پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشتهرشته های دانشگاهی ریاضی

رشته مهندسی نساجی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در این مقاله به معرفی رشته مهندسی نساجی می پردازیم. گذشته صنعت نساجی به سال­ های بسیار دور بازمی ­گردد چراکه بشر از ابتدا به دنبال لباس و پوشاک مناسب برای حفاظت از خود بوده است. البته در گذشته تنها از الیاف طبیعی استفاده می­ کردند ولی به تدریج با توجه به افزایش جمعیت و نیاز بیشتر٬ پارچه­هایی با ویژگی­ های مختلف بوجود آمدند.

با انقلاب صنعتی پیشرفت ­های مهمی در نساجی بوجود آمد که سرآغازی بر علمی شدن این صنعت بود. سپس به تدریج در بین رشته­ های دانشگاهی گنجانده شد و بدین صورت رشته مهندسی نساجی شکل گرفت. در ایران نیز این صنعت از اهمیت زیادی برخوردار است و از صنایع مهم کشور به حساب می آید. مهندسی نساجی با تاسیس اولین دانشکده مهندسی نساجی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال 1336 بوجود آمد.

درباره رشته مهندسی نساجی در ادامه مقاله تیم مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور آکو، بیشتر بخوانید.

معرفی رشته مهندسی نساجی

در ادامه این مقاله به معرفی رشته مهندسی نساجی می پردازیم. از گذشته تا کنون بشر برای تهیه پوشاک از صنعت نساجی استفاده می­ کند. امروزه با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی نه تنها برای تولید پوشاک بلکه برای ساخت ترمزها، شریان های مصنوعی، زیرسازی جاده ­ها و یا تولید قلب مصنوعی از الیاف نساجی استفاده می­ شود.

به همین علت با توجه به گسترش و پیچیدگی این صنعت نیاز است افراد متخصص و ماهر آموزش ببینند و دانش و توانایی لازم برای اداره بخش ­های مختلف این صنعت را بدست آورند.

رشته مهندسی نساجی شامل بخش ­های مختلفی مثل بافندگی، ریسندگی، تولید فرش ماشینی، تریکو بافی و … می­ باشد. افرادی که در این رشته تحصیل می­ کنند باید توانایی لازم برای درک و فهم سلیقه مردم در طول زمان را داشته باشند تا بتوانند بر حسب سلیقه جامعه دست به تولید بزنند. همچنین باید دانست در برخی گرایش­ های نساجی فرد تحصیلکرده باید با ماشین آلات و قطعات سر و کار داشته باشد و روحیه کار در کارخانه و کار با دستگاه­ های مختلف را داشته باشد.

دانشجویان این رشته باید پایه ریاضیات قوی داشته باشند تا بتوانند مشکلاتی که نیاز به محاسبات دارند را انجام دهند. همینطور نیاز است که افراد به انجام کارهای مدیریتی علاقمند باشند. در گرایش شیمی نساجی دانشجو باید در درس شیمی قوی باشد و در گرایش تکنولوژی نساجی دانشجو باید در دروس فیزیک و مکانیک قوی باشد. در پایان تحصیل و برای اشتغال فرد باید بتواند با نیروی زیاد کار کند و در کار کردن با ماشین آلات صنعتی توانایی لازم را داشته باشد تا بتواند به موفقیت در حیطه شغلی خود برسد.

این رشته مهندسی از زیرگروههای گروه آزمایشی ریاضی است و در دانشگاه های بسیاری در ایران ارائه می شود که در ادامه مقاله به آنها اشاره خواهم کرد.

دروس رشته مهندسی نساجی

در ادامه این مقاله به شرح دروس رشته مهندسی نساجی می پردازیم. دوره تحصیل مهندسی نساجی یک دوره 4 ساله است و دانشجویان موظف به گذراندن 142 واحد درسی می باشند. واحد های درسی این رشته بدین گونه هستند:

  • دروس عمومی: 22 واحد
  • دروس پایه: 27 واحد
  • دروس تخصصی: 55 واحد
  • دروس اختیاری: 25 واحد

دروس مشترک رشته مهندسی نساجی: ریاضی‌ عمومی‌٬ فیزیک‌ عمومی‌٬ شیمی‌ عمومی‌٬ برنامه‌نویسی‌ کامپیوتر٬ معادلات‌ دیفرانسیل‌٬ آمار و احتمالات‌ مهندسی‌٬ محاسبات عددی.

دروس تخصصی رشته مهندسی نساجی گرایش تکنولوژی نساجی: کارگاه‌ جوشکاری‌٬ اصول‌ ساختمانی‌ مواد پلیمری‌٬ استاتیک‌٬ نقشه‌کشی‌ صنعتی‌٬ ترمودینامیک‌ عمومی‌٬ کارگاه‌ ماشین‌ابزار٬ علوم‌ الیاف‌٬ مقاومت‌ مصالح‌٬ دینامیک‌ عمومی‌٬ کارگاه‌ ریخته‌گری‌٬ فیزیک‌ الیاف‌٬ بافندگی‌ حلقوی‌٬ ریسندگی‌٬ طراحی‌ماشین‌٬ مبانی‌ مهندسی‌ برق‌٬ کفپوش‌های‌ ماشینی‌٬ مقدمات‌ بافندگی‌٬ ریسندگی‌ نخ‌های‌ یکسره‌٬ تکنیک‌ بافت‌ پارچه‌٬ ریسندگی‌ الیاف‌ بلند٬ کارگاه‌ ریسندگی‌ الیاف‌ بلند٬ ریسندگی‌ مدرن‌٬ کنترل‌ کیفیت‌ آماری‌٬ تجزیه‌ فنی‌ بافت‌ پارچه‌٬ طرح‌ و محاسبه‌ کارخانه‌٬ رنگرزی‌٬ چاپ‌ و تکمیل‌.

دروس تخصصی گرایش نساجی و علوم الیاف: نقشه‌کشی‌ صنعتی‌٬ ترمودینامیک‌ کاربردی‌٬ استاتیک‌ و مقاومت‌ مصالح‌٬ شیمی‌ پلیمر٬ کارگاه‌ جوشکاری‌٬ شیمی‌ تجزیه‌٬ علوم‌ الیاف‌٬ مبانی‌ مهندسی‌ برق‌٬ کارگاه‌ ماشین‌ابزار٬ اصول‌ مهندسی‌ شیمی‌٬ مکانیک‌ سیالات‌٬ آزمایشگاه‌ شناسائی‌ الیاف‌ و مواد نساجی‌٬ کاربرد ریاضیات‌ در مهندسی‌ شیمی‌٬ تکمیل‌ کالای‌ نساجی‌٬ ساختمان‌ فیزیکی‌ الیاف‌٬ رنگرزی‌ الیاف‌ طبیعی‌٬ منسوجات‌ بی‌بافت‌٬ اصول‌ شیمی‌ رنگ‌ و مواد واسطه‌٬ رنگرزی‌ الیاف‌ مصنوعی‌٬ شیمی‌ الیاف‌ طبیعی‌٬ فیزیک‌ الیاف‌٬ مبانی‌ برق‌ و الکترونیک‌٬ اصول‌ تکنولوژی‌ رنگ‌٬ تکنیک‌های‌ رنگرزی‌ چاپ‌ و تکمیل‌٬ تکسچرایزینگ‌٬ تکنولوژی‌ تولید الیاف‌٬ آزمایشگاه‌ کنترل‌ کیفیت‌ کالای‌ تکمیل‌شده‌.

دروس اصلی و تخصصی رشته مهندسی نساجی گرایش پوشاک: شیمی آلی٬ نقشه‌کشی صنعتی٬ ریاضیات مهندسی٬ انواع پارچه٬ مبانی مهندسی برق٬ فیزیک الیاف٬ تکنولوژی نساجی٬ تکنیک و تجزیه فنی بافت٬ مکاترونیک٬ تکمیل کالای نساجی٬ فرآیندهای رنگرزی و چاپ٬ کنترل کیفیت آماری٬ کنترل کیفیت پوشاک٬ کاربرد کامپیوتر در پوشاک٬ اصول حسابداری و هزینه‌یابی٬ کنترل رنگ در پوشاک٬ صنعت پوشاک در جهان٬ مکانیک ساختمانی نخ و پارچه٬ اصول طراحی پوشاک٬ کارگاه اصول طراحی پوشاک٬ اصول برش و دوخت٬ مدیریت تولید پوشاک٬ طرح و محاسبه کارخانه پوشاک٬ تکنولوژی دوزندگی٬ ایجاد مشاغل کوچک٬ دینامیک پارچه – ماشین٬ منسوجات بی‌بافت٬ تاریخ لباس در ایران٬ قوانین کار و روابط صنعتی.

سهیل حاج کرم مشاور کنکور

گرایش های رشته مهندسی نساجی

نکته قابل توجه این است که رشته مهندسی نساجی در مقطع کارشناسی دارای گرایش های مختلف است. در ادامه مقاله رشته مهندسی نساجی به شرح گرایش های رشته مهندسی نساجی می پردازیم:

  • مهندسی نساجی – تکنولوژی نساجی
  • مهندسی نساجی – شیمی نساجی و علوم الیاف
  • مهندسی نساجی – پوشاک

در ادامه به طور مجزا و مختصر به توصیف هر یک از گرایش ها میپردازیم.

گرایش تکنولوژی نساجی: در این گرایش افرادی تربیت میشوند که در زمینه های صنایع نساجی مثل تبدیل الیاف به نخ و یا تبدیل نخ به منسوجات فعالیت میکنند. همچنین دانشجویان این رشته با قطعات و ماشین آلات این صنعت هم آشنا میشوند.

گرایش شیمی نساجی و علوم الیاف: دانشجویان این گرایش در ابتدا اطلاعاتی در حیطه تولید الیاف و خواص الیاف طبیعی و مصنوعی بدست می آورند و همچنین نکاتی در زمینه خواص مواد رنگ زا و شناخت آنها و تهیه مواد جدید آموزش میبینند.

گرایش پوشاک: در این گرایش متاسفانه با وجود نیاز زیاد بشر به پوشاک افراد متخصص کمی وجود دارند. در این گرایش افرادی تربیت میشوند که بتوانند در کارخانه ها و تولیدی پوشاک مشغول به کار شوند تا طی طرح ریزی های متفاوت بتوانند در کمترین زمان به بیشترین تولید و بیشترین بازده برسند.

کارنامه قبولی رشته مهندسی نساجی

کارنامه قبولی رشته مهندسی نساجی در هر یک از دانشگاه ها متفاوت است. جدول زیر نمونه کارنامه های قبولی رشته نساجی در سال 99 است. با مشاهده این جدول می توانید به طور حدودی تخمین بزنید که در کدام دانشگاه ها میتوانید قبول شوید.

کارنامه قبولی مهندسی نساجی
کارنامه قبولی رشته نساجی سال 99

بازار کار رشته مهندسی نساجی

در ادامه به شرح بازار کار رشته مهندسی نساجی می پردازیم. صنعت نساجی از بزرگترین صنایع کشور به حساب می­ آید از طرفی به علت این وسعت و تنوع بازار جذب وسیعی دارد. مهندس نساجی میتواند در کارخانجات مشغول به کار شود. همچنین فرصت های شغلی در بخش نساجی وزارت استاندارد، اداره نساجی و پوشاک وزارت صنایع و یا در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی وجود دارد. مهندس نساجی در صورت داشتن سرمایه می تواند یک واحد تولیدی تاسیس کند و به صورت خود اشتغال فعالیت کند.

درآمد مهندسان نساجی باتوجه به محیط کاری و جایگاه شغلی تعیین می شود. مهندسانی که در ادارات دولتی و بخش های دولتی مشغول به کار می شوند حقوقی مطابق قانون وزارت کار دریافت میکنند. افرادی که در بخش خصوصی کار می کنند باتوجه به قانون کارفرما و توافق با او حقوق دریافت می کنند. در حالت کلی می توان گفت درآمد این حرفه متوسط است.

تحصیل رشته نساجی در خارج از کشور

در ادامه به توضیح تحصیل رشته نساجی در خارج از کشور می پردازیم. جذب نیرو در رشته مهندسی نساجی در دنیا بسیار بالاست زیرا بشر همواره به پوشاک و کالاهایی که در صنعت نساجی تولید میشوند نیازمند است. در نتیجه این حرفه آینده خوبی در دنیا دارد. حقوق و دستمزد این حرفه در دنیا متفاوت است و دامنه گسترده­ ای را شامل میشود. اما به طور کلی بسته به عوامل متفاوتی از جمله مهارت ها و توانایی مهندس، گواهینامه های دریافتی و تجربه فرد می باشد.

از دانشگاه های برتر رشته نساجی در دنیا می توان نام برد از:

  • دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی
  • دانشگاه نبراسکا لینکلن
  • دانشگاه علمی کاربردی ساکسیون
  • دانشگاه بولتون
  • دانشگاه منچستر
  • دانشگاه لیدز
  • دانشگاه صنعتی درسدن

تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم

در مقاله رشته مهندسی نساجی سعی کردیم دید جامع و کاملی از این رشته را ارائه دهیم. اگر قبولی در کنکور و بهترین دانشگاه‌های کشور هدف شماست و می‌خواهید با ورود به دانشگاهی معتبر و انتخاب رشته‌ای مناسب آینده شغلی خود را به بهترین شکل بسازید، تیم مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی آکو به مدیریت مهندس حاج کرم در کنار شما خواهد بود. ما به شما کمک می‌کنیم تا در مهم‌ترین سال زندگی‌تان، بهترین خود را اجرا کنید و عالی‌ترین نتیجه را بگیرید. شما می‌توانید برای ارتباط با برترین مشاوران کشور با شماره 02633408944 ارتباط برقرار کنید. تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم اینجا حضور دارند تا پاسخگوی سوالات شما باشند. همچنین می‌توانید سوالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

سهیل حاج کرم

برنامه ریزی و مشاور تحصیلی یک هنره! من سهیل حاج کرم همیشه و همه جام میگم و گفتم: که من یک مشاور تحصیلی ام نه یک مشاور جذب!!!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا