پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

خبر

دریافت کارنامه و اعتراض به نمره امتحان نهایی 1402 از 18 تا 20 تیر 1402

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
5/5 - (1 امتیاز)

بعد از گذشت بیش از 20 روز روز از پایان امتحانات نهایی و اهمیت تعیین نمرات امتحانات نهایی قبل از برگزاری کنکور(جهت ویرایش اطلاعات تحصیلی دانش آموزان و ترمیم معدلی ها) مرکز ارزیابی آموزش کشور اعلام کرد که بخش عمده ای از تصحیح امتحانات نهایی به اتمام رسیده است و داوطلبان میتوانند اعتراض به نمره امتحان نهایی خود را از طریق پنجره واحد آموزش و پرورش به آدرس my.medu.ir انجام دهند.

باتوجه به اهمیت زیاد سوابق تحصیلی در کنکور 1402 (که البته باتوجه به تقلب هایی که در امتحانات نهایی شد، اعتراضات زیادی به آن شده است) اختلاف نمره در تصحیح الکترونیکی دبیران باعث میشود اعتراض به نمره امتحان نهایی کار عاقلانه ای به نظر رسد. درست است که هر امتحان را دو مصحح تصحیح میکنند و در صورت اختلاف بیش از 1 نمره مصح سوم به میان میاید اما:

در یک خبر غافلگیر کننده هنگام تصحیح امتحانات نهایی اختلاف 11 نمره ای میان نمره نهایی دو مصحح اول مشاهده شد. همانطور که در تصویر زیر میبینید مصح اول نمره 6.5 داده است و مصحح دوم نمره 17 و نهایتا نمره مصحح سوم 12 بوده است.

اشتباهاتی که در تصحیح امتحانات بوجود آمده است اعتراض به نمرات امتحان نهایی را واجب میکند.

این اتفاق که کم هم نبوده باتوجه به میزان تاثیر نمره امتحان نهایی کنکور 1402 یعنی فاجعه محض! حتی اگر شما با اعتراض به نمرات امتحان نهایی حتی نیم نمره بتوانید تراز تان را 400 الی 500 تا بالاتر ببرید، احتمال قبولی در دانشگاهتان به اندازه حتی 2 نفر جلو می افتد.

اعلام نتایج امتحانات نهایی و شروع مهلت اعتراض به نمره امتحانات نهایی

با وجود اینکه قرار بود قبل از برگزاری کنکور نمرات امتحانات نهایی مشخص شود و داوطلبان هنگام دریافت کارت ورود به جلسه کنکور 1402 اطلاعات مربوط به نمرات نهایی ترمیم معدلی خود را وارد کنند، در تاریخ 18 تیر ماه 1402 اولین خبر رسمی آموزش و پرورش مبنی بر انتشار نمرات امتحانات نهایی در پورتال دانش آموزان منتشر شد. این خبر همچنین حاوی اطلاعاتی راجع به مهلت اعتراض دانش آموزان به نمرات امتحان نهایی و امتحانات ترمیم معدل بود.

دانش آموزان میتوانند برای دریافت کارنامه نهایی دیپلم خود به مدرسه محل تحصیلشان مراجعه کنند و در صورت اعتراض به نمره کتبی برگه در سامانه اعتراض خود را ثبت نمایند. بعد از اعتراض، برگه داوطلب به مصحح چهارم ارجاع داده میشود و نمره ثبت شده وی به عنوان نمره نهایی و غیر قابل تغییر اعمال خواهد شد.

نگرانی درباره نحوه تصحیح برگه های امتحانی با چالش های تصحیح الکترونیکی امتحانات اصلا غیر منطقی نیست و داوطلبان کنکور 1402 با تاثیر 40 درصدی سوابق تحصیلی شان در رتبه کنکور باید هم بیش از پیش نگران رعایت عدالت در نمره دهی باشند.

درباره ویرایش اطلاعات در پورتال سازمان سنجش هم برای داوطلبان کنکور تیر 1402 در این اطلاعیه آمده است که تا پایان تیر باید اطلاعات به سازمان سنجش منتقل شده باشد و دیتا ها وارد پورتال شده باشند اما باتوجه به بسته بودن سایت سنجش باید منتظر خبر تمدید مهلت ویرایش اطلاعات از طریق سازمان سنجش باشیم.

چطور برای اعتراض به نمره امتحان نهایی 1402 اقدام کنید؟

اول اینکه از تاریخ 18 تیر ماه 1402 دانش آموزان تا 3 روز فرصت دارند نمرات امتحانات نهایی شان را در سایت ببینند و در صورت اعتراض به نمره امتحان نهایی هر درس آن را در پورتال شخصی خود ثبت کنند. ورود به پورتال برای مشاهده و در صورت نیاز اعتراض به نمرات امتحان نهایی با کد ملی و سریال شناسنامه داوطلب امکان پذیر است.

باوجود شرایط سخت گیرانه ای که برای تصحیح برگه های امتحانات نهایی دانش آموزان وجود دارد، بازهم احتمال خطا در ارائه نمرات نهایی دوازدهم وجود دارد. سخنگویان آموزش و پرورش در این باره میگویند:

پیش بینی ما این است که تا 20 تیرماه با تکمیل ثبت نمرات دانش‌آموزان در سامانه، پس از اجرای آزمایشی چند روزه و رفع نواقص احتمالی بتوانیم تا پایان تیرماه هرگونه الزامات مرتبط با امتحانات نهایی متوسطه اول و دوم را انجام داده باشیم.

باتوجه به تاخیرات عجیب و دست و پا گیری که تا به امروز در ارائه نمرات امتحانات نهایی رخ داده است اگر این وعده عملی شود کمی عجیب است اما به هرحال باید طبق قوانین و مقررات اعلام شده برای ترمیم معدل و اعتراض به نمرات امتحان نهایی اقدام کنیم.

داوطلبان امتحانات ترمیم معدل نیز همین شرایط را دارند و با توجه به اینکه فقط یکبار میتوانند اقدام به ترمیم معدل کنند، باید مطمئن شوند که امتحانات نهایی خرداد آنها بهترین نمره ای است که میتوانستند بگیرند. همانطور که در مقاله تخصصی مربوط به تاثیر سوابق تحصیلی در انتخاب رشته خواندید، نمره و درصد هر درس باتوجه به ضریبی که برایش در نظر گرفته شده است میتواند در رتبه کنکور شما تاثیر بگذارد.

مثلا برای نمرات امتحان نهایی 1402 اگر نمراتی که گرفته اید کمتر از حد متوسط است، پس اعتراض به نمرات امتحان نهایی میتواند چاره کار باشد. هر نمره ای که با اعتراض به نمره امتحان نهایی دروس میتواند به اندازه ای تاثیر گذار در تراز میانگین شما باشد.

تاثیر هر نمره از امتحانات نهایی تاثیر هر نمره از امتحانات نهایی در کنکور انسانیتاثیر هر نمره از امتحانات نهایی در کنکور تجربی
ادبیات 22%22%
عربی9%5%
دینی17%19%
زبان12%12%
فیزیک6%—–
شیمی10%—-
زیست12%—-
ریاضی7%6%
سلامت3%5%
هویت3%—–
جامعه شناسی—–7%
علوم و فنون—–8%
جغرافیا—–6%
تاریخ—–7%
فلسفه——5%

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا