پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشتهرشته های دانشگاهی انسانی

معرفی رشته زبان و ادبیات کردی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
3.7/5 - (3 امتیاز)

در این مقاله قرار است با رشته زبان و ادبیات کردی آشنا شوید. متقاضیان کنکور انسانی می توانند این رشته را انتخاب کرده و در صورت قبولی در دانشگاه به مطالعه پردازند. از آنجایی که یکی از زبان های اصیل ایرانی زبان کردی است, بسیار مورد توجه زبان شناسان یا علاقمندان به زبان شناسی قرار گرفته. اگر شما هم می خواهید درباره این رشته بیش تر بدانید تا آخر مقاله همراه ما باشید.

برای گرفتن وقت مشاوره می توانید با شماره تلفن 02633408944 تماس گرفته و از یک جلسه مشاوره رایگان نیز بهره مند شوید.

رشته زبان و ادبیات کردی

زبان کردی یکی از زنجیره گویش هایی است که به زبان هندو اروپایی و زیر شاخه زبان های ایرانی غربی برمی گردد. همچنین این زبان با زبان های بلوچی, لری و فارسی تشابهات زیادی دارد. یک نکته ای که درباره زبان کردی مهم است بداید این است که زبان کردی مجموعه ای از زبان های مستقل است که مجموع این زبان ها کردی نامیده می شود. برخی از تاریخ دانان معتقدند که زبان کردی به مادها باز می گردد. در ادامه رشته زبان و ادبیات کردی را بررسی می کنیم.

از آنجایی که زبان کردی گویش افراد زیادی از جمله در ایران یا خارج از ایران می باشد بنابراین یادگیری ادبیات این زبان به حدی زیاد است که به عنوان یک رشته دانشگاهی ارائه می شود. افراد علاقمند به این رشته با پیشینه تاریخی و تاثیراتی که زبان کردی از خود بجا گذاشته آشنا می شوند. زیرا تاثیراتی که زبان کردی بر فارسی گذاشته را نمی توان نادیده گرفت.

3

همانطور که گفتیم رشته زبان و ادبیات کردی را می توان از طریق کنکور انسانی مطالعه کرد. این رشته تا مقطع کاردانی در دانشگاه ها ارائه میشد تا این که در سال 1394 با پیگیری و تلاش های مسئولین دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه کردستان در مقطع کارشناسی نیز ارائه شد. متاسفانه این رشته تنها در دانشگاه کردستان وجود دارد که در جدول زیر اطلاعات بیشتری را می بینید:

نام دانشگاهنوع رشتهظرفیتشهرجنسیتنوع پذیرش
دانشگاه کردستانروزانه35سنندجهردوبی آزمون

دروس دانشگاهی رشته زبان و ادبیات کردی

ذکر کردیم که رشته زبان و ادبیات کردی تا مقطع کارشناسی ارائه می شود. دوره تحصیلی در مقطع کارشناسی مانند بسیاری دیگر از رشته ها 4 سال است که شامل 8 ترم می شود. هر واحد تحصیلی نیز حدود 16 ساعت تدریس دارد. در جدول های زیر دروس پایه, اصلی و تخصصی رشته زبان و ادبیات کردی را می توانید مطالعه کنید.

شعر و نثر سبک خراسانی در ادب فارسینثر معاصر فارسیشعر معاصر عربیادب فولکلورشاهکارهای ادب جهان به زبان کردی
شعر و نثر سبک عراقی در ادب فارسیشعر معاصر فارسیزبان انگلیسی اختصاصیافسانه ها و اسطوره ها
شعر و نثر سبک هندی و بازگشت در ادب فارسیصرف در زبان عربیمتون ادبی لریادبیات تطبیقی
متون نظم و نثر کلاسیک در ادب عربینحو در زبان عربیمتون نثر معاصرعروض و قافیه
تاثیر قرآن و حدیث در ادب کردینثر معاصر عربیمتون شعر معاصرروزنامه نگاری
دروس اصلی رشته زبان و ادبیات کردی
تاریخ ادبیات و ادب گورانیتاریخ ادبیاتمعانی و بیانترجمه متون
سبک های ادبی در ادب کردیادب کرمانج جنوبمکاتب ادبی جهان
ادبیات داستانی در ادب کردیتاریخ ادبیات (ادب معاصر)کلیان نقد ادبی
اصول و روش ترجمهبدیع نقد درادب داستانی
دروس تخصصی رشته زبان و ادبیات کردی
آئین نگارش و رسم الخطپیشینه زبان کردی و لهجه های آنروش تحقیق و مرجع شناسی
آوا شناسی و واج شناسیکلیات زبان شناسیفرهنگ نگاری
دروس پایه رشته زبان و ادبیات کردی

بازار کار رشته زبان و ادبیات کردی

بازار کار این رشته بطور دقیق مشخص و واضح نیست. افرادی ممکن است برای میل و علاقه ای که به زبان شناسی دارند این رشته را مطالعه کنند تا در کار خود تسلط به زبان کردی هم داشته باشند. عده ای نیز برای کار ترجمه می توانند در این رشته مشغول به کار شوند. درواقع بهتر است در نظر داشته باشید که بازار کار چندانی برای این رشته وجود ندارد و بعد با اطمینان کامل رشته زبان و ادبیات کردی را انتخاب کنید.

22

مشاوره تحصیلی آکو

رشته زبان و ادبیات کردی جزو رشته هایی است که کم تر شناخته شده و ارائه آن در دانشگاه هم نسبت به بسیاری از رشته های دیگر محدود تر است. هدف هر فردی برای مطالعه یک رشته ممکن است با دیگری یکی نباشد. برای مثال برخی از افراد صرفا بدلیل علاقه ای که به زبان کردی و شناخت آن دارند ممکن است این رشته را مطالعه کنند. اگر به شناخت زبان های مختلف علاقه دارید, معرفی رشته زبان و ادبیات عربی را مطالعه کنید.

با عضویت در کانال تلگرامی مشاوره تحصیلی آکو نیز می توانید تست ها و فایل های درسی را پیدا کرده و سوالات مشاوره ای خود را از مشاوران آکو بپرسید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا