پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

تحلیل درس زمین شناسی

تحلیل درس زمین شناسی

به این نوشته امتیاز دهید

در این مقاله به بررسی و تحلیل درس زمین شناسی می پردازیم. من ملیکا پیرای عضو تیم مشاوره تحصیلی آکو یه تحلیل درست حسابی از این درس انجا دادیم. درس زمین شناسی از اون دسته درس هایی هست که خیلی بهش کم توجه شده است. همچنین نقش این درس در کنکور تقریبا نادیه گرفته شده است.

تحلیل درس زمین شناسی

داستان زمین شناسی در کنکور

زمین شناسی رو خیلی ها پایین میزنن حتی بعضی قبولی های داروسازی! مثلا در کنکور سراسری تجربی ۹۴ فقط حدود ۸۲۰۰ نفر از ۴۵۱ هزار نفر حاضر در جلسه کنکور درس زمین شناسی رو بالای ۲۰ درصد زدن. اگه کسی تحت هیچ شرایطی حاضر نیست رشته ای غیر از زیرگروه ۱ رو انتخاب کنه یعنی فقط و فقط میخواد پزشکی، فیزیوتراپی، دندانپزشکی، پرستاری و یا بقیه رشته های زیرگروه ۱ رو انتخاب کنه و به هیچ وجه به رشته های زیر گروه های دیگه مثل دارسازی فکر نمیکنه میتونه زمین شناسی رو نخونه و در کنکور هم صفر بزنه و وقت زمین شناسی رو بده به درس های دیگه، کاری که خیلی از رتبه های خوب هم انجام میدن.

داروسازی و درس زمین شناسی

اگه به رشته داروسازی علاقه دارید قطعا میدونید که درس زمین شناسی برای این رشته که جزو رشته های زیرگروه ۲ تجربی هست ضریب ۱ داره و میتونه رتبه زیرگروه ۲ شما رو بهتر کنه. بنابرین زمین رو کنار نگذارید. ضمنا هر چند رتبه کل در قبولی تاثیری نداره و مهم رتبه زیرگروه هاست اما همین که در آزمون های آزمایشی شما زمین رو هم صفر نگذارید رتبه و تراز کل شما بالاتر میشه و در روحیه تون تاثیر داره.

برنامه ریزی هفتگی زمین شناسی

البته در مطالعه زمین افراط نکنید. میدونید که اولا زمین شناسی درس نسبتا سختی هست و کمتر کسی در کنکور این درس رو بالا میزنه. حتی قبولی های داروسازی هرچند کسانی که به فکر رتبه های تک رقمی هستن باید زمین رو هم درصد بالایی بزنن. ثانیا زمین شناسی حتی برای داروسازی هم ضریب ۱ داره و باز هم ضریبش از سایر دروس اختصاصی کمتره پس در هفته بیشتر از چند ساعت برای زمین وقت نگذارید و به نسبت ضریب درس ها در کنکور بیشتر وقت رو به سایر دروس اختصاصی بدید.

اگه قراره داروسازی برید سعی کنید زمین رو صفر نزنید. حتی شده چند درصد هم بزنید خیلی از صفر ارزشش بیشتره. اینجا کارنامه هایی از قبولی های داروسازی کنکور ۹۵ رو براتون آوردیم که ببینید الزما هر کی داروسازی قبول شده به این معنا نیست که درصد خیلی بالایی زمین شناسی زده.

تحلیل کتاب زمین شناسی

کتاب زمین شناسی مجموعا ۹ فصل دارد که در ابتدا قصد داریم به بررسی تمامی فصول آن بپردازیم.

فصل اول:

این بخش یکی از فصول ساده کتاب زمین شناسی محسوب می شود. این بخش مقدماتی بوده و مباحث حفظی و اولیه را مطرح می نماید. طراحان سوال در این بخش بیشتر از هرچیزی به متن و مفاهیم عنوان شده در آن تاکید داشته و تقریبا می توان گفت از اشکال این بخش سوالی طرح نخواهد شد.

فصل دوم:

این فصل از نظر مفهومی بسیار ساده و قابل فهم است. توجه به اشکال و فعالیت های این بخش از اهمیت بالایی برخوردار است. این فصل تنها بخش کتاب زمین شناسی سوم است. تنها این فصل از کتاب زمین شناسی دارای مسئه می باشد. توجه نمایید تمامی مساله های این فصل در نهایت با ۲تا ۳ فرمول قابل حل هستند. با تمرین به سادگی خواهید توانست به تسلط بر آنها دست پیدا کنید.

نکته مهم دیگر درباره این درس وجود کادر های آبی رنگی است که منبع طراحی سوال برخی از طراحان می باشد.

فصل سوم:

این بخش از فصول مهم کتاب زمین شناسی است که طراحی سوال در آن بیشتر از متن کتاب از بخش های تصاویر و نمودار ها خواهد بود. یکی از نمودارهای بسیار مهم این فصل مربوط به املاح فراوانتر آب دریاست. فهم و حفظ درست آن اهمیت بسیاری دارد.

فصل چهارم:

این فصل دارای متن پیچیده و دشواری است. برای مطالعه آن توصیه می کنیم حتما خلاصه نویسی را در دستور کار خود قرار دهید و با مرور چند باره مطالب سعی کنید تمامی قسمت های آن را به خوبی بخاطر بسپارید. در این بخش هیچ نکته بی اهمیتی وجود ندارد هر خط از کتاب می تواند یک سوال مهم را در خود جای دهد.

فصل پنجم:

از فصل پنجم به بعد با شروع مبحث کانی ها مطالب کمی دشوار تر خواهد شد. برای فهم آنها خلاصه نویس و مرور مجدد مطالب اهمیت بالایی دارد. توجه نمایید یکی از جداول مهم این فصل، جدول موس می باشد که سوالات بسیاری از آن طرح می شود.

فصل ششم:

این درس دارای مفاهیم ساده ای می باشد. اما دارای کلمات بسیار علمی و تخصصی ای است که باعث دشوار شدن مطالعه آن خواهد شد. در این بخش مطالبی چون شکل رابطه میان دما و عمق و شکل نظریه بوون و شکل کانی شناسی اقسام مهم سنگ های آذرین از اهمیت بسیاری برخوردار هستند.

فصل هفتم:

برای مطالعه این فصل به سبب وجود اسامی سخت خلاصه نویسی پیشنهاد می شود.

فصل هشتم:

متن این فصل تا حد زیادی ساده و قابل فهم است و همچنین اشکال کمی نیز دارد.

فصل نهم:

این بخش مهمترین و پر مفهوم ترین بخش کتاب زمین شناسی است که حاوی اشکال و متون بسیار مهمی است. توجه نمایید مطالب این فصل ساده و با اهمیت هستند و هرگز نباید از پرداختن به آنها غافل شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا