پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

خبر

تاثیر سوابق تحصیلی کنکور 1403 چگونه خواهد بود؟ پشت کنکور بمانیم یا نه؟

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
4/5 - (8 امتیاز)

باتوجه به آخرین اطلاعیه های ساز شیوه برگزاری آزمون سراسری تغییرات بزرگی  ایجاد شده است و این تغییرات فقط به حذف دروس عمومی از کنکور سراسری یا حذف ضرایب دروس در کنکور ختم نمیشود. مهمترین تغییری که هنوز هم به نقطه ثبات خود هم نرسیده است میزان تاثیر سوابق تحصیلی کنکور 1403 و 1404 است که ظاهرا قرار است تغییر کند و علاوه بر پایه دوازدهم ، امتحانات نهایی دهم و یازهم نیز به نمرات تاثیر گذار در کنکور تبدیل شود.

تاثیر سوابق تحصیلی کنکور 1403 در هر پنج رشته تجربی ، ریاضی ، انسانی ، هنر و زبان نسبت به کنکور 1402 ، 10 درصد افزایش یافته یعنی تاثیر سوابق در این کنکور 50 درصد خواهد بود و این تاثیر مثل شرایط تاثیر سوابق تصیلی 1402 به طور قطعی اعمال می شود.

بررسی قطعی تاثیر سوابق تحصیلی کنکور 1403

با توجه به اتفاقات اخیر و ضد و نقیض های ارگان های مختلف بالاخره تصمیم بر این شد که کنکور 1403 طبق مصوبه ی شورای انقلاب فرهنگی بزگزار گردد بدین ترتیب میزان سوابق تحصیلی در رشته های مختلف به شرح ذیل می باشد:

میزان سوابق تحصیلی کنکور 1403 رشته های ریاضی، تجربی و انسانی

  1. در نظام آموزشی 3-3-6 سهم نمره کل سابقه تحصیلی در گروه های آزمایشی ریاضی، تجربی و انسانی در کنکور 1403 به میزان 50 درصد قطعی است.
  2. میزان تاثیر نمره کل سابقه دیپلم نظام سالی-واحدی و ترمی- واحدی به ترتیب 37.5 درصد مربوط به دیپلم سوم دبیرستان و 12.5 درصد مربوط به سوابق دوره ی پیش دانشگاهی می باشد.

میزان تاثیر نمره ی کل کنکور سراسری 1403 در رشته های ریاضی و تجربی و انسانی به میزان 50 درصد می باشد.

میزان سوابق تحصیلی کنکور 1403 رشته های هنر و زبان

میزان سوابق تحصیلی در گروه های آزمایشی زبان و هنر 28 درصد و فقط از دروس عمومی می باشد. که برای نظام های آموزشی مختلف به شرح ذیل می باشند:

  1. سهم نمره‌کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ به میزان ۲۸ درصد با تأثیر قطعی است.
  2. میزان تاثیر نمره کل سابقه دیپلم نظام سالی-واحدی و ترمی- واحدی به ترتیب 21 درصد مربوط به دیپلم سوم دبیرستان و 7 درصد مربوط به سوابق دوره ی پیش دانشگاهی می باشد.

میزان تاثیر نمره ی کل کنکور سراسری 1403 در رشته های زبان و هنر به میزان 50 درصد می باشد.

تاثیر معدل بر رتبه کنکور در سال های قبل از 1402 تاثیری کاملا مثبت بوده است و در چند سال گذشته درصد این تاثیر افزایش یافته است. اما از سال 1402 به بعد تاثیر معدل قطعی خواهد بود و نمره امتحانات نهایی و درواقع تلاش دانش آموز در دوران تحصیل وی میتواند برای او سرنوشت ساز باشد. به همین دلیل نیز شرایط ترمیم معدل برای داوطلبان در نظر گرفته شده است.

درحال حاضر دانش آموزان نظام جدید در پایه دوازدهم امتحان نهایی میدهند که روی کنکور تاثیر دارد و داوطلبان آزاد نظام قدیک که بعد از سال 1384و قبل از 97 مدرک دیپلم خود را دریافت کرده اند و در سال سوم دبیرستان امتحانات نهایی داده اند میتوانند روی سوابق تحصیلی خود حساب کنند. .

نحوه تاثیر سوابق تحصیلی کنکور 1403

در چند سال گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیماتی گرفته است تا داوطلبان کنکوری عادلانه تر بدهند . هر داوطلبی دارای کد سوابق تحصیلی است که در زمان ثبت نام کنکور باید کد را در دفترچه ثبت نام اعمال کند این کد نمرات امتحانات نهایی، سوابق تحصیلی و ریز نمرات را در بر میگیرد که برای دریافت آن باید به پورتال شخصی خودتان در سایت وزارت آموزش و پرورش مراجعه کنید.

نحوه گرفتن کد سوابق تحصیلی برای کنکور سراسری

شروع تاثیر قطعی نمرات امتحانات نهایی از کنکور 1402 شروع شد و قرار بر این است که تا سال 1405 این قانون جدید قطعی شود. اما مشمولان تاثیر معدل کنکور 1403 به بعد چه کسانی خواهند بود؟ آیا لازم است که داوطلبان برای دهم و یازدهم خود هم ایجاد سوابق تحصیلی کنند؟

نحوه تاثیردرصد و میزان تاثیردروس پایه موثرسال برگزاری آزمون
تاثیر قطعیچهل درصدمعدل نمرات دروس تخصصی و عمومی پایه دوازدهمسال 1402
تاثیر قطعیپنجاه درصدمعدل نمرات دروس تخصصی و عمومی پایه دوازدهمسال 1403
تاثیر قطعیشصت درصدمعدل نمرات دروس تخصصی و عمومی پایه دوازدهمسال 1404
تاثیر قطعیشصت درصدمعدل نمرات دروس تخصصی و عمومی پایه های دهم ، یازدهم  و دوازدهمسال 1405

مطابق آخرین اطلاعیه سازمان سنجش در خصوص قوانین کنکور 1403 همین شرایط مذکور اجرایی است و با طرح دو فوریتی مجلس مبنی بر بازگشت دروس عمومی، تاثیر مثبت معدل و سایر تغییرات پیشنهادی موافقت نشده است. شاید آمار افزایش عدالت آموزشی برای رتبه های برتر کنکور 1402 با تاثیر قطعی معدل، یکی از علت های عدم پذیرش قانون جدید باشد.

مشمولان تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1403

افرادی که مدرک آن ها نظام قدیم است و از سال 1384 به بعد مدرک دیپلم خود را گرفته اند و مدرک دیپلم آن ها یکی از رشته های تجربی ، انسانی ، ریاضی و علوم و معارف اسلامی است برای کنکور 1403 سوابق تحصیلی شامل حالشان می شود.

یعنی همه داوطلبان باید برای رشته مورد آزمون حتما سوابق تحصیلی داشته باشند یا ایجاد کنند. داوطلبان میتوانند با شرکت در امتحانات نهایی دی ماه 1402 یا خرداد 1403 برای ایجاد نمرات نهایی مرتبط با کنکورشان اقدام کنند.

قرار بر این است که امسال امتحانات نهایی برای پایه یازدهم و سال آینده امتحانات نهایی برای هر سه پایه متوسطه دوم برگزار شود تا به ترتیب در سال های 1404 معدل یازدهم و در سال 1405 معدل هر سه پایه در کنکور موثر باشد. هنوز تصمیم گرفته نشده است که برای سوابق تحصیلی دهم و یازدهم در کنکور های 1404 و 1405 باید از امتحانات ترمیم معدل استفاده کرد یا خیر اما چیزی که مسلم است برگزاری امتحانات نهایی برای این دو پایه در سال آینده است.

مطابق برنامه امتحانات نهایی خرداد 1402 دو درس از پایه های دهم و یازدهم به صورت نهایی برگزار شد که توجهات را نسبت به دروس فارسی و عربی و ریاضی نیز بیشتر شد.

گروهی دیگر از افراد که سوابق تحصیلی شامل حالشان می شود داوطلبان نظام قذیمی هستند که از سال 91 به بعد مدرک پیش دانشگاهی خود را در یکی از رشته های تجربی ، انسانی ، ریاضی و علوم و معارف اسلامی گرفته اند . گروه دیگر داوطلبانی هستند که نظم آموزشی آن ها جدید است و بعد از سال 1398 مدرک دیپلم خود را در یکی از رشته های تجربی ، ریاضی ، انسانی و علوم و معارف اسلامی گرفته اند .

به طور کلی هر داوطلبی که در کنکور 1402 به بعد شرکت میکند مشمول تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور خواهد بود. مگر اینکه زیاد به فکر قبولی شدن در کنکور نباشید و تاثیر منفی نمره صفری که برای همه دروس عمومی و تخصصی در کنکور خواهید دید برایتان مهم نباشد.

حتی داوطلبان کنکور های نظری و هنر و زبان که دیپلم فنی رفه ای یا کار و دانش دارند، باید با شرکت در امتحانات نهایی دیپلم مجدد در یکی از سه دوره خرداد، شهریور یا دی برای دروس عمومی و تخصصی مورد آزمون سوابق تحصیلی ایجاد کنند.

هنوز کسی اعلام نکرده است که برای نمرات امتحانات نهایی دهم و یازدهم چه کاری باید انجام داد یا آموزش و پرورش به فکر برگزاری امتحانات ترمیم معدل و دیپلم مجدد برای این دو رشته هست یا نه.

واقعا هم داوطلبان هم مشاوران کنکور نیز به دنبال مسئولانی هستند که بتواند قبل از شروع ثبت نام داوطلبان برای کلاس های کنکور و مشاوره داوطلبان یازدهمی در سال 1402 راهنمایی درست و دقیقی به همه بدهد.

برای ترمیم معدل برای کنکور 1403 از کجا اقدام کنیم؟

احتمال میرود روند ثبت نام ترمیم معدل برای کنکور 1403 نیز درست مثل سال 1402 از طریق مدارس انجام شود و داوطلبان برای شناخت مدارس محل ثبت نام نیاز به مراجعه به آموزش پرورش داشته باشند. اما ترمیم معدل برای کنکور 1403 هنوز شبهات مهم تری از وزه های ثبت نام دارد و آن هم اولا تعداد دفعات مجاز برای ترمیم معدل داوطلبان است.

چرا طبق تصمیم گیری شورای عالی انقلاب ناگهان از 10 مرتبه فرص3ت ترمیم معدل و دریافت خزینه رسیدیم به یکبار ترمیم معدل آنهم فقط برای دوازدهم؟ آیا سال آینده داوطلبان کنکور باید برای دهم و یازدهم هم ترمیم معدل کنند؟ یعنی اگر یک داوطلب نظام قدیم باشد و بخواهد کنکور بدهد باید سه دوره پشت سر هم دهم و یازدهم و دوازدهم را امتحان بدهد و بلافاصله بعد هم کنکور بدهند؟

و برای این کار هم فقط یک بار فرصت دارند؟ دانش آموزان چطور برای کنکور برنامه ریزی کنند وقتی نمیدانند تاثیر سوابق تحصیلی کنکور 1403 چگونه است و باید دهم و یازدهم را اول شروع کنند به خواندن و تابستان و نیمه اول دوازدهم را به دهم و یازدهم اختصاص دهند یا خیر؟

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. سلام وقتتون بخیر خسته نباشید ببخشید یه سوال داشتم خدمتتون، 
    من سال ۱۴۰۱ دیپلم گرفتم، پارسال(خرداد ۱۴۰۲) هم همه‌ی درسامو ترمیم کردم، امسال میخوام باز ترمیم کنم همه‌ی درسامو، آیا من میتونم امسال واسه ترمیم ثبت‌نام کنم؟!

  2. سلام چند سوال داشتم

    1. من کامل متوجه نشدم کسانی که دیپلم انسانی دارند و می‌خواهند کنکور تجربی شرکت کنند دروس عمومی رو هم میتونن ترمیم کنند و هم میتونن سابقه ایجاد کنند؟؟

    ۲ . من دیپلم انسانی دارم و می‌خواهم کنکور تجربی بدم حالا دروس عمومی رشته خودم رو ترمیم کنم یا باید دروس عمومی رشته تجربی رو امتحان بدم چون میخواهم کنکور تجربی شرکت کنم ؟؟

    ۳ . کسانی که دانشجو هستند و می‌خواهند در کنکور سراسری ۱۴۰۳ شرکت کنند شرایطشون چطوری هست میتونن برای ترمیم معدل یا ایجاد سابقه اقدام کنند چون با امتحانات پایان ترم دانشگاه تداخل دارد ؟؟

    ۴ . میتونم دروس عمومی رو در دی ماه و برای تخصصی ها هم خرداد ماه ایجاد سابقه کنم یا خیر ؟؟

    ۵ . چه قدر احتمال میدید کنکور سراسری ۱۴۰۳ هوشمند باشه ؟؟

    ۶ . آیا کنکور سراسری ۱۴۰۳ شرط معدل هم دارد یا نه یعنی موقع انتخاب رشته دانشگاه ها شرط معدل تعیین میکنند یا نه ؟؟

    ۷ . نظام قدیم یا ترمی و واحدی سلامت و بهداشت نداشته حالا من باید برای سلامت و بهداشت سابقه ایجاد کنم یا نه ؟؟

  3. جدا از بی برنامگی گسترده در ثبت نام ترمیم و عدم هماهنگی سایت ها و سازمان ها، میزان تقلب بسیار بالاست، در حوزه ای ک من امتحان میدم، اکثرا از گوشی استفاده میکنن، حوزه من یک سالن بزرگ فوتسال هست ک فقط دوتا مراقب داره و اکثرا از گوشی تقلب میکنن. تمام سوالات هم ک قبل از امتحان در تلگرام پخش میشه، بخدا قسم این عدالت نیست، باید تاثیر قطعی معدل رو ملغی اعلام کنن

    1. اون موقع اون جایی که من امتحان میدم همه چی رو برسی میککند اسکن میکنند و کلی هم مراقب داریم این اصلا انصاف نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا