پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

رشته های دانشگاهی تجربی

معرفی رشته دکتری عمومی دامپزشکی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

رشته دامپزشکی یکی از رشته های مورد علاقه و پرطرفدار در بین نسل جدید است. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی رشته دکتی عمومی دامپزشکی بپردازیم و از شرایط تحصیلی آن بگوییم. رشته دامپزشکی زیر مجموعه رشته های گروه تجربی است. اگر برای انتخاب رشته دامپزشکی و یا سایر رشته های گروه تجربی به مشاوره تحصیلی نیاز دارید از مشاوران درسی آکو کمک بگیرید.

تاریخچه رشته دامپزشکی

تاریخچه دامپزشکی به زمانی برمی گردد که انسان ها یاد گرفتند که حیوانات را اهلی کنند و از محصولات حیوانات برای گذران زندگی استفاده کنند. با نگاهی کوتاه به زمان های گذشته مانند روم باستان یا قرون وسطی مشاهده می کنیم که درمان حیوانات مورد اهمیت و توجه انسان ها بوده. به همین ترتیب دامپزشکی با مرور زمان پیشرفت کرد و انسان ها با تجربه و آزمون و خطا یاد گرفتند که چگونه و با استفاده از چه روش هایی حیوانات را درمان کنند.

1 4

در زمان امروزه دامپزشکی به عنوان یک رشته تخصصی و مهم در دانشگاه ه ارائه شده و فارغ التحصیلان آن در بخش های مختلف شروع به کار می کنند. دامپزشکی درواقع علمی است که به شناخت, پیشگیری و درمان بیماری هایی که حیوانات دارند می پردازد. همچنین بیماری های مشترکی که بین حیوان و انسان ها وجود دارد هم مورد بررسی قرار می گیرد. این رشته نقش بسیار موثری در بهداشت و سلامت جهان هم داشته. چون تعامل انسان ها و حیوانات در دنیای امروزه همچنان زیاد است و انتقال بیماری ها به حیوانات هم اجتناب ناپذیر.

دکتری عمومی دامپزشکی

رشته دکتری عمومی دامپزشکی جزو رشته هایی است که در کنار علاقمندان زیادی که دارد, افرادی هم هستند که هیچ علاقه ای به این رشته ندارند. مهم ترین فاکتور برای مطالعه این رشته علاقه و محبت زیاد به تمام حیوانات است. رشته دکتری عمومی دامپزشکی در دانشگاه های دولتی روزانه و در نوبت دوم ارائه می شود.

برای مطالعه درباره رشته های بدون کنکور کلیک کنید.

برای تحصیل در رشته دامپزشکی در مقطع دکتری لازم است حتما آزمون کنکور را بدهید. و توجه داشته باشید که این رشته در دانشگاه های آزاد, پردیس یا پیام نور این رشته ارائه نمی شود. تنها رشته کاردانی ناپیوسته دامپزشکی است که در دانشگاه آزاد بدون کنکور دانشجویان را می پذیرد و شرط ورود هم معدل بالای 16 است. بطور کلی دانشگاه های زیادی هستند که رشته کاردانی دامپزشکی را ارائه میدهدند.

دانشگاه هایی که رشته دامپزشکی را ارائه می دهند را در مقاله ای جدا بررسی کرده ایم که می توانید آن را مطالعه کنید.

نکات مهم درباره تحصیل در رشته دکتری دامپزشکی

از آنجایی که افراد علاقمند به پزشکی یا حیوانات معمولا به این رشته وارد می شوند, تعدادشان کم نیست اما بخاطر حساسیت و دقت زیاد در ارائه این رشته در دانشگاه و محدود بودن پذیرش, رقابت بین افراد زیاد است و هر ساله حدود 750 نفر هستند که از این رشته فارغ التحصیل می شوند. این تعداد بسیار کمی است مخصوصا در مقایسه با سایر رشته ها.

از آنجایی که رشته دامپزشکی یک دوره دکتری پیوسته است, مدت زمان تحصیلی آن هم 6 سال می باشد. لازم به ذکر است که رشته هایی مانند داروسازی و دندانپزشکی هم ب همین شکل هستند. منظور از پیوسته نیز آن است که دانشجویان پیوسته و بدون وقفه ای مانند کنکور در طی 6 سال تحصیل کرده و مدرک دکتری خود را دریافت می کنند.

تحصیل در این 6 سال معمولا به این شکل است که در دو سال اول بیشتر به تدریس علوم پایه پرداخته می شود و در 4 سال بعدی درس های دامپزشکی و موارد درمانی تدریس می شود. همچنین برای دانشجویان, دوره های کارآموزی هم وجود دارد که می توانند بصورت عملی به درمان حیوانات و دام ها بپردازند.

دروس رشته دکتری عمومی دامپزشکی

در این قسمت دانشگاه های ارائه دهنده رشته دکتری دامپزشکی و دروس عمومی و خصوصی را بررسی می کنیم. بصورت کلی دانشجویان این رشته 224 واحد درسی را که به 4 بخش: پایه, اصلی, تخصصی و بالینی تقسیمم می شود را باید پشت سر بگذارند. در ادامه جدولی از دروس هر بخش را معرفی می کنیم. فقط توجه داشته باشید که تعداد دروس تخصصی و اصلی زیاد بوده و در اینجا به معرفی تعدادی از آن ها بسنده می کنیم.

دروس پایهدروس اصلیدروس تخصصیدروس بالینی
آمار حیاتیتغذیه اختصاصی طیورزبان تخصصیعملیات درمانگاهی دام های کوچک
جانور شناسیاصول معاینه دامبیماری های مشترک انسان و دامعملیات درمانگاهی دام های بزرگ
فیزیولوژیکالبد شناسی پایهجراحی عمومی دام های کوچکعملیات درمانگاهی مامایی
ژنتیک حیوانیاصول هوشبریمامایی دامپزشکیعملیات درمانگاهی طیور
بیوشیمیباکتری شناسی عمومیرادیولوژی دامپزشکیکارآموزی
فیزیک پزشکیکالبد گشاییبیماری های تولید مثل دام

دانشگاه های ارائه دهنده رشته دکتری عمومی دامپزشکی

در این بخش می توانید دانشگاه هایی را که رشته دکتری عمومی دامپزشکی ارائه می دهند همراه با ظرفیت, محل, نوع رشته, جنسیت و سایر ویژگی های آن مشاهده کنید.

نام دانشگاهنوع رشتهظرفیتشهرجنسیتنوع آزمون
دانشگاه تهرانروزانه50تهرانهردوبا آزمون
دانشگاه تهرانشبانه50تهرانهردوبا آزمون
دانشگاه فردوسی مشهدروزانه40مشهدهردوبا آزمون
دانشگاه فردوسی مشهدشبانه30مشهدهردوبا آزمون
دانشگاه شیرازروزانه50شیرازهردوبا آزمون
دانشگاه تبریزروزانه30تبریزهردوبا آزمون
دانشگاه تبریزشبانه20تبریزهردوبا آزمون
دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقاتآزاد در سراسری80تهرانهردوبا آزمون
دانشگاه آزاد اسلامی کرجآزاد در سراسری50کرجهردوبا آزمون
دانشگاه شهید باهنرروزانه30کرمانهردوبا آزمون
دانشگاه شهید چمرانروزانه45اهواز هردوبا آزمون
دانشگاه شهید چمرانروزانه45اهواز هردوبا آزمون
دانشگاه سمنانروزانه40سمنانهردوبا آزمون
دانشگاه ارومیهروزانه45ارومیههردوبا آزمون
دانشگاه ارومیهشبانه45ارومیههردوبا آزمون
دانشگاه شهر کردروزانه35شهر کردهردوبا آزمون
دانشگاه رازیروزانه35کرمانشاههردوبا آزمون
دانشگاه رازیشبانه25کرمانشاههردوبا آزمون
دانشگاه آزاد اسلامی تبریزآزاد در سراسری48تبریزهردوبا آزمون
دانشگاه لرستانروزانه30خرم آبادهردوبا آزمون
دانشگاه شهید باهنرشبانه30کرمانهردوبا آزمون
دانشگاه سمنانشبانه40سمنانهردوبا آزمون
دانشگاه زابلروزانه35زابلهردوبا آزمون
دانشگاه آزاد اسلامی بابلآزاد در سراسری40بابلهردوبا آزمون
دانشگاه شهر کردشبانه5شهر کردهردوبا آزمون
دانشگاه لرستانشبانه30خرم آبادهردوبا آزمون
دانشگاه آزاد اسلامی گرمسارآزاد در سراسری40گرمسارهردوبا آزمون
دانشگاه آزاد اسلامی ارومیهآزاد در سراسری40ارومیههردوبا آزمون
دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر کردآزاد در سراسری40شهر کردهردوبا آزمون
دانشگاه آزاد اسلامی سنندجآزاد در سراسری40سنندجهردوبا آزمون
دانشگاه آزاد اسلامی کازرونآزاد در سراسری40کازرونهردوبا آزمون
دانشگاه زابلشبانه35زابلهردوبا آزمون
دانشگاه آزاد اسلامی خوزستانآزاد در سراسری20شوشترهردوبا آزمون
دانشگاه آزد اسلامی شبسترآزاد در سراسری36شبسترهردوبا آزمون
دانشگاه آزاد اسلامی کرمانآزاد در سراسری20بافتهردوبا آزمون
دانشگاه شیرازروزانه3شیرازهردوبا آزمون
دانشگاه شیرازروزانه5شیرازهردوبا آزمون
دانشگاه تبریزروزانه5تبریزهردوبا آزمون
دانشگاه ارومیهروزانه2ارومیههردوبا آزمون
دانشگاه شهر کردروزانه2شهر کردهردوبا آزمون
دانشگاه رازیروزانه2کرمانشاههردوبا آزمون
دانشگاه رازیروزانه1کرمانشاههردوبا آزمون
دانشگاه لرستانروزانه2خرم آبادهردوبا آزمون
دانشگاه شهید باهنر کرمانروزانه1کرمانهردوبا آزمون
دانشگاه شهید چمرانروزانه3اهوازهردوبا آزمون
دانشگاه سمنانروزانه3سمنانهردوبا آزمون
دانشگاه ارومیهروزانه3ارومیههردوبا آزمون
دانشگاه زابلروزانه3زابلهردوبا آزمون
دناشگاه لرستانروزانه2خرم آبادهردوبا آزمون

ادامه تحصیل در رشته دامپزشکی در خارج

همانطور که گفتیم تحصیل در رشته دکتری عمومی دامپزشکی در ایران بدون کنکور امکان پذیر نیست. یکی از راه هایی که می توانید بدون کنکور در این رشته تحصیل کنید, ادامه تحصیل در خارج از ایران است. دانشجویان شاخه علوم زیستی و دامپزشکی می توانند برای دریافت بورسیه دامپزشکی اقدام کنند.

یکی از کشورهایی که برای دریافت بورسیه تحصیلی مناسب است کشور روسیه می باشد. در این کشور دانشگاه های خوبی مانند فدرال, تومسک و ولادی وجود دارند. و تمام هزینه های زندگی, خوابگاه, شهریه دانشگاه را پرداخت می کنند. البته این را هم باید در نظر گرفت که شرایط تحصیل در هر کشور و دانشگاهی متفاوت است و باید با کمک مشاوران درسی و کسب آگاهی اقدام به ثبت نام کنید.

2 3

هزینه تحصیل این رشته در کشورههای مختلف متفاوت است. اما بطور حدودی هزینه ای برابر با 5 هزار دلار دارد . اگر در دانشگاه های آمریکا, آلمان و یا انگلیس مشغول به تحصیل باشید این مبلغ می تواند کمتر شود.

دانشجویانی که در دانشگاه خارج از ایران در رشته دامپزشکی تحصیل کردند و قصد دارند که به ایران بازگردند, تنها در دانشگاه هایی می توانند تحصیل کنند که مود تایید وزارت بهداشت و علوم ایران باشد. در غیر این صورت مدرک تحصیلیشان در ایران اعتباری نخواهد داشت.

علاقمندان به رشته های پزشکی بر روی لینک تحصیل در رشته پزشکی و پیراپزشکی در ترکیه کلیک کنید.

معایب و مزایای رشته دامپزشکی

یکی از مهم ترین مزیت های این رشته دوران تحصیلی کم تری است که نسبت به رشته پزشکی دارد. و حتی افرادی هم که تخصص آنچمنان بالایی ندارند از درآمد خوبی برخوردار هستند. همچنین این رشته شیف شب هم ندارد. اما معایب آن کم بودن بازار کار این رشته برای دختران است. هرچند که دختران زیادی هستند که با تحصیلات بالا و درآمد مناسب پیشرفت زیادی کرده اند اما در جامعه برای مردان پذیرش بیش تری وجود دارد. البته لازم به ذکر است که برخی از کارهای مربوط به دام و طیور کارهای سختی هستند و عموما جزو کارهای مردانه نام گذاری می شوند.

حرف آخر مشاوره تحصیلی آکو

در این مقاله سعی کردیم تا علاقمندان را با رشته دکتری عموموی دامپزشکی آشنا کرده و در تصمیم گیریشان کمک کرده باشیم. این رشته از درآمد خوبی را دارد و جزو رشته های مناسب برای تحصیل در خارج از ایران هم است. چون در سراسر دنیا افراد زیادی هستند که به حیوانات علاقه دارند و به همین ترتیب بورسیه های زیادی را در اختیار دانشجویان قرار می دهند.

در صورتیکه می خواهید با سایر رشته های پزشکی آشنا شوید به سایت آموزشگاه پرسا مراجعه کنید. همچنین به اینستاگرام آکو هم سر بزنید تا از اخرین اخبار تحصیلی و کنکوری مطلع بمانید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا