پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

تفاوت کاردانی پیوسته و کاردانی ناپیوسته

کاردانی پیوسته و کاردانی نا پیوسته چه تفاوت هایی دارند.

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

کاردانی پیوسته و کاردانی ناپیوسته هر دو از مقاطع دانشگاهی هستند که تقریبا برای گذراندن این مقطع به دو سال زمان نیاز می باشد، افرادی که در مقاطع کادانی پیوسته و ناپیوسته تحصیل می کنند حدودا 70 واحد درسی را می گذرانند و مدرک خود را در رشته تحصیلی خود دریافت می نماید، در ادامه این مقاله با مشاوران آکو همراه باشید تا با تفاوت کاردانی پیوسته و کاردانی ناپیوسته آشنا شوید.

تفاوت کاردانی پیوسته و کاردانی ناپیوسته

تحصیل در هر دوی این مقاطع با توجه به شرایطی صورت می گیرد، اگر رشته تحصیلی این افراد در کشور در مقاطع بالاتر ارائه شده باشد امکان ادامه تحصیل وجود دارد، بنابراین تفاوت خاصی در مدرک تحصیلی این افراد وجود ندارد و در نهایت افرادی که در هر کدام از این مقاطع تحصیل کنند مدرک فوق دیپلم دریافت می نمایند.

اصل تفاوت کاردانی پیوسته و کاردانی ناپیوسته در این می باشد که در کاردانی پیوسته داوطلبان بدون گذراندن دوره پیش دانشگاهی و بعد از دریافت مدرک دیپلم خود وارد مقطع کاردانی پیوسته می شوند، و در کاردانی ناپیوسته گذراندن دوره پیش دانشگاهی از الزامات می باشد.

کاردانی پیوسته چیست

کاردانی پیوسته چیست ؟ طول دوره کاردانی پیوسته دو سال یعنی 4 ترم متوالی تحصیلی می باشد و دانشجویان پس از گذراندن این دوره موفق به دریافت مدرک کاردانی پیوسته خواهند شد، ثبت نام در مقطع کاردانی پیوسته تنها مختص داوطلبانی می باشد که دیپلم نظام قدیم و نظام جدید فنی حرفه ای و کارو دانش را دارند.

کاردانی پیوسته چیست؟

رشته های تحصیلی کاردانی پیوسته

در رشته های کاردانی پیوسته بسیاری از دانشگاه ها به صورت با آزمون و بدون آزمون اقدام به پذیرش دانشجو می کنند، تعدادی از رشته هایی که در مقطع کاردانی پیوسته در دانشگاه های آزاد ارائه می شود به شرح زیر می باشد :

رشته ها

نرم افزار کامپیوتر مکانیک خودرو عمران

حسابداری

نقشه برداری

نرم افزار کامپیوتر حرارت مرکزی و تهویه مطبوع فناوری پرورش دام
طراحی و دوخت نقشه کشی صنعتی فناوری تولیدات زراعی

فناوری تولیدات باغی

گرافیک – گرافیک

ریخته گری ساخت و تولید

هنرهای تجسمی – نقاشی

کاردانی ناپیوسته چیست

در متن فوق تا حدودی متوجه شدید که کاردانی پیوسته چیست ، حال درباره کاردانی ناپیوسته می گوییم.

کاردانی ناپیوسته نیز مانند کاردانی پیوسته یک مقطع تحصیلی می باشد که برای گذراندن آن دو سال یعنی 4 ترم تحصیلی زمان نیاز می باشد، در این مقطع نیز داوطلبان 70 تا 80 واحد درسی را می گذرانند و پس از آنم موفق به دریافت مدرک کاردانی نا پیوسته می شوند.

داوطلبانی که علاقمند به تحصیل در مقطع کاردانی ناپیوسته می باشند باید یکی از مدارک (مدرک دیپلم نظام جدید رشته های نظری – مدرک دیپلم نظام قدیم رشته های نظری + مدرک پیش دانشگاهی یا مدرک فوق دیپلم) را داشته باشند.

7107

با توجه به مطالب گفته شده می توان به این نتیجه رسید که داوطلبانی که مدرک نظام جدید و نظام قدیم فنی حرفه ای و کارو دانش را دارند نمی توانند در مقطع کاردانی ناپیوسته مشغول به تحصیل شوند.

رشته های تحصیلی کاردانی ناپیوسته

تعدادی از رشته های کاردانی ناپیوسته با شرح زیر می باشد که تنها داوطلبانی که دیپلم نظام قدیم و نظام جدید فنی حرفه ای و کار و دانش را دارند می توانند دست به انتخاب آن ها بزنند:

رشته ها

علوم ورزشی تکنولوژی صنایع غذایی حسابداری شیمی آزمایشگاهی

تکنسین سلامت دهان

تکنولوژی آبیاری

تکنولوژی رادیولوژی دهان – فک و صورت تکنولوژی پرتو درمانی تکنسین پروتزهای دندانی علوم آزمایشگاهی
نقشه‌ برداری بهداشت حرفه ‌ای

 

بهداشت عمومی ارتباطات و فناوری اطلاعات

علم اطلاعات و دانش شناسی

معماری

هوشبری حسابداری امور مالی و مالیاتی مامایی
فوریت‌های پزشکی آموزش ریاضی علوم آزمایشگاهی دامپزشکی کاردانی دامپزشکی

مراقبت پرواز

امور دولتی

تکنولوژی محیط زیست آموزش ‌و پرورش ابتدایی سخت ‌افزار کامپیوتر اتاق عمل
بهداشت محیط امور بانکی آموزش دینی و عربی جهانگردی

هواپیما

تکنولوژی مواد غذایی

تکنولوژی مرتع و آبخیزداری آموزش زبان و ادبیات فارسی امور تربیتی امور دولتی
تربیت‌ معلم قرآن کریم حقوق قضایی آموزش مطالعات اجتماعی امور بانکی

امور فرهنگی

مدیریت بازرگانی

حسابداری بیمه مدیریت گمرکی هتلداری
علوم انتظامی باستان ‌شناسی روابط کار

تفاوت کاردانی پیوسته و ناپیوسته

1. کاردانی پیوسته تنها در دانشگاه های آزاد – فنی حرفه ای – علمی کاربردی ارائه می شود اما کاردانی ناپیوسته در علاوه بر دانشگاه های آزاد در دانشگاه های دولتی (روزانه و شبانه) و غیر انتفاعی هم تدریس می شود.

2. در کاردانی پیوسته رشته انتخابی داوطلب باید با عنوان دیپلم وی هم خوانی داشته باشد اما در کاردانی نا پیوسته نیازی نیست که رشته فرد با عنوان دیپلم ارتباطی داشته باشد و داوطلب با توجه به علاقه خود می تواند یکی از رشته های ارائه شده برای مقطع کاردانی نا پیوسته را انتخاب نماید.

انتخاب رشته فنی حرفه ای

رشته های ارائه نشده برای کاردانی ناپیوسته

در جدول زیر رشته هایی که در مقطع کاردانی ناپیوسته پذیرش دانشجو ندارند ذکر شده است، به این دلیل که دانشجویان دوره نظری تنها می توانند در کاردانی ناپیوسته شرکت کنند بنابراین این رشته ها برای داوطلبانی که مدرک تحصیلی خود را در رشته های نظری گرفته اند ارائه نمی شود.

رشته ها

مکاترونیک

امور اداری

پویانمایی

صنایع دستی
ساخت و تولید

تربیت کودک و مدیریت خانواده

صنایع فلزی

تربیت بدنی
صنایع چوب و مبلمان

نقاشی

چاپ

صنایع غذایی
صنایع نساجی

متالوژی

معدن

سرامیک
علوم دریایی

در اخر داوطلبان شرکت در آزمون فنی حرفه ای باید توجه داشته باشند که ر سال تحصیلی که قصد ورود به دانشگاه را دارند باید به دفترچه انتخاب رشته کنکور فنی حرفه ای آن سال که در سایت سنجش منتشر می شود مراجعه نموده و با دقت به مطالعه آن بپردازند تا در جریان رشته هایی که برای کاردانی پیوسته و کاردانی ناپیوسته ارائه می شود قرار بگیرند.

تفاوت کاردانی پیوسته و ناپیوسته

برای آشنایی بیشتر درباره کنکور فنی حرفه ای می توانید مقالات زیر را مطالعه نمایید :

ثبت نام در کنکور فنی حرفه ای

اصطلاحات رایج در دفترچه انتخاب رشته فنی حرفه ای

سهمیه ها در کنکور فنی حرفه ای

انتخاب رشته فنی حرفه ای با تیم تخصصی مشاوره آکو

در این مقاله به معرفی و تفاوت کاردانی پیوسته و ناپیوسته و همچنین تفاوت آن ها پرداختیم، در برخی موارد افراد برای ادامه تحصیلات دانشگاهی خود به چالش هایی نظیر تغییر رشته و انتخاب رشته متفاوت با رشته تحصیلی مدرسه خود بر می خورند، برای این کار داوطلبان باید بدانند که انتخاب رشته آن ها با شرایط خاصی صورت می گیرد، در برخی موارد این انتخاب رشته ها باید زیر نظر یک مشاور باشد تا بتواند داوطلب را به درستی راهنمایی نماید، مشاوران تیم آکو می توانند در زمینه انتخاب رشته فنی حرفه ای با داوطلبان عزیز همراه باشند.

اینستاگرام مرکز مشاوره تخصصی آکو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا