پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

انتخاب رشته کنکور سراسری

تغییرات ظرفیت رشته های دانشگاه های سراسری و آزاد در انتخاب رشته 1402

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

انتخاب رشته 1402 خیلی چالش بر انگیز بوده است چون داوطلبان هم گزینه های بدون کنکور زیادی داشته اند و هم از طرفی رشته های بورس دانش و بورس صنعتی خیلی جزو رشته های پر طرفدار نبوده اند اما مزایای خاص خود را دارند! ظرفیت رشته های دانشگاه های سراسری به شدت افزایش یافته بود و از طرف دیگر کنکور و تاثیر امتحانات نهایی باعث شد خیلی از بچه ها به چیزی که انتظار داشتن نرسند و فقط یک رشته ای را برای ورود به دانشگاه انتخاب کنند!

اما بیایید یک واقعیت را قبول کنیم که همه رشته های دانشگاهی را نمیتوان برای داشتن آینده ای بهتر در نظر گرفت و خیلی از این رشته های بی خاصیت جزو رشته های پرظرفیت کنکور نیز هستند. مثلا رشته مهندسی باغبانی که در بیشتر دانشگاه های سراسری کشور به صورت بدون کنکور ارائه میشود، احتمالا طرفداران زیادی نخواهد داشت و بعید نیست که اصلا این دوره های ارائه شده در دانشگاه های سراسری برای تشکیل کلاس ها به ظرفیت لازم نرسند.

این درحالی است که دقیقا همین رشته جزو رشته های بورس صنعتی و بورس دانش در دانشگاه های سراسری است! پس لازم است ما به عنوان یک تیم مشاوره تحصیلی و شما به عنوان داوطلب کنکور یکبار ظرفیت رشته های دانشگاه ها را به تفکیک سراسری و آزاد و به ترتیب ظرفیت بالا به پایین بررسی کنیم.

نظر مشاور کنکور آکو درباره رتبه برتر شدن 1403

بررسی ظرفیت رشته های دانشگاه های سراسری در کنکور 1402

دانشگاه های سراسری برای سه گروه آزمایشی از طریق کنکور دانشجو میپذیرند که بر اساس آمار تعداد داوطلبان کنکور و تعداد داوطلبان انتخاب رشته کرده در انتخاب رشته کنکور سراسری 1402، رشته تجربی بیشترین طرفدار را داشته است. امسال ظرفیت رشته های دانشگاه های سراسری به صورت چشم گیری افزایش یافته بود اما خبر بد اینکه قول سازمان سنجش مبنی بر سقف 11هزار نفری برای انتخاب رشته پزشکی دروغ بود و ما در دفترچه انتخاب رشته همچین چیزی ندیدیم.

برای ظرفیت رشته های ریاضی دانشگاه سراسری هم تا حد زیادی میتوان امیدوار بود چون خیلی از دانشگاه ها حتی رشته پر طرفداری مثل رشته مهندسی کامپیوتر و مهندسی صنایع را بدون کنکور هم ارائه دادند. البته که هیچ دوره دانشگاهی در رشته های پر طرفدار گروه های آزمایشی دانشگاه های سراسری تهران و سایر دانشگاه های بنام کشور بدون کنکور نبود اما دانشگاه هایی مثل پردیس فارابی(تک جنسیتی دانشگاه سمنان) یا دانشگاه سراسری زابل (سیستان و بلوچستان) رشته های پرطرفدار ریاضی و انسانی را بدون کنکور ارائه دادند.

ظرفیت دانشگاه های سراسری برای رشته های انسانی و هنر و زبان هم چندان دلگرم کننده نبود ولی از سوی دیگر دانشگاه های آزاد تا حد زیادی رشته های بدون کنکور این سه گروه آزمایشی را پوشش داده بودند.

حداکثر رتبه های قبولی باتوجه به ظرفیت رشته های دانشگاه های سراسری

ظرفیت دانشگاه های سراسری برای گروه تجربی

آنطور که در دفترچه کنکور تجربی نوشته شده است، به طور کلی مجموع دانشگاه های سراسری در دوره های روزانه و شبانه و پردیس و مناطق محروم و تعهدی، در کنار دانشگاه های پیام نور و غیرانتفاعی مجازی و عادی( بدون در نظر گرفتن دانشگاه های علوم پزشکی آزاد که برای رشته های پزشکی در دفترچه کنکور پذیرش میکنند)برای همه رشته های تجربی در سال جاری 379.715 پذیرش دارد.

البته این تعداد با در نظر گرفتن ظرفیت رشته های بدون کنکور دانشگاه های سراسری و غیرانتفاعی هم هست که برای انتخاب رشته نیازی به کنکور دادن هم ندارید!

باتوجه به این آمار و باتوجه به اینکه دانشگاه های آزاد با سوابق و بدون سوابق اصلا در نظر گرفته نشده اند و حدود 1500 نفر در رشته های برتر تجربی و بیش از 2000 نفر هم در دانشگاه های آزاد رشته های پر طرفدار تجربی را ارائه میکنند، اگر کسی ادعا کند که نتوانسته در کنکور قبول شود و ادامه تحصیل نداده است، یک شوخی خنده دار به نظر میرسد.

چون حتی تعداد ظرفیت دانشگاه های سراسری به تنهایی 65.389 نفر است که طبیعتا داوطلبانی که حتی برای دوره های روزانه با آزمون هم مجاز نشده اند میتوانند با تاثیر سوابق تحصیلی وارد دانشگاه های سراسری شوند و درس بخوانند!

با این حساب و افزایش چشم گیر ظرفیت رشته های دانشگاه های سراسری، رقابتی که در حال حاضر در کنکور داریم فقط برای دانشگاه های خوب کشور و برای رشته های برتر و به ویژه پزشکی پیراپزشکی است که در هیچ دانشگاه و شهری بدون کنکور ارائه نشده است.

ظرفیت رشته های دانشگاه های سراسری تجربی

اصلاحیه های دفترچه انتخاب رشته ظرفیت دانشگاه های سراسری را تغییر میدهد!

بر اساس اصلاحیه‌ی دوم سنجش، از جمله، رشته‌ی  “زیست‌شناسی سلولی و مولکولی” در دوره‌ی “نوبت دوم” در “دانشگاه بیرجند” به رشته‌محل‌های قابل انتخاب در انتخاب رشته ی سراسری باآزمون ۱۴۰۲ افزوده شده است.

بر اساس اصلاحیه‌ی دوم سنجش پذیرش (همراه با مصاحبه) در رشته‌ی “دکتری پیوسته‌ی بیوتکنولوژی”- “دانشگاه تهران” برای “دارندگان رتبه‌ی کشوری تا ۵۰۰” انجام می‌پذیرد.

درباره ظرفیت دانشگاه های سراسری در رشتۀ گفتاردرمانی هم جالب است بدانید در انتخاب رشتۀ سراسری ۱۴۰۲، در قیاس با ۱۴۰۱، ظرفیت رشتۀ «گفتاردرمانی» در مجموع در حدود %۹ افزایش یافته است و این افزایش برای رشته پرستاری و در مقایسه با سال گذشته 6% افزایش داشته است.

رشتۀ فناوری اطلاعات سلامت در انتخاب رشتۀ سراسری ۱۴۰۲، در قیاس با ۱۴۰۱، ظرفیت رشتۀ «فناوری اطلاعات سلامت» در مجموع در حدود ٪۶ افزایش داشته است.

ظرفیت دانشگاه های سراسری و آزاد در رشتۀ تکنولوژی اتاق عمل در انتخاب رشتۀ سراسری ۱۴۰۲، در قیاس با ۱۴۰۱، ظرفیت رشتۀ «تکنولوژی اتاق عمل» در مجموع در حدود %۱۰ افزایش یافته است.

ظرفیت رشته های پزشکی در انتخاب رشتۀ سراسری ۱۴۰۲، در قیاس با ۱۴۰۱، ظرفیت رشتۀ پزشکی در مجموع در حدود ٪۱۵ افزایش داشته است و طی اصلاحیه انتخاب رشته 1402 بسیاری از کد رشته های پزشکی تعهدی نیز از دفترچه حذف شدند و داوطلبانی که این کد رشته ها را قبل از اصلاحیه وارد کرده بودند باید نسبت به ویرایش آن اقدام میکردند.

ظرفیت گروه آزمایشی ریاضی در دانشگاه های سراسری

گروه آزمایشی ریاضی در دانشگاه های سراسری اوضاع خوبی دارد یعنی اگر داوطلبی حتی برای دانشگاه سراسری مجاز هم نشده باشد(که البته باتوجه به تعداد کم داوطلبان ریاضی بعید است) میتواند بهترین رشته های گروه علوم ریاضی و فنی را بدون کنکور شرکت کند. رشته مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر، مهندسی مکانیک، مهندسی معماری و … جزو رشته های ارائه شده در دانشگاه های سراسری شهرستان ها به صورت بدون کنکور هستند.

البته رشته های صرفا براساس سوابق تحصیلی را همه داوطلبان از همه گروه های آزمایشی و با هرنوع دیپلمی میتوانند ثبت نام کنند و احتمال میرود بیشتر داوطلبان تجربی به جای پر کردن ظرفیت رشته های بدون کنکور تجربی ترجیح دهند در یکی از رشته های تاپ گروه ریاضی یا انسانی درس بخوانند!

براساس دفترچه انتخاب رشته کنکور ریاضی در سال 1402 ظرفیت دانشگاه های سراسری 57.187 نفر میتوانستند برای رشته های با آزمون دانشگاه های سراسری و آزاد و غیر انتفاعی اقدام به انتخاب رشته کنند. بر این اساس داوطلبان تا رتبه های 43.000 برای انتخاب رشته دوره های روزانه مجاز شده بودند.

بیشتر داوطلبانی که در کنکور ریاضی انتخاب رشته کرده اند مشتاق به تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر بوده اند و بعد از آن رشته های مهندسی صنایع، مهندسی پزشکی و مهندسینفت وهوانوردی بوده اند. هرچند که نمیتوان تحت هیچ شرایطی بجز دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه هوانوردی و دانشگاه های شرایط خاص در رشته ریاضی بازار کار تضمین شده ای دانست. پرطرفدار ترین رشته های کنکور ریاضی براساس انتخاب رشته کنکور 1402 به شرح زیر بوده است:

IMG 20230829 WA0002

تغییرات ظرفیت دانشگاه های سراسری طبق اصلاحیه ها!

بر اساس اصلاحیه‌ی دوم سنجش، از جمله، رشته‌ی “مهندسی انرژی” در دوره‌ی “روزانه” در “دانشگاه علم و فناوری مازندران -بهشهر” به رشته‌محل‌های قابل انتخاب در انتخاب رشته ی سراسری باآزمون گروه علوم ریاضی و فنی ۱۴۰۲ افزوده شده است و شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید رشته‌ی “بیم‌سنجی” در دانشگاه بوعلی سینا – همدان حذف شده است؛ به‌این‌ترتیب در حال حاضر مقطع کارشناسی این رشته صرفاً در دانشگاه شهید بهشتی در انتخاب رشته باآزمون سراسری ۱۴۰۲ قابل انتخاب است.

در انتخاب رشتۀ سراسری «صرفاً با سوابق تحصیلی» ۱۴۰۲، رشته علوم کامپیوتر در دوره‌ی «روزانه» در دانشگاه‌های مجتمع آموزش عالی بم، دانشگاه بناب، دانشگاه بجنورد، دانشگاه جیرفت، دانشگاه زابل، صنعتی بیرجند، صنعتی سیرجان، صنعتی شاهرود، دانشگاه کردستان، دانشگاه کردستان (محل تحصیل دانشکده فنی مهندسی و علوم پایه بیجار)، دانشگاه ملایر، دانشگاه کوثر (ویژه خواهران ) بجنورد، دانشگاه ولایت ایرانشهر، مرکز آموزش عالی کاشمر و مرکز آموزش عالی محلات ارائه شده است.

باتوجه به اینکه مهندسی کامپیوتر و علوم کامپیوتر از نظر محتوای تحصیلی بسیار به هم نزدیک اند، بهتر است درباره تفاوت رشته های مهندسی کامپیوتر و علوم کامپیوتر بیشتر بدانید.

رشتۀ مهندسی پلیمر در انتخاب رشتۀ سراسری ۱۴۰۲، در قیاس با ۱۴۰۱، ظرفیت رشتۀ «مهندسی پلیمر» در مجموع در حدود ٪۸ افزایش داشته است.

بررسی ظرفیت دانشگاه های سراسری برای کنکو انسانی

رشته انسانی بیشترین ظرفیت را در کد رشته محل های فرهنگیان بین همه رشته های کنکور سراسری دارد. این گروه آزمایشی جمعا در دوره های روزانه با آزمون 50.688 نفر پذیرش دارد که از این 50.000 و خورده ای نفر 17.000 نفر پذیرش دانشگاه های فرهنگیان و 22.410 نفر هم در دوره های روزانه با آزمون پذیرش میشوند.

البته رشته های برتر کنکور انسانی بدون کنکور در دانشگاه های سراسری پذیرش ندارند ولی دانشگاه های آزاد از این لحاظ حسابی از خجالت داوطلبان درآمده اند و تقریبا همه دانشگاه های آزاد رشته های روانشناسی و حقوق را بدون کنکور ارائه میکنند.

به علاوه برای رشته های برتر کنکور انسانی میتوانید به راحتی دانشگاه های غیرانتفاعی یا پیام نور را بدون کنکور ثبت نام کنید و مدرک روانشناسی یا حقوق دریافت کنید. هرچند که بار علمی منتقل شده در دانشگاه های سراسری و دانشگاه های غیرانتفاعی یا پیام نور به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست.

ضمنا بسیاری از ظرفیت رشته های دانشگاه های سراسری باتوجه به بازار کار نامطمئن خالی میماند. رشته هایی مثل فلسفه، جغرافیا، تاریخ، علم اطلاعات و دانش شناسی و… معمولا طرفداران زیادی ندارد. هرچند که کلا رشته های انسانی رشته هایی هستند که برای رسیدن به بازار کار فعال باید تلاش زیادی کرد و درواقع فعالیت های کارآفرینی داشت!

رشته های برتر کنکور انسانی باتوجه به انتخاب رشته 1402

تغییرات ظرفیت دانشگاه ها باتوجه به اصلاحیه های سازمان سنجش

بر اساس اصلاحیه‌ی دوم سنجش، از جمله، رشته‌ی “حسابداری” در دوره‌ی “روزانه” در “دانشگاه اراک” به رشته‌محل‌های قابل انتخاب در انتخاب رشته ی سراسری باآزمون ۱۴۰۲ افزوده شده است.

در انتخاب رشته‌ی سراسری ۱۴۰۲ ظرفیت رشته‌ی “مدیریت خدمات بهداشتی درمانی”، در قیاس با سال ۱۴۰۱، در حدود ٪۲۱ افزایش داشته است.

همانطور که گفته شد بیشتر رشته های انسانی در دانشگاه های ازاد به صورت بدون کنکور ارائه میشد که در ادامه درباره ظرفیت دانشگاه های ازاد در رشته های باکنکور و بدون کنکور و نحوه قبولی و انتخاب رشته آن توضیحات کافی را خواهیم داد.

ظرفیت دانشگاه های آزاد چقدر است؟

اول از همه اینکه دانشگاه های آزاد تا نود درصد به صورت بومی پذیرش دارند و کمتر کسی را پیدا میکنید که به خاطر دانشگاه آزاد(بجز رشته های پزشکی و پیراپزشکی) در شهرستان غیربومی تحصیل کند. نکته دوم اینکه ظرفیت دانشگاه های آزاد را برای رشته های بدون کنکور میتوان بی نهایت دانست!

یعنی تا حدی که دیده شده است چند روز قبل از شروع ترم مهر، داوطلبان به صورت حضوری با مدارک به دانشگاه مراجعه کرده اند و توانسته اند به صورت قطعی در رشته های بدون کنکور ثبت نام و در دوره دانشگاهی شرکت کنند.

اما بجز این موضوع، اگر بخواهیم ظرفیت دانشگاه های آزاد در رشته های با کنکور را بررسی کنیم، میتوان دانشگاه آزاد را کم ظرفیت ترین دانشگاه دانست! فرض کنید در شرایطی که دانشگاه سراسری علوم پزشکی تبریز 593 نفر یعنی نزدیک به 600 نفر پذیرش در رشته های پیراپزشکی دارد، دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد تبریز کلا 265 نفر در رشته های پیراپزشکی و 115 نفر در رشته های پزشکی پذیرش دارد.

توجه داشته باشید که دانشگاه های آزاد بیشتر در رشته های پیراپزشکی با آزمون پذیرش دارند و رشته های گروه علوم انسانی یا علوم ریاضی و فنی آنچنان هم سخت گیر نیستند.

ظرفیت پزشکی دانشگاه های آزاد

دانشگاه های علوم پزشکی آزاد سرجمع در دوره های پردیس خودگردان و دوره های آزاد 762 نفر پذیرش در رشته پزشکی دارند. ضمن اینکه دانشگاه های علوم پزشکی آزاد (بجز دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهران) رتبه چندان بالایی هم ندارند و از نظر بارعلمی نمیتوان آنها را با دانشگاه های سراسری مقایسه کرد! به هرحال ظرفیت دانشگاه های آزاد در رشته های پزشکی تقریبا به نصف دانشگاه های سراسری میرسد.

دانشگاه های آزاد در رشته دندانپزشکی کلا 205 نفر در سال 1402 پذیرش داشته است که اگر با 140 نفر رشته داروسازی و 762 نفر رشته پزشکی جمع کنیم، کلا 1107 نفر از داوطلبان میتوانند در دانشگاه های آزاد در دوره های دکتری پیوسته تحصیل کنند!

البته این تعداد بدون در نظر گرفتن تعداد دانشجویانی است که با خرید صندلی و پول اضافه به دانشگاه وارد این رشته ها شده اند!

ظرفیت رشته های بدون کنکور دانشگاه های آزاد

در دانشگاه های آزاد بیشتر رشته های گروه علوم انسانی اعم از حقوق، روانشناسی، مدیریت، زبان های خارجی و حتی بیشتر رشته های گروه ریاضی مثل گرایش های مهندسی کامپیوتر، مهندسی معماری، مهندسی عمران، مهندسی مکانیک و … بدون کنکور ارائه میشود. تنهای رشته هایی که در دانشگاه های آزاد نمیتوانید بدون کنکور بخوانید رشته های پزشکی و پیراپزشکی است که باتوجه به استقبال زیاد داوطلبان کنکور تجربی فقط با کنکور ارائه میشوند.

البته باتوجه به رتبه بندی دانشگاه های آزاد، میتوان بهترین تصمیم را برای انتخاب رشته های بدون کنکور هم گرفت!

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا