پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشتهرشته های فنی حرفه ای

معرفی رشته نوازندگی ساز جهانی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در این مقاله قصد داریم تا شما را با رشته نوازندگی ساز جهانی آشنا کنیم. پیشنهاد می کنیم اگر به هنر و موسیقی علاقه دارید در ادامه مطلب همراه ما باشید. ضمن معرفی این رشته با شرایط تحصیل در هنرستان, کنکور هنر و درآمد و بازار کار آن نیز آشنا حواهید شد.

همچنین به سایت آموزشگاه پرسا مراجعه کنید تا از سایر رشته های هنر و شرایط تحصیلی مطلع شوید. در بخش کنکور نیز می توانید مطابق با رشته تحصیلی خود از مشاوران درسی کمک بگیرید.

ورود به موسیقی و رشته نوازندگی ساز جهانی

یکی دیگر از رشته های هنر, رشته موسیقی می باشد. کلمه موسیقی یک کلمه عربی است و جالب است بدانید که قبل از ورود اسلام به ایران به جای کلمه موسیقی از کلمه خنیا استفاده می کردند. تاریخچه موسیقی در جهان و ایران بسیار غنی و جذاب است و افرادی که به تحصیل در این رشته می پردازند, با این مباحث بطور کامل آشنا خواهند شد.

در کل افرادی که علاقه خود را به موسیقی و ساز احساس می کنند در همان کودکی یا جوانی خود به کلاس موسیقی می روند. اما موسیقی هیچ محدودیت سنی ای ندارد. در هر سنی که باشید اگر واقعا علاقه خودتان را به این رشته احساس کنید می توانید با پشتکار و تلاش در این مسیر قدم بردارید. مهم ترین نکته در رشته های هنری بخصوص موسیقی علاقه خود شخص می باشد.

شرایط ورود به رشته نوازندگی ساز جهانی

در سال 1248رشته موسیقی, درواقع موسیقی کلاسیک در ایران تدریس شد. در حال حاضر علاقه‌مندان می توانند در هنگام انتخاب رشته در دبیرستان وارد رشته موسیقی شوند. در این مقطع دانش آموزان با اصول اولیه و دروس پایه ای موسیقی آشنا خواهند شد.

دوره تحصیلی رشته موسیقی در هنرستان یک دوره 6 ساله است که از هنرستان شروع شده و تا مقطع کارشناسی ادامه دارد. شما می توانید از دبیرستان وارد این رشته شده و بعد وارد دانشگاه شوید یا در کنکور هنر شرکت کرده و از این طریق به مطالعه موسیقی بپردازید.

اگر می خواهید از روش اول یعنی انتخاب رشته در هنرستان شروع کنید باید در سال هفتم تحصیلی خود اقدام به ثبت نام کنید. در ابتدا آزمونی از شما گرفته می شود که بعد از موفقیت در آزمون می توانید در یکی از گرایش های رشته موسیقی در هنرستان ادامه دهید. گرایش های رشته موسیقی در هنرستان به ترتیب نوازندگی ساز ایرانی, نوازندگی ساز جهانی و مبانی آهنگ سازی می باشد.

موسیقی و رشته نوازندگی ساز جهانی مناسب چه افرادی است؟

افرادی که به موسیقی و رشته نوازندگی علاقه‌مند هستند و در نهایت افرادی موفق می شوند دائما تمرین می کنند. اسامی مشهور و شناخته شده ای که حتی سال ها پس از مرگشان آثارشان شنیده شده و مورد علاقه قرار می گیرد, با تلاش و پشتکار بسیار زیاد به این مقام رسیده اند. در ادامه تعدای از ویژگی های این افراد موفق را خواهیم گفت.

  • هر روز بین 4 تا 6 ساعت تمرین
  • مطالعه شخصی مثل مطالعه کتاب های مرتبط
  • روحیه لطیف و نگاهی هنری
  • قدرت شنوایی بالا
  • خلاقیت
  • اعتماد به نفس
  • صبر و استقامت
  • شور و اشتیاق برای یادگیری بیش تر
2 1

کنکور هنر و رشته نوازندگی ساز جهانی در دانشگاه

اگر می خواهید در رشته موسیقی به تحصیل بپردازید 3 راه برای این کار وجود دارد. اولین و سریع ترین راه ورود به هنرستان فنی و انتخاب رشته موسیقی است. اما اگر در دبیرستان رشته دیگری را انتخاب کردید و بعد از آن پشیمان شدید می توانید در مقطع پیش دانشگاهی تغییر رشته بدهید. اگر هیچ یک از این دو راه را نرفتید می توانید مستقیم در کنکور هنر شرکت کنید.

احتمالا می دانید که کنکور هنر دو مرحله تئوری و عملی دارد. هر دو این آزمون ها تاثیر زیادی دارند اما برای آزمون عملی بهتر است از قبل آمادگی کافی داشته و به نواختن دو ساز مسلط باشید.

درس های تخصصی رشته نوازندگی ساز جهانی در هنرستان

در این قسمت درس های تخصصی رشته نوازندگی ساز جهانی در سه سال تحصیلی را آورده‌ایم.

سال اولسال دومسال سوم
گروه نوازی-ارکستر موسیقی جهانی گروه نوازی-ارکستر موسیقی جهانی گروه نوازی-ارکستر موسیقی جهانی
ساز دوم آواز گروهیآواز گروهی
آواز گروهیساز دوم ساز تخصصی جهانی
ساز تخصصی جهانیساز تخصصی جهانیسرایش تربیت و شنوایی
سرایش تربیت و شنواییسرایش تربیت و شنواییتاریخ موسیقی ایرانی
تاریخ موسیقی جهانیتاریخ موسیقی جهانیساختار موسیقی جهانی
مبانی نظری و ساختار موسیقی ایرانیساختار موسیقی جهانیهمنوازی با پیانو
همنوازی با پیانوآشنایی با شعر

رشته نوازندگی یکی از گرایش های رشته موسیقی

اگر در هنرستان رشته نوازندگی ساز جهانی را مطالعه کرده اید می توانید در دانشگاه این رشته را ادامه دهید. رشته موسیقی در دانشگاه در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به 4 بخش تقسیم می شود:

نوازندگی موسیقی جهانی, نوازندگی موسیقی ایرانی, آهنگ سازی, موسیقی و موسیقی شناسی

رشته نوازندگی جهانی در دانشگاه

رشته موسیقی رشته ای بسیار جذاب است و برای افرادی که به موسیقی غرب و ساز جهانی علاقه دارند مناسب است. در رشته هدف از ارائه رشته موسیقی ساز جهانی تربیت افرادی است که دانش نظری و عملی خود را تقویت کرده و بتوانند با استفاده از این دانش و نواختن ساز ارکسترهای موسیقی ایرانی و کلاسیک را تشکیل بدهند.

این رشته در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می شود. در مقطع کارشناسی دانشجویان باید 74 واحد تخصصی, 15 واحد دروس اصلی و 20 واحد دروس عمومی را بگذرانند.

در مقطع کارشناسی ارشد نیز 20 واحد دروس تخصصی و اصلی, 6 واحد دروس انتخابی و 6 واحد برای پایان نامه باید بگذرانند.

1 1

موسیقی و رشته نوازندگی در خارج از ایران

اولین و مهم ترین کار برای تحصیل موسیقی در خارج از ایران یادگیری زبان انگلیسی است. همچنین اگر زبان مربوط به کشوری که به آن مهاجرت می کنید را هم بلد باشید, خیلی بهتر است. در ادامه کشورهایی که در صنعت موسیقی و پرورش نیرویی قوی از موسیقیدانان بسیار خوب عمل کرده اند را بررسی می کنیم.

  • اتریش
  • ژاپن (یکی از بزرگ ترین ارکسترهای جهان در این کشور قرار دارد)
  • آلمان
  • انگلیس
  • آمریکای جنوبی

نظر مشاوره تحصیلی آکو برای انتخاب رشته نوازندگی

رشته نوازندگی و آشنایی با موسیقی جهانی بسیار جذاب است و در این مسیر راه های بسیار متفاوت و زیادی را روبه روی خود خواهید دید. هرچقدر که شوق به یادگیری در شما زیاد باشد, سختی هایی که در این مسیر دارید را راحت تر پشت سر خواهید گذاشت.

اگر برای انتخاب رشته و برنامه ریزی درسی نیاز به کمک یک مشاوره تحصیلی باتجربه دارید, با مشاوران تلفنی آکو در ارتباط باشید. همچنین در اینستاگرام آکو عضو شوید تا از جدیدترین اخبار تحصیلی باخبر بمانید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا