پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

کنکور سراسری

سهمیه کنکور 1402و ضوابط ثبت نام داوطلبان با شرایط خاص

مشاوره کنکور 1402برای داوطلبان خاص

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

سهمیه کنکور 1402 برای داوطلبان دارای شرایط خاص در دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور ذکر شده است. سهمیه های کنکور امثال هم مثل سالهای پیش شامل سهیمه معلولین کنکور، سهمیه ایثارگران و رزمندگان و خانواده شهدا و سهمیه مناطق کنکور میشود.

در ادامه به عنوان مشاوره کنکور 1402 وظیفه خود میدانیم درباره شرایط ثبت نام داوطلبان دارای شرایط خاص بر اساس دفترچه راهنمای کنکور 1402 صحبت کنیم و در صورت نیاز شما عزیزان میتوانید از طریق وبسایت پرسش و پاسخ کنکوری آکو سوالات خود را بپرسید.

برخورداری از سهمیه کنکور 1402

اولین و عمومی ترین سهمیه برای داوطلبان کنکور سهمیه مناطق کنکور است که در این نوع سهمیه داوطلبان کنکور نظام جدید باتوجه به محل اخذ مدرك تحصيلي سه سال آخر دبيرستان  در یکی از مناطق یک، دو و یا سه دسته بندی میشوند. 

براي داوطلبان نظام ترمي – واحدی و سالی – واحدی آموزش متوسطه(یعنی همان داوطلبان چهار ساله دبیرستان و سه ساله دبیرستان و پیش دانشگاهی) بخش محل اخذ مدرك تحصيلس دوره پيش دانشگاهی و دو سال آخر دبيرستان مورد سنجش از نظر سهمیه مناطق کنکور خواهند بود.

درباره سهمیه کنکور 1402 برای مناطق وتاثیر آن بر کنکور 1402 در ادامه بیشتر بخوانید.

شرایط سهمیه رزمندگان کنکور البته کمی خاص تر است و سهمیه رزمندگان کنکور برای همسر، فرزندان و خود رزمندگان واجد شرایط، اعمال میشود. سهمیه رمندگان کنکور برای کسانی که به عنوان رزمنده، جهادگر و یا داوطلب بسيجی از تاريخ 1359/6/31 لغايت 1367/6/31 و با شرط حضور حداقل به مدت شش ماه متوالی يا متناوب و داوطلبانه (و نه برای گذراندن خدمت سربازی) در جبهه های دفاع از خاک میهن عزیزمان ایران شرکت کرده اند، اعمال میشود.

سهمیه ایثارگران کنکور شامل همسر و فرزندان و خود ایثارگر میشود که میزان سهمیه باتوجه به میزان جانبازی فرد برای داوطلبان بالای 25% جانبازی و زیر 25% جانبازی متفاوت خواهد بود. در این میان سهمیه خانواده شهدا کنکور و مفقود الاثر ها و یا آزادگان جنگ تحمیلی باتوجه به کد 12 رقمی ثبت شده در ارگان مربوطه متفاوت خواهد بود.

سهمیه معلولین نیز در کنکور همین افراد موثر خواهد بود و باتوجه به نوع معلولیت، شرایط خاصی برای کنکور این افراد و نتیجه کنکور معلولین در نظر گرفته خواهد شد. درباره شرایط سهمیه کنکور 1402 به تفکیک هر سهمیه در ادامه وبسایت تخصصی مشاوره کنکور 1402 آکو بخوانید.

مشاوره کنکور 1402و شرایط و سهمیه های خاص کنکور 1402

شرایط سهمیه مناطق کنکور 1402

باتوجه به اینکه برای داوطلبان نظام جدید محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دبیرستان و برای داوطلبان نظام قدیم(پیش دانشگاهی و 4 سال دبیرستان) نیز همین شرایط در نظر گرفته میشود، باید شرایط ویژه برای داوطلبانی که سه سال دبیرستان را در شهرهای مختلف باتوجه به شرایط خاص گذرانده اند نیز مشخص شود.

بر این اساس در دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور سراسری برای داوطلبان نظام قديم آموزش متوسطه، بخش محل اخذ مدرك تحصيلی سه سال آخر دبيرستان يا هنرستان جزو شرایط سهمیه مناطق در نظر گرفته میشود.

و در صورتی كه بخش محل اخذ مدرك تحصيلی داوطلبان سهميه مناطق متفاوت باشد، سهميه مناطق کنکور 1402 برای این داوطلبان براساس بخش محل اخذ مدرك تحصيلی منطقه مرفه تر حتی اگر با محدودیت فقط يك سال از سه سال باشد، تعيين ميشود.

داوطلبانی که با دارا بودن مدرک کاردانی فنی حرفه ای و یا دیپلم فنی حرفه ای نظام سالی واحدی یا ترمی واحدی میخواهند در کنکور شرکت کنند نیز طبق شرایط گفته شده( محل اخذ سه سال آخر و در صورت مغایرت منطقه مرفه تر) مشمول سهمیه مناطق کنکور خواهند شد.

سهمیه مناطق کنکور

برای داوطلبانی که یک سال آخر دوره دبیرستان خود را خارج از کشور گذرانده باشند یا هر سه سال دبیرستان را به عنوان دانش آموز در مدارس خارج از کشور گذرانده باشند، سهمیه منطقه 3 کنکور برای آنان در نظر گرفته میشود.

داوطلبان باید در درج صحيح كد بخش های محل اخذ مدارك تحصيلی برای برخورداری از سهمیه مناطق کنکور دقت نمايند زیرا در صورتی كه داوطلب، بخش های محل اخذ مدرك تحصيلی خود را اشتباه درج كند به طوری كه سهميه منطقه وی تغيير كند، قبولی او بدون در نظر گرفتن شرایط لغو خواهد شد. 

سهمیه رزمندگان کنکور 1402

رزمندگان و خانواده درجه 1 آنها (همسر و فرزندان) باتوجه به حضور داوطلبانه از 31 شهریور 1359 تا 31 شهریور 1367 و با شرط حضور حداقل 6 ماه در جبهه مجاز به استفاده از سمیه رزمندگان کنکور هستند. در صورت ادعای قابل پیگیری، رزمنده میبایست با مراجعه به ارگان مربوطه(بسیج یا جهاد کشاورزی) کد تایید دوازده رقمی را از سازمان بسیج و یا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دریافت و در درخواست ثبت نام اینترنتی کنکور وارد نمایند.

باتوجه به تصویب قانون الزامی بودن حضور داوطلبانه رزمندگان در دفاع مقدس، مدت حضور در جبهه برای افراد داراي تعهدات و مأموريتهای خدمتی و  كاركنان وزارتخانه ها، سازمانها و ارگانهاي نظامی جزو سهمیه رزمندگان کنکور محاسبه نمیشود. مگر آنکه رزمنده خارج از زمان مقرری و مسئولیت اجباری خود، از شهریور 59 تا شهریور 67 به مدت 6 ماه پیوسته یا 9 ماه ناپیوسته، حضور داوطلبانه داشته باشد.

برای دریافت کد رزمندگان خانواده های نظامی های داوطلب جنگ در سالهای دفاع مقدس، باتوجه به ارگان مربوطه میبایست به وبسایت www.aja.ir مراجعه نمایند.

همچنین طرح شش ماهه دانشجويان دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی در سالهای دفاع مقدس و نيروهای فعال بسيجی و بسيجيان عادی فعال در پايگاه های مقاومت بسيج  نیز جزو حضور داوطلبانه تلقی نميشود و این افراد مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان کنکور 1402 نخواهند بود! 

توجه داشته باشید که كد پيگيری 12رقمی سازمان بسيج مستضعفين و يا نيروهاي مسلح برای هر آزمون سراسری در هر سال متفاوت است و رزمنده یا ایثار گر برای بهره مندی از سهمیه رزمندگان خودش، همسر یا فرزندش در کنکور 1402 باید در زمان مقرر برای دریفت کد اقدام کنند.

سهمیه جانبازان و سهمیه ایثارگران کنکور 1402

پیش از این گفته شد که سهمیه ایثارگران کنکور شامل سهمیه جانبازارن، آزادگان، شهدا و مفقود الاثر ها میشود که مقدارسهمیه باتوجه به میزان جانبازی و مدت زمان اثارت یا محل شهادت متفاوت خواهد بود. استفاده از سهمیه های مربوطه در کنکور 1402 برای خود رزمنده یا آزاده ، همسر و فرززندان وی امکان پذیر است. سهمیه شهدا و مفقودالاثر ها نیز برای همسر و فرزندان وی قابل استفاده خواهد بود که نیاز به کد تایید دوازده رقمی از ارگان یا سازمان مربوطه خواهد داشت.

باتوجه به مصوبات مربوط به سهمیه های ایثارگران کنکور، بيست و پنج درصد (25%) از ظرفيت هر كدرشته محل به همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثران، آزادگان و همسر و فرزندان آنان، جانبازان %25 و بالاتر و همسر و فرزندان آنان اختصاص خواهد داشت.

برای داوطلبان و یا همسر و فرزندان جانبازان با شرایط جانبازی 25% یا پایین تر نیز 5% از ظرفیت هر رشته تعلق خواهد گرفت و هرگروه باتوجه به تعداد داوطلبان سهمیه مربوطه در انتخاب رشته دانشگاه اولویت داده خواهند شد.

طبق آخرین تغییرات سهمیه ایثارگران کنکور 1402، درصورتی که ظرفیت رشته ای با سهمیه 25 درصد جانبازان پر نشود، مابقی به داوطلبان واجد شرایط سهمیه 5% ایثارگرام تعلق میگیرد و درصورت پر نشدن ظرفیت داوطلبان با این تغییرات، مابقی سهمیه به داوطلبان آزاد تعلق خواهد گرفت.

بر اساس قوانين سهمیه ایثارگران کنکور 1402 ، برای قبولی در رشته ای با سهمیه رزمندگان(بالای 25% یا زیر 25%) میبایست %70
نمره آخرين فرد پذيرفته شده در گزينش آزاد را در هر كد رشته محل داشته باشد. همین شرایط برای داوطلبان 25 درصد سهمیه میبایست حداقل 
%75 نمره آخرين فرد پذيرفته شده در گزينش آزاد در هر كد رشته محل است.

خبر خوب برای داوطلبان دارای سهمیه 5% یا 25% اینجاست که داوطلبان دارای سهمیه ایثارگران کنکور از سهمیه مناطق کنکور نیز بهره مند خواهند بود و درواقع دو سهمیه در پایین آوردن رتبه کنکور داوطلب دارای سهمیه رزمندگان و جانبازان موثر خواهند بود.

توجه داشته باشید که استفاده از سهمیه ایثار گران و رزمندگان بدون در نظر گرفتن شرایط فقط یکبار برای هر مقطع امکان پذیر خواهد بود و قبولی در یک مقطع با سهمیه رزمندگان به شرطی قبول است که یکبار از قبولی ها در دوره های شبانه، دانشگاه های آزاد، پیام نور و یا غیرانتفاعی باشد.

داوطلبان انصرافی از دوره های روزانه قبول شده با سهمیه ایثارگران و رزمندگان میتوانند برای قبولی در دروه های روزانه مجددا از سهمیه خو استفاده کنند.

سهمیه خانواده شهدا در کنکور

خانواده شهدا شامل پدر، مادر، خواهر، برادر، همسر یا فرزندان شهدا میتوانند از سهمیه شهدا استفاده نمایند و بری این کار کافی است در تقاضانامه ثبت نامی کنکور خود این گزینه را تیک بزنند.

برای خانواده معزز شهدا نیازی به دریافت کد از وبسایت ایثار نیست و در صورت تایید بنیاد شهید، سهمیه شهدا برای آنان اعمال خواهد شد.

سهمیه بهیاران کنکور

برای بهیاران حداکثر 5% از ظرفیت رشته های پرستاری، متخصص بیهوشی و اتاق عمل به ترتیب از سال 1400 تا 1404 و از سال 1402 تا 1406 درنظر گرفته خواهد شد. دوره های دارای سهمیه بهیاران کنکور شامل تمامی دوره های روزانه و شبانه داشگاه های دولتی، غیرانتفاعی، آزا و پیام نور خواهد بود. البته این سهمیه با در نظر گرفتن شرایط خاصی خواهد بود که در ادامه به آن میپردازیم.

  • برخورداري از سلامت كامل جسمي و رواني.
  • دارا بودن گواهينامه اشتغال به خدمت، اعم از دولتي و يا غيردولتي به عنوان بهيار در استان محل خدمت پس از اخذ مدرك ديپلم بهياري به تاييد دفتر پرستاري محل خدمت.
  • دارا بودن حداقل سه سال سابقه خدمت اعم از دولتي و غيردولتي بهعنوان »بهـيار« در استان محل خدمت پس از دريافت مدرك ديپلم بهياري به تأييد دفتر پرستاري محل ارائه خدمت.
  • دارا بودن ديپلم بهياري نظام قديم آموزش متوسطه (چهارساله) و يا ديپلم بهياري نظام جديد آموزش متوسطه (سه ساله ) 6-3-3 و يا ديپلم بهياري نظام سالي واحدي يا ترمي واحدي به اضافه دريافت مدرك پيش دانشگاهي مورد تاييد وزارت آموزش و پرورش حداكثر تا تاريخ1402/6/31
  • اين تسهيلات براي استفاده از سهميه بهياري در رشته محل هاي پرستاري، اتاق عمل و هوشبري، فقط در استان محل خدمت (محل اشتغال) بهيار اعمال مي شود.

براي ديپلمه های بهياری كه درگروه علوم تجربی شركت ميكنند آزمون درس بهياری بعنوان يك درس تخصصی با ضريب 4 برگزار می شود. تاثير نمره اين درس در نمره كل مربوط به رشته های پرستاری، اتاق عمل و هوشبری برای پذيرش اين رشته ها با استفاده از سهميه بهياری بصورت تاثير قطعی است و ميزان تعهد خدمت استفاده كنندگان از سهمیه بهیاران کنکور دو برابر طول مدت تحصيل و مطابق مقررات وزارت بهداشت،
درمان و آموزش پزشكي است 

داوطلبان حق استفاده از سهميه بهياری کنکور در استانهای ديگر بجز محل اشتغال را ندارند و در صورت عدم رعايت اين ضابطه، در صورت قبولی با سهميه بهياری، قبولی داوطلب لغو خواهد شد.

ثبت نام کنکور اتباع

شرایط ثبت نام کنکور اتباع باتوجه به نوع تبعیت آنها متفاوت خواهد بود و این داوطلبان علاوه بر شرایط عمومی و اختصاصی ثبت نام کنکور میبایست شرایط اختصاصی ثبت نام کنکور اتباع را نیز دارا باشند.

اولین و مهمترین شرط ثبت نام کنکور اتباع غیر ایرانی، داشتن تبعیت و اقامت قانونی کشور ایران است و درصورت اقامت غیرقانونی یا داشتن تابعیت یا اقامت کشور دیگری ثبت نام این داوطلبان لغو خواهد شد.

درصورت قبولی در دوره های دانشگاه های پیام نور ، حداکثر مدت زمان تحصیل داوطلبان غیر ایرانی در مقطع کارشناسی پیوسته 5 سال است و درصورت نیاز به تندید، کمیته انضباطی شرایط خاص دانشگاه در این باره تصمیم خواهد گرفت.

تحصیل اتباع غیر ایرانی در مناطق ممنوعه ورود اتباع ممنوع میباشد و حتی در صورت انتخاب رشته و قبولی در این رشته محل ها، قبولی آنها لغو میباشد. توجه به قوانین و ضوابط پذیرش دانشگاه ها برای اتباع غیر ایرانی برای این دسته از داوطلبان بسیار اهمیت دارد و در صورت قبولی در رشته محل های دارای شرایط خاص ، ثبت نام اتباع لغو میشود.

ثبت نام در رشته های دارای تعهد خدمت و یا ایجاد کننده هرنوع تعهد برای جمهوری اسلامی ایران(اعم از دانشگاه های خاص افسرییا امام صادق، دانشگاه های نظامی و یا دانشگاه های امام باقر) برای داوطلبان غیر ایرانی ممنوع است.

سوابق تحصیلی در کنکور اتباع

قبولی در رشته های بدون کنکور و با تاثیر سوابق تحصیلی دانشگاه های روزانه و شبانه، آزاد یا پیام نور مستلزم داشتن سوابق تحصیلی اخذ شده از مدارس جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و شرایط پذیرش ثبت نام کنکور اتباع نیز مشروط به دارا بودن شرایط زیر خواهد بود.

  • گذرنامه داراي حداقل شش ماه مجوز اقامت.
  • دفترچه پناهندگي سياسي صادره از سوي نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران.
  • كارت هويت ويژه اتباع غيرايراني داراي اعتبار در همان سال بر اساس اعلام اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي
    وزارت كشور.
  • آخرين كارت آمايش معتبر بر اساس اعلام اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور

سهمیه معلولین کنکور 1402

پیش از هرچیز باید بدانید که همه داوطلبان معلول شرکت کننده در کنکور، فارغ از محل اخذ دیپلم یا محل تحصیل، جزو سهمیه منطقه 3 کنکور، یعنی با بیشترین تاثیر در کنکور قبول میشوند.

همچنین داوطلبان دارای سهمیه معلولین باتوجه به نوع معلولیت ثبت شده میتوانند از منشی، وقت اضافه یا خطوط بریل بهره مند خواهند شد.

آن دسته از داوطلباني كه نوع معلوليت آنان بينايي، شنوايي، جسمي حركتي، آسيب گفتار و زبان، تكاملي رشد یا اتيسم و اعصاب و روان ميباشند، بايد با علامتگذاری در دايره های اين رديف وضعيت خود را مشخص نمايند. معلوليت و شدت معلوليت اين افراد از سازمان بهزيستی استعلام خواهد شد و براساس شدت معلوليتي كه به تأييد آن سازمان خواهد رسيد، خدمات و تسهيلات لازم طبق جدول نيازهاي برآورد شده داوطلبان داراي معلوليت به داوطلبان ارائه خواهد شد.

لذا داوطلبان معلولي كه در سازمان بهزيستي تشكيل پرونده ندادهاند، ضرورت دارد با مراجعه به ادارات بهزيستی محل سكونت خود نسبت به تشكيل پرونده اقدام نمايند.

شرایط ویژه معلولین در کنکور باتوجه به نوع معلولیت ثبت شده به شرح جدول زیر خواهد بود. توجه داشته باشید که آسیب های گفتار و زبان و مغز و اعصاب، مشکلات شنوایی خفیف تا متوسط و آسیب های جسمی حرکتی خفیف و در اندام های تحتانی، شامل شرایط خاص در کنکور نمیباشند و فقط سهمیه منطقه 3 برای این افراد در نظر گرفته خواهد شد.

شرایط معلولین در کنکور و سهمیه معلولین

 

سهمیه جانبازان و ایثارگران چقدر است؟

همسر، فرزندان، برادر، خواهر و پدر و مادر شهدا و جانبازان بالاتر از 25% آسیب 25 درصد سهمیه خواهند داشت و جانبازان کمتر از 25% سهمیه 5 درصدی برای همه کد رشته محل ها دارند.

سهمیه بهیاران چگونه است؟

سهمیه بهیاران فقط برای کنکور تجربی و برای رشته های پرستاری، بیهوشی و اتاق عمل به اندازه 5% از کد رشته محل های شهر محل خدمت آنهاست و در صورت قبولی در کد رشته محل های خارج از منطقه، قبولی آنها لغو میشود.

سهمیه معلولین در کنکور چگونه است؟

برای همه معلولین، به شرطی که نوع معلولیت را در فرم ثبت نام مشخص کرده باشد سهمیه منطقه 3 در نظر گرفته میشود.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا