پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

تحصیل در خارجمشاور من

آزمون انتقالی دانشجویان خارج از ایران به ایران

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

دانشجویانی که در دانشگاه های خارج از ایران در حال تحصیل در رشته های علوم پزشکی هستند اگر بخواهند به ایران برگشته و ادامه تحصیل دهند یا مشغول به کار شوند, درصورتیکه واجد شرایط باشند باید در آزمون انتقالی شرکت کنند و اقدام به ارسال مدارک لازمم کنند. در این مقاله قصد داریم تا درباره نحوه برگشت و تحصیل در ایران و شرایط آزمونی که برای آن برگزار می شود صحبت کنیم.

برای پرسش سوالات مشاوره ای خود با شماره تلفن 02633408944 تماس بگیرید.

آزمون انتقالی چیست؟

آزمون ارزیابی علمی آزمونی است که برای دانشجویان خارج از ایران که در رشته های پزشکی, داروسازی و یا دندان پزشکی مشغول به تحصیل بوده اند برگزار می شود تا در صورت داشتن شرایط لازم در آزمون شرکت کرده و برای ادامه تحصیل در دانشگاه های داخل کشور به ایران بازگردند. برای ثبت نام و ارسال مدارک باید دانشجویان به سایت mohed.behdasht.gov.ir مراجعه کنند.

برگزاری این آزمون توسط سایت سنجش پزشکی و سایت خدمات آموزشی انجام می گیرد. دانشجویان متقاضی باید در آذر ماه اقدام به ثبت نام و ارسال مدارک خود کرده و مجوز لازم برای شرکت در آزمون را دریافت کنند. البته برای اطلاع دقیق از زمان برگزاری آزمون باید سایت سنجش یا خدمات آموزشی را چک کنید.

چه زمانی برای آزمون انتقالی اقدام باید کرد؟

همانطور که گفتیم دانشجویان رشته های علوم پزشکی مانند داروسازی, دندان پزشکی و پزشکی در مقطع کارشناسی برای شرکت در آزمون انتقالی می توانند اقدام کنند. سه ماه قبل از شروع سال تحصیلی جدید باید ابتدا مدارکشان را در سامانه میخک یا سامانه یکپارچه خدمات کنسولگری ثبت کنند.

سپس بعد از تایید مدارک, باید درخواست انتقالی را همراه با مدارکی که تایید شده اند در سامانه انتقال دانشجویان وزارت بهداشت ثبت کنند.بعد از دریافت تاییدیه, مدارک متقاضیان به سازمان وزارت بهداشت منتقل شده و در آن جا بررسی می شود. لازم به ذکر است که آزمون انتقالی یک بار در سال برگزار می شود و برای دانشجویان مقطع دکتری 2 درصد ظرفیت پذیرش دارد. در ادامه درباره شرایط لازم برای شرکت در آزمون انتقالی صحبت خواهیم کرد.

آزمون انتقالی و سایت آزمون انتقالی

برای سهولت کار و پشتیبانی از حجم زیاد درخواست برای انتقالی تمامی مراحل این آزمون از طریق سایت ها صورت می گیرد. ثبت نام این آزمون در دو مرحله انجام می شود. یک مرحله پیش از آزمون و مرحله بعد نام نویسی اینترنتی آزمون می باشد.

در مرحله پیش از آزمون, دانشجویان باید مدارکشان را به سامانه انتقال دانشجویان خارج به داخل بفرستند. مدارک آن ها توسط سامانه میخک وزرات امور خارجه در آدرس mikhak.mf..gov.ir بررسی شده و درصورت صلاحیت تایید می شود. اگر در این مرحله دانشجو تاییدیه مدارکش را نگیرد به مرحله دوم ثبت نام راه پیدا نمی کند.

التحصیلی

برای ثبت نام باید ابتدا مدارک لازم را در سایت بارگزاری کرده و و بعد از اسکن مدارک روی گزینه آغاز ثبت نام کلیک کنید. بدین ترتیب فرم های استخدام برایتان باز خواهد شد و بعد از پرداخت هزینه آزمون ثبت نام تکمیل شده و کد رهگیری ارسال می شود.

شرایط عمومی برای شرکت در آزمون انتقالی

شرکت در آزمون انتقالی شرایط عمومی و اختصاصی دارد که با آگاهی از این شرایط می توانید برای شرکت در این آزمون تصمیم بگیرید.

  • اولین شرط اقامت قانونی در کشور خارج از ایران است. دانشجو باید علاوه بر اقامت قانونی و معتبر, گواهی اشتغال به تحصیل داشته باشند. این دانشجویان باید حداقل 60 درصد نمره را در آزمون ارزیابی انتقالی کسب کنند.
  • برای متقاضیان مرد, منع قانونی ادامه تحصیل با توجه به مقررات آموزشی و نظام وظیفه وجود نداشته باشد. همچنین این متقاضیان تنها در سه نوبت مجاز به شرکت در آزمون هستند.
  • دانشگاه و محل تحصیل متقاضیان باید مورد تایید شورای عالی ارزشیابی و وزارت بهداشت باشد. لازم به ذکر است که دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت هر سه سال یکبار ممکن است تغییر کند.
انتقالی

شرایط خصوصی برای شرکت در آزمون انتقالی

در این قسمت شرایط خصوصی آزمون انتقالی را بررسی خواهیم کرد.

  • نمرات امتحان پایانی یکی دیگر از مسائل مهم است. میانگین نمرات امتحانی پایان ترم نظام قدیم و یا نظام جدید متقاضی باید در مقطع کاردانی بالاتر از 12 باشد. در دوره های کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته معدل 14 لازم می باشد.
  • افرادی که در مقطع کارشناسی ارشد برای انتقالی اقدام می کنند باید میانگین نمرات پایانی مقطع کارشناسیشان بالای 15 باشد.
  • در مقطع دکتری باید نمرات پایانی نظام قدیم 16 و در نظام جدید 17 باشد.
  • علاوه بر شرط معدل و نمرات پایانی, دانشجویان در همه مقاطع تحصیلی باید واحدهای درسی خودشان را طبق وزارت بهداشت گذرانده باشند.
  • دانشجویان در مقطع دکتری درصورتیکه برنامه آموزشیشان مانند برنامه آموزشی در ایران شامل دو مرحله آموزشی و پژوهشی باشد می توانند برای انتقالی اقدام کنند.

کارت ورود به جلسه آزمون انتقالی

مانند بسیاری از آزمون های رسمی و معتبر, آزمون انتقالی دانشجویان خارج به داخل هم کارت ورود به جلسه دارد که بدون آن امکان حضور در آزمون وجود ندارد. برای دریافت کارت ورود به جلسه باید از طریق همان سایت ثبت نامی که در مراحل اولیه ثبت نام به آن مراجعه کردید اقدام کنید. دانشجویان می توانند پرینت کارت خود را با وارد کردن اطلاعات کد رهگیریشان در سامانه ثبت نام دریافت کنند. برای اطلاع از زمان انتشار کارت ورود به جلسه به سایت سازمان سنجش پزشکی مراجعه کنید.

یکی از نکات مهم این است که دانشجویان تقریبا تا قبل از دریافت کارت ورود به جلسه اطلاعی از مکان برگزاری آزمون ندارد. بنابراین دریافت پرینت کارت ورود به جلسه باعث می شود تا هم از مکان دقیق برگزاری آزمون مطلع شوند و هم اطلاعات برگ مجوز را در اختیار داشته باشند. و توجه داشته باشند که علاوه بر کارت ورود به جلسه باید کارت ملی خود را نیز همراه داشته باشند.

مشاوره تحصیلی آکو

آزمون انتقالی دانشجویان خارج از ایران به داخل از ایران یکی از آزمون های پرطرفداری است که متقاضیان زیادی دارد. این افراد باید حتما از دانشگاهی که خارج از ایران در آن تحصیل می کنند انصراف داده و با توجه به میزا تطابق شرایططشان با شرایط لازم اقدام به ثبت نام کنند.

درصورت هرگونه سوال مشاوره ای با شماره تلفن 02633408944 تماس بگیرید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا