پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشته

معرفی رشته زبان و ادبیات عربی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در این مقاله با رشته زبان و ادبیات عربی آشنا خواهید شد. از آنجایی که بیش تر مردم ایران با زبان عربی آشنایی دارند و یادگیری این زبان را مهم می دانند, بنابراین رشته زبان و ادبیات عربی برای افرادی که به این رشته علاقه دارند ارائه می شود. در ادامه مطلب از ویژگی ها و شرایط تحصیل در رشته ادبیات عربی صحبت خواهیم کرد. در صورتی که می خواهید با سایر رشته های پرطرفدار و یا کم تر شناخته شده آشنا شوید به سایت پرسا مراجعه کرده و مطالعه کنید.

رشته زبان و ادبیات عربی

عربی زبانی است که در ایران از زمان های دور اهمیت زیادی داشته و همچنان هم دارد. با آموزش زبان عربی در مدارس معمولا افراد پیش زمینه کافی درباره این زبان دارند و علاقه مندان برای مطالعه بیش تر می توانند در دانشگاه به انتخاب رشته زبان و ادبیات عربی بپرازند. برای انتخاب این رشته طبیعتا باید درس زبان عربی خودتان را تقویت کرده و در کنکور درصد خوبی را کسب کرده باشید.

تخصصی زبان عربی

به همین منظور می توانید بهترین اساتید عربی کنکور را شناخته و در کلاس های کنکوری شرکت کنید. اما مهم ترین نکته مطالعه فردی است که در طی دوران تحصیلی خود دارید. اگر با مطالعه و برنامه ریزی مداوم درس بخوانید و از منابع معتبر استفاده کنید نتیجه تلاش هایتان را خواهید گرفت. پیشنهاد می کنیم در هنگام مطالعه عربی کنکور از جزوه های جامع عربی کنکور حتما استفاده کنید.

اما اگر بخواهیم این رشته را در دانشگاه بررسی کنیم, تفاوت زیادی بین رشته زبان و ادبیات عربی با درس عربی در مدرسه دارد. زیرا دانش آموزان در مدرسه بیش تر با قواعد آشنا می شوند اما در دانشگاه بطور تخصصی و دقیق تر این رشته ارائه می شود. همچنین دروسی مانند تاریخ ادبیات عرب یا فن ترجمه و … را نیز یاد می گیرند. در جدول زیر دروس این رشته را مشاهده می کنید:

آزمایشگاه‌روزنامه‌ها و مجلات‌ عربی‌زبان‌ خارجی‌ تخصصی‌تاریخ‌ ادبیات‌ از سقوط‌ بغدادمتون‌ نظم‌ و نثر دوره‌ اندلس‌متون‌ حدیث‌
قرائت‌ متون‌ تفسیری‌ قرآن‌ کریم‌فقه‌ اللغه‌متون‌ نظم‌ و نثر از سقوط‌ بغدادعلوم‌ بلاغی‌متون‌ نظم‌ و نثر عربی‌ در ایران‌متون‌ نظر و نثر دوره عباسی‌ دوم‌
متون‌ نهج‌البلاغه‌صرف‌ قرائت‌ متون‌ عرفانی‌تاریخ‌ ادبیات‌ دوره‌ عباسی‌ اول‌متون‌ نظم‌ و نثر از جاهلی‌ تا پایان‌ دوره‌ اموی‌نامه‌نگاری‌ و خلاصه‌نویسی‌
فن‌ ترجمه‌ترجمه‌ مکالمه‌ متون‌ نظم‌ و نثر دوره‌ عباسی‌ اول‌از آغاز تا سقوط‌ بغدادترجمه‌ و تجوید قرآن‌ کریم‌
نقد ادبی‌ادب‌ سیاسی‌ در دوره‌ اسلام‌انشاء نحومتون‌ نظم‌ و نثر دوره‌ معاصرتاریخ‌ ادبیات‌ دوره‌ عباسی‌ دوم‌
ادب‌ متعهد اهل‌ بیت‌تمرین‌ صرف‌ و نحوادبیات‌ تطبیقی‌عروض‌ و قافیه‌تاریخ‌ و ادبیات‌ دوره‌ معاصرروش‌ تحقیق‌ و مأخذشناسی‌

چه توانایی هایی برای مطالعه زبان و ادبیات عربی لازم دارید؟

همانطور که بارها اشاره کرده ایم, انتخاب رشته باید با علاقه انجام شود. رشته ای که بدون علاقه انتخاب شود احتمال زیادی دارد که در آینده فرد را دلسرد کند و حتی به انصراف بی انجامد. رشته زبان و ادبیات عربی نیز از آن رشته هایی است که یا افراد به آن علاقه مند هستند و یا اصلا دوست ندارند. این نکته هم باید در نظر داشت که این رشته جزو رشته های شناور حساب نمی شود و متقاضیان کنکور انسانی می توانند این رشته را انتخاب کنند.

رشته های شناور کنکور کارشناسی

دانشگاه های دارای رشته زبان و ادبیات عربی

بعد از انتخاب رشته, انتخاب دانشگاه نیز تصمیم مهمی است. همانطور که برای انتخاب رشته باید جنبه های مختلف را بررسی کنید و بعد تصمیم بگیرید برای انتخاب دانشگاه نیز باید با توجه به ویژگی هایی که دارد انتخاب کنید. برای افرادی که می خواهند در دانشگاه آزاد تحصیل کنند پیشنهاد می کنیم مقاله همه چیز درباره انتخاب رشته در دانشگاه آزاد را مطالعه کنید. در ادامه دانشگاه هایی را که رشته زبان و ادبیات عربی را ارائه می دهند بررسی می کنیم:

نام دانشگاهنوع رشتهظرفیتشهر
دانشگاه تهرانروزانه17تهران
شهید بهشتیروزانه25تهران
علامه طباطباییروزانه30تهران
الزهرا(ویژه خواهران)روزانه30تهران
دانشگاه فردوسی مشهدروزانه20مشهد
دانشگاه شیرازروزانه25شیراز
دانشگاه اصفهانشبانه10اصفهان
دانشگاه بین المللی امام خمینیروزانه30قزوین
دانشگاه گیلانروزانه40رشت
دانشگاه کاشانروزانه17کاشان
دانشگاه مازندران بابلسرروزانه20بابلسر
دانشگاه یزدروزانه35یزد
دانشگاه قمروزانه50قم
دانشگاه بوعلی سیناروزانه40همدان
دانشگاه شهید مدنی آذربایجانروزانه40تبریز
دانشگاه شهید باهنرروزانه30کرمان
دانشگاه شهید چمرانروزانه35اهواز

گرایشات رشته زبان و ادبیات عربی

در این قسمت گرایشات رشته زبان و ادبیات عربی را در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد مورد بررسی قرار می دهیم. هر یک از گرایشات به طور تخصصی دروس مربوطه را ارائه می کند و در این مرحله علاقه دانشجو به رشته و گرایشی که انتخاب می کند بیش از بیش مورد اهمیت است.

اگر می خواهید رشته های کم طرفدار کنکوری را بشناسید بر روی لینک کلیک کنید.

گرایش های مقطع کارشناسیگرایش های مقطع کارشناسی ارشد
مترجمیادبیات عربی
دبیریمترجمی عربی
زبان و ادبیات عرب

دوره تحصیل در مقطع کارشناسی رشته زبان و ادبیات عربی 4 سال است که واحدهای آن را در ادامه خواهید دید. این نکته را هم ذکر کنیم که متون اسلامی در مقطع کارشناسی وجود ندارد. دلیل آن این است که دانشجویان این رشته دانش بیش تری نسبت به دانشجویان غیر عربی دارند

  • تعداد کل واحد ها 135 واحد
  • دروس عمومی 18 واحد
  • دروس پایه, اصلی و تخصصی 117 واحد
p

بازار کار رشته زبان و ادبیات عربی

دانشجویان در طی دوران تحصیلی خود توانایی و دانشی کسب می کنند تا با استفاده از آن بتوانند در یک محیط کاری مشغول به کار شوند. برای مثال توانایی تدریس در مدارس و یا تدریس به صورت خصوصی را یاد می گیرند. به همین ترتیب اگر به تدریس علاقه داشته باشند می توانند شغل تدریس را انتخاب کنند.

اهمیت تست ترجمه عربی در کنکور

ترجمه زبان عربی به فارسی و بر عکس نیز یکی دیگر از مشاغل پرطرفدار در این رشته می باشد. این افراد می توانند مقالات و کتاب های مختلفی را ترجمه کنند. لازمه این کار شرکت در آزمون های اداره فنی قوه قضائیه و کسب نمره کافی است. در ادامه مطلب به ترتیب مشاغل مربوط به این رشته را مشاهده خواهید کرد.

  • ترجمه در وزارت خانه های کشور یا سفارت خانه کشورهای عربی
  • تدریس در دانشگاه ها یا آموزش و پرورش
  • اشتغال در دفتر مجلات, روزنامه, موسسات فرهنگی و پژوهشی
  • گویندگی اخبار عربی
  • تحقیق و پژوهش در ادبیات عربی

مشاوره تحصیلی آکو

با مطالعه ااین مقاله احتمالا علاقه یا عدم علاقه خودتان را به این رشته فهمیده اید. با توججه به قدمتی که زبان عربی در کشور ما دارد و همواره در محیط های آموزشی به آموزش آن پرداخته می شود, نحوه ارائه آن نیز با توجه به تجربیات گذشته رو به پیشرفت بوده و هست. در صورتی که می خواهید انتخاب رشته کنید بهتر است حتما با یکی از مشاوران با تجربه آکو در ارتباط باشید.

توصیه می کنیم در اینستاگرام آکو نیز جوین شوید و از اخبار تحصیلی جدید مطلع بمانید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا