پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

7 راهکار ویژه برای از بین بردن تنبلی در درس خواندن

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

برای شروع درس خوندن برای کنکور منتظر معجزه نباش و به جای ای کاش و آرزو روی خودت سرمایه گذاری کن! اگه برنامه میریزی و بهش عمل نمیکنی، یا اگه هرروز کارای درسی رو به فردا موکول میکنی و اون فردا هیچوقت نمیرسه، اگه نصف تابستون گذشت ولی تو با وجود داشتن برنامه ریزی هنوز “برای کنکور” هیچ کاری نکردی و کم کم استرس داره میاد سراغت، تبریک میگم تو دچار عارضه ای به نام تنبلی در درس خواندن شدی!

نگران نباش خیلی از دانش آموزایی که مثل تو کنکوری هستن قبل از شروع درس خواندن در تابستان عارضه “تنبلی کنکور” رو تجربه میکنن اما این وسط تعداد خیلی کمی هستن که نجات پیدا کنن و مسیر درست رو در ادامه در پیش بگیرن!

یادته که همیشه بهتون گفتیم ما نقشه راهت رو داریم و در این مسیر بهترین مشاور های کنکور راهنماییت میکنن، خب الان وقتشه که بهت اینو ثابت کنیم. این راهکاار ها رو عملی کن و اگه نتیجه گرفتی و در از بین بردن تنبلی موفق بودی، دیگه در حق خودت کوتاهی نکن و با شماره 02633408944 تماس بگیر و مشاوره ات رو از روزی که تصمیم به تغییر گرفتی شروع کن. یا با کلیک روی لینک زیر برای برداشتن دومین قدم موفقیتت اقدام کن.

دریافت یک جلسه مشاوره تحصیلی

تلگرام تیم مشاوره تحصیلی آکو

مبارزه با تنبلی در درس خواندن با مشاوره کنکور آکو

برای رفع هر مشکلی اول باید علت اون رو شناسایی کنی. خب درباره شناختن علت تنبلی در درس خواندن لازم نیست شما دنبال دلیل بگردید. دلیل تنبلی کنکور بی انگیزگی و ناامیدیه! که البته این دو دلیل همچنین علت تمام عدم موفقیت ها نیز هستند! حالا نکته ای که مهمه اینه که دیگه مگه انگیزه ای بزرگتر از رسیدن به رویاهات هم داریم؟ پس چرا ناامیدی و تلاش نمیکنی؟ پس این اولین قدمیه که باید برداری پیدا کردن علت ناامیدی و بی انگیزگی!

  • اولین قدم برای مقابله با تنبلی پیدا کردن دلیلته!

اول از همه بگم که هیچ چیز رو نمیتونی تقصیر این و اون بندازی! یعنی اگه درس نمیخونی نگو مامانم نمیذاره یا خواهرم سر و صدا میکنه! رستگار رحمانی 8تا خواهر و بردادر کوچکتر داشت ولی تونست از بهمن شروع کنه به درس خوندن و رتبه 1 کنکور بشه! علتش رو در خودت جستجو کن! بیا چند تا دلیلی که معمولا باعث بی انگیزگی و تنبلی بچه های کنکوری میشه رو بهت بگم. توام تو ذهن خودت تیک بزن و ب خودت از یک تا 100 برای هر کدوم نمره بده.

علل محیطی برای تنبلی در کنکورفکر میکنم بی دلیل دارم درس میخونم و قراره به جایی نرسم(اعتماد به نفس درسی پایین)به درس هایی که میخونم علاقه ندارم(انتخاب رشته اشتباه در پایه نهم)فکر میکنم درس هایی که میخونم به درد نمیخورن(تا حدی درست ولی ساده لوحانه و بدوی)انقد امکانات دارم که فکر میکنم نیازی به درس خوندن نیست و بدون تلاش هم به هدفم میرسم(اشتباه تربیتی والدین)
علل درونی برای تنبلی در درس خواندنهدفی ندارم که براش تلاش کنم(خب هرکاری که بدون هدف باشه یه جایی قشنگیای دنیا آدم رو جذب میکنه و توام که هدف نداری بدونی کدوم وری درسته و میری!)هدف دارم ولی انقد سخته که هیچوقت برای شروع رسیدن جرئت ندارم(مثلا میخوام دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی قبول شم و بعدشم بورس بگیرم)هدف دارم ولی خود اون هدف هم به جایی نمیرسه.(مثلا میخوام مهندسی عمران بخونم ولی نمیدونم بعدش کار از کجا بیارم)هدف دارم و میدونم که میتونم بهش برسم ولی راهش رو بلد نیستم(نیاز به راهنما)

اگه حتی اونقدر خودت رو نمیشناسی که نمیدونی کدوم یکی از این علت ها میتونه باعث بی انگیزگی خودت شده باشه پس تو اول به یک شناخت از خودت نیاز داری. تست های شخصیت شناسی تحصیلی بده که بتونی راحت تر برای شروع تصمیم بگیری و مشاورت هم بتونه باتوجه به شخصیتت درست بزنه به هدف.

  • دومین قدم برای مبارزه با تنبلی کنکور هدفگذاری قابل لمس

همیشه گفتیم و بازم میگیم برای مطالعه موثر باید درس خوندنت رو به لقمه های کوچیک تر تقسیم کنی. یعنی اگر هم هدف گنده ای انتخاب میکنی باید اون هدف رو به بازه های کوچیکتر و سهم های قابل دسترس تقسیم کنی. مثلا برای اینکه دندانپزشکی شهید بهشتی قبول شی باید اول هدف کنکورت رو بذاری روی بالای 80 زدن همه درسا.

قدم دومت میشه تعیین سطح اینکه خودت الان کجای قضیه هستی. هدف سوم میشه اینکه در هر ماه مثلا 10 درصد یا 5 درصد(بستگی به این داره که الان هر درس رو چند میزنی توی آزمون های تعیین سطح آزمایشی) باید به درصد آزمونت اضافه کنی.

بعد این افزایش درصد ماهیانه تقسیم میشه به هدف های دو هفته ای که هر دوهفته باید چند درصد اضافه بشه. بعد میشه اهداف هفتگی و بعد هم اهداف روزانه که تعداد تست ها و میزان مطالعه ات برای هر درس رو مشخص میکنه. اینطوری میبینی برای اینکه دندانپزشکی شهید بهشتی قبول بشی فقط لازمه که روزانه 30 تا دونه تست بیشتر حل کنی و مثلا نیم ساعت بیشتر زیست بخونی!

  • سومین راهکار برای از بین بردن تنبلی برنامه ریزیه!

حالا که دقیق مشخص شده که باید چند ساعت از چه درسی بخونی و چندتا تست برای رسیدن به هدفت لازم داره دیگه باید روزت رو تقسیم کنی و به ترتیب اولویت هدف های روزانه ات رو بچینی. اولویت از کجا تشخیص داده میشه؟ مهندس حاج کرم سرپرست تیم مشاوره تحصیلی آکو همیشه میگه :

قورباغه ات رو قورت بده! سخت ترین درس هارو اول روز که انرژی بیشتری داری انجام بده و سعی کن از راهکار محمد سجاد هم استفاده کنی و اگه فکر میکنی خسته میشی راهکار بعدی برای توئه!

کلا سعی کن اولین هدفت مدیریت کردن روزت براساس برنامه ای که میچینی باشه. اگه درگیر تنبلی در درس خواندن شدی، نباید فعلا به سنگ های بزرگی که در ادامه مسیر هست توجه کنی و فقط راه بیوفتی. تاحالا دیدی با ماشینی که سرده تو اتوبان گاز بدن و لایی بکشن؟ نه چون ماشین اونموقع آماده گاز دادن نیست و بیخودی دود میخوره و ممکنه اصلا از کار بیوفته.

این قانون درباره مغز تو هم صدق میکنه و اگه همون اول خیلی بهش فشار بیاری کلا از دست میدی و باید وقت و هزینه ات رو برای تعمیر موتور بذاری و بعد دوباره از اول شروع کنی.

  • اگه دیدی تنبلی کنکور داره بهت غلبه میکنه، تنوع رو چاشنی کارت کن!

درس خوندن رو مثل یک وظیفه برای خودت بدون که بتونی بهش متعهد باشی و اگه حس کردی روزهات تکراری شدن یا چند ساعت یک درس رو خوندن پشت سر هم برات سخته، از درس های دیگه کمک بگیر نه از گوشی و تفریح و بیکاری!

یعنی مثلا اگه داری مسائل شیمی حل میکنی ولی شیمی برات درس خیلی جذابی نیست و ذهنت رو خسته میکنه، به جای وعده های دو ساعته شیمی وعده های یک ساعته جدا جدا در یک روز بذار. مثلا برو زیست بخون بینش(اون بخشی که دوستش داری و توش قوی هستی) و بعد از یک وعده دوباره برگرد سر درسی که خستت کرده بود.

یه نکته ریز هم بهتون بگم! خیلی به خستگی های من درآوردی مغزتون توجه نکنید! مغز برای اینکه کمتر زحمت بکشه و خودش رو برای انجام کاری که به انرژی زیادی نیاز داره خسته نکنه این خستگی ها رو میسازه ولی یادت نره که تو باید مغزت رو کنترل کنی.

بهت قول میدم اگه مثلا مسائل شیمی رو نمیفهمی و خستت میکنن، بیشتر حل کنی و انقدر مطالعه داشته باشی که حل کردنش برات راحت بشه(حتی به زور و حتی وقتی فکر میکنی هیچی نمیفهمی) بلخره یه جایی حس کنجکاویت فعال میشه و میتونه برای از بین بردن تنبلی و بهتر یاد گرفتن درسی که داری میخونی بهت کمک کنه!

بعضی از راهکار های دیگه ای که ممکنه بهت کمک کنه ولی زیاد توصیه نمیشه برای ایجاد تنوع در درس خوندن مثلا تغییر دادن فضای مطالعه ، کمک گرفتن از دوستانی که میتونن اون مبحث رو برات توضیح بدن، موسیقی بدون کلام و آرامش بخش رو پس زمینه درس خوندنت کن و سعی کن سراغ کتاب تست هایی بری که حل کردنشون برات جذاب تره.

مثلا کتاب تست های خیلی سبز چون با شوخی و فان طور نوشته شدن میتونن بیشتر دانش آموز رو ترغیب به درس خوندن کنن!

بجز راهکار های درسی و مطالعاتی چه راهکار هایی برای از بین بردن تنبلی کنکور داریم؟

بله درسته بجز راهکار های خشک مطالعاتی باید ه سری راهکار های فان هم داشته باشیم. خودمون هم همیشه گفتیم تفریح در سال کنکور نباید از بین بره بلکه باید شکل و حال و هوای کنکوری به خودش بگیره! حتی مصاحبه ای که با رتبه های برتر کنکور 1401 داشتیم هم صحه ای بر این دیدگاه میذاره.

خب اولین راه حل جایزه های تشویقی بعد از رسیدن به هدف هست. البته به شرطی که در جایزه دادن صادق و قابل اعتماد باشید. یعنی سر خودتون رو کلاه نذارید. اگه با خودتون قرار گذاشتید امروز شروع کنید و اگر برنامه را کامل کردید در پایان روز برای خودتان بستنی بخرید، واقعا در پایان روز این کار را انجام دهید و به خودتان بدهکار نمانید.

اگر برای خودتان آدم خوش حسابی نباشید، دور نیست آن روزی که ذهنتان با خلاقیت های عجیب و غریبی دیگر اجازه هیچ درس خواندنی به شما ندهد. نگران نباشید انقدر راه های مختلف برای این کار بلد است که بدون کمک خارجی نتوانید آن را مهار کنید.

ذهنتان همانقدر که قدرت مند است و میتواند اینهمه اطلاعات را در خودش نگه دارد، همانقدرم قدرتمند است و میتواند همه آنها را بدون اینکه علت آن را متوجه شوید از خودش خارج کند.

بعضی از تفریحات سالم و موثری که میتوانید به عنوان جایزه (البته به صورت محدود) در اختیار خودتان قرار دهید:

  • تفریح کردن یا بیرون رفتن با دوستان هم هدف
  • خوراکی مورد علاقه
  • آهنگ گوش دادن
  • فیلم دیدن

درسته که باید به خودت جایزه هایی که دوست داری بدی اما یادت نره سلامت تو در دوران درس خوندن برای کنکور بسیار مهمه پس حتی برای جایزه ای که در نظر داری خیلی از محدوده خوراکی های مجاز در کنکور، ساعت خواب کافی در سال کنکور و میزان استفاده از گوشی و لپتاپ و تلویزیون خارج نشو. چون اینطوری برگشتنت به حالت عادی برات سخت میشه و تنبلی کنکور بیشتر در تو موج خواهد زد!

سعی کن برای اینکه انگیزه بیشتری برای کنار گذاشتن تنبلی داشته باشی یه دوست داشته باشی که در این مسیر همراهت باشه. ببین هرچقدر هم که مشاور خوبی داشته باشی و هرچقدر هم که رفتار خانواده ات در مقابل درس خوندن تو خوب باشه بازهم هیچ چیز به اندازه یه دوست خوب و بازهم تاکید میکنم هم هدف تاثیر بیشتری در انگیزه و ایجاد حس رقابت سالم در شما داره.

بازهم تاکید و تاکید! دوست هم هدف نه هر دوستی. یعنی دوستی که مثل تو به کنکور و درس خوندنش اهمیت بده! دوستی که تقریبا از نظر مالی و امکاناتی که میتونه فراهم کنه برای خودش در سطح تو باشه و دوستی که تورو تشویق کنه نه تحقیر! یعنی نگه

دوست بد: تو درس نخوندی به هیچجا نمیرسی ولی من از تو جلو ترم!

دوستی خوب: یکم از درس خوندن عقب موندی میخوای کمک کنم باهم اون قسمت هایی که جا موندی رو جمع بندی کنیم؟

اگه برنامه میریزی و همه این کار ها رو هم کم و بیش انجام دادی ولی به نتیجه نرسیدی

خب همه ما میدونیم که نتیجه ای که قراره از کنکور بگیریم صد درصد حاصل تعهدی هست که امروز به خودتون و وظیفه ای که به عهده اتون گذاشته شده دارید. حالا بعضی وقتا برنامه هم داری اما بهش عمل نمیکنی. خودت فکر میکنی تنبلیه اما به نظر من که سالهاست شاگردها کنکوری رو دیدم و باهاشون کار کردم، آخرین علت تنبلیه! پس قبل از اینکه به خودت این برچسب تنبلی در درس خواندن رو بزنی بیا یه سری فاکتور های مهم رو باهم چک کنیم:

برنامه درستی نداری. یا برنامه ات خیلی سخته یا اصول نداره و زیادی آسونه! احتمالا یه برنامه رایگان در اینترنت گرفتی یا مشاوری انتخاب کردی که به اندازه کافی برات وقت نمیذاره! این برنامه احتمالا یه برنامه کپی پیست شده است یا برنامه ایه که بدون شناخت کافی از تو ساخته شده.

یادت باشه که حداقل دو ماه طول میکشه برنامه ات با شخصیت و شرایط مطالعه ات متناسب بشه پس اگه انتظار داری مشاور توی یه هفته برنامه تا آخر سال رو بهت بده اشتباه میکنی. برنامه درسی تو باید شخصی سازی شده باشه تا بتونه برای مبارزه با تنبلی کمکت کنه.

قرار نیست برنامه بخاطر تنبلی شما آسون تر بشه. برنامه 4 ساعته به همون اندازه میتونه تخریب کننده باشه که یه برنامه 16 ساعته تورو از درس دور میکنه.

از یه جایی به بعد دیگه دانش آموز انقد شل کرده که بدون کمک خارجی نمیتونه کاری انجام بده و به مسیر برگرده این دقیقا همون نقطه ایه که مشاور میاد کمکش اما به شرطی که خیلی دیر نشده باشه. یعنی مثلا یهو عید یادت نیوفته که من میخوام برنامه ریزی داشته باشم و تنبلی در درس خواندن رو بذارم کنار!

پس ببین برنامه ریزی و اجرای برنامه و یاد گرفتن تکنیک های برنامه ریزی و اجرای تکنیک های تست زنی هرکدوم یه دنیای جدا هستن که مشاور تحصیلی در اون تخصص داره و ما به عنوان بهترین تیم مشاوره کنکور در کرج سعی میکنیم این اطلاعات رو در اختیار شما قرار بدیم و برای حل کردن چالش های درس خوندن مثل تنبلی در درس خواندن همراهتون باشیم.

مشاوره تحصیلی کنکور

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا