پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مقالات آموزشی و مشاوره ای

شرایـط تغییر رشته در دوره متوسطه دوم

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

تغییر رشته یکی از مسائل پر بحث بین دانش آموزان و دانشجویان است. در دوره متوسطه دوم بسیاری از دانش آموزان متوجه می شوند که علاقه به رشته دیگری دارند و اقدام به تغییر رشته می کنند. ما نیز در این مقاله قصد داریم تا درباره تغییر رشته در دبیرستان صحبت کنیم.

برای دیدن مقالات بیش تر به سایت پرسا مراجعه کنید و در صورتی که به مشاوره نیاز داشتید با شماره تلفن 02633408944 تماس بگیرید.

شرایط تغییر رشته در دوره متوسطه دوم

یکی از مشکلاتی که دانش‌آموزان بعد از انتخاب رشته به آن برمی‌خورند این است که در سال دهم احساس می ­کنند، رشته‌ای که از طریق هدایت تحصیلی انتخاب کردند، مطابق میل و علاقه آنها نیست. درواقع انتخابی که کرده اند خیلی با علاقه آن­ها یکی نیست. معمولا این اتفاق به این دلیل می افتد که یا دانش آموز شناخت کافی نسبت به علایق خودش ندارد, یا تحت تاثیر جامعه و فشار خانواده و آشنایان رشته ای را انتخاب می کند که مایل به تحصیل در آن نیست.

برای حل چنین مشکلاتی بهتر است در آزمون شخصیت شناسی MBTI شرکت کنید. این آزمون به شما کمک می کند تا درباره شخصیتتان و چیزهایی که نمی دانید آگاه شوید و علایق خودتان را بهتر بشناسید.

گیری برای انتخاب رشته

اما علت هرچه که باشد بهترین کار این است که سریع تغییر رشته داده و در رشته ای که توانایی و علاقه بیش تری به آن دارید تحصیل کنید. در واقع هروقت تصمیم گرفتید باید مستلزماتش را هم سریعاً انجام بدین. از این‌ رو برای تغییر رشته باید در سال دهم، اقدامات لازم را انجام دهید.

شرایط تغییر رشته در دوره متوسطه دوم به این صورت است که دانش آموزان می توانند در دو مقطع تحصیلی تغییر رشته دهند. این امکان فرصت خوبی برای دانش آموزان فراهم می کند. زیرا به این ترتیب دانش آموزان می توانند هم از پایه دهم به یازدهم و هم از پایه یازدهم به دوازدهم رشته شان را تغییر دهند.

تغییر رشته از پایه دهم به یازدهم

دانش آموزان پایه دهم دوره متوسطه که می خواهند تغییر رشته بدهند, باید مراحلی را طی کنند. در این قسمت می خواهیم درباره شرایط تغییر رشته این گروه از افراد صحبت کنیم.

  • حتما دو هفته قبل از امتحانات خرداد ماه برای تغییر رشته بطور قطعی اقدام کنید.
  • برای اقدام به تغییر رشته وارد سایت سناد شده و فرم تغییر رشته در دبیرستان را کپی کرده و فرم را امضا و پر کنید. فراموش نکنید که انی فرم باید توسط والدین هم پر و امضا شود.
  • فرم را به مشاور مدرسه تان تحویل داده و تایید مشاور را دریافت کنید.
  • بعد از تایید شدن فرم توسط مشاور یا مدیر مدرسه, باید فرم به آموزش و پرورش فرستاده شده و مورد تایید آموزش و پرورش هم قرار بگیرد.
  • در نهایت برای آن که در امتحانات شرکت کنید اطلاع رسانی می شود.
  • در نهایت باید در آزمون تغییر رشته شرکت کرده و نمره لازم را کسب کنید.

تغییر رشته از پایه یازدهم به دوازدهم

اما شرایط تغییر رشته در دوره متوسطه دوم برای دانش آموزان پایه یازدهم شرایط متفاوت تر است.برای مثال تنها دانش آموزان گروه نظری می توانند از پایه یازدهم به دوازدهم تغییر رشته بدهند. برای این گروه از دانش آموزان شرایط گرفتن تاییدیه شرکت در آزمون تغییر رشته کمی دشوار تر است که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

  • گرفتن تایید مدیر واحد آموزشی
  • تایید کمیسیون خاص اداره آموزش و پرورش شهرستان
  • تایید کمیسیون خاص اداره آموزش و پرورش منطقه
  • تایید کمیسیون خاص اداره آموزش و پرورش ناحیه محل تحصیل

دروس لازم برای امتحان تغییر رشته

در این بخش دروسی را که لازم است تا دانش آموزان در پایه دهم و یازدهم مطالعه کنند تا بتوانند در آزمون تغییر رشته شرکت کنند را معرفی خواهیم کرد.

دروس امتحانی برای تغییر رشته از پایه دهم به یازدهم

رشته هادروس امتحانی
ریاضیشیمی 1، فیزیک 1، ریاضی 1, هندسه 1
تجربیشیمی 1، فیزیک 1، ریاضی 1, زیست‌شناسی 1
انسانیجامعه‌شناسی 1، اقتصاد، منطق, علوم و فنون ادبی 1
فنی حرفه ایدرس‌های اختصاصی -دروس شایستگی‌ های فنی و غیر فنی رشته مورد نظر
کار و دانشدرس‌های آزمون‌های اختصاصی (درس‌های شایستگی‌های غیر فنی) و گذراندن شایستگی فنی استاندارد مهارت
علوم و معارف اسلامی عربی و اصول عقاید1، تاریخ 1، علوم و معارف قرآنی 1

دروس امتحانی برای تغییر رشته از پایه یازدهم به دوازدهم

رشته هادروس امتحانی
ریاضیحسابان 1، شیمی 2، فیزیک 2، هندسه 2
تجربی شیمی 2، ریاضی 2، فیزیک 2، زیست‌شناسی 2
انسانی جامعه‌شناسی 2، عربی 2 تخصصی انسانی، علوم و فنون ادبی 2، فلسفه 2
علوم و معارف اسلامی اصول و عقاید 2، عربی 2 تخصصی رشته، علوم و معارف قرآنی 2، تاریخ 2 تخصصی رشته

شرایـط تغییر رشته تحصیـلی دانش‌آموزان در دوره متوسطه دوم از فنی حرفه‌­ای به شاخه نظری

در صورت نیاز برای تغییر رشته از رشته‌های دیگر به رشته‌های شاخه نظری دانش‌آموزی که با تغییر رشته ­اش موافقت شده و مورد تایید آموزش پرورش و مدرسه قرار گرفته، باید در امتحان تغییر رشته درس‌های تخصصی پایه دهم رشته جدید (صرفاً درس‌هایی که پیش‌نیاز درس‌های پایه یازدهم رشته جدید هستند) در خرداد یا شهریورماه پایه دهم و یا یازدهم شرکت کنند و در صورت نمره قبولی در کلیه درس‌ها با تغییر رشته موافقت می‌شود و مشکلی ندارد.

مراحل انجام تغییر شاخه/ رشته:

  • درخواست اولیای دانش‌آموز (دریافت نمونه برگ از مشاور مدرسه)
  • نظر کتبی مشاور مدرسه و تأیید اداره آموزش‌وپرورش منطقه و ناحیه
  • شرکت در آزمون دروس اختصاصی رشته جدید در نوبت امتحانی خرداد یا شهریور پایه دهم و کسب نمره قبولی در همه دروس اختصاصی مذکور
  • نمرات دروس گذرانده از رشته قبلی با کد و عنوان یکسان در رشته جدید پذیرفته می­شود.

قبولی در امتحان تغییر رشته

دانش آموزان دوبار فرصت دارند تا در آزمون تغییر رشته شرکت کنند. بنابراین اگر در آزمون تغییر رشته خرداد ماه قبول نشدید, می توانید مجددا مطالعه کرده و در آزمون شهریور ماه شرکت کنید. به همین دلیل هم هست که توصیه می کنیم قبل از امتحانات خرداد و شهریور برای تغییر رشته تصمیم بگیرید تا فرصت بیش تری برای مطالعه داشته باشید.

نمره قبولی در آزمون تغییر رشته

آیا امکان تکرار پایه تحصیلی برای دانش آموزان وجود دارد؟

امکان تکرار پایه تحصیلی برای دانش آموزانی که می خواهند در شاخه تحصیلی تغییر رشته بدهند وجود ندارد. اما دانش آموزانی که می خواهند از رشته انسانی به ریاضی یا برعکس تغییر دهند باید دروس تخصصی رشته مورد نظرشان را مطالعه کرده و در آزمون آن شرکت کنند.

اما افرادی که می خواهند تغییر بین شاخه ای بدهند می توانند از امکان تکرار پایه استفاده کنند. به این صورت که در یک رشته ای از شاخه جدید پایه تحصیلی قبلی را دوباره تکرار کنند. برای مثال اگر می خواهید از رشته ریاضی یا انسانی وارد یکی از شاخه های رشته فنی حرفه ای بشوید, باید به سایت سناد درخواست تغییر رشته داده و از تکرار پایه استفاده کنید.

زمان تغییر شاخه یا رشته

زمان تغییر شاخه یا رشته در دوره روزانه حداکثر تا پایان امتحانات شهریورماه دهم می­باشد. حداکثر تا دوهفته قبل از آغاز امتحانات خرداد یا شهریور، باید تقاضای کتبی توسط دانش‌آموز به مدیر مدرسه تحویل داده شود و تأیید کند دانش‌آموزان متقاضی تغییر رشته می­توانند حداکثر در دو مرحله خرداد و شهریور در امتحان دروس تغییر رشته پایه دهم شرکت کنند.

ترین گزینه برای انتخاب رشته

مشاوره تحصیلی آکو

تیم مشاوره آکو, بهترین تیم مشاوره به شما پیشنهاد می کند که هر زمانی متوجه شدید از رشته مطالعاتی تان لذت نمی برید و علاقه تان به رشته دیگری است زودتر اقدام کرده و تغییر رشته بدهید. تغیر رشته گاهی اوقات مانند خروج از منطقه امن می تواند باشد اما این موضوع نباید شما را بترساند. چون با تغییر رشته و تحصیل در رشته مورد علاقه تان شرایط خیلی بهتری خواهید داشت.

برای مشاهده اخبار تحصیلی در اینستاگرام آکو عضو شوید.

مجتبی سادات رسول

کتاب های زیادی خوانده ایم، افراد بسیاری دیده ایم و با بزرگان بسیاری هم کلام شده ایم. راه درست را نشانتان خواهیم داد

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا