پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشته

با رشته علوم اجتماعی آشنا شوید

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در این مقاله با رشته آموزش علوم اجتماعی آشنا خواهید شد. رشته علوم اجتماعی یکی دیگر از رشته های پرطرفداری است که متقاضیان کنکور انسانی می توانند این رشته ا انتخاب کنند. رشته علوم اجتماعی در وزارت علوم, تحقیقات و فناوری به عنوان یکی از رشته های آموزش عالی معرفی شده و در دانشگاه فرهنگیان نیز ارائه می شود. اگر درباره دانشگاه فرهنگیان اطلاعات کمی دارید در سایت پرسا می توانید درباره این دانشگاه و مزایای آن بیش تر مطالعه کنید.

رشته علوم اجتماعی

در ابتدا بیایید درباره این که علوم اجتماعی چیست صحبت کنیم. علوم اجتماعی درواقع مجموعه ای از رشته هایی است که انسان و زندگی اجتماعی انسان ها را بررسی می کند. از آنجایی که انسان ها می توانند موجوداتی پیچیده با الگوهای رفتاری پیچیده باشند و نیازهای متفاوت و زیادی هم دارند رشته هایی ماننند رشته علوم اجتماعی کمک می کند تا این نیازها و مشکلاتی که برای انسان وجود دارد را شناخته و در جهت داشتن رفاه در زندگی تلاش نمایند.

1 3

شاید جالب باشد که بدانید رشته علوم اجتماعی در مسائل مربوط به برنامه ریزی و تصمیمات کشور بسیار موثر و مهم است. درواقع نهاد های سیاسی, اجتماعی, فرهنگی, شهرداری ها و بسیاری دیگر از نهادهای مهم در کشور با بررسی و مدیریت کارشناسان تحصیل کرده و وخیره در رشته علوم اجتماعی به فعالیت خوئد ادامه می دهند.

چه افرادی برای مطالعه رشته علوم اجتماعی مناسب هستند؟

توصیه می کنیم افرادی که به آموزش علاقه دارند و شناخت جامعه و مردم آن برایشان مهم است رشته علوم اجتماعی را انخاب کنند. زیرا اولا این رشته با هدف آموزش ارائه می شود. بنابراین بیش تر افرادی ک رشته علوم اجتماعی را می خوانند در دانشگاه فرهنگیان ادامه تحصیل می دهند. ثانیا حل کردن مشکلات اجتماعی انسان ها کار هرکسی نیست و به تدبیرات و اندیشه هایی نیاز استا تا فرد بتواند مشکلات را حل کند. همچنین این افراد خوب است که به خبرهایی که در یک جامعه وجود دارد اهمیت بدهند و با دید متفاوتی به اتفاقات نگاه بی اندازند. اجتماعی بودن و قوه بیان قوی به این افراد کمک می کند تا بهتر بتوانند خودشان را بروز بدهند.

تحصیل در رشته علوم اجتماعی

رشته علوم اجتماعی همانطور که اشاره کردیم در دانشگاه فرهنگیان ارائه شده و تا مقطع کارشناسی پیوسته می توانید این رشته را مطالعه کنید. مدت زمان تحصیل در رشته علوم اجتماعی 4 سال و نیم است و هر واحد نظزی 16 ساعت, واحد درسی عملی 23 ساعت و واحد درسی کارگاهی 48 ساعت زمان می برد. دانشجویان موظفند که 150 واحد درسی را مطالعه و پاس کنند. در ادامه تعداد واحد های درسی رشته علوم اجتماعی در مقطع کارشناسی پیوسته را مشاهده می کنید:

دروس تعلیم و تربیت اسلامیدروس تربیتیدروس تخصصیدروس انتخابیدروس عمومی
19 واحد18 واحد82 واحد4 واحد27 واحد

گرایشات رشته علوم اجتماعی

در این قسمت گرایشات رشته آموزش علوم اجتماعی را در مقاطع تحصیلی کارشناسی, کارشناسی ارشد و دکتری را معرفی می کنیم. رشته آموزش علوم اجتماعی در مقطع کارشناسی شامل 4 گرلیش تحصیلی می باشد. که در جدول زیر می توانید همه گرایشات این رشته را مشاهده کنید.

گرایشات رشته علوم اجتماعی در مقطع کارشناسیگرایشات رشته علوم اجتماعی در مقطع کارشناسی ارشدگرایشات رشته علوم اجتماعی در مقطع دکتری
مددکاری اجتماعیجمعیت شناسیجامعه شناسی ( گروه‌های اجتماعی )
تعاون و رفاه اجتماعیشیعه شناسی گرایش جامعه شناسیجامعه شناسی ( فرهنگی )
خدمات و رفاه اجتماعیعلوم اجتماعی گرایش مردم‌شناسیرفاه اجتماعی
پژوهشگری و برنامه ریزی اجتماعیعلوم اجتماعی گرایش برنامه‌ ریزی رفاه اجتماعیجامعه شناسی ( سیاسی )
جامعه شناسیجامعه شناسی ( مسائل اجتماعی ایران )
توسعه روستایی ( ۲ گرایش )جامعه شناسی ( اقتصادی و توسعه )
جامعه شناسی انقلاب اسلامیجمعیت شناسی
علوم اجتماعی گرایش مطالعات فرهنگیجامعه شناسی ( توسعه اجتماعی روستایی )
مدیریت راهبردی فرهنگ
برنامه‌ریزی توسعه منطقه‌ای
مطالعات جوانان
برنامه‌ریزی گردشگری (صنعت توریسم)
فلسفه علوم اجتماعی
دانش اجتماعی مسلمین

هدف از ارائه رشته علوم اجتماعی چیست؟

از مهم ترین اهداف ارائه این رشته پرورش افرادی است که بتوانند با مطالعه و تحقیق در مسائل مربوط به اجتماع و زندگی اجتماعی انسان ها به دستاوردهای جدیدی رسیده و آگاهی اجتماعی را بالا ببرند. اینن افراد در مراکز آموزشی, خدماتی و پرورشی می توانند حضور پررنگی داشته باشند.

2 2

از دیگر اهداف ارائه این رشته این است که فارغ التحصیلان رشته علوم اجتماعی بتوانند به تدریس این رشته پرداخته و از توانایی هایی که در زمینه تدریس کسب کرده اند, بری یادگیری دانش آموزان استفاده کنند. در این راستا از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای بهبود و پیشرفت در جهت آموزش نیز استفاده می کنند. همچنین افراد یاد می گیرند که به جای رقابت از یادگیری استفاده کنند. و در آموزش همواره خلاق باشند.

چه دانشگاه هایی رشته آموزش علوم اجتماعی را ارائه می دهند؟

اگر سایر مقاله های رشته های آموزشی را در سایت پرسا مطالعه کرده باشید, مانند رشته آموزش جغرافیا یا رشته آموزش ریاضی می دانید که دانشگاه های فرهنگیان بسیار زیاد هستند و در سراسری ایران وجود دارند. اهمیت بررسی دانشگاه ها و ظرفیت آن ها را جدی گرفته و بعد از آزمون کنکور حتما دفترچه انتخاب رشته را مطالعه کنید. در ادامه می توانید دانشگاه های ارائه دهنده رشته اموزش علوم اجتماعی را ببینید:

نام دانشگاهنوع رشتهظرفیتشهرجنسیتنوع پذیرش
پردیس شهید چمران تهرانفرهنگیان3تهرانمردبا آزمون
پردیس شهید چمران تهرانفرهنگیان1تهرانمردبا آزمون
پردیس شهید چمران تهرانفرهنگیان2تهرانمردبا آزمون
پردیس نسیبه تهرانفرهنگیان1تهرانزنبا آزمون
پردیس نسیبه تهرانفرهنگیان1تهرانزنبا آزمون
پردیس نسیبه تهرانفرهنگیان2تهرانزنبا آزمون
پردیس نسیبه تهرانفرهنگیان2تهرانزنبا آزمون
پردیس نسیبه تهرانفرهنگیان2تهرانزنبا آزمون
پردیس نسیبه تهرانفرهنگیان2تهرانزنبا آزمون

بازار کار رشته علوم اجتماعی

می توانیم بگوییم بازار کار برای فارغ التحصیلان رشته علوم اجتماعی نسبتا خوب است. این افراد می توانند در نهادهای مختلفی کار کنند. در ابنتدای مقاله تعدادی از این نهادها را معرفی کردیم, سایر نهادها و بخش های مناسب برای این افراد بدین صورت است:

  • جهاد کشاورزی
  • آموزش‌ و پرورش‌
  • سازمان‌ بهزیستی‌
  • اداره‌‌های‌ دولتی‌
  • فرمانداری‌ها
  • سازمان‌های‌ برنامه‌ و بودجه‌
  • وزارت‌ فرهنگ‌ وارشاد اسلامی‌
  • شهرداری‌ها
  • فرمانداری‌ها
  • وزارت‌ کشور

مشاوره تحصیلی آکو

رشته آموزش علوم اجتماعی از دیگر رشته هایی است که باید به تدریس و آموزش علاقه مند بوده و کار در فضاهای رسمی و جدی مناسب روحیاتتان باشد. شاغلان این رشته مسئولیت بزرگی بر عهده شان است که باید با آگاهی از این مسئولیت تصمیم های درست گرفته و در جهت افزایش آگاهی اجتماع تلاش کنند.

برای آن که بتوانید سوالات مشاوره ای خود را بپرسید و یا جزوه ها و سوالات درسی را دریافت کنید وارد کانال تلگرامی مشاوره تحصیلی آکو شوید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا