پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

رشته های دانشگاهی ریاضیمعرفی رشته

رشته تعمیر و نگهداری هواپیما

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

رشته تعمیر و نگهداری هواپیما از رشته های کنکور ریاضی است که میتواند بازار کار پر درآمدی در ایران و خارج از کشور داشته باشد. برای انتخاب رشته کنکور ریاضی دانستن رشته های برتر کنکور حائز اهمیت است و قرار نیست که کل اهداف داوطلبان کنکور ریاضی در چند رشته مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر و چند رشته شناخته شده دیگر خلاصه شود.

به عنوان تیم مشاوره انتخاب رشته کنکور، لازم دانستیم درباره رشته تعمیر و نگهداری هواپیما که یکی از پر درآمد ترین رشته های کنکور ریاضی است اطلاعاتی را در اختیار داوطلبان این گروه آزمایشی قرار دهیم.

شروع صحبت هایمان با چند خطی درباره تاریخچه پیدایش رشته تعمیر و نگهداری هواپیما میتواند احساس خوشایند تری داشته باشد. احتمالا همه ما میدانیم که در سال ۱۹۰۳ نخستین هواپیما توسط برادران رایت پرواز کرد و مهم‌ترین معضل آن ها حفظ سلامتی و ایمنی سرنشینان هواپیما بود.

رشته تعمیر و نگهداری هواپیما در کنکور ریاضی

با گذشت زمان پیشرفت صنعت حمل و نقل ها و مسافرت های هوایی و فضایی انسان به فضا و خارج از جو زمین سفر می‌کند و بر ماه فرود می‌آید، سفینه‌های فضایی بدون هیچ سرنشینی پرواز می‌کنند و از سیاره‌های مختلف عکس‌برداری می‌کنند. هواپیماها با سرعت‌های بسیار بالا حرکت می‌کنند، اما همچنان بزرگ‌ترین مسئله برای کارخانه‌های هواپیماسازی و شرکت های هواپیمایی، حفظ امنیت پرواز برای سرنشینان هواپیما است.

به دلیل وجود دغدغهٔ امنیت، خطوط پروازی مختلف در همه کشور های دنیا نیاز به متخصصانی که بتوانند این کار را به‌درستی انجام دهند و شرایط مطلوب و مطمئنی را برای سرنشینان، خلبان و حتی برای هواپیماهای باربری فراهم کند.

یکی از مهم‌ترین مسائل برای امنیت پرواز، اطمینان از سلامت کامل بدنه، موتور و سیستم‌های داخلی یک هواپیما است که این موارد را متخصصین تعمیر و نگهداری هواپیما با دقت زیاد انجام می‌دهند. به دلیل اهمیت بالای این رشته به یکی از رشته‌های دانشگاهی تبدیل شد و هرساله افراد زیادی در این رشته تحصیل می‌کنند.

معرفی رشته تعمیر و نگهداری هواپیما

رشته مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما از رشته‌های زیرگروه ۱ ریاضی فیزیک می‌باشد و پذیرش آن هم با کنکور و هم بدون کنکور انجام می‌شود. متقاضیان می‌توانند در دانشگاه های سراسری و یا در دانشگاه های علمی کاربردی به تحصیل در این رشته مشغول شوند. دانشجویان در این رشته اصول مهندسی تعمیر و نگهداری، بازسازی و بهسازی، مدیریت تعمیر سیستم های مکانیکی هواپیما و هلیکوپتر را می‌آموزند. دانشجویان رشته تعمیر و نگهداری هواپیما اطلاعات لازم را در ۴ قسمت مختلف کسب می‌کنند که عبارت‌اند از:

  • زبان انگلیسی: زیرا اکثر کتاب‌های رشته تعمیر و نگهداری هواپیما به زبان انگلیسی است.
  • دانش عمومی و پایه: مانند فیزیک، ترمودینامیک، مکانیک و …
  • دانش تخصصی: مانند آئرودینامیک، موتور جت، موتور پیستوله، بدنه هواپیما، سیستم‌های هواپیما و …
  • کارگاه‌های تخصصی: کارگاه‌های تخصصی دروس عملی درس‌های تخصصی را شامل می‌شود یعنی دانشجویان علاوه بر آموزش‌های تئوری درس‌های تخصصی، کارگاه‌های عملی آن ها را نیز می‌گذرانند.

دانشجویان این رشته پس از فارغ‌التحصیلی به هواپیمایی کشور معرفی می‌شوند و در آزمون نهایی موتور یا بدنه هواپیمایی شرکت می‌کنند. در صورت قبولی در این آزمون، مدرک پایه را دریافت می‌کنند و بر اساس این مدرک می‌توانند در شرکت‌های حمل و نقل هوایی یا کارخانه‌های تعمیر موتور و بدنه هواپیما مشغول به کار شوند.

بسیاری از کارشناسان تعمیر و نگهداری هواپیما بعد از چندین سال فعالیت و کسب تجربه و توانایی‌های لازم، باتوجه‌به نیاز شرکت یا کارخانهٔ مورد نظر برای شرکت در آزمون تخصصی به هواپیمایی کشور معرفی می‌شوند. در صورت قبولی در این آزمون مدرک تخصصی دریافت می‌کنند و این مدرک مشخص می‌کند که آن ها در کدام هواپیما تخصص پیدا کرده‌اند و می‌توانند به آن اجازهٔ پرواز دهند و از نظر فنی صلاحیت پرواز آن هواپیما را تابید کنند. دانشجویان رشته تعمیر و نگهداری هواپیما، دانش فنی و مهندسی بیشتری دارند.

درس‌های پایه مانند ریاضیات، فیزیک، ترمودینامیک، استاتیک، الکترونیک و … را بیشتر از سایر دروس مطالعه می‌کنند. اگر بعد از فارغ‌التحصیلی شرکتی قطعات هواپیما را تولید کند، مهندسان تعمیر و نگهداری می‌توانند در آنجا نیز مشغول به کار شوند و پیشرفت کنند. زیرا آن ها سواد علمی بالایی در این زمینه دارند و با فنون هواپیمایی کاملاً آشنایی دارند.

اما اگر شرکت هواپیمایی مربوط به تعمیرات باشد، کارایی یک کارشناس تعمیر و نگهداری هواپیما به اندازهٔ کاردانی این رشته است. شخصی که در رشته تعمیر و نگهداری هواپیما مشغول به کار است اگر با اصول اولیه طراحی آشنا باشد، می‌تواند در کار خود موفق‌تر باشد و پیشرفت کند.

رشته تعمیر هواپیما در دانشگاه

مهارت های لازم برای رشته تعمیر و نگهداری هواپیما

در مقاله معرفی رشته تعمیر و نگهداری هواپیما به شرح مهارت های لازم برای رشته تعمیر و نگهداری هواپیما می‌پردازیم. یک متخصص تعمیر و نگهداری هواپیما مانند پزشک هواپیما می‌باشد. زیرا باید تمام قطعات و اجزای هواپیما را بشناسد تا بتواند در صورت بروز هر مشکلی تشخیص دهد که مشکل پیش‌آمده مربوط به کدام قطعه می‌باشد و با تعمیر آن بخش یا تعویضش بتواند امنیت پرواز را ایجاد کند.

باتوجه‌به نکاتی که گفته شد، دانشجوی تعمیر و نگهداری هواپیما باید خلاق، دقیق و علاقه‌مند به این رشته باشد و بتواند کارهای فنی را به‌درستی انجام دهد و درس‌های متفاوت این رشته را دقیق مطالعه کند. افراد برای ورود به این رشته باید به دروس ریاضی و فیزیک علاقه‌مند باشند. کسانی که به کارهای اداری علاقه‌مند هستند نمی‌توانند در این رشته موفق شوند زیرا کارشناسان این رشته باید لباس کار بپوشند و از کارهای خیلی ابتدایی مانند شستن قطعات هواپیما کار خود را آغاز کنند و با مرور زمان مهارت‌های لازم را کسب کنند.

افراد برای ورود به این رشته باید مسئولیت‌پذیر باشند زیرا جان تعداد زیادی انسان در دست آن‌هاست. آن ها باید توانایی کار گروهی را داشته باشند زیرا معمولاً به‌صورت گروهی روی یک هواپیما کار می‌کنند و در آخر باید اضافه کرد که رشته تعمیر و نگهداری هواپیما فقط از داوطلبان مرد دانشجو می‌پذیرد.

از جمله وظایف افراد در رشته تعمیر و نگهداری هواپیما می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • همان‌طور که در بالا اشاره کردیم متخصصان تعمیر و نگهداری هواپیما باید امنیت پرواز را تأمین کنند و همهٔ قطعات و سیستم‌های هواپیما را از نظر فنی بررسی کنند.
  • آن ها باید زمان مناسب را برای بازرسی و برطرف‌کردن عیب‌های هواپیما تعیین کنند و تمام عیب‌های هواپیما را شناسایی کنند و این مشکلات را برطرف کرده و صلاحیت پرواز را تأیید کنند.

دروس رشته هواپیما در دانشگاه

در مقاله معرفی رشته تعمیر و نگهداری هواپیما به شرح دروس رشته تعمیر و نگهداری هواپیما می‌پردازیم. دوره تحصیل رشته تعمیر و نگهداری هواپیما ۴ سال است که معادل ۸ ترم تحصیلی می‌باشد. دانشجویان باید ۳ واحد تحت عنوان پروژه بگیرند و در یک تابستان در صنایع هوافضا کارآموزی انجام دهند. امکان ادامه تحصیل این رشته تا مقطع کارشناسی وجود دارد.

جدول چارت بندی دروسرشته
دانلود چارت درسی رشته تعمیر هواپیماکارشناسی تعمیر و نگهداری هواپیما

دروس پایه رشته تعمیر و نگهداری هواپیما:

ریاضی عمومی، فیزیک مکانیک، فیزیک حرارت، شیمی عمومی، فیزیک الکتریسیته و مغناطیس، برنامه‌نویسی کامپیوتر، معادلات دیفرانسیل.

دروس اصلی و تخصصی رشته هواپیما در دانشگاه:

استاتیک، مبانی مهندسی برق الکترونیک، مقاومت مصالح، دینامیک عمومی، اصول ارتعاشات، تئوری ماشین، مکانیک سیالات عمومی، ترمودینامیک عمومی، علم مواد، تکنولوژی و روش‌های جوشکاری، کارگاه جوشکاری، طراحی اجزا ماشین، ایمنی در محیط کار، انتقال حرارت عمومی، نقشه‌کشی صنعتی، اصول مدیریت، آئرودینامیک، کارگاه ماشین‌ابزار، پروسه‌های ساخت و مواد، مبانی و کنترل خوردگی، تست‌های غیرمخرب، ساختمان هواپیما، مکانیک پرواز، موتورهای پیستونی، کارگاه موتورهای پیستونی، موتور جت، نقشه‌کشی تخصصی، کارگاه تعمیر بال و بدنه، سیستم‌های الکتریکی هواپیما، سیستم‌های اندازه‌گیری و آلات دقیق هوایی، آنالیز سیستم‌های هواپیما، کارگاه سیستم‌های هواپیما، زبان تخصصی سیستم‌های مکانیکی هواپیما مقررات هواپیمایی، کارآموزی، پروژه تخصصی.

بازار کار و درآمد رشته تعمیر و نگهداری هواپیما

در مقاله معرفی رشته تعمیر و نگهداری هواپیما به شرح بازار کار این رشته می‌پردازیم. متخصصان تعمیر و نگهداری هواپیما می‌توانند در شرکت‌های حمل‌ونقل هوایی و کارخانه‌های تعمیر موتور و بدنهٔ هواپیما مشغول به کار شوند و با تعمیر یا تعویض قطعات به این مراکز کمک به سزایی کنند.

زیرا ممکن است با تعمیر و تعویض یک قطعه کوچک و ارزان از تعمیر و تعویض قطعه‌ای گران جلوگیری شود. سازمان هواپیمایی بر صنعت تعمیر و نگهداری هواپیما نظارت می‌کند به همین دلیل بازار کار خیلی وسیعی ندارد و تقریباً می توان گفت که محدود است. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در شرکت‌های مختلفی مانند آسمان، هما، کیش ایر و شرکت‌های تعمیر موتور و بدنهٔ هواپیما مانند صنایع هواپیمایی ایران سها، هلی‌کوپترسازی پنها و … استخدام شوند.

برخی از فارغ‌التحصیلان این رشته که در زمینهٔ مکانیک و الکترونیک اطلاعات مفیدی دارند، می‌توانند در شرکت‌های دیگری مانند ایران‌خودرو مشغول به کار شوند. یک متخصص ماهر و باتجربه تعمیر و نگهداری هواپیما اگر مدرک تخصصی نیز داشته باشند نه‌تنها در ایران، بلکه در سطح بین‌المللی می‌تواند موفق شود.

درآمد این رشته به سطح تحصیلات، تجربه و توانایی‌های هر فرد بستگی دارد. اما میانگین حقوق یک کارشناس تعمیر و نگهداری هواپیما تقریباً ۵ میلیون تومان در ماه است.

تحصیل رشته تعمیر و نگهداری هواپیما در خارج از کشور

برای اپلای و تحصیل رشته تعمیر و نگهداری در خارج از کشور لازم است که در قدم اول مدارک تحصیلی ترجمه شود و ریز نمرات آماده گردد‌. داشتن مدرک زبان انگلیسی نیز الزامی است و نوع آزمون و نمرهٔ آن بستگی به دانشگاه موردنظر دارد. همچنین گواهی تمکن مالی باید ارائه شود. فرم‌های مربوط به اطلاعات شخصی باید دقیق پر شود و شهریهٔ دانشگاه موردنظر باید پرداخت شود.

بازارکار و درآمد رشته تعمیر و نگهداری هواپیما در خارج از کشور

از جمله دانشگاه‌های برتر دنیا در رشته تعمیر و نگهداری هواپیما عبارتند از:

  • Southern Illinois University of Carbondale
  • Solihull College & University Centre
  • University of the Highlands and Islands
  • Glyndwr University, Wrexham
  • Nilai University
  • Newcastle College University Centre
  • University of South Wales

تیم مشاوره تحصیلی و انتخاب رشته کنکور مهندس حاج کرم

اگر قبولی در کنکور و بهترین دانشگاه‌های کشور هدف شماست و می‌خواهید با ورود به دانشگاهی معتبر و انتخاب رشته‌ای مناسب آینده شغلی خود را به بهترین شکل بسازید، تیم مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی آکو به مدیریت مهندس حاج کرم در کنار شما خواهد بود.

ما به صورت آنلاین از طریق مشاوره کنکور در تلگرام به شما کمک می‌کنیم تا در مهم‌ترین سال زندگی‌تان، بهترین خود را اجرا کنید و عالی‌ترین نتیجه را بگیرید. شما می‌توانید برای ارتباط با برترین مشاوران کشور با شماره 02633408944 ارتباط برقرار کنید.

نرگس

نرگس لک هستم مشاور گروه مشاوره تحصیلی آکو رکن اول موفقیت رو تلاش و استمرار می دونم ما توی آکو سعی میکنیم راه بهینه رو بهتون نشون بدیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا