پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مقالات آموزشی و مشاوره ای

آخرین تغییرات کنکور ۱۴۰۱

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

از آخرین تغییرات که در کنکور ۱۴۰۱ اعمال خواهد شد تأثیر ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی سال آخر دانش آموزان در نتیجهٔ نهایی کنکور می‌باشد. تغییری به این بزرگی در کنکور سراسری ممکن است سرنوشت تعداد زیادی از دانش آموزان را تحت تأثیر خود قرار دهد. در چند سال اخیر مسئولان آموزشی کشور و حتی مسئولانی که ارتباط زیادی با نظام آموزشی کشور ندارند نظرهای گوناگونی دررابطه‌با چگونه برگزار شدن کنکور سراسری و یا عدم برگزاری آن بیان می‌کنند و تا به امروز تمام این اخبار باعث بر هم زدن تمرکز داوطلبان کنکور سراسری شده است. در این مقاله سعی داریم تغییرات احتمالی کنکور ۱۴۰۱ را بیان کرده و آن‌ها را بررسی کنیم.

در رابطه با این مطلب می توانید مقاله فوق را نیز مطالعه نمایید.

تغییرات کنکور 1401

جدا شدن فرآیند سنجش از پذیرش

در مقاله آخرین تغییرات کنکور 1401 به جداشدن فرآیند سنجش از پذیرش صحبت می کنیم. با اعمال این تغییر، داوطلبان بعد از قبولی در یک‌رشته ابتدا واحدهای دروس پایه مربوط به این رشته را می‌گذرانند و سپس اگر نمرات بالایی را در این دروس به دست آورند می‌توانند دروس تخصصی‌تر این رشته را نیز بخوانند. اگر داوطلبان نمرات لازم را برای ادامه تحصیل در این رشته کسب نکنند باید تحصیل در این رشته را رها کنند و متناسب با نمراتی که کسب کردند وارد رشتهٔ دیگری شوند. این رتبه تا یک بازهٔ زمانی مشخص به طور مثال به مدت ۲ سال معتبر است. این مسئله به این دلیل است که داوطلب بتواند زمان بیشتری برای انتخاب رشته و دانشگاه موردنظر خود داشته باشد. از مزیت‌های مهمی که این تغییر در بردارد می‌توان به این نکته اشاره داشت که داوطلب زمان کافی برای انتخاب رشته و دانشگاه موردنظر خود را دارد‌. هرساله شاهد دانش آموزانی هستیم که در رشته‌ای قبول شده‌اند و به آن علاقه‌ای ندارند و فقط به دلیل محروم نشدن از کنکور سال بعد در دانشگاه ثبت‌نام کرده‌اند و علت آن را کمبود زمان برای انتخاب رشته می‌دانند.

تأثیر ۶۰ درصدی معدل سال آخر در کنکور سراسری

در مقاله آخرین تغییرات کنکور 1401 به تاثیر 60 درصدی معدل سال آخر در کنکور سراسری می پردازیم. یکی از تغییراتی که در حال حاضر موردبحث قرار گرفته تأثیر ۶۰ درصدی سوابق سال آخر در کنکور سراسری می‌باشد. جزئیات این تغییر هنوز به طور دقیق بررسی نشده است اما در ادامه به بررسی جزئیات این تغییر می‌پردازیم. اعمال تأثیر ۶۰ درصدی معدل در نتیجه کنکور سراسری به زیرساخت‌هایی نیاز دارد که مسئولان آموزشی نسبت به آن توجهی ندارند و می‌توان گفت در چند سال اخیر تنها هدف این تصمیم، ازبین‌بردن مؤسسات کنکوری می‌باشد و هیچ‌گونه راه جایگزینی در نظر نگرفتند. اگر قرار بر تأثیر ۶۰ درصدی معدل باشد ابتدا باید سؤالات نهایی استاندارد شود زیرا این سؤالات قرار است سرنوشت دانش آموزان را تعیین کند پس باید از فیلترهایی عبور کند و استاندارد بودن آن‌ها توسط متخصصان مربوطه تأیید گردد. نکتهٔ دیگر نحوهٔ برگزاری امتحانات نهایی است. برای مثال می‌توانیم به نحوه برگزاری کنکور سراسری اشاره کنیم. با وجود گذشت چندین سال از برگزاری کنکور سراسری هنوز هم چند روز قبل از برگزاری کنکور اخبار مبنی بر لورفتن سؤالات کنکور به گوش داوطلبان می‌رسد که آن‌ها را دچار نگرانی و استرس می‌کند. پس می‌توان نتیجه گرفت نهادهایی که بر برگزاری کنکور سراسری نظارت می‌کنند هم هنوز موفق نشدند که امنیت کامل را در برگزاری کنکور سراسری ایجاد کنند پس چگونه می‌خواهند برگزاری امتحانات نهایی را در امنیت کامل تضمین کنند. نکتهٔ دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که دانش آموزان در سراسر کشور سطح آموزشی متفاوتی دارند و دانش‌آموزی که در نقاط محروم و دورافتادهٔ کشور تحصیل می‌کند معمولاً سطح آموزشی پایین‌تری نسبت به دانش آموزشی که دبیرستان تیزهوشان منطقه یک کشور تحصیل می‌کند دارد و از امکانات تحصیلی کمتری برخوردار است. با وجود چنین تغییری تمام دانش آموزان با هر سطحی باید در شرایط یکسانی امتحان بدهند. پس قبل از اعمال چنین تغییری باید زیر ساخت‌ها و امکانات آموزشی یکسانی در همهٔ کشور فراهم شود تا دانش آموزان بتوانند در شرایط یکسانی آزمون بدهند.

پذیرش دانشجو در دوره‌های کاردانی پیوسته از طریق سوابق تحصیلی

با اعمال این تغییر، پذیرش همهٔ دانشجویان در دوره‌های کاردانی پیوسته دانشگاه‌ها فقط از طریق سوابق تحصیلی انجام می‌شود. داوطلبانی که می‌خواستند در دوره کاردانی تحصیل کنند مشکلاتی پیشرو داشتند. آن‌ها علاوه بر این که در هنرستان‌هایی تحصیل‌کرده بودند، در کنکور نیز باید شرکت می‌کردند و چند دانشگاه مانند دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای ورود این داوطلبان به کاردانی پیوسته، شرط شرکت کردن در کنکور سراسری را نیز گذاشته بودند. به همین دلیل تصمیم بر این گرفته شد که این دانشجویان فقط بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش شوند.

کاهش تبلیغات موسسات کنکوری

در مقاله آخرین تغییرات کنکور 1401 به کاهش تبلیغات موسسات کنکوری می پردازیم. با اعمال این تغییر از تبلیغات مؤسسات کنکوری جلوگیری می‌شود. در طی چند سال گذشته همیشه خبرهایی مبنی بر برگزار نشدن کنکور سراسری برای جلوگیری از فعالیت‌های مؤسسات کنکوری وجود داشته و مسئولان زیادی نیز در این زمینه اظهارنظر کرده‌اند. اما مسئله‌ای که هیچ‌وقت به آن پرداخته نشد این است که اگر نظام آموزشی کشور و جامعه کافی و مفید باشد دانش‌آموز هیچ‌گاه برای قبولی در کنکور سراسری و رشتهٔ موردعلاقهٔ خود مجبور نیست که برای یادگیری بهتر مطالب به مؤسسات کنکوری مراجعه کند. از دهه ۹۰ به بعد ناهماهنگی عجیبی بین سطح آموزش در مدارس و سؤالات کنکور ایجاد شد و دانش آموزان برای قبولی در کنکور باید از منابعی بالاتر از سطح کتاب استفاده می‌کردند. نکتهٔ دیگری که وجود دارد نظارت درست بر کار مؤسسات کنکوری می‌باشد. حذف کردن مؤسسات کنکوری که درست کار می‌کنند و به یادگیری بهتر دانش آموزش کمک به سزایی می‌کنند امری غیرمنطقی است. اما از تبلیغات بی حد و اندازهٔ مؤسسات کنکوری که مجوز ندارند باید جلوگیری کرد. البته اجرای چنین قانونی دست افراد سودجو و منفعت‌طلب را رو می‌کند و تنش و نگرانی خانواده‌ها و داوطلبان نیز کاهش پیدا می‌کند.

سهیل حاج کرم مشاور کنکور

پذیرش پزشکی از لیسانس در رشته های پزشکی

قبولی در رشته‌های پزشکی هوش و توانایی بالایی می‌خواهد و داوطلبان و خانواده‌ها اطلاعات کمی دربارهٔ این شرایط دارد که همین موضوع آسیب‌های زیادی به سرنوشت تحصیلی افراد وارد می‌کند. با اعمال این تغییر عدم تناسب و توازنی که در این سال‌ها وجود داشت رفع شد و پذیرش پزشکی از دانشگاه‌های برتر نیز انجام شد. طبق آمارهای به‌دست‌آمده ۳۰ درصد پزشکی از لیسانس می‌باشد. در آمریکا ۸۰ درصد پذیرش پزشکی از لیسانس می‌باشد. متقاضیان مقطع کارشناسی یکی از رشته‌های علوم پایه، علوم پزشکی یا مهندسی می‌توانند وارد دکتری حرفه‌ای پزشکی شوند.

سرنوشت نهایی کنکور ۱۴۰۱

در مقاله آخرین تغییرات کنکور 1401 به سرنوشت نهایی کنکور 1401 می پردازیم. وزیر علوم تحقیقات و فناوری دکتر منصور غلامی بیان داشت، همهٔ ما قبول داریم که شیوه فعلی برگزاری کنکور باید اصلاح شود و آموزش‌وپرورش هم باید شیوهٔ فعلی خود را بهتر کند. تغییرات ناگهانی کنکور با بازخورد منفی دانش آموزان روبرو می‌شود. کنکور با شیوهٔ خود ادامه پیدا می‌کند و توجه و تمرکز اصلی بر دروس اصلی خواهد رفت.

تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم

در مقاله آخرین تغییرات کنکور 1401 سعی کردیم دید جامع و کاملی از این موضوع را ارائه دهیم. اگر قبولی در کنکور و بهترین دانشگاه‌های کشور هدف شماست و می‌خواهید با ورود به دانشگاهی معتبر و انتخاب رشته‌ای مناسب آینده شغلی خود را به بهترین شکل بسازید، تیم مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی آکو به مدیریت مهندس حاج کرم در کنار شما خواهد بود. ما به شما کمک می‌کنیم تا در مهم‌ترین سال زندگی‌تان، بهترین خود را اجرا کنید و عالی‌ترین نتیجه را بگیرید. شما می‌توانید برای ارتباط با برترین مشاوران کشور با شماره 02633408944 ارتباط برقرار کنید. تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم اینجا حضور دارند تا پاسخگوی سؤالات شما باشند. همچنین می‌توانید سؤالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

نرگس

نرگس لک هستم مشاور گروه مشاوره تحصیلی آکو رکن اول موفقیت رو تلاش و استمرار می دونم ما توی آکو سعی میکنیم راه بهینه رو بهتون نشون بدیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا