پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

خبر

ماجرای حذف کنکور نظام قدیم

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

احتمالا خیلی از شماها درباره حذف شدن کنکور نظام قدیم خبرهایی شنیدید. تقریبا هر چند وقت یکبار خبری با عنوان حذف شدن کنکور منتشر شده که بسیاری از دانش آموزان را خوشحال کرده اما تا الان همونطور که می دونید کنکور هر سال طبق روال همیشگیش برگزار میشه. در این مقاله درباره ماجرای حذف کنکور نظام قدیم صحبت خواهیم کرد.

برای دیدن اخبار کنکوری و تحصیلی بیش تر به سایت پرسا مراجعه کنید و هرگونه سوالی هم اگر داشتید با شماره تلفن 02633408944 تماس گرفته و از مشاوران تحصیلی آکو مشاوره بگیرید.

حذف کنکور نظام قدیم

ماجرای حذف کنکور نظام قدیم روشن شده ؟ به گزارش مجله آکو و خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا یکی از چالش های آخرین تصمیم سازمان سنجش  آموزش کشور حذف کنکور نظام قدیم در آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ بوده است. همانطور که در بدو اعلام این تصمیم حواشی بسیار زیاد و بعد از ان اعتراضاتی از سوی داوطلبان نظام قدیم مردم و همچنین نمایندگان مجلس شده بود. هشتگ تمدید کنکور نظام قدیم در پیام رسان توییتر به یکی از ترند های اصلی تبدیل شده بود و خواسته داوطلبان تمدید کنکور نظام قدیم به دلیل هزینه های بسیار بالای منابع جدید بود.

1 4

 معضل جدی این داوطلبان همانطور که در قبل گفته شد تهیه و تامین منابع جدید می باشد.  مشاوره تحصیلی آکو با بررسی چند کتاب کنکور در نظام جدید و قدیم به این نتیجه رسید که برخی از منابع در طی این سه سال حدوداً ۳ یا ۴ برابر شده اند.  و یک داوطلب اگر بخواهد برای هر دست یک منبع تهیه کند باید حداقل مبلغ یک میلیون تومان هزینه کند.

 از آن طرف سازمان سنجش موضوع حذف کنکور نظام قدیم در سال ۴ صدرا را به دلیل کم بودن آمار این دسته از داوطلبان و توجیه ناپذیر بودن طراحی تدوین و برگزاری کنکور نظام قدیم وی بیان داشت و در تابستان سال 99 پرونده نظام قدیمی ها را برای همیشه بست.

دلایل حذف کنکور

 رئیس سازمان سنجش آموزش کشور دکتر ابراهیم خدایی در آبان ماه سال 99 در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره آخرین وضعیت کنکور نظام قدیم اظهار کرد:

 حذف کنکور نظام قدیم دوباره یک بار آن در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و یک بار نیز در شورای سنجش و پذیرش کشور مورد بررسی قرار گرفته اعداد و ارقامی در این زمینه اعلام شده که به شرح زیر می باشند:

  در سال گذشته در کنکور ۱۳۹۹ تعداد داوطلبان نظام قدیم ۲۵۹ هزار نفر بود که از این تعداد به دلیل اختیاری بودن نوع نظام،  نظام جدید را امتحان دادند.  تعداد باقی مانده یعنی ۱۹۶ هزار نفر شامل ۵۳ هزار نفر داوطلب فارغ التحصیل کاردانی کارشناسی و کارشناسی ارشد بودند.

 از ۱۴۲ هزار داوطلب باقی مانده ۸ درصد  مربوط به رشته های ریاضی, انسانی, هنر و زبان بودند و الباقی مربوط به رشته تجربی هستند که بعضی از آنها چند سال در کنکور سراسری شرکت کرده اند. وی همچنین تاکید کرد آمار و اطلاعاتی که درباره نظام قدیم گفته می شود نادرست بوده و اذهان عمومی داوطلبان را دچار سوء تعبیر می‌کند.

نکته بسیار مهمی که داوطلبین باید توجه کنند این است که در طراحی سوالات کنکور ۱۴۰۰ طراحان سوال مکلف بودند تا از بخش های جدید نظام متوسطه دوم کمتر سوال طراحی کنند.

مصوبه عدم تمدید کنکور نظام قدیم

در همین رابطه مهرداد ویس کرمی ناظر مجلس در شورای عالی سنجش در گفت وگو با ایسنا با اشاره به تصمیم کمیسیون آموزش درباره موافقت با تمدید کنکور نظام قدیم گفت: به عنوان ناظر مجلس در شورای عالی سنجش می گویم که مصوبه شورای عالی سنجش در مورد «عدم تمدید نظام کنکور قدیم» قانونی و به قوت خود باقی است.

وی افزود:در حالی نامه ای از طرف برخی از اعضای کمیسیون آموزش و در حد توصیه برای وزیر علوم جهت تمدید کنکور نظام قدیم ارسال شد که کمیسیون و دولت و مرکز پژوهش های مجلس نسبت به آن مخالفت جدی دارد. این نامه برای وزیر علوم لازم الاجرا نیست.

مشاوره تحصیلی آکو با بررسی دقیق به داوطلبان توصیه می کند  که اگر مشکل مالی ندارند،  حتی با برگزاری مجدد کنکور نظام قدیم در کنکور نظام جدید شرکت کنند و منابع جدید را تهیه  کرده و مطالعه نمایند.

مشاوره تحصیلی آکو

با مطالعه این مطلب امیدواریم که پاسخ بخشی از سواالاتتان را پیدا کرده باشید. اگر درباره کنکور نظام قدیم و شرایط آن چیزی نمیدانید می توانید در مقاله صفر تا صد کنکور نظام قدیم مطالعه کنید. پیشنهاد می کنیم برای آن که بش تر در جریان اخبار تحصیلی باشید به اینستاگرام آکو نیز بپیوندید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا