پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

انتخاب رشته کنکور سراسری

انتخاب رشته با سوابق تحصیلی برای کنکور 1402

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
5/5 - (1 امتیاز)

از کنکور 1401 به بعد که رشته های دارای پذیرش با سوابق تحصیلی به صورت چشم گیری افزایش یافتند و حتی برخی از دانشگاه های سراسری نیز دوره های روزانه خود را با تاثیر سوابق تحصیلی ارائه میدهند. در چنین شرایطی داوطلبان فرصت های زیادی برای انتخاب رشته با سوابق تحصیلی برای کنکور 1402 خواهند داشت. اول از همه اینکه انتخاب رشته کنکور 1402 برای داوطلبان کنکور تیر 1402 و کنکور دی 1401 به صورت همزمان انجام میشود.

نکته دوم اینکه اگر شرایط انتخاب رشته کنکور 1402 نیز مانند 1401 باشد، دفترچه های انتخاب رشته کنکور سراسری و آزاد جداگانه هستند. راهنما های انتخاب رشته کنکور برای دانشگاه های سراسری که از طریق سازمان سنجش در مهلت لنتخاب رشته منتشر میشود، به اختصاص هر رشته متفاوت خواهد بود. و شرایط و کد رشته محل های با کنکور و بدون کنکور در همان دفترچه ها نوشته میشوند.

همچنین برای کنکور تجربی 4 رشته برتر(پزشکی، دامپزشکی، دندان پزشکی و داروسازی) دانشگاه های علوم پزشکی آزاد از طریق همین دفترچه کد رشته ها را اعلام میکند و داوطلبان میتوانند در انتخاب رشته کنکور اولویت بندی مربوطه را در 150 انتخاب خود داشته باشند.

انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه سراسری را باید در همان اولویت بندی های کنکور سراسری خود قرار دهید و تراز سوابق تحصیلی تان برای قبولی در این رشته ها مورد نظر قرار میگیرد.

انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه آزاد اما از طریق سایت آزمون دانشگاه آزاد انجام میشود و مهلت آن چند روز بعد از شروع انتخاب رشته دانشگاه های سراسری شروع میشود. این مجموعه دانشگاهی یک دفترچه برای کد رشت محل های با آزمون و یک دفترچه برای رشته های بدون کنکور به تفکیک هر واحد ارائه میدهد و داوطلبان میتوانند اولویت بندی خود را برای هر یک از گروه رشته ها از طریق سایت مذکور اعلام کنند.

انتخاب رشته کنکور 1402

در این مقاله جزئیات انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه ها رو تا اونجایی که اطلاعات داریم بهت میدیم اما حواست باشه که تا دفترچه انتخاب رشته از طریق سازمان سنجش منتشر نشده باشه هیچکس نمیتونه به صورت قطعی درباره شرایط انتخاب رشته بدون کنکور سراسری یا آزاد نظر بده. پس اگر بعد از انتشار دفترچه این مقاله رو میخونی بدون که این مقاله با آخرین اطلاعات منتشر شده بروز رسانی شده و اگر بخواهی میتونی در لینک مربوطه دفترچه انتخاب رشته کنکور 1402 رو هم همینجا دانلود کنی.

لینک دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور به محض انتشار در این قمت قرار میگیرد.

جزئیات انتخاب رشته با سوابق تحصیلی در کنکور 1402 با مشاور تحصیلی

نکته اول درباره انتخاب رشته با سوابق تحصیلی اینکه فقط رشته های متمرکز در این گروه از رشته ها قرار میگیرند. یعنی شما در انتخاب رشته کنکور 1402 هیچ دانشگاه شرایط خاصی را مشاهده نمیکنید که بدون کنکور پذیرش داشته باشد. با هر دیپلمی که داشته باشید چه نظام قدیم و چه نظام جدید و چه در رشته های هم گروه با دیپلمتان انتخاب رشته بدون کنکور انجام دهید یا دیپلمتان متفاوت با گروه آزمایشی مربوطه باشد، به هرحال منعی وجود ندارد..

بله برای هر رشته ای که بخواهید با سوابق تحصیلی یا همان بدون کنکور انتخاب رشته انجام دهید میتوانید و محدودیت مدرک دیپلم وجود ندارد اما ضریب تاثیر معدل دیپلم برای قبولی در دانشگاه بدون کنکور متفاوت است. جدول زیر نشان دهنده درصد تاثیر معدل برای قبولی در انتخاب رشته بدون کنکور دانشگا سراسری است.

ضریب تاثیر نوع دیپلم در انتخاب رشته بدون کنکور سراسری

البته درباره جدول زیر یک استثناء وجود دارد و آن هم مربوط به داوطلبانی با دیپلم کنکور تجربی است که میخواهند در مقطع کاردانی یا کارشناسی در برخی رشته های خاص گروه انسانی شرکت کنند. برای داوطلبان دارای دیپلم تجربی و متقاضی تحصیل در مقطع کاردانی و کارشناسی رشته های زیر در انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه سراسری ضریب تاثیر معدل دیپلم 100 درصد است.

حسابداریمدیریت امور گمرکاقتصادعلم اطلاعات و دانش شناسی
روانشناسیمدیریت فرهنگی هنریعلوم ورزشیگردشگری
مدیریت امور بانکیمدیریت کسب و کارمدیریت صنعتیامور بانکی
مدیریت بیمهمدیریت بازرگانی دریاییمدیریت مالیبیمه
مدیریت بازرگانیجهانگردی و هتلداریمدیریت دولتیامور دولتی و امور مالیاتی

چه رشته و دانشگاه هایی در انتخاب رشته بدون کنکور  سراسری هستند؟

هنوز دفترچه انتخاب رشته کنکور 1402 به دست ما نرسیده است اما در انتخاب رشته کنکور 1401 بیشتر رشته هایی که با انتخاب رشته با سوابق تحصیلی در دانشگاه آزاد پذیرش داشتند، رشته های علوم پایه و رشته های کم طرفدار تر بود. باتوجه به این که بسیاری از رشته های کم طرفدار کنکور قرار است در انتخاب رشته 1402 حذف شوند و صندلی ها اضافی کنکور برداشته شوند، اما بازهم نمیتوان به صورت قطعی مطمئن بود که کدام رشته ها در اولویت بندی دانش آموزان نخواهد بود.

خب یکی از مزیت هایی که انتخاب رشته بدون کنکور سراسری برای داوطلبان دارد این است که حتی کسانی که اصلا در کنکور شرکت نکرده اند هم میتوانند در مهلت انتخاب رشته بدون کنکور سراسری و آزاد اولویت بندی های خود را وارد کنند.

اول از همه بگوییم که حتی فکر قبولی در دانشگاه های برتر تهران را بدون کنکور حتی در رشته های ناشناخته هم از سر خود بیرون کنید. برای دانشگاه های روزانه شهرستان ها باز اندک امیدی هست که کد رشته محل های دارای پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی در کنکور 1402 ارائه شود.

در میان کل دانشگاه های سراسری تهران فقط دانشگاه تهران رشته علوم و مهندسی باغبانی را آنهم در پردیس صفادشت خود به صورت دوره روزانه (رایگان) ارائه داده است و دانشگاه شاهد تهران نیز رشته های علوم مهندسی باغبانی، علوم و مهندسی خاک، مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی و مهندسی گیاه پزشکی را بدون کنکور ارائه میدهد.

رشته هایی که در سایر دانشگاه های سراسری به صورت بدون کنکور ارائه میشوند باید توسط سازمان سنجش و باتوجه به ظرفیت دانشگاه ها در سال تحصیلی 1402-1403 اعلام شوند اما بهترین رشته هایی که احتمالا امسال هم میتوان در بین آنها پیدا کرد را در جدول زیر مشاهده میکنید.

گروه آزمایشی ریاضی و فیزیکمهندسی معماریمهندسی عمران مهندسی شهرسازیمهندسی برقمهندسی کامپیوتر
گروه ازمایشی تجربیعلوم آزمایشگاهی دامپزشکیزیست شناسی سلولی و مولکولیکارشناسی علوم دامیصنایع غذایی
گروه آزمایشی هنرصنایع دستینقاشیادبیات نمایشیطراحی لباسمجسمه سازی
گروه ازمایشی انسانیحقوقعلوم ورزشیزبان و ادبیات عربیاقتصاد
گروه آزمایشی زبانمترجمی زبان انگلیسیآموزش زبان انگلیسیزبان و ادبیات انگلیسیزبان و ادبیات فرانسهزبان روسی

برخی از این رشته ها ممکن است در دوره های پردیس خودگردان یا نوبت دوم دانشگاه های سراسری باشند و دانشگاه های شهرستان های بسیار کوچکی نیز باشند اما به هرحال جزو رشته های شامل انتخاب رشته بدون کنکور سراسری و رشته های پر طرفدار با بازار کار خوبی نیز هستند.

چه رشته هایی در انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه آزاد هستند؟

باتوجهه به تنوع بسیار زیاد رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد، میتوان ادعا کرد که بجز رشته های پزشکی و پیراپزشکی تقریبا همه رشته های برتر کنکور انسانی، ریاضی و تجربی و حتی رشته های تخصصی زبان و هنر را میتوانید در دانشگاه های آزاد بدون کنکور بخوانید.

رشته های پزشکی دانشگاه آزاد در دفترچه انتخاب رشته دانشگاه های سراسری قرار گرفته اند و داوطلبان هنگام انتخاب رشته با کنکور دانشگاه سراسری آن ها را در اولویت های خود بگذارند.

انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه آزاد بعد از انتشار دفترچه مربوطه از طریق سایت آزمون دانشگاه آزاد انجام میشود. درست مثل مراحل انتخاب رشته دانشگاه های سراسری، شما باید برای شروع انتخاب رشته سریال مربوطه را خریداری کنید و پس از آن اولویت های خود را وارد کنید. اما تفاوت اصلی اینجاست که برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد بدون کنکور و با کنکور باید به صورت جداگانه اقدام کنید.

ضمنا بجز تفکیک رشته های با کنکور و بدون کنکور دانشگاه آزاد، انتخاب رشته دوره های تمام وقت و پاره وقت دانشگاه آزاد نیز متفاوت است و باتوجه به اینکه داوطلب با هر دیپلمی که داشته باشد میتواند از رشته های گروه نظری و هنر و زبان انتخاب های جداگانه ای داشته باشد، جمعا برای انتخاب رشته با سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد حداکثر 11 لیست اولویت بندی میتواند از طریق داوطلب پر شود.

هرکدام از لیست اولویت بندی دانشگاه های آزاد 20 انتخاب را شامل میشوند پس داوطلب برای انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه آزاد جمعا 220 انتخاب خواهد داشت.

البته درباره رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد خیلی سخت گیری نمیشود و احتمالا اگر مهلت انتخاب رشته را نیز از دست بدهید با مراجعه حضوری به واحد مربوطه(در صورت وجود ظرفیت) بتوانید ثبت نام قطعی را با پرداخت هزینه انجام دهید.

انتخاب رشته با سوابق تحصیلی برای رشته های پزشکی و پیراپزشکی امکان پذیر است؟

اگر بخواهیم حقیقت را رک و پوست کنده بگوییم، خیر هیچ دانشگاه سراسری حتی در دوره های شهریه پرداز یا شبانه نیز رشته های پزشکی و پیراپزشکی را بدون کنکور ارائه نمیدهد. در دفترچه انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه آزاد نیز همچین چیزی دیده نشده است اما برخی میگویند دانشگاه های آزاد با ظرفیت مازاد و با هزینه دقیقا دو برابر هزینه عادی دانشگاه آزاد برای پذیرش رشته های پیراپزشکی اقدام میکند.

البته برخی از داوطلبان که به مسائل اخلاقی پایبند نیستند و به عواقب تخلف های انجام شده فکر نمیکنند در زمان انتخاب رشته با همکاری شیادان به خرید صندلی در دانشگاه به ویژه در دانشگاه های آزاد که سخت گیری کمتری دارند، اقدام میکنند اما هیچ تضمینی نیست که داپوطلب در میانه راه تحصیل دچار مشکل نشود و بتواند مدرک تحصیلی اش را به موقع و بدون دردسر تحویل بگیرد یا اصلا مدت تحصیل را تکمیل کند!

انتخاب رشته بدون کنکور چگونه انجام میشود؟

انتخاب رشته با سوابق تحصیلی برای دانشگاه های سراسری از طریق سایت سازمان سنجش انجام میشود و برای انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه آزاد از طریق سایت آزمون نقطه ORG دانشگاه آزاد باید اقدام کنید.

زمان انتخاب رشته با سوابق تحصیلی دانشگاه های آزاد و سراسری کی است؟

انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه های سراسری که همزمان با انتخاب رشته با کنکور دانشگاه ها یعنی در نیمه مرداد(روز دقیق آن از طریق سازمان سنجش مشخص نشده است) شروع میشود و انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه آزاد نیز چند روز بعد از شروع انتخاب رشته سراسری آغاز خواهد شد.

انتخاب رشته بدون کنکور را کسانی کنکور نداده اند میتوانند انجام دهند؟

بله هر داوطلبی به شرط داشتن مدارک لازم برای انتخاب رشته میتواند در انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه های آزاد و سراسری شرکت کند. حتی اگر در کنکور شرکت نکرده باشد. اما اگر اطلاعات کافی درباره رشته ها و نحوه انتخاب رشته و قوانین آن ندارید بهتر است از یک مشاور تحصیلی کمک بگیرید.

بهترین مشاور انتخاب رشته کنکور کیست؟

تیم مشاوره تحصیلی آکو با تلاش برای کمک گرفتن از بهترین مشاور های انتخاب رشته کنکور برای سال 1402 بهترین خدمات را به صورت حضوری و آنلاین به داوطلبان ارائه میدهد.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا