پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

نکاتی که درباره شیمی شب امتحان نهایی باید بدانید!

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

این چند دقیقه رو با من هماره باش میخواهیم شیمی شب امتحان نهایی رو باهم جمع و جور کنیم و فردا که امتحان داری با یه قدرت مضاعف ظاهر بشی. همه ما میدونیم شیمی درس محبوبی برای خیلی از دانش آموز ها نیست و متاسفانه به دلیل نا وارد بود معلم های مدرسه در تدریس شیمی این ضعف هرروز بدتر و بدتر میشه.(بهترین اساتید شیمی کنکور و نهایی) تا وقتی شیمی امتحان نهایی و البته شیمی کنکور تیر خلاص رو بر بدن بی جان دانش آموز های ریاضی و تجربی میزنن!

خب اینجا ما چند راهکار داریم برای اینکه شب امتحان نهایی چیکار کنیم. اول از همه با خودت رو راست باش و بگو چقدر تا الان تلاش کردی؟ اگه در طول سال درس خوندی و تست زدی و از کلاس های آموزشی خصوصی و گروهی و … کمک گرفتی که دمت گرم و شیمی شب امتحان نهایی برات مثل آب خوردنه و من فقط چند تا نکته ریز باید درباره سوالات شیمی امتحان نهایی بهت بگم و این دوتا جزوه نکات مهم شیمی رو فقط دانلود کن و بخون.

دانلود جزوه نکات مهم شیمی دوازدهم

دانلود جزوه شب امتحان شیمی دوازدهم

اما اگه درس کم و بیش خوندی، کتاب رو تموم نکردی اما یک بخش هایی رو قوی تر از بخش های دیگه هستی، این تکنیک ها به دردت میخوره شدید. قراره بهت اعتماد بنفس بده و احتمال اینکه درصد تاثیر شیمی در کنکور رو کامل بگیری بیشتر میشه.

اگه شیمی رو تا الان نخوندی، معلم درست و حسابی یا یک منبع معتبر برای رفع اشکال نداشتی و الان هم فقط میخوای شیمی رو پاس بشی من بازم کنارت هستم اما نمیتونم قول بدم که شیمی شب امتحان نهایی یهویی بره تو مغزت و بشی مندلیف! فکر بالای 16 گرفتن امتحان شیمی رو در این حالت از ذهنت بنداز بیرون و همراه من باش.

برای شیمی شب امتحان نهایی چه پیشنهاد هایی داریم؟

اولین قدم برای شب امتحان نهایی شیمی بررسی بارم بندی امتحان و پرسیدن درباره سختی سوالات هر فصل هست. این وظیفه مشاور تحصیلی هست که اطلاعات کافی رو شب امتحان و حتی قبل از شروع امتحانات در اختیار شما بذاره اما اگر مشاور نداری یا مشاورت(!) به اندازه کافی خوب نیست، با من همراه شو تا باهم سوالات شیمی نهایی امسال رو از نظر بارم بندی هر فصل و سختی سوالاتش بررسی کنیم.

شب امتحان نهایی شیمی بودجه بندی و بارم بندی رو چک کن

خب فصل های شیمی کلا 4 تاس و قراره از این 4 فصل 14 سوال طرح بشه و احتمالا هم خیلی مشابه امتحانات نهایی 1401 خواهد بود. اما چند نکته مهم هست که برای مطالعه شیمی شب امتحان نهایی پیش از بررسی شرایط تخصصی فردی باید یادتون باشه.

  • یادگیری شیمی زمانبر و نیازمند تمرین است

بیایید فرض کنیم شما سه دور از روی متن کتاب شیمی دوازدهم خوندی، تا وقتی از اون مباحث نمونه سوال ل نکرده باشی و به جواب درست نرسیده باشی احتمال اینکه در امتحان نهایی موفق بشی خیلی کمه. چون شیمی، اون هم شیمی دوازدهم شاید 20 درصد حفظی باشه و 80 درصد مفهومی و فورمول و ..

مثلا برای اینکه بتونی بگی من روی فصل 1 شیمی تسلط کامل دارم باید هم متن کتاب رو خونده باشی، هم کل تمرین های کتاب رو حل کرده باشی، هم یکسری بخش هارو مرور مجدد کرده و نمونه سوالات و مسئله های اون بخش رو حتما مثل امتحان از خودت گرفته باشی.(استرس نگیرید یه برنامه ریزی درست میتونه شیمی شب امتحان نهایی رو با همه این ویژگی ها جمع کنه)

  • کیفیت را در شب امتحان شیمی به کمیت ترجیح دهید

اگر از کل 121 صفحه کتاب شیمی دوازدهم 60 صفه رو با کیفیت بخونید و بتونید همه سوالات مربوط به اون رو جواب بدید، خیلی بهتر از اینه که کل کتاب رو خونده باشید و سر جلسه امتحان کلمات و سوالات و حتی حفظیات فقط براتون آشنا باشن! پس سعی کنید هر بخشی رو که میخونید به بهترین نحو یاد بگیرید.

  • مطالعه گروهی یکی از بهترین تکنیک ها برای شب امتحان نهایی شیمی دوازدهم

اگر مقاله راه های ایجاد انگیزه برای مطالعه سال کنکور و امتحان نهایی رو هم خونده باشید، مطالعه دسته جمعی و توضیح دادن مطلب برای همکلاسی ها یکی از روش های ایجاد انگیزه و البته ایجاد تسلط بیشتر برای درس خواندن است. پس در شب امتحان هم، به ویژه اگر در پانسیون یا کتابخانه درس میخوانید، این اصل مهم را برای تثبیت یادگیریتان فراموش نکنید.

  • کلاس برای رفع اشکال نه برای یادگیری

اگر برای یاد گرفتن مطلب جدید در شب امتحان نهایی شیمی سمت ثبت نام کلاس خصوصی میری، باید بدونی که هیچ تاثیری که نداره بلکه وقتت رو برای مطالعه شیمی شب امتحان نهایی هم میگیره. اما اگر مثلا توی این دو و نیم روزی که وقت داشتی درس خوندی، کلاس شب امتحانی به دردت میخوره. بازهم تکرار میکنم کلاس شب امتحان نهایی شیمی دوازدهم به شرطی به دردت میخوره که نقاط ضعفت رو بشناسی.

تلگرام تیم مشاوره تحصیلی آکو

مطالعه شیمی شب امتحان نهایی برای دانش آموز قوی و فارغ التحصیلان ترمیم معدلی

همانطور که همه ما میدانیم سخت ترین فصل شیمی دوازدهم، فصل اول آن یعنی فصل اسید و باز است. این فصل که بیشترین بارم را نیز میان همه فصول شیمی دوازدهم دارد قورباغه ای است که باید قورت دهید! برای این قورباغه میتونید از منابع مختلفی استفاده کنید.

منابع مناسب برای شب امتحان نهایی شیمی

اول از همه روی این فصل مهم تمرکز کنید و سعی کنید بهترین چیزی که میتوانید را از این مطالعه بیرون بیاورید. در طول این مطالعه نکاتی که درباره شب امتحان نهایی شیمی بهتون گفتیم رو فراموش نکنید! به نظر من بعد از فصل یک بهتر است به مطالعه و آماده شدن برای فصل 4 فکر کنید که هم آسان تر باشد و هم شما را به نقطه امن قبول شدن برساند.

بعد از اینکه به اندازه کافی برای فصول 1 و 4 آماده شدید و تمرین های لازم رو انجام دادید به تپنوبت تمرین های فصل 2 و 3 را شروع کنید. فصل 3 باید آخر باشد چون فصل 3 رو با یک جزوه جمع بندی حفظیات شیمی دوازدهم هم میتونید تا 50 درصد کاور کنید.

دانلود جزوه شب امتحان شیمی دوازدهم برای حفظیات شیمی

برای مطالعه دانش آموزان متوسط در شب امتحان نهایی شیمی دوازدهم چه پیشنهادی داریم؟

شما باید مرحله حل نمونه سوالات تالیفی شب امتحانی و استفاده از منابع متفرقه شب امتحانی رو فراموش کنید. کتاب درسی وزارتی به عنوان منبع اصلی و سوالات امتحانات نهایی سال گذشته و تمرین های کتاب میبایست مرجع حل نمونه سوال و ایجاد تسلط شما باشند.

اگر وقت اضافه آوردید میتوانید از جزوه هایی که پیش از این در مقاله قرار گرفته اند نیز به عنوان جزوه مروری و جزوه جمعبندی استفاده کنید.

نکته ای که برای دانش آموزانی با سطح درسی متوسط و مطالعه کم و بیش اهمیت دارد، این است که زیاد انتظارات را از خودشان بالا نبرند و سعی کنند باتوجه به بارم بندی امتحان نهایی شیمی و میزان تسلط خود بر هر بخش نمره قابل قبولی را حداقل برای تاثیر مثبت در کنکور کسب کنند.

دانش آموزانی که هیچ مطالعه ای نداشته اند شب امتحان نهایی شیمی چکار کنند؟

مطالعه شیمی شب امتحان نهایی برای دانش آموزان ضعیف تر باید کاملا بر اساس حل نمونه سوالات نهایی سال گذشته انجام بگیرد. باتوجه به سخت بودن امتحانات دروس تخصصی مثل فیزیک، ریاضی و ادبیات در امتحانات نهایی دوازدهم 1402 هیچ بعید نیست که شیمی به عنوان یک درس تخصصی مشترک بتواند مسیر این دروس را ادامه دهد.

اگر از 14 سوال امتحان نهایی که جمعا 20 نمره است فقط 8 سوال را کامل جواب دهید میتوانید نمره قابل قبولی داشته باشید. خبر خوب اینکه دقیقا همین تعداد سوال هایی که ما برای گرفتن نمره کافی لازم داریم، اتمالا سوالات تکراری و مشابه سال های گذشته و نیمی از همین سوالات، سوالات بسیار آسانی هستند که با بررسی حفظیات شیمی قابل پاسخ خواهند بود.

بررسی تعداد و بودجه بندی سوالات امتحانات نهایی شیمی برای این دسته از دانش آموزان حیاتی است. چون باید از روش حذف سوال برای جواب دادن به سوالات استفاده کنیم. یعنی بگوییم خب این سوال را اصلا نخوانده ام و خیلی سخت است پس به جای آن وقتم را روی سوال دوم که تا دودی بر مطلبش اشراف دارم خواهم گذاشت.

باتوجه به سوالات سال های گذشته میتوان انتظار داشت حداقل 6 سوال تشریحی و جای خالی و تستی از فصل اول، حداقل 5 سوال از عدد اکسایش و جستار های وابسته آن در فصل 2 به صورت جاهای خالی و مسئله خواهند بود. در امتحانات نهایی شیمی دی 1401 تقریبا 8 سوال مسئله هایی بوده اند که از این 8 مسئله حداقل دو مسئله 1/5 نمره ای خیلی آسان و قابل حل بوده است.

اگر در طول سال درس نخوانده اید ولی از فرصت دو روزه برای آمادگی امتحان نهایی شیمی که طبق برنامه امتحانات نهایی در روز پنجشنبه 11 خرداد برگزار میشود به خوبی استفاده کرده اید، میتوانید در پایان روز یک کلاس خصوصی شیمی داشته باشید و رفع اشکال انجام دهید.

همه این ها را گفتیم که بگوییم ناامید نباشید و سعی نکنید با ایجاد استرس و اضطراب و اینکه من بلد نیستم و من درس نخوانده ام شرایط را از اینی که هست بدتر کنید!

مشاوره برای دانش آموزان شب امتحانی

باتوجه به سخت شدن نوع سوالات امتحانات نهایی و افزایش تاثیر نمرات آن، تغییر نحوه تصحیح امتحانات نهایی و سخت گیری بیش از اندازه بر جرایم تقلب در امتحانات نهایی، به نظر میرسد منطقی باشد که اگر در طول سال مطالعه نکنید نتوانید نمره خیلی خوبی بگیرید. اگر شما دانش آموزان شب امتحانی هستید و میخواهید همزمان کنکور و نهایی را با موفقیت پشت سر بگذارید، پس یک نصیحت دوستانه:

به فکر ثبت نام کنکور اردیبهشت 1403 باشید، الان روز امتحانات تمرکز کنید و فراموش نکنید که برای امتحانات ترمیم معدل شهریور ماه خودتان را از الان آماده کنید.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا