پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مقالات آموزشی و مشاوره ای

چرا باید برنامه ریزی کنیم؟

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

چرا باید برنامه ریزی کنیم؟ اهمیت برنامه ریزی در زندگی شخصی چیست؟ احتمالا خیلی هایمان با مسئله برنامه ریزی دست و پنجه نرم می کنیم و اصلا نمی دانیم برنامه ریزی چقدر فایده دارد؟ می توانیم به آن پایبند باشیم؟ این ها همگی سؤالاتی هستند که می خواهیم بیش تر درباره آن ها صحبت کرده و بررسی شان کنیم.

برای مشاهده روش برنامه ریزی برای کنکور 1402 به سایت پرسا مراعه کنید. همچنین می توانید با مشاوران تحصیلی آکو تماس گرفته و از بهترین خدمات مشاوره ای بهره مند شوید.

چرا برنامه ریزی کنیم؟

بی شک انجام‌ دادن کارها با برنامه ­ای منسجم لذت‌ بخش‌تر خواهد بود و شخص را از سردرگمی در می­ آورد. اما چرا باید برنامه ریزی کنیم؟ هر شخص اهدافی را در زندگی خود دنبال می‌کند که برخی از آنها کوتاه مدت و برخی دیگر بلند مدت است. رسیدن به این اهداف و مقاصد با برنامه ­ریزی درست میسر می‌شود. در واقع برنامه­ ریزی می‌تواند راه رسیدن به اهداف را هموارتر کند.

 به‌ ویژه اگر شما فردی هستید که در طول روز کارهای زیادی برای انجام‌دادن دارید یا همزمان برای امتحانات نهایی هم درس می خوانید و مدیریت زمان برایتان اهمیت دارد با برنامه‌ریزی می‌توانید فعالیت‌های خود را درست و به‌موقع انجام دهید و بهتر است مقاله برنامه ریزی همزمان امتحانات نهایی و کنکور 1402 را بخوانید.

ریزی

اما باید توجه داشت چیزی که باعث اثر بخشی برنامه‌ ریزی در زندگی می‌شود این است که برنامه‌ریزی به امری دوست‌داشتنی در زندگی ما تبدیل شود، پس باید دانست برنامه­ ریزی چیزی فراتر از یک تکنیک است و معنای آن انجام‌ دادن انبوهی از کارها باهم نیست. بلکه انجام کارها هرچند کم اما با نظم و اولویت‌بندی است.

اهمیت برنامه‌ریزی در چیست؟

اگر نگاهی کوتاه به زندگی افراد موفق بیندازیم در میابیم که در طول روز کارهای زیادی برای انجام دادن دارند و در عین حال به فعالیت‌های روزمره خود هم به‌خوبی رسیدگی می‌کنند. علت آن است که برای زندگی خود برنامه صحیح و مشخصی دارند چراکه به اهمیت برنامه‌ریزی پی برده ­اند. داشتن برنامه­ ای برای انجام کارها باعث صرفه‌جویی در انرژی و زمان می‌شود و شخص به یک نظام تصمیم‌گیری می‌رسد.

  • مدیریت زمان
  • منظم شدن
  • انجام‌دادن تمام‌کارها
  • افزایش قدرت اراده و سرسختی
  • غلبه بر تنبلی

این ها مواردی دیگر از اهمیت برنامه ­ریزی هستند، البته موارد زیاد دیگری نیز وجود دارد که بیان همهٔ آنها در این مقاله نمی‌گنجد. اما با وجود این مسائل تأثیرگذار در برنامه‌ریزی، سؤال این است که چرا برنامه ­ریزی نمی‌کنیم؟ و از آن فراری هستیم؟ در ادامهٔ بحث به مواردی می‌پردازیم که موجب ترس از برنامه می‌شود.

چرا برنامه‌ریزی نمی‌کنیم؟

بسیاری از ما با اینکه می‌دانیم برای رسیدن به اهدافمان و انجام کارها به برنامه­ ریزی نیاز داریم اما از انجام آن دوری می‌کنیم! اولین دلیل می‌تواند این باشد که بسیاری از افراد ترس از محدود شدن دارند، درحالی‌ که این‌طور نیست. برنامه‌ ریزی درست نه‌ تنها باعث محدودیت نمی‌شود بلکه باعث می‌شود وقت‌های آزاد بیشتری داشته باشیم و حتی بتوانیم کارهای بیشتری انجام دهیم.

دلیل دیگر این است که زمانی که شخص یکی از کارهای برنامه خود را انجام نمی‌دهد دیگر انگیزه و انرژی برای ادامه برنامه ندارد درحالی‌ که باید بدانیم انجام ندادن یکی از کارها نباید باعث شود به‌کلی از برنامه خود دست بکشیم و باقی کارها را انجام ندهیم.

ریزی با کمک مشاور

مورد بعدی که باید موردتوجه قرار گیرد این است که هرچه درجه سختی برنامه بیشتر باشد باعث می‌شود کمتر به سمت برنامه برویم. حجم زیادی از کارها در برنامه موجب می‌شود دوست نداشته باشیم برنامه­ ریزی کنیم چون نمی‌توانیم به‌خوبی به کارهایی که نوشته ایم رسیدگی کنیم. پس در ابتدا باید تلاش کنیم کم‌کم و با حجم کمی از کارها شروع کنیم. در کل برای برنامه ­ای خوب و مفید باید برنامه ­ای طراحی کنیم که بشود آن را انجام داد.

مهم­­ترین اصل برنامه‌ریزی چیست؟

مهم‌ترین اصلی که در همه برنامه‌ها وجود دارد هدف است. در واقع اگر هدفی وجود نداشته باشد برنامه­ ای هم وجود نخواهد داشت. پس پیش از آنکه شروع به نوشتن برنامه کنیم باید اهداف خود را مشخص کنیم که درباره هدف‌گذاری در مقاله ­ای دیگر به طور مفصل توضیح خواهیم داد. اما برای ابتدای کار بهتر است از اهداف روزانه شروع کنیم و سپس به اهداف طولانی‌مدت برسیم.

اشتباهی بزرگ در برنامه‌ریزی:

بزرگ‌ترین اشتباهی که ممکن است مرتکب شویم مکتوب نکردن برنامه است. این موضوع باعث می‌شود ذهن سازماندهی لازم را نیابد و مسیر عصبی برای اینکه آن کار را انجام دهیم در ذهن ایجاد نشود. در صورتی که نوشتن برنامه باعث توجه بیشتر به آن و تعهد بیشتر به آن می‌شود.

زدن کارها

مشاوره تحصیلی آکو

 برنامه‌ریزی کردن مسیری است که منجر می‌شود ما به نتایجی منطقی دست پیدا کنیم. در واقع با برنامه‌ریزی احتمال خطا و سردرگمی را کاهش می‌دهیم. همچنین برنامه ریزی یکی از بهترین راه ها برای صرفه جویی در وقت می باشد. چون کارهایتان را دقیق و واضح مشخص کرده اید و این محدودیت باعث می شود که نتوانید کارهایی خارج از برنامه یا بی هدف را انجام دهید.

مجتبی سادات رسول

کتاب های زیادی خوانده ایم، افراد بسیاری دیده ایم و با بزرگان بسیاری هم کلام شده ایم. راه درست را نشانتان خواهیم داد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا