پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشتهرشته های شناور

معرفی رشته معارف اسلامی و کلام

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

رشته معارف اسلامی و کلام از رشته های شناور می باشد. داوطلبان رشته معارف اسلامی و کلام می توانند با شرکت در آزمون کنکور و یا از طریق سوابق تحصیلی برای مطالعه این رشته اقدام کنند. رشته معارف اسلامی و کلام تنها در موسسه آموزشی و فرهنگی امام خمینی ارائه می شود و دانشجویان دختر و پسر امکان تحصیل در رشته معارف اسلامی و کلام را دارند.

رشته معارف اسلامی و کلام که با نام رشته فلسفه و کلام اسلامی نیز شناخته می شود, هم به فلسفه اسلامی و علوم فلسفی از گذشته تاکنون می پردازد و هم در حوزه کلام به تحقیق و بررسی دین می پردازد. با تلفیق این دو رشته, رشته معارف اسلامی و کلام در دانشگاه ها ارائه می شود.

در ادامه رشته معارف اسلامی و کلام را بیش تر معرفی خواهیم کرد. برای مطالعه سایر رشته های گروه انسانی به سایت پرسا مراجعه کرده و با مطالعه بخش معرفی رشته مطالب مربوط به رشته مد نظرتان را مطالعه کنید.

رشته معارف اسلامی و کلام

باتوجه به این که کشور ایران یک کشور اسلامی است و دین اسلام نیز تاکیید زیادی بر مطالعه و بررسی مسائل دینی داشته, رشته های بسیاری از جمله رشته معارف اسلامی و کلام یا رشته معارف اسلامی و ادیان ایجاد شده اند تا با عمیق شدن در هر یک از ابعاد دینی به دانش و تخصص بیش تری دست یابند. رشته معارف اسلامی و کلام با تمرکز بر بعد فلسفه اسلامی و کلام درصدد دفاع از دین و بررسی آن برمی آید.

معارف اسلامی و کلام

رشته معارف اسلامی و کلام از گرایشات رشته الهیات و معارف است و زیر گروه رشته انسانی محسوب می شود. دانشجویان این رشته علوم و معارف اسلامی را مطالعه می کنند و در طی دوره تحصیل باورهای دینی خود را تقویت کرده و برای شبهاتی که وجود دارد پاسخ آن را هم دریافت می کنند.

از آنجایی که شبهات دینی گسترده و زیادی در جامعه امروزی بوجود آمده, رشته معارف اسلامی و کلام درصدد آن برآمده تا به تثبیت و تبیین عقاید دینی و مذهبی بپردازد. درواقع می توان گفت بخشی از تمرکز این رشته دفاع از عقاید و کلام اسلامی است. لازم به ذکر است که دانشجویان رشته معارف اسلامی و کلام به صورت غیر حضوری می توانند این رشته را مطالعه کنند.

دروس رشته معارف اسلامی و کلام

دانشجویان رشته معارف اسلامی و کلام می توانند در سه مقطع کارشناسی, کارشناسی ارشد و دکتری به مطالعه این رشته بپردزاند. همچنین در برخی از دانشگاه ها رشته معارف اسلامی و کلام به صورت کارشناسی ارشد پیوسته نیز ارائه می شود. دانشجویان این رشته باید در کل 146 واحد درسی را پاس کنند و دوره تحصیل در مقطع کارشناسی 4 سال می باشد.

  • عمومی: 14 واحد
  • آزاد: 4 واحد
  • تخصصی: 50 واحد
  • گرایش فلسفه و کلام: 78 واحد

رشته معارف اسلامی و کلام در مقطع کارشناسی گرایشی ندارد. اما در مقطع کارشناسی ارشد دارای دو گرایش: کلام اسلامی و فلسفه می باشد. دانشجویان در این مقطع تحصیلی باید 32 واحد درسی را بگذرانند. 32 واحد شامل 28 واحد دروس تخصصی و 4 واحد پایان نامه است. در ادامه دروس رشته معارف اسلامی و کلام را مشاهده می کنید:

دروس نظری مشترک

اخلاق در قرآن 1و 2 و 3فلسفه اسلامی 1و 2 و 3 و 4تعليم و تربيت عمومی
جامعه و تاريخ از ديدگاه قرآنفلسفه علوم انسانیاصول مديريت
حقوق و سياست در قرآن 1 و 2 و 3روش تحقيقمباني علم سياست
راه و راهنما شناسی 1 و 2قرآن شناسی 1 و 2 و 3اصول علم اقتصاد
مبانی روان شناسیخدا شناسیمبانی جامعه شناسی
جهان شناسیمبانی علم حقوق

دروس نظری عمومی

زبان عمومی1اخلاق عملی 1 و 2 و 3 و 4زبان فارسیانقلاب اسلامی ایران
فرهنگ و تمدن اسلام و ايراندانش خانواده و جمعيتانسان شناسی 1 و 2اقتصاد در قرآن

دروس نظری اختیاری

نظری اختیاریزبان عمومی 2 و 3
فیزیولوژی

دروس نظری اختصاصی

معرفت شناسی و مبانی معرفت دينیفلسفه اخلاقتاريخ فلسفه غربتاريخ فلسفه اسلامی
بررسی تاریخ و الهیات ادیان ابراهیمیآشنایی با تاریخ واندیشه های ادیان شرقیتاریخ و متون کلام اسلامی1و2و3کلام جدید 1و2و3
نقد انديشه اومانيسم، سكولاريسم و ليبراليسمآشنايی با وهابيت و بهائيتتفكر نقدیمنطق جديد
متون فلسفی و کلامیزبان تخصصی 1 و 2کلام اسلامی 1 و 2مبانی عرفان 3

نظری پیش نیاز داخلی

زبان پیش نیاز

مهارت های لازم برای مطالعه رشته معارف اسلامی و کلام

از آنجایی که رشته معارف اسلامی و کلام با متون و آثار عربی بسیار زیادی سروکار دارد, آشنایی و تسلط دانشجویان این رشته بر زبان عربی حائز اهمیت است. بطوری که ممکن است برخی از دانشگاه ها از داوطلبان رشته معارف اسلامی و کلام بخواهند که تسلطشان بر زبان عربی مانند مطالعه و یا تفسیر متن را ثابت کنند.

همچنین برخی از دانشگاه ها جهت افزایش مهارت زبان عربی دانشجویان, دوره های آموزشی تقویت زبان عربی را برگزار می کنند. علاوه بر اهمیت زبان عربی, علاقه فرد به مسائل دینی و علاقه به ترویج و تسلط بر دین اسلام نیز بسیار مهم است. در ادامه مشاغل رشته معارف اسلامی و کلام را بررسی می کنیم. به این ترتب با بررسی مشاغل هر رشته می توانید تاحدی متوجه شوید که رشته مورد نظرتان, رشته مورد علاقه تان خواهد بود و یا علاقه به اشتغال در آن را خواهید داشت یا خیر.

گرایشات رشته معارف اسلامی و کلام

همانطور که در ابتدای متن اشاره کردیم, رشته معارف اسلامی و کلام از گرایشات رشته الهیات و زیر شاخه گروه انسانی می باشد. اما خود رشته معارف اسلامی و کلام هم به چندین زیر شاخه تقسیم می شود که هر یک در حوزه تخصص خود به مطالعه و بررسی می پردازند. تعدادی از زیر شاخه های رشته معارف اسلامی و کلام بدین صورت هستند:

تفسیر قرآنعقاید و کلام اسلامیفقه و احکام اسلامی
حدیث و روایاتتاریخ اسلاماخلاق اسلامی
منطق و فلسفه اسلامیعلوم قرآنی و حدیثیفلسفه دین
عرفان اسلامیآثار ادبی و هنری اسلامیتصوف

منابع مطالعاتی رشته معارف اسلامی و کلام

دانشجویان رشته معارف اسلامی و کلام در طی دوران تحصیل خود با منابع مطالعاتی مورد نیاز آشنا خواهند شد. اما در این قسمت قصد داریم تا تنها تعدادی از این منابع را در اختیار علاقمندان قرار بدهیم. این منابع برای مطالعه بیش تر, پژوهش و بررسی مطالب گوناگون مناسب هستند:

  • التفسیر المنیر (اثر آیت‌الله محمد حسین ناصری)
  • المزینی فی تفسیر القرآن (اثر آیت‌الله العظمی سید محمد حسین فاضل لنکرانی)
  • تفسیر نمونه (اثر آیت‌الله جوادی آملی)
  • تفسیر المیزان (اثر آیت‌الله محمد حسین طباطبایی)
  • المیزان فی تفسیر القرآن (اثر آیت‌الله محسن قرائتی)

بازار کار رشته معارف اسلامی و کلام

بازار کار رشته معارف اسلامی و کلام شباهت زیادی به رشته هایی از جمله رشته معارف اسلامی و اخلاق و یا رشته معارف اسلامی دارد. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در موسسات آموزشی مختلفی مانند مدرسه, دانشگاه و یا حوزه های علمیه به تدریس بپردازند.

به عنوان نویسنده و یا سردبیر می توانند با نشریات مختلفی همکاری کرده و نویسندگی را در پیش بگیرند. امکان اشتغال در وزارتخانه های دولتی نیز برای فارغ التحصیلان رشته معارف اسلامی و کلام وجود دارد. به این ترتیب می توانند در وزارت علوم یا وزارت خارجه استخدام شوند. در ادامه تعدادی دیگر از مشاغل این رشته را بررسی می کنیم:

  • اشتغال به عنوان پژوهشگر در حوزه های معارف اسلامی, تحلیل و بررسی و تولید محتواهای دینی
  • مشاوره دینی و مذهبی
  • مدیریت موسساتی مانند مراکز آموزشی, مسجدها, حوزه های علمیه و …
  • تحقیق و تحلیل و انجام برنامه های تربیتی و آموزشی معارف اسلامی
  • اشتغال در پروژه های فرهنگی و هنری اسلامی به عنوان مسئول تولید محتوا و یا بخش مدیریت
  • گزارش نویسی و ترویج ارزش های اسلامی در فضای مجازی
  • انجام خدمات مذهبی مانند: خطبه خوانی, برگزاری مراسم مذهبی, امامت

مشاوره تحصیلی آکو

با معرفی رشته معارف اسلامی و کلام امیدواریم تا به آشنایی شما با این رشته و اطلاعات مربوط به آن کمک کرده باشیم. تیم مشاوره تخصصی آکو یکی از موفق ترین تیم های مشاوره تحصیلی در کرج و تهران می باشد. برای دریافت مشاوره تحصیلی به صورت آنلاین و یا حضوری با شماره تلفن 02633408944 تماس گرفته و وقت مشاوره خود را دریافت کنید. همچنین برای شناخت مشاوران این مجموعه می توانید مطالب معرفی مشاورین را در سایت مطالعه کنید.

کانال تلگرام مشاوره تحصیلی آکو

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا