پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

مشاوره کنکور کارشناسی ارشد 1402

آنچه درباره کنکور ارشد باید بدانید

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

طبق جدول زمانبندی سازمان سنجش کنکور کارشناسی ارشد 1402 در تاریخ های 11 و 12 اسفند 1401 برگزار میشود و شروع ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد نیز از 16 تا 22 آذر 1401 خواهد بود. سطح سوالات آزمون اختصاصی کنکور ارشد حسب مورد در حد دانش و تجربيات فارغ التحصيل مقطع كارشناسی در هر رشته و مطابق با فهرست برنامه های مصوب شورای عالی برنامه ريزی است.

برخی از گرایش های کنکور کارشناسی ارشد دارای آزمون عملی و یا آزمون تشریحی خواهند بود که کنکور ارشد برای این دسته در دو مرحله برگزار ميشود. رشته های دارای آزمون دوم یا مصاحبه عملی باتوجه به رشته و ظرفیت پذیرش دانشگاه محل تحصیل در دفترچه انتخاب رشته کنکور ارشد تعیین میشود.

منحصراً متقاضيانی كه در آزمون تستی رشته مربوطه شركت میکنند و با نمره علمی متناسب مجاز به انتخاب رشته میشوند، حق شركت در جلسه آزمون مرحله دوم دروس مربوط به مجموعه امتحانی را خواهند داشت.

درباره شرایط ثبت نام در کنکور کارشناسی ارشد 1402 و شرایط انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد در ادامه مقاله تیم مشاوره تحصیلی آکو همراه ما باشید.

مشاوره قبولی کنکور کارشناسی ارشد 1402

به طور کلی گزينش نهايی در هر يك از مجموعه های امتحانی کارشناسی ارشد از بين متقاضياني كه حد نصاب نمره علمی لازم را بر اساس مواد آزمون احراز كرده باشند، با توجه به ضوابط مربوط انجام خواهد شد. گزينش نهايی، بر اساس نمره كل حاصل از %80 نمره آزمون و %20 معدل مقطع كارشناسی (ليسانس) انجام خواهد گرفت.

درصورت ناپیوسته بودن مدرک کارشناسی، میانگین معدل مدرک کاردانی و کارشناسی به عنوان معدل موثر در سهمیه در نظر گرفته خواهد شد.

طبق تبصره اول برای فارغ التحصيلان رتبه اول مقطع كارشناسی(داوطلبان با معدل الف دانشگاه ها) ، حداكثر معادل %10ظرفيت (با تقريب اضافی) در هر كد رشته محل تحصيل مقطع بالاتر، به حائزين شرايط اختصاص داده خواهدشد. این سهمیه بر اساس نمره معدل کارشناسی و رتبه دانشگاه برای هر داوطلب در نظر گرفته میشود.

اگر سال گذشته نیز در کنکور کارشناسی ارشد 1401 شرکت کرده اید و بعد از انتخاب رشته، در کد رشته محل مورد نظر پذیرش شده اید یا دانشجویان درحال تحصیل در دوره های روزانه کارشناسی ارشد ناپیوسته برای شرکت در کنکور کارشناسی ارشد 1402 میبایست تا قبل از مهلت مقرر ثبت نام کنکور از تحصیل انصراف دهند.

عدم انصراف قطعی از تحصيل در زمان مقرر به این معنی خواهد بود که در صورت قبولی در کنکور كارشناسی ارشد 1402،قبولی آنان در آزمون لغو خواهد شد.

دانشجويان مشغول به تحصیل در دوره های غير روزانه (شهريه پرداز) از قبيل دوره های شبانه، مجازی و پرديس خودگردان دانشگاه های سراسری، دانشگاه پيام نور، دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی غيرانتفاعی و غيردولتی و دانشگاه آزاد اسلامی در مقطع كارشناسي ارشد ناپيوسته (به شرط نداشتن مشكل نظام وظيفه برای برادران) مي توانند بدون انصراف از تحصيل، درآزمون كارشناسي ارشدناپيوسته سال 1401ثبت نام و شركت نمايند.

بديهي است اين متقاضيان پس از اعلام نتايج نهايی در صورت قبولی بايد انصراف قطعی از رشته قبلی را به دانشگاه جديد محل تحصيل ارائه دهند.

فارغالتحصيلان و دانشجويان رشته های دبيری بايد قبل از ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد، موافقت كتبی و بدون قيد و شرط وزارت آموزش و پرورش را مبنی بر ادامه تحصيل دريافت و آن را نزد خود نگه دارند تا به هنگام قبولی در دانشگاه ارائه نمايند. بديهي است در صورت قبولی بايد مجدداً به وزارت آموزش و پرورش تعهد خدمت بسپارند.

برای ثبت نام کنکور  ارشد نیز مثل همه آزمون های سراسری، اعتقاد فکری و عملی به دین اسلام، نداشتن سوابق اعتراض به اساس جمهوری اسلامی و نداشتن سوابق فساد اخلاقی یا عضویت در سازمان های جاسوسی و …. جزو شرایط عمومی احراز هویت است. اما شرایط شرکت در کنکور کارشناسی ارشد براساس دفترچه ثبت نام کنکور ارشد 1401 به شرح زیر است.

شرایط اختصاصی ثبت نام کنکور ارشد 1402

اولین شرط ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد 1402داشتن مدرک كارشناسی (ليسانس) يا كارشناسی ارشد (فوق ليسانس يا دكتری حرفه ای) يا اشتغال به تحصيل در سال آخر مقطع كارشناسی با شرط فارغ التحصيلی حداكثر تا تاريخ 1402/6/31 است. البته برای قبولی در کد رشته محل های دوره دوم (شروع از بهمن ماه 1402) با دریافت مدرک کارشناسی تا تاریخ 30 بهمن 1402 بلا مانع خواهد بود.

مدارک مذكور باید مورد تأييد شورای عالي انقلاب فرهنگی يا وزارت علوم، تحقيقات و فناوری و يا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی باشد.

دارندگان مدارک تحصيلي معادل حتی دارندگان مدرک قبل از تاریخ مصوب ميبايست حائز شرايط «آيين نامه شركت دارندگان مدارک معادل و غيررسمی در آزمون های ورودی مقاطع بالاتر» مصوبه جلسه مورخ 92/5/28 داشته باشند. برای ادامه تحصيل افرادی كه دارای مدارک استخدامی، داخلی و يا با عنوان «معادل» ميباشند،  تأييد دفتر آموزش عالی غيردولتی وزارت علوم لازم است و صرفاً تأييديه تحصيلی و يا قبولی در آزمون جامع دارندگان مدرک معادل، مجوز ثبت نام در دانشگاه نميباشد.

دانشجويان سال آخر و دانش آموختگان مقطع كارشناسd پيوسته يا ناپيوسته كه از تاريخ 1386/6/31 به بعد فارغالتحصيل شده اند، در صورتيكه معدل آنان كمتر از 12/00باشد، حق ثبت نام و شركت در کنکور کارشناسی ارشد را ندارند.

همچنین پذیرفته شدن در دوره های روزانه کارشناسی ارشد، درصورت نیاز میبایست برابر مدت تحصیل تعهد خدمت در محل تعیین شده از سوی دولت مشغول به کار شوند و اگر داوطلبان قبول شده در دوره روزانه کارشناسی ارشد، شاغل در مشاغل دولتی یا وزارتخانه ای باشند، هنگام ثبت نام، میبایست تعهد خود را نسبت به ادامه اشتغال در سازمان یا ارگان مربوطه اعلام کنند.

همچنین باید بدانید که وزارت علوم، تحقيقات و فناوری به هيچيك از دانشجويان مقطع كارشناسي ارشد بورس تحصيلي اعطاء نمينمايد و تنها شرایط خاص در نظر گرفته شده برای دانشجویان دوره روزانه تسهیلات وزارت رفاه است. که بهره مندان از مزايای صندوق های رفاه دانشجويان چنانچه قصد ادامه تحصيل در مقطع بالاتر را داشته باشند، ميتوانند با سپردن تضمين كافی (به تشخيص صندوقهاي رفاه دانشجويان) به صندوقهاي مذكور، انجام تعهد خود را به بعد از خاتمه مقطع تحصيلي جديد موكول نمايند.

چنانچه هر یک از فارغ التحصیلان که برای کنکور کارشناسی ارشد 1402 اقدام به ثبت نام کرده است، پس از اشتغال و كسب درآمد نسبت به پرداخت اقساط وام خود اقدام ننموده باشند، مشمول تسهيلات موضوع اين بند نخواهند شد و لازم است قبل از ثبتنام در مقطع تحصيلی جديد با صندوق های رفاه دانشجويان تسويه حساب نمايند.

حداکثر سنوات تحصيل در مقطع كارشناسی ارشد ناپيوسته حداكثر سه سال ميباشد و داوطلبان مرد برای ثبت نام کنکور ارشد 1402 نیاز به داشتن معافیت تحصیلی و یا کارت پایان خدمت سربازی هستند. مقررات سربازی برای این داوطلبان در دفترچه تخصصی ثبت نام کنکور ارشد 1402 ذکر شده است که در زیر به آن اشاره میکنیم.

مقررات سربازی کنکور ارشد

بر اساس اعلام رسمی سازمان نظام وظيفه عمومی نيروی انتظامی(سربازی)، متقاضیان مرد کنکور کارشناسی ارشد لازم است به هنگام پذيرش دانشگاه (قبولی قطعی و ثبت نام) يكي از شرايط 11 گانه زیر را دارا باشند و  مشمولان غايب مجاز به ادامه تحصيل نميباشند و در صورت شركت در آزمون و قبولی در دانشگاه معافيت تحصيلی برای آنان صادر نگرديده و دانشگاه ها مجاز به ثبت نام از آنان نميباشند.

کد 01 برای داوطلبان دارای کارت پایان خدمت هوشمند و کد 02 برای داوطلبان دارای کارت معافیت دائم هوشمند میباشد. اگر جزو داوطلبان معاف یا دارای پایان خدمت نیستید میبایست برای ثبت نام کنکور ارشد، شرایط نظام وظیفه خود را با یکی از کد های زیر هماهنگ کنید.

  • کد 03: مشمولان فارغ التحصيل كارشناسی که بدون غیبت سربازی و در سنوات مجاز تحصيلی دارای برگ آماده به خدمت هستند، كه زمان پذيرش و ثبت نام آنان در دانشگاه قبل از تاريخ اعزام به خدمت (مندرج در برگ اعزام) باشد. اگر تاریخ اعزام داوطلبان قبل از تاریخ ثبت نام باشدو برای تمدید موعد اعزام اقدام نکند، داوطلب باید برای اعزام اقدام کند و سپس برای ثبت نام در صورت داشتن شرایط اختصاصی دیگر ترخیص شوند.
  • کد 04: دانشجويان سال آخر مقطع كارشناسی كه تا تاريخ 1401/6/31در سنوات مجاز تحصيلي فارغ التحصيل ميشوند مشمول سربازی کنکور ارشد نخواهند شد.
  • کد05: فارغالتحصيلان مقطع كارشناسی كه در سقف مجاز سنوات تحصيلی فارغالتحصيل شده و از تاريخ فراغت از تحصيل آنها تا زمان پذيرش در مقطع كارشناسی ارشد، بيش از يك سال سپری نشده و وارد غيبت نشده باشند.
  • کد 06: كاركنان متعهد خدمت در سازمان ها و يا وزارتخانه ها با ارائه گواهی اشتغال به خدمت و موافقت بالاترين مقام اجرايی سازمان مربوط براي ادامه تحصيل داوطلب.
  • کد 07: كاركنان پايور شاغل در نيروهای مسلح با ارائه گواهی اشتغال به خدمت و موافقت سازمان مربوط برای ادامه تحصيل داوطلب
  • کد 08: طلاب علوم دينی دارنده مدرک كارشناسی و دارای معافيت تحصيلی حوزه .(درصورت اشتغال به تحصیل در هر دو بخش حوزوی و دانشگاه.) در صورت لغو معافیت تحصیلی حوزوی، داشتن مدرک اشتغال به تحصیل از سازمان نظام وظیفه اجباری است.
  • کد 09: مشمولان دارای برگه معافيت موقت هولوگرام دار بدون غيبت (پزشكي، كفالت و يا )… در مدت اعتبار آن
  • کد 10: كاركنان وظيفه (سربازان حين خدمت) فارغ التحصيل مقطع كارشناسی بدون غيبت اوليه و به شرط داشتن ساير شرايط استفاده از معافيت تحصيلی یا اتمام دوره خدمت تا قبل از تاریخ ثبت نام قطعی دانشگاه
  • دانشجويان انصرافي دانشگاه ها در صورتی كه در سقف مجاز سنوات تحصيلی اوليه انصراف از تحصيل داده و همچنين از تاريخ انصراف آنان در دانشگاه و رشته قبلی تا زمان پذيرش در دانشگاه و رشته جديد، بيش از يكسال سپري نشده باشد.

مشاوره کنکور کارشناسی ارشد 1402

در وبسایت تخصصی مشاوره کنکور آکو، مشاوره کنکور کارشناسی ارشد 1402 به صورت تخصصی توسط مشاورین برتر کنکور انجام میشود. برای دریافت اولین وقت مشاوره قبولی کنکور ارشد، با شماره 02633408944 تماس بگیرید و یا از طریق واتساپ 09025646234 با پشتیبانان ما در ارتباط باشید.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا