پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشتهرشته های دانشگاهی ریاضی

معرفی رشته معماری داخلی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در این مطلب قصد داریم تا به معرفی رشته معماری داخلی بپردازیم. پس تا انتهای مطلب همراه مشاوره تحصیلی آکو باشید. رشته معماری داخلی یا Interior Architecture, از رشته های گروه ریاضی است و پذیرش در آن هم با استفاده از سوابق تحصیلی و هم با شرکت در آزمون کنکور و کسب رتبه مناسب امکان پذیر است.

رشته معماری داخلی جزو رشته های بسیار پرطرفدار است. البته گاها با رشته هایی از قبیل طراحی داخلی یا رشته معماری اشتباه گرفته می شود. اما این سه رشته مجزا از هم هستند و تفاوت هایی دارند که در ادامه مطلب تفاوت ها و شباهت های سه رشته را نیز بررسی می کنیم.

همچنین می توانید مقاله رشته معماری را در سایت آکو مطالعه کنید و با شرایط تحصیل در این رشته آشنا شوید. در صورتی که برای انتخاب رشته به مشاور نیاز داشتید با شماره تلفن 02633408944 تماس گرفته و وقت مشاوره خود را دریافت کنید.

همه چیز درباره رشته معماری داخلی

رشته معماری داخلی از رشته هایی است که در هنرستان ارائه می شود و دانش آموزان در این مقطع با پایه و اساس این رشته آشنا می شوند. اما دانش آموزانی که به این رشته علاقمند هستند و قصد ادامه تحصیل در رشته معماری داخلی را دارند می توانند در دانشگاه نیز به مطالعه آن بپردازند.

معماری ترکیبی از علم و هنر است که در آن به زیبایی, هندسه, مصالح, توجه به تناسب و مقیاس و … توجه می شود. به نوعی معماری علمی است که از ترکیب علم های دیگر و هنر بوجود آمده و یک مهندس معمار حرفه ای فردی است که همه این ابعاد را در نظر گرفته و به آن ها تسلط کافی دارد.

اهمیت معماری از گذشته تاکنون بسیار زیاد بوده است و در هر کشور این علم به نوع خاص خودش رشد کرده است. در حال حاضر معماری به چندین زیر شاخه تقسیم شده و به طور تخصصی تر در دانشگاه ها ارائه می شود. رشته معماری داخلی نیز یکی از همین زیر شاخه ها است. و لازم به ذکر است که خود معماری داخلی نیز به زیرشاخه هایی مجزا تقسیم می شود.

رشته معماری داخلی

زمانی که از معماری داخلی صحبت می شود, ممکن است منظور طراحی و اجرای فضای داخلی ساختمان باشد. ممکن است منظور سبک یا روشی باشد که از آن برای طراحی استفاده می کنند. اما بطور کلی رشته معماری داخلی به طراحی و ایجاد فضاهایی می پردازد که انسان ها بطور روزمره با آن در ارتباط هستند.

مهندس معمار داخلی با استفاده از علم معماری به ایجاد یک فضای داخلی خلاق و نوآورانه می پردازد و بر بازسازی ساختمان های موجود و استفاده مجدد از آن ها تاکیید دارد. در کل معماری داخلی بحثی است گسترده که در دانشگاه دانشجویان با مباحث آن بهتر آشنا می شوند. علاقمندان می توانند این رشته را در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری مطالعه کنند.

دروس رشته معماری داخلی در دانشگاه

در این قسمت دروس رشته معماری داخلی در مقطع کارشناسی را بررسی می کنیم و واحدهای درسی آن را نیز مشخص می کنیم. البته توجه داشته باشید که واحدهای درسی هر ساله ممکن است مورد بررسی مجدد قرار گرفته و تغییر کند. دانشجویان این رشته در مقطع کارشناسی جمعا 142 واحد درسی را در طول 4 سال پاس می کنند. در ادامه واحدهای درسی رشته معماری داخلی را مشاهده می کنید:

  • دروس عمومی: 20 واحد
  • دروس پایه: 32 واحد
  • دروس تخصصی: 63 واحد
  • دروس اختیاری: 12 واحد

حال بیایید نگاهی به دروس هر واحد بی اندازیم. در ابتدا با دروس عمومی شروع می کنیم:

نام درستعداد واحد نام درستعداد واحد نام درستعداد واحد
اندیشه اسلامی 12 واحداندیشه اسلامی 22 واحدانسان در اسلام2 واحد
اخلاق اسلامی2 واحدفلسفه اخلاق2 واحدحقوق اجتماعی و سیاسی در اسلام2 واحد
انقلاب اسلامی ایران2 واحدعرفان عملی اسلامی2 واحدآیین زندگی2 واحد
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی2 واحداندیشه سیاسی امام خمینی2 واحدآشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران2 واحد
تفسیر موضوعی قرآن2 واحدتاریخ امامت2 واحدتاریخ تحلیلی صدر اسلام2 واحد
زبان عمومی3 واحدفارسی عمومی3 واحدتفسیر موضوعی نهج البلاغه2 واحد
تربیت بدنی 11 واحدتربیت بدنی 21 واحددانش خانواده و جمعیت2 واحد

دروس پایه رشته معماری داخلی

نام درستعداد واحدنام درستعداد واحدنام درستعداد واحد
مبانی هنرهای تجسمی 13 واحدمبانی هنرهای تجسمی 23 واحدآشنایی با رشته های هنری2 واحد
طراحی پایه 12 واحدطراحی پایه 22 واحدعکاسی دیجیتال2 واحد
بازاریابی و بازارسنجی2 واحدریاضی کاربردی2 واحدهندسه کاربردی2 واحد
محاسبات و آمار2 واحدنقشه کشی2 واحدتاریخ هنر 12 واحد
تاریخ هنر 22 واحدهنر و تمدن اسلامی2 واحدطرح اشیا در تمدن اسلامی2 واحد

دروس تخصصی رشته معماری داخلی

نام درستعداد واحدنام درستعداد واحدنام درستعداد واحدنام درستعداد واحد
فرم و فضا2 واحدحجم سازی2 واحدنمونک سازی و مدل سازی2 واحدمقدمات معماری داخلی2 واحد
تحلیل فضا و سایت2 واحدارگونومی و آنتریومتری2 واحدمهندسی عوامل انسانی در تنظیم شرایط محیطی2 واحدمواد و روش های ساخت 12 واحد
مواد و روش های ساخت 22 واحدمواد و روش های ساخت 32 واحدمقررات معماری داخلی2 واحدانسان، طبیعت، طراحی2 واحد
تاسیسات و تنظیم شرایط اقلیمی2 واحدایستایی2 واحدتحلیل و مدیریت برنامه ریزی ساخت2 واحدعناصر و جزئیات ساختمان2 واحد
راینو مقدماتی (مدل سازی)3 واحدمبانی معماری داخلی4 واحدمتره و برآورد2 واحدمقاومت مصالح2 واحد
روشنایی و نورپردازی2 واحدباغ آرایی و محوطه سازی2 واحدسبک شناسی معماری2 واحدرایتو پیشرفته (رندرینگ)3 واحد
طرح مرمت و نگهداری2 واحدطرح روانشناسی محیط2 واحدکارگاه معماری داخلی سنتی2 واحدکارگاه پتینه و نقوش2 واحد
پروژه نهایی2 واحدکارگاه طراحی مبلمان2 واحدکارگاه حال و آینده2 واحدکارگاه خلاقیت2 واحد

دروس اختیاری رشته معماری داخلی

نام درستعداد واحدنام درستعداد واحد
روان شناسی خلاقیت2 واحدمبانی و اصول علم اقتصاد2 واحد
فرهنگ، هنر و هویت ایران اسلامی2 واحدمبانی و اصول کارآفرینی2 واحد
حکمت هنر اسلامی2 واحدمبانی سازمان مدیریت2 واحد

کارشناسی ارشد رشته معماری داخلی

رشته معماری داخلی در مقطع کارشناسی گرایشی ندارد. اما دانشجویان می توانند در مقطع کارشناسی ارشد این رشته, گرایش مد نظرشان را انتخاب کنند. همچنین در مقطع دکتری نیز گرایشاتی وجود دارد که در ادامه به بررسی همه آن ها خواهیم پرداخت. در ابتدا گرایشات رشته معماری داخلی در مقطع کارشناسی ارشد را مشاهده می کنید:

  • فناوری معماری:
  • مدیریت پروژه و ساخت:
  • معماری اسلامی: باتوجه به ظهور دین
  • معماری داخلی:
  • مهندسی معماری:
  • مطالعات معماری ایران:
  • تکنولوژی معماری:
  • بازسازی پس از سانحه:
  • معماری منظر:
  • انرژی و معماری:

گرایشات رشته معماری داخلی در مقطه دکتری

  • معماری
  • مدیریت پروژه و ساخت
  • معماری اسلامی

توانایی های لازم برای مطالعه رشته معماری داخلی

اما رشته معماری داخلی مناسب چه افرادی است؟ در این قسمت بدنبال پاسخ این سوال خواهیم بود. رشته معماری مناسب افرادی است که بتوانند نگاهی هنرمندانه داشته و به جنبه فنی این رشته نیز علاقه داشته باشند. از آنجایی که معماری مادر هنرها است, یک دانشجوی معماری داخلی باید علاقه به یادگیری این هنرها داشته و طراحی و ایجاد فضای جدید با استفاده از علوم و فنون او را به ذوق بیاورد.

معماری داخلی 2

علاقمندان به رشته معماری داخلی باید خلاق باشند و با استفاده از قوه تخیل, به ایده پردازی ایده ها بپردازند. توجه به جزئیات و محاسبه دقیق یکی دیگر از ویژگی های مهم یک مهندس معماری داخلی است. توانایی انجام کار به صورت گروهی از دیگر موارد مهم در رشته معماری داخلی است. زیرا تمام مشاغل مربوط به این رشته به صورت پروژه ای بوده و مشورت و همکاری با سایر افراد در کل پروسه انجام پروژه تاثیر می گذارد.

وظایفی مهندس معمار داخلی

یک مهندس معمار داخلی باید به جنبه های زیادی در کار خود توجه کند. همچنین مهارت بالای فرد در پیش بردن پروژه نیز بسیار موثر است. احتمالا می دانید که کار با نرم افزار یکی از مهارت هایی است که فارغ التحصیلان رشته معمار داخلی بدست می آورند. تعدادی از نرم افزارهایی که یک مهندس معمار داخلی با آن سر و کار خواهد داشت بدین صورت هستن:

  • Cinema 4D
  • Photoshop
  • Adobe Indesign
  • Sketch Up
  • AutoCad 
  • VectorWorks 

اما به غیر از کار با نرم افزار, وظایف دیگری نیز هستند که یک مهندس معمار داخلی باید با آن ها آشنا بوده و توانایی اجرایش را هم داشته باشد. بطور مثال برای انجام پروژه باید زمان بندی هر مرحله را مشخص کند و هزینه آن را نیز تعیین کند.

با پیمانکاران و مشتریان مذاکره کرده و درمورد نیاز ها و انتظارات مشورت کند و سپس روش ها و مواد لازم برای پروژه را تهیه کرده و تحقیقات لازم را نیز انجام بدهد. یک معمار داخلی بطور پیوسته با نقشه بردارها, معماران, پیمانکاران و تیم ساخت در ارتباط است و از ابتدای پروژه تا انتهای آن را به دقت نظارت می کند. توجه به نیاز مشتری, بودجه و زمان تعیین شده برای تحویل بسیار مهم است.

هدف از ارائه رشته معماری داخلی

اهمیت و کابرد رشته معماری برای همه آشکار است. اما بیایید کمی دقیق تر به هدف از ارائه این رشته و کاربرد آن در جامعه بپردازیم. رشته معماری در جهت تربیت نیرویی از افرادی که به امور اجرایی می پردازند و در کار خود تخصص دارند در تلاش است.

یکی از اهداف مهم این رشته تربیت افرادی است که بتوانند در دانشگاه ها به تدریس معماری داخلی بپردازند و در جهت افزایش سطح علمی کمک کنند. پرورش اساتیدی که بتوانند به جامعه خود خدمت کنند بسیار مهم است. زیرا شکوفایی استعداد دانشجویان, بدست آوردن مهارت و تخصص, افزایش خلاقیت و … را انشجویان در دانشگاه باید بدست آورند.

بازار کار رشته معماری داخلی

در این قسمت بازار کار رشته معماری داخلی را بررسی خواهیم کرد. فارغ التحصیلان رشته معماری داخلی می توانند در حوزه های مختلفی مشغول به کار شوند و نکته ای که در کار مهم است تنها تحصیلات و مدرک تحصیلی نیست. بلکه میزان فهم و درک فرد و توانایی هایی که توانسته بدست آورد بسیار مهم است و در زندگی شغلی تاثیر بسیاری می گذارد. در ادامه مشاغل موجود برای این رشته را مشاهده می کنید:

  • اشتغال در دفتر فنی و مهندسی و یا تاسیس آن
  • تاسیس شرکت طراحی داخلی
  • اشتغال در شرکت ها به عنوان طراح داخلی
  • مهکاری در پروژه های طراحی
  • مشاوره در ارتباط با حوزه تخصص
  • مدل سازی و طرای سه بعدی
  • تدریس معماری داخلی در دانشگاه ها, و موسسات آموزی مختلف
  • همکاری در پروژه های ساختمانی
  • طراحی داخلی برای ساختمان های اداری, مسکونی, تجاری و غیره
  • طراحی نمای ساختمان
  • ارائه خدمات مربوط به مصالح ساختمان
  • اشتغال در وزارت راه مسکن و شهرسازی
  • فروش طرح های آماده بصورت آنلاین

درآمد رشته معمار داخلی

میران درآمد یک معمار داخل هم به تحصیلات و هم به مهارت و تجربه اش بستگی دارد. بنابراین کسانی که مدرک تحصیلی دارند اما مهارت و استعدادی در این حیطه ندارند نباید انتظار داشته باشند که بابت کار غیر حرفه ای پول خوبی بدست آورند.

افرادی که وارد بازار کار رشته معمار داخلی شده اند, نوع ارتباطی که در طی پروژه با سایر همکاران برقرار می کنند می تواند تاثیر بسیار زیادی در پروژه های دیگر و مبلغ پرداختی آن بگذارد. بنابراین یک مهندس معمار داخلی باید رضایت مشتریانش را جلب کند و با تحویل کار باکیفیت آینده شغلی خودش را تضمین کند.

همچنین مهندس معمار داخلی که همراه با نمونه های جدید و بروز پیش می رود, امکان پیشرفت و کسب درآمد بیش تر را هم خواهد داشت. الهام گرفتن از جدیدترین الگوها و استفاده از نمونه های مد روز بخشی از کار شاغلان رشته معمار داخلی است.

مشاوره تحصیلی آکو

در این مطلب سعی کردیم تا هرآنچه که درباره رشته معماری داخلی مهم است را بررسی کرده و شما را با این رشته بسیار مهم آشنا کنیم. این رشته در خارج از کشور نیز اهمیت بسیار زیادی داشته و درآمد خوبی هم دارند. پذیرش در رشته معمار داخلی هم با شرکت در آزمون کنکور ریاضی امکان پذیر است و هم از طریق سوابق تحصیلی. این موضوع بستگی به دانشگاهی دارد که برای تحصیل در آن اقدام می کنید.

به کانال تلگرام مشاوره تحصیلی آکو بپیوندید

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا