پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

رشته های دانشگاهی انسانی

معرفی رشته معارف اسلامی و ادیان

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

رشته معارف اسلامی و ادیان از رشته های گروه انسانی و از گرایشات رشته الهیات است. پذیرش در این رشته برای خانم و آقایان انجام می شود. همچنین متقاضیان می توانند هم از طریق شرکت در آزمون کنکور انسانی و هم با استفاده از سوابق تحصیلی در رشته معارف اسلامی و ادیان به تحصیل بپردازند.

دانشجویان رشته معارف اسلامی و ادیان در مقطع کارشناسی, کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می شود. هدف از ارائه این رشته آشنایی با ادیان مختلف, مسائل فقهی و اخلاقی, آشنایی با آثار و کتب مقدس و … است. دانشجویان رشته معارف اسلامی و ادیان همزمان با مطالعه و آشنایی با ادیان می توانند به ارتباط, شباهت و یا تفاوت های آن ها نیز پی ببرند.

در ادامه رشته معارف اسلامی و ادیان را بطور دقیق تر معرفی خواهیم کرد. در صورت نیاز به مشاوره تحصیلی با شماره تلفن 02633408944 تماس گرفته و وقت مشاوره بگیرید.

رشته معارف اسلامی و ادیان

همانطور که می دانید در طول تاریخ, ادیان زیادی وجود داشته اند که بسیاری از آنان پیروانی داشته اند و قوانین و مسائل اخلاقی مختص به خود را تعیین می کردند. بسیاری از این ادیان با گذر زمان از بین رفته اند و برخی از آن ها هم تا به امروز پابرجا هستند.

رشته معارف اسلامی و ادیان همچنانکه به معرفی و بررسی دین اسلام می پردازد, ادیان مختلف را نیز مورد بررسی قرار می دهد و آثار و نوشته های به جا مانده از آن ها را مطالعه می کند. بنابراین فارغ التحصیلان رشته معارف اسلامی و ادیان به عنوان یک کارشناس ادیان و عرفان شناخت خوبی نسبت به ادیان و قوانین آن ها داشته و می توانند مشغول به کار شوند.

رشته معارف اسلامی و ادیان در موسسه آموزشی و پرورشی امام خمینی واقع در قم ارائه می شود. از مزایای مطالعه رشته معارف اسلامی و ادیان در این دانشگاه امکان شرکت در کلاس ها به صورت غیر حضوری می باشد. دانشجویان می توانند به صورت نیمه حضوری در کلاس ها شرکت کنند و یا در کلاس های آنلاین شرکت کرده و در صورتیکه امکان حضور در کلاس را نداشتند از آرشیو استفاده کنند.

دروس رشته معارف اسلامی و ادیان

رشته معارف اسلامی و ادیان در مقطع کارشناسی 135 واحد درسی دارد. در مقطع کارشناسی ارشد نیز 32 واحد داشته و در مقطع دکتری دانشجویان باید منابعی مانند: زبان عربی, انگلیسی, ادیان و عرفان و هوش و استعداد تحصیلی را مطالعه کنند. لازم به ذکر است که دانشجویانی که مایل به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری هستند می توانند در سایر گرایشات رشته الهیات به تحصیل بپردازند. در ادامه واحدهای درسی هر مقطع را مشاهده می کنید:

واحدهای درسی رشته معارف اسلامی و ادیان در مقطع کارشناسی

واحد عمومیواحد پایهواحد الزامیواحد اختیاری
1138788

واحدهای درسی رشته معارف اسلامی و ادیان در مقطع کارشناسی ارشد

واحد تخصصیپایان نامه
284

حالا که واحدهای درسی را مشخص کردیم, می خواهیم تعدادی از درس های رشته معارف اسلامی و ادیان را بررسی کنیم. دقت داشته باشید که این دروس شامل همه دروس رشته معارف اسلامی و ادیان نیست و تنها تعدادی از دروسی است که از آن اطلاع داریم:

  • زبان تخصصی/ متون مقدس ادیان
  • روان شناسی ادیان
  • ادیان باستانی و ابتدایی
  • ادیان شرق
  • ادیان توحیدی
  • ادیان خاور دور
  • تاریخ تصوف و عرفان
  • تاریخ فلسفه غرب
  • فلسفه دین
  • فلسفه علوم تاریخی
  • جامعه شناسی دین
  • فلسفه اسلامی

مطالعه رشته معارف اسلامی و ادیان برای چه افرادی مناسب است؟

رشته معارف اسلامی و ادیان برای افرادی که به تاریخ ادیان و سرگذشت آن ها علاقمند هستند می تواند مناسب باشد. تاریخ ادیان مختلف و قواعد و متون آن ها برای افراد کنجکاو به تاریخ ادیان یا علاقمندانی که می خواهند از سرگذشت ادیانی که در گذشته های دور وجود داشته اند بدانند بسیار جالب است.

همچنین بسیاری از دروس این رشته حفظ کردنی است. بنابراین دانشجویان بهتر است حافظه خوبی داشته و بتوانند متون درس را بخاطر بسپارند. دانشجویانی که پیشینه ای از زبان عربی دارند و یا علاقمند به این زبان هستند نیز می توانند به راحتی به مطالعه رشته معارف اسلامی پردازند.

بازار کار رشته معارف اسلامی و ادیان

رشته معارف اسلامی و ادیان می تواند شباهت هایی با رشته های دیگر مانند رشته معارف اسلامی و اخلاق یا رشته معارف اسلامی داشته باشد. بخصوص از نظر مشاغلی که فارغ التحصیلان این رشته می توانند در آن مشغول به تحصیل شوند.

بطور مثال تدریس از مشاغلی است که بطور مشترک در بین این سه رشته وجود دارد. فارغ التحصیلان رشته معارف اسلامی و ادیان نیز می توانند در موسسات آموزشی مختلفی مشغول به تدریس شوند. فعالیت در مراکز تحقیقاتی به عنوان یک پژوهشگر نیز از جمله مشاغل رشته معارف اسلامی و ادیان می باشد.

فارغ التحصیلان این رشته می توانند به عنوان مشاور فعالیت کنند و یا مراکز مشاوره حقوقی تاسیس کنند. فعالیت در صدا و سیما, قوه قضاییه, دادگستری, دفاتر اسناد رسمی, دفاتر ازدواج و طلاق و یا انتشار مقالات و همکاری با انتشارات نیز از جمله مشاغل دیگر رشته معارف اسلامی و ادیان است.

مشاوره تحصیلی آکو

در سایت آکو می توانید بسیاری از رشته های گروه انسانی, ریاضی و تجربی را مطالعه کنید. اما برای اطلاع دقیق تر از شرایط پذیرش و رشته های ارائه شده در هر دانشگاه می توانید از یک مشاور تحصیلی کمک بگیرید. پیشنهاد می کنیم در کانال تلگرام مشاوره تحصیلی آکو جوین شوید تا به فایل های آموزشی دسترسی داشته باشید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا