پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

دانشگاه های آزاد

رتبه بندی دانشگاه های آزاد براساس فعالیت علمی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

رتبه بندی دانشگاه های سراسری در ایران راحت تر از رتبه بندی دانشگاه های آزاد است! چون اولا بسیاری از دانشگاه های ازاد اصلا استاندارد ها و تعداد دانشجویان لازم برای شرکت در رده بندی رتبه علمی دانشگاه های آزاد را ندارند. ثانیا به ازای هر شهر و شهرستان دانشگاه آزاد در کل کشور وجود دارد و تعدا آنها از دانشگاه های سراسری بسیار بیشتر است! واقعا برای بررسی رتبه علمی دانشگاه های آزاد یک تیم قدر باید برای بررسی رتبه علمی هریک به صورت مستقل اقدام کند!

اما شناسایی بهترین دانشگاه های آزاد از یک نظر هم ضروری است! اینکه در هنگام انتخاب رشته، به ویژه برای بچه های تجربی که براساس رتبه شان پزشکی دانشگاه آزاد قبول میشوند، اولویت بندی راحت تر خواهد شد و طبیعتا دانشگاه بهتر برابر است با بار علمی بیشتر برای دانشجویان طبابت! از طرف دیگر با در نظر گرفتن شرایط انتخاب رشته بدون کنکور در دانشگاه های آزاد، انتخاب بهترین دانشگاه آزاد (به ویژه در تهران) ضروری است!

به هرحال خبر خوب برای شمایی که به دنبال رتبه بندی دانشگاه های آزاد هستی اینکه تیم مشاوره تحصیلی آکو به کمک تیم های پشتیبان توانسته است براساس میزان فعالیت های علمی و میزان اشتغال به کار دانشجویان هر دانشگاه در بازار کار بهترین دانشگاه های آزاد را رتبه بندی و در اختیار شما داوطلبان عزیز قرار دهد.

باتوجه به اینکه انتخاب رشته دانشگاه آزاد برای رشته های بدون کنکور هنوز ادامه دارد، میتوانیدبه راحتی درباره انتخاب بهترین دانشگاه آزاد برای ثبت نام بدون کنکور تصمیم گیری نمایید!

رتبه بندی دانشگاه های آزاد چگونه است؟

رتبه بندی دانشگاه های ایران کلا بر اساس رده بندی ISC انجام میشود. ISC یک سیستم جهانی برای رتبه بندی دانشگاه های جهان اسلام است که دانشگاه های آزاد و سراسری در ایران همگی جزو این رده بندی حساب میشوند. متاسفانه دانشگاه های آزاد و سراسری کشور ما حتی بهترین دانشگاه های سراسری هم نمیتوانند با دانشگاه های بین المللی مانند آکسفورد یا هاروارد مقایسه شوند و باید در رتبه بندی ISC بمانند.

به هر حال ISC مخفف Islamic World Science Citation Center است و جالب است بدانید که ایران باتوجه به قدرت برتر جهان اسلام بودن در منطقه این ارزشیابی جهانی را تولید و ثبت بین المللی کرده است. تولید نظام رتبه بندی در جهان قبلا فقط توسط آمریکا و هلند در زمینه دانشگاه ها و مقالات و پژوهش های علمی انجام شده بود.

بر اساس این رتبه بندی دانشگاه های سراسری ایران به ترتیب از رتبه 1 تا 15 به شرح تصویر زیر هستند که شاید برای شما هم جالب باشد بدانید!

بهترین دانشگاه های سراسری کشور

همانطور که میبینید هیچیک از دانشگاه های آزاد جزو دانشگاه های برتر جهانی نیستند. اما بهتر است از بحث دور نشویم و به بررسی رتبه علمی دانشگاه های آزاد بپردازیم.

به طور کلی باید یک نکته را درباره رتبه بندی دانشگاه های آزاد بدانید و آن هم این است که دانشگاه های آزاد شهرستان های کوچک تقریبا هیچ جایی در رتبه بندی ISC ندارند و بهترین دانشگاه آزاد بی شک در تهران قرار دارد.

اما به هرحال لیست نهایی و توضیحات کافی درباره بهترین دانشگاه های آزاد را در ادامه برای شما شرح داده ایم. لیست اولیهه بهترین دانشگاه های آزاد را در تصویر زیر مشاهده میکنید.

بهترین دانشگا های آزاد

دانشگاه های ایران در سطح جهانی براساس رتبه بندی D8 هم دسته بندی میشوند که این مقیاس برای دانشگاه های 8 کشور اسلامی ساخته میشود. این هشت کشور شامل ایران، ترکیه، پاکستان، مالزی، اندونزی، بنگلادش، مصر و نیجریه هستند که جمعا 463 دانشگاه در کل این 8 کشور وجود دارد و دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه تهران رتبه های 3 و 5 را در جدول رده بندی به خود اختصاص داده اند.

رتبه بندی دانشگاه های سراسری 1402

بررسی رتبه علمی دانشگاه های آزاد کشور

همانطور که در تصویر بالا مشاهده کردید، دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران بهترین دانشگاه آزاد کل کشور شناخته شده است. کلا دانشگاه های آزاد از حیث آموزش و پژوهش در رتبه بندی ISC بررسی میشوند. علت این محدودیت در رتبه دهی خدمات هم فعالیت های بسیار محدود دانشگاه های ایران در زمینه فعالیت های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و تسهیلات محدود دانشگاه های آزاد است.

برخی از دانشگاه های آزاد باتوجه به داشتن دانشجو های اتباع، به عنوان دانشگاه هایی با وجهه بین المللی شناخته میشوند اما واقعیت این است که تقریبا هیچ دانشگاهی در ایران دانشجوی بورسیه یا دانشجو افتخاری از کشور های خارجی ندارد!

همانطور که میدانید دانشگاه های آزاد از نظر امکاناتی مانند خوابگاه، کارگاه های فوق برنامه ادبیات و شعر خوانی و … تغذیه دولتی، امکانات کتابخانه جامع و … چندان پیشرفته نیستند و به همین دلیل هیچیک از معیار های رتبه بندی دانشگاه های آزاد این ویژگی ها را در نظر نگرفته اند.

  1. دانلود فایل معرفی دانشگاه علوم تحقیقات
  2. فایل معرفی کامل دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
  3. معرفی کامل واحد های دانشگاهی آزاد واحد مشهد و حومه
  4. دانشگاه های آزاد واحد تبریز
  5. دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب

در رتبه بندی دانشگاه های ایران بهترین دانشگاه های آزاد، فقط دانشگاه های تهران نیستند و برخلاف باور عموم دانشگاه های آزاد تهران تنها دانشگاه های برتر آزاد در کشور نیستند. لیست زیر دانشگاه های رده دهم تا بیستم آزاد ایران را به شما نشان میدهد.

رتبه بندی بهترین دانشگاه های آزاد کشور

بهترین دانشگاه آزاد تهران کدام است؟

بهترین دانشگاه آزاد تهران همانطور که در رتبه بندی ها هم دیدید دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات است که باتوجه به رتبه علمی و اساتید خوبی که دارد تقریبا هیچ رشته ای را بدون کنکور ارائه نمیدهد. اما دانشگاه آزاد کرج که رتبه دوم را در بین بهترین دانشگاه های آزاد دارد بسیاری از رشته های علوم انسانی را بدون کنکور ارائه میدهد. رشته های بدون کنکور علوم تحقیقات را در تصویر زیر مشاهده میکنید.

رشته های بدون کنکور بهترین دانشگاه آزاد تهران

اگر بخواهیم بهترین دانشگاه های آزاد تهران که رشته های بدون کنکور هم ارائه میدهند را بعد از علوم تحقیقات رتبه بندی کنیم به ترتیب زیر خواهد بود:

  • دانشگاه آزاد تهران جنوب(رتبه 5 در رتبه بندی دانشگاه های آزاد)
  • دانشگاه آزاد تهران مرکز(رتبه 8 در رتبه بندی دانشگاه های آزاد)
  • دانشگاه آزاد تهران شمال(رتبه 11 در رتبه بندی دانشگاه های آزاد)
  • دانشگاه آزاد واحد یادگار امام(رتبه 14در رتبه علمی دانشگاه های آزاد)
  • دانشگاه آزاد واحد ورامین(رتبه 28 در بین بهترین دانشگاه های آزاد)
  • دانشگاه آزاد واحد علوم دارویی تهران(رتبه 44 در بین بهترین دانشگاه های آزاد)
  • دانشگاه آزاد واحد تهران شرق(رتبه 48 در رتبه بندی دانشگاه های آزاد)
  • دانشگاه آزاد واحد دماوند
  • دانشگاه آزاد واحد رودهن
  • دانشگاه آزاد واحد پرند

رتبه بندی دانشگاه های دماوند، رودهن و پرند باتوجه به اینکه استاندارد های لازم و البته همکاری لازم جهت رتبه بندی دانشگاه ها را نداشته اند در بین رتبه 50 تا 70 دانشگاه های آزاد قرار میگیرد و نمیتوان عدد مشخصی برای آنها در نظر گرفت.

قطعا رتبه بندی دانشگاه های آزاد علوم پزشکی تهران و شهرستان ها رتبه بندی متفاوتی دارند ولی باتوجه به اینکه دانشگاه های آزاد علوم پزشکی معمولا رشته های بدون کنکور ندارند و در زمینه رشته های پزشکی و پیراپزشکی فعالیت گسترده تری دارند، رتبه علمی این دانشگاه ها برای بچه هایی که میخواهند علوم پزشکی قبول شوند اهمیت چندانی ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا