پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی گرایش های کارشناسی ارشدانتخاب رشته کارشناسی ارشد

کارشناسی ارشد مامایی

معرفی گرایش های کارشناسی ارشد مامایی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
5/5 - (1 امتیاز)

رشته مامایی یکی از رشته های علوم پزشکی می باشد که نقش بسیار بزرگی در این زمینه دارد، افرادی که در این رشته تحصیل کرده اند در زمان آزمون سراسری در گروه آزمایشی علوم تجربی شرکت کرده اند، این رشته یکی از جذاب ترین رشته ها در دانشگاه می باشد و و به طور کلی می سنجند که یک خانم توانایی بارور شدن را دارد یا نه، بسیاری از افرادی که در این رشته تحصیل می کنند به دلیل پیشرفت تصمیم به ادامه تحصیل می گیرند، برای آشنایی بیشتر با کارشناسی ارشد مامایی می توانید با تیم اکو همراه باشید.

گرایش های ارشد مامایی

رشته مامایی یکی از رشته های بسیار مهم و کاربردی در تمامی کشور ها می باشد و تنظیم خانواده و مراقبت های قبل و بعد از بارداری بر عهده ماما می باشد، خانم ها برای تمام این مراحل باید زیر نظر یک ماما باشند، این افراد هم در مطب و هم در بیمارستان ها مشغول به کار می شوند.

قاعدتا وقتی افراد در مقاطع بالاتر تحصیل می کنند می توانند پیشرفت بیشتری در کار خود داشته باشند و از نظر شغلی می توانند جایگاه بهتری برای خود رقم بزنند، رشته مامایی از جمله رشته هایی می باشد که علاقمندان آن می توانند پس از گذراندن مقطع کارشناس ارشد برای ازمون دکتری وزارت بهداشت در این رشته آماده شوند.

گرایش های کارشناسی ارشد مامایی

رشته مامایی یکی از رشته هایی می باشد که در ایران امکان ادامه تحصیل آن در مقاطع تحصیلی بالا تر وجود دارد دانشجویان کارشناسی این رشته را بدون هیچ گرایشی می گذرانند و اگر در پی ادامه تحصیل بودند باید با توجه به استعداد و علاقه خود یکی از این گرایش ها را انتخاب کنند و به تحصیل در آن بپردازند، در ادامه شما را با گرایش های کارشناسی ارشد این رشته آشنا می کنیم.

  • کارشناسی ارشد مامایی گرایش باروری
  • کارشناسی ارشد مامایی گرایش مامایی جامعه نگر
  • کارشناسی ارشد مامایی گرایش مدیریت مامایی
  • کارشناسی ارشد مامایی گرایش مشاوره در مامایی
  • کارشناسی ارشد مامایی گرایش آموزش مامایی
  • کارشناسی ارشد مامایی گرایش مامایی قانونی

کارشناسی ارشد مامایی گرایش باروری

این گرایش مرتبط با مراقبت های قبل و بعد از باروری می باشد و تمام خانم ها باید زیر نظر یک ماما این دوران را بگذرانند، دوران بارداری یکی از مهم ترین دوران هایی می باشد که یک خانم می گذراند و سلامتی خود و فرزندش مهم ترین مساله در این دوران می باشد، این گرایش یکی از پرطرف دار ترین گرایش های این رشته می باشد و بسیاری از علامندان به مامایی این رگرایش را برای ادامه ادامه تحصیل انتخاب می کنند.

انتخاب رشته کارشناسی ارشد

کارشناسی ارشد مامایی گرایش مامایی جامعه نگر

رشته مامایی گرایش مامایی جامعه نگر علاوه بر دروس رشته هایی مامایی دروسی مانند مامایی جامعه را در خود دارد که در مورد تولید مثل در جامعه حرف می زند، افرادی که در این گرایش تحصیل می کنند به اپیدمیولوژی و جمعیت شناسی می پردازند، در جامعه ای که باروری کمتر صورت می گیرد قاعدتا جمعیت به سوی پیزی خواهد رفت و این یک معزل بسیار جدی خواهد بود.

کارشناسی ارشد مامایی گرایش مشاوره در مامایی

گرایش مشاوره در مامایی یکی از گرایش های ارشد رشته مامایی می باشد که تحصیل در آن باعث ارائه مشاوره بهتر در زمینه باروری و ارجاع به موقع زنان در زمینه ها مختلف می شود، ارجاع به موقع خانم ها به دکتر می تواند خیلی از مسائل و مشکلات آن ها در زمینه باروری پیشگیری یا حل کند.

کارشناسی ارشد مامایی گرایش آموزش مامایی

گرایش آموزش مامایی یکی دیگر از گرایش های مامایی می باشد که در دانشگاه های علوم پزشکی ارائه می شود، علاقمندان به این گرایش باید در ازمون کارشناسی ارشد مامایی وزارت بهداشت شرکت می کنند.

کارشناسی ارشد مامایی گرایش مامایی قانونی

گرایش مامایی قانونی یکی از گرایش های جذاب در این رشته می باشد، در این رشته دروسی مانند مامایی و پزشکی قانونی و خشونت علیه زنان و کودکان، قوانین جرم شناسی و … ارائه می شود، این افراد علاوه بر مامایی روند قانونی مشکلاتی که در این زمینه پیش می اید را بر عهده دارد و می اموزد.

کارشناسی ارشد مامایی

دروس آزمون کارشناسی ارشد مامایی

دروسی که در آزمون کارشناسی ارشد می آیند دروس ثابتی می باشند که برای هر کدام از این دروس منابع مختلفی از سوی وزارت بهداشت اعلام شده است.

  • بارداری و زایمان و بیماری های زنان
  • بهداشت، تغذیه مادر و کودک و تنظیم خانواده
  • نوزادان و مراقبت های مربوطه
  • جنین شناسی
  • بیماری های داخلی و جراحی مربوط به مامایی
  • روانپزشکی در مامایی و اختلالات جنسی
  • زبان عمومی

ضریب آزمون کارشناسی ارشد مامایی

در تمامی ازمون های ارشد هر یک از دروس از اهمیت خاصی برخوردار هستند و هرچه ضریب یک درس بالاتر باشد اهمیت آن بیشتر می باشد، در رشته مامایی نیز این چنین می باشد و هر یک از دروس اهمیت خاصی دارند و باید با توجه به اهمیت آن ها به مطالعه پرداخت، در بسیاری از رشته ها در هر گرایش ضریب دروس متفاوت می باشد اما در رشته مامایی دروس تنها در دو گرایش ضرایب متفاوت دارند و داوطلبان با توجه به علایق خود باید انتخاب کنند که در کدام دروس تسلط بیشتری داشته باشند.

گرایش مامایی

نام درس

ضریب
بارداری و زایمان و بیماری های زنان

4

بهداشت، تغذیه مادر و کودک و تنظیم خانواده

2
نوزادان و مراقبت های مربوطه

2

جنین شناسی

1
بیماری های داخلی و جراحی مربوط به مامایی

1

روانپزشکی در مامایی و اختلالات جنسی

0
زبان عمومی

3

گرایش مشاوره در مامایی

نام درس

ضریب
بارداری و زایمان و بیماری های زنان

3

بهداشت، تغذیه مادر و کودک و تنظیم خانواده

4
نوزادان و مراقبت های مربوطه

2

جنین شناسی

0
بیماری های داخلی و جراحی مربوط به مامایی

0

روانپزشکی در مامایی و اختلالات جنسی

2
زبان عمومی

3

منابع ارشد مامایی

منابع کارشناسی ارشد مامایی

کنکور ارشد مامایی از طریق وزارت بهداشت برگزار می شود و علاقمندان با توجه به منابعی که در زمان ثبت نام اعلام می شود به مطالعه دروس می پردازند، این منابع از سوی وزارت بهداشت ارائه می شود و هر یک از این دروس ضریب متفاوتی دارند، البته بسیاری از این دروس کتاب های کمک آموزشی نیز دارند.

نام درس منابع
بارداری و زایمان آخرین ویرایش Obstetric Williams – Cunningham & …

مایلز (فصل های 17 و 16 و 10 و 8) – مترجم دكتر بهرام قاضی جهانی – آخرین چاپ

منبع توصیه شده صفر تا صد بارداری و زایمان – هاجر دادخواه

بیماری های زنان Novak Gynecology
بیماری های داخلی و جراحی مربوط به مامایی بخش بیماری های داخلی و جراحی در مامایی ویلیامز- مترجم: دكتر بهرام قاضی جهانی

منبع توصیه شده جعبه سیاه مامایی- هاجر دادخواه

روانپزشکی در مامایی و اختلالات جنسی 1 – خلاصه روانپزشکی کاپلان و سادوک – آخرین ویرایش (فصل های: اصول ارتباطی پزشک و بیمار – رشد انسان در طول دوره حیات – تمایلات جنسی انسان – طبقه بندی اختلالات روانپزشکی – اختلال هویت جنسی – روانپزشکی و طب تولید مثل)

2 – نواک (فصلهای اختلالات جنسی – مشکلات شایع روانپزشکی)

منبع توصیه شده اختلالات روانپزشکی در مامایی- امیر طهماسبی

نوزادان و مراقبت های مربوطه Nelson Text book of Pediatrics – Behrman

منبع توصیه شده نمودارنامه نوزادان نلسون- نورزایی

جنین شناسی Moor و Langman و کتاب های معتبر فارسی جنینشناسی پزشكی كه با مراجع انگلیسی مذكور مطابقت داشته باشند

منابع توصیه شده جنین شناسی لارسن- دکتر جغتایی

نمودارنامه جنین شناسی- سپیده شیدانیک

بهداشت، تغذیه مادر و كودك، تنظیم خانواده 1- بخش تنظیم خانواده و مراقبت های دوران بارداری و بعد از زایمان Obstetric Williams

2- درسنامه طب پیشگیری و پزشكی اجتماعی

3- کلیه دستورالعمل های کشوری

4- نوزادان نلسون Nelson text book of pediatrics فصل رشد و نمو کودک

5- اصول و کلیات خدمات بهداشتی – حاتمی

6- مشاوره بهداشت خانواده باروری و شاخص های سلامت

Clinical Gynecologic Endocrinology and Infertility Speroff -7

زبان عمومی منابع اعلام شده توسط وزارت بهداشت – کتاب زبان انگلیسی 90 پلاس – منبع توصیه شده صفر تا صد زبان انگلیسی – جعبه ی سیاه زبان ارشد علوم پزشکی

سرفصل های مهم دروس در کنکور ارشد مامایی

در برخی از این دروس بخشی از آن ها مهم تر هستند، این قسمت ها تست خیز تر هستند و طراحان سوالات آزمون به این قسمت ها بیشتر توجه دارند.

سر فصل های مهم بارداری و زایمان : آناتومی مادر، اختلالات جفتی، مراقبت های دوره پره ناتال، حاملگی نابه جا، بیماری تروفوبلاستیک حاملگی یا gtd ، فرایند لیبر طبیعی، لیبرغیر طبیعی، زایمان طبیعی، زایمان بریچ، زایمان واژینال ابزاری، نوزاد پره ترم، دوره نفاس، اختلالات فشارخون خونریزی زایمان، حاملگی پست ترم، اختلال در رشد جنین،چندقلویی.

سر فصل های مهم بیماری های داخلی جراحی در مامایی : اختلالات قلبی – عروقی، اختلالات ریوی، اختلالات کلیه و دستگاه ادراری، اختلالات کبد، کیسه صفرا و پانکراس، اختلالات هماتولوژیک، اختلالات پوستی.

سر فصل های مهم جنین شناسی : گامتوژنز، هفته اول رشد و نمو، هفته دوم رشد و نمو، هفته سوم رشد و نمو، دستگاه تنفس، دستگاه گوارش، سر و گردن، دستگاه شنوایی، دستگاه بینایی.

سر فصل های مهم بهداشت، تغذیه مادر و كودك، تنظیم خانواده : درس بهداشت و تغذیه مهمه و تقریبا همه ی سرفصل ها رو باید بخونید توصیه میشه برای این درس وقت بیشتری بذارید و از ابتدا تا انتها کامل بخونید چون تنوع سوالات زیادهست. مراقبت های دوران بارداری، رشد و تکامل، واکسیناسیون، تنظیم خانواده نشانگرها و شاخص های اندازه گیری سلامت در جامعه.

سرفصل های مهم نوزادان و مراقبت های مربوطه : نوزاد تازه متولد شده، نوزاد پرخطر، بیماری های دستگاه عصبی، احیای نوزاد و اورژانس های اتاق زایمان، بیماری های دستگاه تنفس، اختلالات دستگاه گوارش، اختلالات خونی، سندروم محرومیت، دیس مولفولوژی، عفونت های وابسته به مراقبت های بهداشت کتاب اختلالات.

سرفصل های مهم روانپزشکی در مامایی و اختلالات جنسی : روانپزشکی در مامایی سنا

گرایش های ارشد مامایی

تعداد سوالات کنکور ارشد مامایی

افرادی که در کنکور ارشد مامایی شرکت می کنند یک دفترچه به آن ها داده می شود و که دارای 8 درس می باشد و هر کدام از این درس ها تعداد سوالات مشخصی می آید، این داوطلبان 160 سوال دارند و این سوالات را باید در 160 دقیقه پاسخ دهند،  در جدول زیر تعداد سوالات را اورده ایم.

نام درس

ضریب
بارداری و زایمان و بیماری های زنان

20

بهداشت، تغذیه مادر و کودک و تنظیم خانواده

20
نوزادان و مراقبت های مربوطه

20

جنین شناسی

20
بیماری های داخلی و جراحی مربوط به مامایی

20

روانپزشکی در مامایی و اختلالات جنسی

20
زبان عمومی

40

زمینه های شغلی در ارشد مامایی

قاعدتا گذراندن تحصیلات عالیه میتواند فضای شغلی بهتری را برای افراد ایجاد کند، البته که داشتن تجربه در به دست آوردن شغلی با سمت بالا بی تاثیر نیست و می تواند تاثیر بسیار زیادی در کار فرد داشته باشد، رشته مامایی نیز به همین شکل می باشد و داوطلبان با ادامه تحصیلو کسب تجربه می توانند در محیطی خوب و سطح بالا مشغول به کار شوند.

برای مثال یک ماما می تواند به تشخیص شرایط حاملگی های پرخطر، ارزیابی مراقبت های قبل، حین و بعد بارداری، انجام تست های غربالگری، انجام زایمان های طبیعی، تجوریز دارو برای زایمان زنان، معاینه دقیق مادران باردار، کمک به زنانی که سقط جنین داشته اند، نظارت بر شرایط زنان بارداری که شاغل هستند، معاینه و تجویز دارو برای دختران، معاینه مادرانی که به تازگی زایمان کرده اند، تدریس به دیگر همکاران، نظرات به خود جنین در هنگام زایمان و … بپردازد.

انتخاب رشته کارشناسی ارشد با مرکز مشاوره اکو در کرج

داوطلبانی که قصد شرکت در آزمون کارشناسی ارشد را دارند باید اطلاعات دقیقی در این زمینه داشته باشند، برخی از رشته ها در وزارت علوم و برخی در وزارت بهداشت و برخی در هر دو آزمون دارند، رشته های زیر نظر وزارت بهداشت عموما رشته های علوم پزشکی هستند، مانند همین رشته مامایی، آزمون همین رشته نیز زیر نظر وزارت بهداشت برگزار خواهد شد، بسیاری از دانشگاه های کشور این رشته را ارائه می دهند و داطلبان باید به خوبی این دانشگاه ها را بشناسند، داشتن اطلاعات دقیق در زمینه گرایش های این رشته نیز خالی از لطف نیست و باعث می شود با دقت بیشتری دست به انتخاب رشته بزنید.

همچنین اطلاعات کافی در زمینه انتخاب رشته کنکور ارشد نیز بسیار حائز اهمیت می باشد، انتخاب رشته کارشناسی ارشد پس از اعلام نتایج اولیه انجام می شود، برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با شماره 02633408944 تماس حاصل فرمایید و سوالات خود را از مشاوران تیم آکو بپرسید.

اینستاگرام مرکز مشاوره اکو در کرج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا