پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مقالات آموزشی و مشاوره ایرشته های دانشگاهی تجربیمعرفی رشته

معرفی رشته گفتار درمانی

دروس و بازار کار رشته گفتار درمانی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

معرفی رشته گفتار درمانی و مشاوره انتخاب رشته کنکور رایگان در مرکز انتخاب رشته کنکور تجربی آکو کرج.  رشته گفتار درمانی یکی از زیرشاخه های علوم توانبخشی است و در گروه رشته های پیراپزشکی کنکور تجربی قرار دارد. هدف از تحصیل دروس رشته گفتار درمانی، آموزش کمک رساندن به افرادی است که دچار اختلالات گفتاری و زبانی هستند. گفتار درمان سعی می‌کند به شیوه‌های غیر پزشکی و بدون استفاده از دارو، آسیب‌های به وجود آمده را درمان کند. درآمد رشته گفتار درمانی در ایران نسبتا بالا است و باتوجه به رتبه قبولی رشته گفتار درمانی در کنکور، میتوان یک بازار کار تضمین شده را برای خود با انتخاب رشته گفتار درمانی رقم زد.

معرفی رشته گفتار درمانی و بازار کار و درآمد رشته گفتار درمانی در ایران برای مشاوره انتخاب رشته کنکور تجربی رایگان

معرفی رشته گفتار درمانی و وظایف و مهارت های مورد نیاز

در ادامه مقاله به معرفی رشته گفتار درمانی و شرح مهارت های لازم برای این رشته می‌پردازیم. در وهله اول و پیش از انتخاب رشته گفتار درمانی در کنکور باید توجه داشت که خود گفتار درمان باید کلمات را کامل و صحیح تلفظ کند و از سلامت کامل روانی برخوردار باشد.

همچنین موفقیت در بازار کار و داشتن شغل فعال و پر درآمد رشته گفتار درمانی نیاز به خلاقیت در ارائه روش های درمان و البته تشخیص صحیح روش درمانی برای بیمار است. همچنین توجه داشته باشید که بسیاری از مراجعین کودکان یا نوجوانان با مشکلات گفتاری مانند عدم تلفظ صحیح، لکنت و … هستند.

صبور بودن و عشق نسبت به کار مهم‌ترین ویژگی برای یک گفتار درمانگر است. زیرا روند بهبودی بعضی بیماران کند است و حتی بیمار به یک روش درمانی پاسخ منفی یا ممتنع میدهد و نیاز به تغییر روش درمانی است. فلذا عدم صبر کافی برای مشاهده روند پیشرفت و تغییر شیوه درمانی موجب عدم نتیجه گیری مثبت از جلسات گفتار درمانی میشود.

معرفی رشته گفتار درمانی ، مشاوره رایگان راه اندازی شغل پر درآمد رشته گفتار درمانی در ایران درکنار معرفی دروس و گرایشهای رشته گفتار درمانی و رتبه قبولی در کنکور

برای موفقیت در رشته گفتار درمانی باید فردی انعطاف‌پذیر باشید. زیرا تنوع مراجعه‌کنندگان به گفتار درمان زیاد است. آشنایی با لهجه‌های مختلف در کار گفتار درمان تأثیر زیادی دارد زیرا امکان دارد مراجعین از اقوام گوناگون ترک، لر، کرد و … باشند.

همان‌طور که مشخص است یک گفتار درمان طیف وسیعی از بیماران را با اختلالات گفتاری در مطب پذیرش می‌کند. برای همین اکثر دروس رشته گفتار درمانی به آسیب شناسی گفتار و زبان مرتبط هستند. تحصیل دروس رشته گفتار درمانی در دانشگاه های ایران برای کمک به افراد زیر است:

  • افرادی که اختلالات تلفظی دارند.
  • کسانی که اختلال در صوت دارند.
  • کسانی که دچار آسیب‌های مغزی شدند (قدرت سخن‌گفتن ندارند یا بی‌ربط سخن می‌گویند).
  • کمک‌کردن به ناشنوایان برای برقراری ارتباط کلامی
  • توصیه و مشاوره به افراد جامعه
  • کسانی که لکنت زبان دارند.
  • کسانی که در گفتار و زبان تأخیر دارند که این مشکل در کودکان طبیعی و یا کودکانی با اختلالات نظیر عقب‌ماندگی ذهنی، اوتیسم و … مشاهده می‌شود.

دروس رشته گفتار درمانی در دانشگاه

در مقاله معرفی رشته گفتار درمانی به معرفی دروس رشته گفتار درمانی در دانشگاه های ایران می‌پردازیم. طول دوره رشته گفتار درمانی 4 سال است و در مقطع کارشناسی دارای 128 واحد است. 20 واحد آن مربوط به دروس عمومی است و 78 واحد مربوط به دروس اختصاصی و 24 واحد آن شامل دروس کارآموزی می‌شود.

همچنین 6 واحد از دروس رشته گفتار درمانی شامل دروس اختیاری این رشته است. در رشته گفتار درمانی دروان کارآموزی در نظر گرفته شده است اما بر عکس رشته پزشکی و دندانپزشکی و … طرح دوساله کارآموزی اجباری نیست. 

گذراندن طرح دوساله کارآموزی برای رشته گفتار درمانی به‌صورت اختیاری است.

به‌طورکلی می‌توان دروس رشته گفتار درمانی را به سه بخش دروس عمومی، دروس اختصاصی و دروس کارآموزی تقسیم کرد که در ادامه به معرفی دروس اختصاصی و کاراموزی رشته گفتار درمانیمی‌پردازیم.

دروس رشته گفتار درمانی در دانشگاه

دروس تخصصی رشته گفتار درمانی

در ادامه مقاله به معرفی دروس رشته گفتار درمانی می‌پردازیم.

اصول توان بخشی، زبان شناسی و آوا شناسی، آناتومی و فیزیولوژی، فیزیک صورت، روانشناسی عمومی، روانشناسی کودک و نوجوان، الگوهای پردازش گفتار و زبان، آمار و پژوهش مقدماتی، ارتودنسی دررابطه‌با گفتار، بیماری های اعصاب مربوط به گفتار، رشد و تکامل گفتار و زبان، روش های بالینی در اختلالات گفتار و زبان، نابسامانی‌های گفتار و زبان در آسیب دیدگی شنوایی، اختلالات خواندن و نوشتن در دوران رشد، زبان پریشی بزرگسال، اختلالات واج شناسی و آوا شناسی، اختلال بلع، مدیریت در گفتار درمانی.

طرح و پژوهش، اصلاحات پزشکی و زبان تخصصی، بافت شناسی و آسیب شناسی، شنوایی شناسی و روش های ارزیابی دستگاه شنوایی، بهداشت عمومی و کمک های اولیه، روانشناسی رشد، روانشناسی زبان، رشد روانی حرکتی و اختلالات آن، ژنتیک پزشکی و سندروم های دارای اختلالات گفتار و زبان، بیماری های گوش، گلو، بینی و حنجره، مبانی گفتار درمانی، بهداشت و پیشگیری و مشاوره در گفتار درمانی، نابسامانی های گفتار و زبان در عقب ماندگی ذهنی و سندروم های نافذ رشد، نابسامانی های زبانی ویژه دوران رشد، ناروانی های گفتار، اختلالات صوت، اختلال در تشدید، تشخیص افتراقی در اختلالات گفتار و زبان

دروس دوره کارآموزی رشته گفتار درمانی

در ادامه به معرفی دروس کارآموزی رشته گفتار درمانی می‌پردازیم.

کارآموزی بالینی در عقب ماندگی ذهنی و سندروم‌های نافذ رشد 1 و 2، کارآموزی بالینی در نابسامانی‌های زبانی ویژه دوران رشد 1 و 2، کارآموزی بالینی در ناروانی‌های گفتار 1 و 2، کارآموزی بالینی اختلالات صوت 1 و 2، کارآموزی بالینی اختلال در تشدید 1 و 2، کارآموزی بالینی اختلال در بلع 1 و 2، کارآموزی بالینی آسیب دیدگی شنوایی 1 و 2، کارآموزی بالینی در اختلالات خواندن و نوشتن در دوران رشد 1 و 2، کارآموزی بالینی در زبان‌پریشی بزرگسال 1 و 2، کارآموزی بالینی در اختلالات واج شناختی و آوا شناختی 1 و 2.

گرایش های رشته گفتار درمانی

امکان تحصیل در رشته گفتار درمانی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز در ایران وجود دارد. در ادامه به شرح گرایش های ارشد رشته گفتار درمانی می‌پردازیم.

دانشجویان مقطع کارشناسی می‌توانند در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کنند و در صورت کسب رتبه قبولی برای انتخاب رشته مقطع ارشد رشته گفتار درمانی در رشته خود ادامه تحصیل دهند.

بازار کار و درآمد رشته گفتار درمانی در ایران و بعد از دانشگاه

البته ادامه تحصیل برای کارشناسان رشته گفتار درمانی در رشته های زیرمجموعه پزشکی مثل سالمند شناسی، علوم اعصاب، مددکاری اجتماعی، سلامت و رفاه اجتماعی، مهندسی پزشکی، و … نیز امکان پذیر است.

دانشگاه های رشته گفتار درمانی

دانشگاه های دارای رشته گفتار درمانی به طور تقریبی 13 دانشگاه سراسری در ایران می‌باشد که میانگین 15 تا 25 نفر ظرفیت دارد. باتوجه به رتبه علمی دانشگاه های ارائه دهنده رشته گفتار درمانی ، رتبه قبولی رشته گفتار درمانی متفاوت خواهد بود. اما اگر به دنبال قبولی در رشته گفتار درمانی بدون کنکور یا در دانشگاه آزاد هستید با مشاوره انتخاب رشته کنکور آکو همراه باشید. دانشگاه های سراسری دارای رشته گفتار درمانی در ایران به شرح زیر است.

رشته گفتار درمانی بدون کنکور و دانشگاه آزاد

رشته گفتار درمانی در دانشگاه آزاد در هیچ واحدی پذیرش ندارد. اگر مایل به تحصیل در رشته های مشابه در دانشگاه های آزاد هستید، میتوانید رشته های مشاوره یا روانشناسی را انتخاب کنید. حتی رشته روانشناسی و مشاوره در برخی از واحد های دانشگاه آزاد تهران و کرج به صورت بدون کنکور و با تاثیر معدل نهایی پذیرش دانشجو میکنند.

درباره ثبت نام رشته گفتار درمانی بدون کنکور نیز باید بدانید که هیچ دانشگاه سراسری رشته های پیراپزشکی بدون کنکور را ارائه نمیدهند. رشته گفتار درمانی نیز یکی از رشته پرطرفدار کنکور تجربی است که بدون کنکور در هیچ دانشگاهی ارائه نمیشود. پس سوال ما برطرف شد. آیا امکان تحصیل در رشته گفتار درمانی بدون کنکور وجود دارد؟

خیر. امکان تحصیل در رشته گفتار درمانی بدون کنکور حتی در دانشگاه های آزاد نیز وجود ندارد و برای قبولی در این رشته باید حتما در کنکور سراسری شرکت کنید.

حداقل رتبه قبولی رشته گفتار درمانی

علاقه‌مندان به این رشته می‌توانند با مشاهده حداقل رتبه قبولی رشته گفتار درمانی خود را برای شرکت در کنکور سراسری و قبولی در این رشته آماده کنند.

رتبه قبولی رشته گفتار درمانی در کنکور
کارنامه قبولی گفتار درمانی و حداقل درصد لازم در سال 98-99 در سهمیه منطقه 1
رتبه قبولی رشته گفتار درمانی
کارنامه قبولی گفتار درمانی و حداقل درصد لازم در سال 98-99 در سهمیه منطقه 2
رتبه قبولی رشته گفتار درمانی با سهمیه منطقه 3
کارنامه قبولی گفتار درمانی و حداقل درصد لازم در سال 98-99 در سهمیه منطقه 3

بازار کار و درآمد رشته گفتار درمانی در ایران

به دلیل بدیع و عدم اشباع انسانی گفتار درمانگر ها، در حال حاضر بازار کار و درآمد رشته گفتار درمانی در ایران نسبتاً خوبی دارد و این رشته برای شما جای پیشرفت دارد. همچنین درآمد رشته گفتار درمانی در ایران بستگی دارد شما در جای خصوصی مشغول به کار شوید یا دولتی که در چند سال اخیر استخدام رشته گفتار درمانی در بخش دولتی بسیار کم بوده است.

گفتاردرمانی جزء رشته هایی است که در خارج از کشور درآمد بسیار خوبی دارد که در ادامه مقاله معرفی رشته گفتار درمانی درباره تحصیل این رشته در خارج توضیح می‌دهیم.

افرادی که در رشته گفتار درمانی تحصیل می‌کنند می‌توانند در درمانگاه ها، مراکز بهداشت و مراکز ویژه توان‌بخشی و مراکز آموزش و پرورش استثنایی‌ها فعالیت کنند. درواقع رشته گفتار درمانی همکار مستقیم رشته آموزش کودکان استثنائی است.

همچنین برای راه اندازی یک بازار کار فعال تر و درآمد بهتر رشته گفتار درمانی در ایران، فارغ التحصیلان میتوانند به فکر تأسیس مطب خصوصی خود برای اشتغال به درمان و مشاوره با بیماران باشند.

همچنین یک گفتار درمان می‌تواند حوزه کاری سخت تر و تخصصی تر اما پر درآمد تری را انتخاب کند و به خوانندگان، گویندگان صداوسیما و دوبلورها و قاریان قران و مداحان و به‌طورکلی افرادی که از صوت خود استفاده می‌کنند به‌صورت حرفه‌ای کمک کند و چگونه صحبت‌کردن را به آن‌ها آموزش دهد. بازار کار رشته گفتار درمانی در خارج از کشور داغ تر از ایران است!

تحصیل رشته گفتار درمانی در خارج از کشور

متقاضیان برای ورود به رشته گفتار درمانی در خارج از کشور، به ویژه مهاجران کشور های آسیایی باید در آزمون های مخصوصی شرکت کنند و در صورت قبولی وارد مراحل بعدی شوند.

رشته گفتار درمانی خارج از کشور

همچنین باید زبان رسمی کشور مقصد را به طور native like بلد باشند و در تست‌های مختلف روانی و جسمی شرکت کنند و در صورت وجود نداشتن مشکل خاص جسمی یا گفتاری می‌توانند پذیرش بگیرند. همان‌طور که در قسمت‌های بالا گفته شد رشته گفتار درمانی جزو رشته‌های پردرآمد در خارج از کشور است.درحالی که درآمد رشته گفتار درمانی در ایران یک درآ»د متوسط رو به بالا است.

هرچند کارآفرینی د رهر رشته ای میتواند درآمد بیشتری را برای داوطلبان فراهم کند.

بهترین دانشگاه های دارای رشته گفتار درمانی در خارج از کشور

 از بهترین دانشگاه‌های دارای رشته گفتار درمانی در خارج از کشور می توان به دانشگاه های زیر اشاره کرد.

  • دانشگاه واشنگتن: دانشگاه واشنگتن یک دانشگاه دولتی معتبر در امریکا است و این رشته جزء رشته‌های برتر این دانشگاه است.
  • دانشگاه ویسکانسین: دانشگاه ویسکانسین جزء مشهورترین و بزرگ‌ترین دانشگاه‌های امریکا است. این دانشگاه در سال 2016 رتبه 3 برترین دانشکده‌های تحصیلات تکمیلی را برای آسیب‌شناسی گفتار در امریکا کسب کرد.
  • دانشگاه آریزونا: دانشگاه آریزونا یکی از مشهورترین دانشگاه‌ها در جهان است که واقع در آمریکاست این دانشگاه در سال 2016 رتبه 17 را در برترین دانشگاه در رشته آسیب شناسی گفتاری کسب کرد.
  • دانشگاه کنت: دانشگاه دولتی کنت در انگلستان است و این رشته جزو رشته‌های محبوب این دانشگاه است.

مشاوره انتخاب رشته کنکور رایگان در آکو

در مقاله معرفی رشته گفتار درمانی سعی کردیم دید جامع و کاملی از بازار کار و درآمد رشته گفتار درمانی در ایران و خارج و دروس دانشگاهی این رشته را ارائه دهیم. درست است که رشته گفتار درمانی ظرفیت بسیار محدودی در دانشگاه ها دارد و رتبه قبولی رشته گفتار درمانی در کنکور زیر 10/000 است و کسب این رتبه در کنکور تجربی چندان آسان نیست، اما مشاور های متخصص مرکز مشاوره انتخاب رشته و برنامه ریزی آکو تضمین هدف گذاری بر اساس تست شخصیت شناسی تحصیلی شما و برنامه ریزی شما را برعهده دارد.

حاج کرم 3

ما به شما کمک می‌کنیم تا در مهم‌ترین سال زندگی‌تان، بهترین خود را اجرا کنید و عالی‌ترین نتیجه را بگیرید. شما می‌توانید برای ارتباط با برترین مشاوران کشور با شماره 02633408944 ارتباط برقرار کنید. تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم اینجا حضور دارند تا پاسخگوی سوالات شما و ارائه مشاوره انتخاب رشته کنکور تجربی رایگان به شما باشند. همچنین می‌توانید سوالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

آیا امکان تحصیل در رشته گفتار درمانی بدون کنکور وجود دارد؟

خیر. این امکان وجود ندارد. برای قبولی در این رشته باید حتما در کنکور سراسری شرکت کنید.

سهیل حاج کرم

برنامه ریزی و مشاور تحصیلی یک هنره! من سهیل حاج کرم همیشه و همه جام میگم و گفتم: که من یک مشاور تحصیلی ام نه یک مشاور جذب!!!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا