پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

صفر تا صد روش مطالعه زیست کنکور تجربی براساس آخرین تغییرات 1402

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
4/5 - (2 امتیاز)

زیست شناسی کنکور تجربی را میتوان محبوب ترین و البته پر چالش ترین درس این گروه آزمایشی دانست. همه دانش آموزان به عشق درس زیست رشته تجربی را انتخاب کرده اند اما بیش از 90درصد آنها بر این باور اشتباه اند که روش مطالعه زیست کنکور حفظ کردن است و به همین دلیل هم با وجود بیشتر بودن تعداد داوطلبان کنکور تجربی، بیشتر دانش آموزان در این کنکور موفق نمیشوند!

دقیقا مشکل به نتیجه نرسیدن دانش آموزان رشته تجربی از جایی شروع میشود که فکر میکنند برای حل کردن تست های زیست کنکور باید این درس را کامل حفظ کرده باشند. این درحالی است که بهترین روش مطالعه زیست شناسی یادگیری مفهومی و عملی موضوع است.

احتمالا الان دارید به این فکر میکنید که چطور در شرایط مدارس ایران و بدون هیچگونه امکاناتی میتوانید زیست را عملی یاد بگیرید! شاید حتی با دیپلم های قبل 1403 کنکور تجربی هدف ما شده! ما که فقط کلاس های آموزشی میریم و شاید حتی کلاس ها هم آنلاین باشه و کلا فعالیت فیزیکی نداشته باشیم برای یادگیری این درس!

با این اوصاف تغییرات کنکور 1403 و ضرایب کنکور تجربی 1403 نه تنها نمره امتحان نهایی زیست بلکه درصد سولات درست زیست در کنکور نیز اهمیت ویژه ای دارد. پس چطور زیست کنکور را صد بزنیم؟

تلگرام تیم مشاوره تحصیلی آکو

خب قبل از اینکه راهکار های اختصاصی برای مطالعه زیست کنکور به شما بدهیم، چند نکته زیر را در هنگام مطالعه در نظر بگیرید.

  • شروع مطالعه با کتاب درسی(خط به خط و با در نظر گرفتن جزئیات و تصاویر)
  • استفاده از منبع های کمک آموزشی و یا ویدئو برای رفع کردن مشکل آموزشی(با رفرنس کتاب درسی)
  • در هنگام تست زدن بجای پاسخنامه اول متن کتاب درسی رو برای پیدا کردن جواب مطالعه کنید.(تا دید بازتر و بهتری بر مطالب کتاب درسی داشته باشید)
  • یک داوطلب رشته تجربی باید در روز حداقل 3 ساعت زیست بخونه.(که حداقل یک وعده اش تست زدن هست)

روش مطالعه زیست کنکور تجربی از نظر رتبه های برتر و مشاوران آنها

کلا تحلیل زیست شناسی کنکور 1402 تجربی به ما ثابت کرد دیگه نمیشه با حفظ کردن اسم ها و کارکردشون به سوالات طراحان پاسخ داد و باید به نسبت تغییرات محتوایی سوالات کنکور، روش مطالعه هم تغییر کنه. اول از همه اینکه بدون کلاس یا معلم آگاه در مدرسه و بدون کمک مطالب نوشته شده در کتاب های درسی توسط اساتید برتر زیست کنکور نمیتوان انتظار درصد خوبی در زیست شناسی کنکور داشت.

چون نکاتی در دل تصاویر یا توضیحات نهفته است که واقعا بدون کسی که اطلاع داشته باشه امکان نداره حتی از وجودشون باخبر بشی!

نکته دوم تست زدن هست که در یک جمله باید گفت هرچی بیشتر بهتر! هرچقدر بیشتر تست بزنید، راحت تر و بهتر میتونید ارتباط بین مطالب کتاب رو درک کنید و تسلطی که روی مطالب درسی دارید بیشتر هم میشه.

اگر واقعا میخواهید برای زیست کنکور آماده بشید، حتما باید بیشتر از یک منبع را کامل تست زده باشید. بعد از اینکه تست های آموزشی رو به اندازه کافی ادامه دادی، با کمک گرفتن از منبع دوم میتونید سرعت تست زدنتون رو بیشتر کنید و روی مهارت تست زنی بیشتر کار کنید.

روش مطالعه زیست کنکور تجربی

نحوه خواندن زیست کنکور با کلاس های انلاین

کلاس های حضوری آموزش زیست که در آموزشگاه های مختلف برگزار میشود، میتواند وقت زیاد و انرژی مضاعفی از شما برای شرکت در کلاس و درگیر شدن با حواشی کلاس بگیرد پس بهتر است که حداقل برای سال کنکور از کلاس های آنلاین استفاده کنید. اما نکته شرکت در کلاس های آنلاین رو فراموش نکن:

  • همان لحظه کتاب درسی باید جلوی دستت باشه و نکاتی که استاد میگه رو توی کتاب درسی در بخش مربوطه یادداشت کنی. (از کتاب کمک درسی یا جزوه استفاده نکن و کتاب رو مرجع خودت قرار بده)

بعد از دیدن ویدئو آموزشی زیست و نوشتن نکات و خوب گوش دادن در کلاس نوبت به تست های آموزشی میرسد که آنهم روش خاص خود را دارد.

  • باید بلافاصله سراغ تست زدن برید و به صورت رندوم مثلا تست های فرد کتاب تست رو بزنید.
  • سعی کنید تست ها را پشت سر هم حل کنید و به ازای هر سوالی که بلد نیستید بین تست ها فاصله نیوفتد!(مثلا در نیم ساعت همه تست های فرد مربوط به مبحث گوارش را در منبع کمک درسی اولتان بزنید.)
  • در آخر تست هایی که درست یا غلط زده اید را مشخص کنید اما پاسخنامه تشریحی را نخوانید.

بعد از اینکه تست ها را در زمان مشخص حل کردید حالا وقت رفع اشکال است. اما رفع اشکال برای زیست کنکور تجربی رتبه های برتر همیشه متفاوت با روش های عادی بوده است.

روش تست زنی زیست کنکور تجربی

هرکدام از تست هایی که غلط زده اید یا بلد نبوده اید و از آن رد شده اید، میتوانند یکی از نقاط ضعف شما رد یادگیری باشند. از آنجایی که منبع اصلی ماهم برای مطالعه زیست کنکور کتاب درسی است، پس برای مشخص شدن اشتباه خود بهتر است سراغ کتاب درسی بروید.

  • برای پیدا کردن ایراد خود در حل کردن تست سراغ مطالعه کتاب درسی و نکاتی که در کتاب یادداشت کرده اید بروید.

به این زودی ها خودتان را تسلیم جواب مشخص و بدون چالش کتاب های کمک درسی نکنید. سعی کنید خودتون دلیل اشتباه یا نکته ای که فراموش کرده بودید رو پیدا کنید.

  • حتما نکته ای که موقع مطالعه پاسخ مشاهده میکنید رو توی کتاب در کنار همون نکته های قبلی (یه جوری که خودتون موقع دوباره خوندن متوجه بشید) بنویسید.

اگر از توی کتاب درسی نکته حل تست یا مشکل یادگیری خودتون رو پیدا نکردید، میتونید در آخرین مرحله سراغ پاسخنامه تشریحی کتاب کمک درسی خود بروید ولی نکته ای که پیدا کردید را هم در کتاب درسی یادداشت کنید.

برنامه ریزی برای صد زدن زیست کنکور 1403 بر اساس سال گذشته

برای اینکه بتونیم تحلیل درستی از روش مطالعه زیست کنکور 1403 داشته باشیم، لازمه که یه بررسی روی سوالات زیست کنکور تجربی 1402 و نحوه طراحی سوالات زیست دی 1401 داشته باشیم. بعد از اینکه نحوه طراحی سوالات را پیش بینی کردیم وقت بررسی روش مطالعه اختصاصی شما برای صد زدن زیست کنکور است.

در سال گذشته، ما برای اولین بار سوالات ترکیبی از چند فصل رو مشاهده کردیم.(مثلا یه قسمت از گوارش با قلب و تنفس ترکیب شده بود) این نشون میده که در سال 1403 باید خیلی جزئی نگرانه تر این ترکیبیات رو بررسی کنیم.

قبل از سال 1401 ترکیب فصل ها در حد دو گفتار یک فصل یا ترکیب حداکثر دو فصل بودیم اما نوع چند بخشی و ترکیبی چند فصل در این دو سال اولین بار دیده شده است.

در تحلیل زیست کنکور تجربی 1402 هم دیدیم که همین ترکیبیات چند فصل وجود داشت اما با جزئیات بیشتر و به صورت کاملا کتاب محور بر اساس خط به خط کتاب درسی. یعنی دیگر خیلی سوالات بالاتر از سطح کتاب نداشتیم و اتفاقا کتاب درسی وزارتی برای همه بخش ها اهمیت ویژه ای پیدا کرده بود. بودجه بندی های زیر رو نگاه کنید!

روش خواندن زیست کنکور بر اساس بودجه بندی زیست کنکور 1402 و 1401

برنامه ریزی برای شروع خواندن زیست کنکور از آذر ماه

برای اینکه بتونی از الان تا کنکور اردیبهشت ماه یک بار زیست کنکور رو بخونی، باید حسابی توی این چندماه تا اسفند به خودت فشار بیاری. اگر برنامه شروع کنکور از آبان رو مطالعه کرده باشی، میدونی که الان وقت روزانه بیتن 8 تا 9 ساعت درس خوندن هست.

این زمان مطالعه باید به صورت 2 به 1 باشه و حداقل یک وعده بعد از هر دو وعده درس خواندن زیست باشه و دیگه کتاب به کتاب درس خواندن برای شما جواب نمیده و باید به صورت مبحثی روی مطالعه زیست تمرکز کنید. مباحثی که باید بخونید کلا به ترتیب زیره:

  • انسانی و جانوری(دهم و یازدهم)
  • گیاهی (دهم و یازدهم و دوازدهم)
  • سلولی مولکولی و ژنتیک(دهم و یازدهم و دوازدهم)

توجه کنید که مباحث بالا رو باید به روش سه فازی بخونید. فاز اول مطالعه اولیه و تست آموزشی، فاز دوم تست های آموزشی و وارد کردن نکات به روش مطالعه زیست کنکور که بالا تر گفته شد در کتاب درسی و نهایتا تست های زماندار و مرور هایلایت ها.

هر روش مطالعه ای که برای زیست کنکور پیش گرفتید باید مطالعه متن کتاب درسی و تست زنی بعد از مطالعه اولین بخش آن باشد. تفاوت اصلی نحوه خواندن زیست کنکور تجربی در مرحله مرور و تسلط مشخص میشود. در تصویر زیر میتونید برنامه ای که زیست شما رو در 6 ماه به 100 میرساند مشاهده کنید.

شروع مطالعه زیست کنکور 1403 از آذر 1402 به روش رتبه های برتر

روش خواندن زیست کنکور به صورت اختصاصی با بهترین مشاور کنکور تجربی

همونطور که همیشه گفتیم، کتاب درسی برای همه پایه ها و همه درس ها منبع اول است و هیچکس نباید از کتاب های کمک درسی به عنوان منبع اول استفاده کنه. اما چطور کتاب درسی رو شروع کنیم به خوندن؟

فرض کنیم که ما میخوایم فصل 4 زیست پایه دهم رو شروع به مطالعه کنیم. در اولین قدم باید تیتر های گفتار رو نگاهی بندازیم تا بتونیم به یک دیدگاه کلی از مبحثی که میخوایم بخونیم برسیم. بعد شروع میکنیم به خوندن خط به خط کتاب درسی. باید سعی کنیم بیشترین دریافتی رو از این مطالعه داشته باشیم.

در این مرحله شما باید روش یادگیری خودتون رو بلد باشید. مثلا اگه با نوشتن بهتر یاد میگیرید یا عادت دارید برای خودتون بلند بلند توضیح بدید یا حتی اگه لازمه در طول مطالعه از خودتون سوال بپرسید و جواب بدید!

در ادامه روش مطالعه زیست کنکور به دو بخش تقسیم میشه! اگر پایه قوی دارید و به نظر خودتون زیستتون همین الان تا حد 30 40 درصد هست، بهتره که برید سراغ تست زنی و اگر پایه ضعیفی دارید باید درسنامه رو هم مطالعه کنید که موقع تست زدن به اعتماد بنفس تحصیلیتون آسیب وارد نشه.

روش خواندن زیست کنکور برای دانش آموزان ضعیف و قوی

نحوه خواندن زیست کنکور برای دانش آموزان قوی

تست های اون مبحث رو به صورت آموزشی بزنید یعنی به زمانی که روی تست میذارید توجه نکنید و صرفا به دنبال پیدا کردن جواب درست در ذهنتون باشید.

اگر کتاب کمک درسیتون بخش تست های آموزشی داره که بهتر ولی اگر به صورت جامع از هر مبحث تست داره میتونید مثلا یکی درمیون یا تست های زوج یا فرد رو بزنید. فراموش نکنید که تست هایی که قبلا حل کردید رو مشخص کنید و حتما مشخص کنید که قبلا این تست رو درست حل کرده بودید یا خیر.

نهایتا از روی پاسخنامه تستی(و نه تشریحی) تعداد پاسخ های درست و غلط رو مشخص کنید و اگر بیشتر از 40 درصد تست ها رو (یعنی از هر ده تست 4 تست) اشتباه جواب داده بودید، باید برید سراغ درسنامه کتاب کمک درسی و با بررسی نقاط ضعفمون فاز آموزشی رو برای صد زدن زیست کنکور تکمیل کنیم.

روش مطالعه زیست کنکور برای دانش آموزان ضعیف

اگر دانش زیست شناسیتون هنوز اونقدر بالا نرفته و در آزمون های آزمایشی زیست رو زیر 30 یا 20 درصد میزنید، بهتره که قبل از تست زدن درسنامه کتاب تست رو بخونید. اینطوری هم میتونید تست های آموزشی رو بهتر حل کنید و هم اینکه از قلم و سبک بیان یک استاد دیگر هم برای فهم بهتر بهره ببرید.

در این مرحله میتوانید به جای درسنامه کتاب تست از ویدئو های آموزشی یا کلاس های زیست آنلاین استفاده کنید.

بعد از اینکه درسنامه یا ویدئو آموزشی برای یادگیری بهتر شما رو همراهی کرد، حالا ادامه مراحل مثل دانش آموزان قوی است. میرید سراغ تست های آموزشی و تعدادی از تست ها رو به صورت آموزشی و بدون در نظر گرفتن زمان حل میکنید.

با این تفاوت که بعد از حل تست ها برای چک کردن اشتباهات در حل تست باید سراغ پاسخنامه تشریحی بروید و نکته ای که متوجه نشده بودید را در کتاب درسی یادداشت کنید.

آخرین مرحله مطالعه زیست کنکور تجربی

آخرین مرحله مطالعه بعد از اینکه همه تست های اون مبحث مطالعه شده رو حداقل دو بار زدید، مرحله تمرکز روی زمان تست زدن است. در این مرحله باید آزمون های زمان دار بدید. البته که نیازی نیست از همون اول 50 تست بذارید جلوتون و توی 50 دقیقه حلش کنید! برای این کار هم قدم های کوچیک بردارید.

اول شروع کنید برای هر تست زمان بگیرید و ببینید چقدر از ایده آل صد زدن زیست کنکور عقب هستید. مثلا برای هر تست 2 دقیقه وقت میگذارید یا بیشتر. بعد کم کم شروع کنید به سریع تر تست ها رو خوندن و تا حد امکان کم کردن مدت زمان حل یک تست. این کار رو ادامه بده تا حداکثر زمان حل تست زیست برسه به 1.30 دقیقه. بعد برو سراغ زمان دار کردن مجموعه تست ها.

  • اول سعی کن 5 تا تست رو توی 8 دقیقه بزنی
  • بعد سعی کن 8 تا تست رو توی 10 دقیقه بزنی
  • بعد سعی کن 10 تا تست رو توی 10 دقیقه بزنی

به همین ترتیب ادامه بده تا نهایتا بتونی هر تست رو توی یک دقیقه حل کنید و فرقی نداشته باشه که صورت سوال چطوری باشه یا جای خالی باشه یا صحیح و غلط.

روش های تست زنی زیست کنکور رو چطور یاد بگیرم؟

در این مدت با تعداد تست های زیادی که حل میکنی قطعا روش های مختلف حل کردن تست ها هم دستت اومده. اما اگه تو این زمینه مشکل داری با مشاورت در میون بذار تا روش حل کردن انواع تیپ سوالات زیست کنکور تجربی رو بهت یاد بده. روش هایی مثل:

  • رد گزینه(صحیح و غلط)
  • لف و نشر سوال(چندبخشی ها)
  • استفاده از نام های آشنا برای حل کردن سوال(براساس تصاویر)
  • کامل کردن جمله بدون توجه به گزینه ها(جای خالی)

آیا با این روش مطالعه زیست کنکور میتونم سر جلسه هم 100 بزنم؟

توجه داشته باش که همه این تست هایی که تو داری حل میکنی برای یک مبحثه و این خیلی طبیعیه که بتونی همه اش رو توی زمان مشخص حل کنی چون نیاز به پرش ذهن از یک مبحث به مبحث دیگه نداری. ولی در زیست کنکور اینطوری نیست و انتظار نداشته باش که با این روش بتونی 50 تا سوال زیست کنکور رو هم توی 50 دقیقه حل کنی!

به علاوه در زیست کنکور بعضی سوالات برای خود اساتید هم بدون در نظر گرفتن زمان غیر ممکنه و اساتیدی مثل محمد رضاییان یا استاد امین الرعایا هم در هنگام ارائه پاسخنامه پیشنهادی، نمیتوانند با اطمینان آن ها را حل کنند.

اما درباره تمرین پرش ذهنی تو باید در آزمون های ازمایشی سالیانه و آزمون های جامع شبه کنکور آخر سال خودت رو برای انجام دادن این کار در هنگام حل زیست شناسی کنکور 1403 و با پرش سوالات از مبحثی به مبحث دیگه تمرین کنی!

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا