکی از بزرگترین مزایای آن باشد. حقوق رشته فوریت های پزشکی در مراکز درمانی وابسته به ساعت کاری اوست اما به طور میانگین برابر با حقوق یک پرستار تازه استخدام است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا