پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشتهرشته های دانشگاهی ریاضی

معرفی رشته جوشکاری

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
2.2/5 - (4 امتیاز)

این مقاله را به معرفی رشته جوشکاری اختصاص داده ایم. جوشکاری جزو رشته های کاردانی فنی است و جزو رشته های گروه صنعت است. بنابراین علاقمندان به این رشته باید از طریق شرکت در کنکور ریاضی اقدام به انتخاب رشته جوشکاری کنند. در ادامه مطلب درباره تحصیل در این رشته پرطرفدار, بازار کار, دروس و دانشگاه های ارائه دهنده آن صحبت خواهیم کرد.

اگر برای انتخاب رشته دانشگاهی نیاز به یک مشاور دارید که تجربه کافی داشته و بتواند شما را به درستی راهنمایی کند, با مشاوران تحصیلی آکو در ارتباط باشید. هر یک از مشاورین آکو در رشته های ریاضی, تجربی, انسانی, زبان و فنی حرفه ای تخصص داشته و بنا به نیاز شما در مسیر انتخاب رشته و یا برنامه ریزی تحصیلی به شما کمک خواهند کرد.

معرفی رشته جوشکاری

قبل از آنکه رشته فنی جوشکاری در دانشگاه را بررسی کنیم مایلیم تا کمی درباره خود جوشکاری و هدف از جوشکاری صحبت کنیم. جوشکاری یکی از روش هایی است که با استفاده از حرارت بالا و ذوب کردن موادی مثل فلز یا سرامیک و … به مواد شکل داده و بعد با سرد کردن مواد عمل جوش انجام می شود. این نکته را ذکر کنیم که عمل جوشکاری با لحیم کاری متفاوت است. در جوشکاری حرارت بسیار بالا است و فرایندهای متفاوتی برای عمل جوشکاری وجود دارد. دو فرایند اصلی جوشکاری بصورت حالت جامد و ذوبی است که بحث گسترده ای دارد و در این مقال نمی گنجد.

3 4

اگر به کار با فلزات علاقه دارید, رشته صنایع فلزی را مطالعه کنید.

رشته جوشکاری همانطور که گفتیم از گروه صنعت می باشد. و هدف از ارائه این رشته تربیت نیرویی کاربلد است که بتوانند قطعات مختلف کارخانه ها, کارگاه ها و … را جوش زده و در حین جوش کاری به اصول ایمنی تسلط داشته و آن را رعایت کنند. علاقمندان می توانند تا مقطع کارشناسی ارشد در این رشته تحصیل کنند و بعد به عنوان مهندس جوش وارد بازار کار شوند. این رشته دارای 8 گرایش است که در جدول زیر مشاهده می کنید:

ساخت و تولیدتاسیسات بهداشتی و گاز رسانیآبرسانی و گاز رسانیماشین ابزارتاسیسات عمومی صنایعنقشه کشی صنعتیجوشکاریماشین آلات

نکته ای که درباره رشته جوشکاری باید بدانید آن است که اگر در سنین پایین تر به این رشته علاقه داشته باشید می توانید در انتخاب رشته سال دهم رشته جوشکاری فنی حرفه ای را انتخاب کرده و بصورت ناپیوسته تا مقطع کاردانی در این رشته تحصیل کنید. اما اگر می خواهید بطور تخصصی تر رشته جوشکاری را ادامه دهید باید در کنکور کاردانی شرکت کنید و بعد از کسب قبولی در دانشگاه های آزاد, مراکز آموزش فنی و … ادامه تحصیل دهند.

دروس رشته جوشکاری

در این قسمت دروس دانشگاهی رشته فنی جوشکاری را بررسی می کنیم. در این جدول تمام دروس در واحدهای تخصصی, اختیاری و … بطور کامل وجود دارد.

استاتیکاصول سرپرستیتکنولوژی بازرسی جوشجوشکاری اکسی گازرسم فنی1 کاردانی فنی جوشکاریشیمی پیش دانشگاهی
خواص فیزیکی شناخت موادایمنی و بهداشتتکنولوژی جوشکاری فلزات آهنیجوشکاری تحت محافظت سربارهروش های اتصال مواد کاردانی فنی جوشکاریشیمی عمومی
خواص مکانیکی کاردانی فنی جوشکاریریاضی پیش دانشگاهیتکنولوژی جوشکاری فلزات غیر آهنیجوشکاری تحت محافظت گازعلائم جوشکاری و نقشه خوانیفیزیک الکتریسیته
آزمایشگاه خواص مکانیکیریاضی عمومیعیوب و علل آنجوشکاری مقاومتی و زائده ایبرشکاری و آماده سازی لبهفیزیک پیش دانشگاهی
آزمایشگاه متالوژی جوشکاریکارآفرینیکارگاه جوشکاری اکسی گاز و برشکاریکارگاه جوشکاری با الکترود دستیکارگاه جوشکاری با الکترود دستیفیزیک مکانیک و حرارت
آزمایشگاه خواص مکانیکیکارببینیکارگاه جوشکاری تحت محافظت گازکارورزی 1کارورزی 2گزارش نویسی
مبانی متالوژی جوشتربیت بدنی 1زبان فارسیزبان خارجهمهارت ها و قوانین کسب و کارزبان تخصصی
اخلاق اسلامی 1اندیشه اسلامیتنطیم خانواده

چه توانایی هایی برای مطالعه رشته جوشکاری نیاز دارید؟

دانشجویان این رشته توانایی هایی را کسب می کنند که با استفاده از آن می توانند وارد بازار کار شده و از علم و دانش خود در محیط کاری نیز استفاده کنید. برای مثال کارهای گروهی انجام داده و نحوه ارتباط با افراد دیگر را در حین کار یاد می گیرند. در ادامه توانایی هایی را که دانشجویان کسب می کنند بررسی می کنیم.

  • نوشتن گزارشات و مستند سازی
  • خلاق بودن و استفاده از نوآوری در کارها
  • یادگیری نکات ایمنی و نکات بهداشتی همراه با در نظر داشتن سلامت محیط زیست
  • کار با رایانه
  • ارائه گزاراش کار و نتایج پروسه کار و فعالیت ها
  • داشتن روحیه و اخلاق حرفه ای و مدیریت کارها
  • طبقه بندی اطلاعات و پردازش آن ها
5 2

دانشگاه های ارائه دهنده رشته جوشکاری

رشته کاردانی فنی جوشکاری جزو رشته هایی است که در تعداد محدودی از دانشگاه ها ارائه می شود. قبل از انتخاب رشته حتما دانشگاه ها و ظرفیت آن ها را بررسی کنی تا انتخاب بهتری داشته باشید. در ادامه این مطلب دانشگاه هایی که رشته جوشکاری را ارائه می دهند معرفی کرده و ظرفیت آن ها را هم مشخص می کنیم.

نام دانشگاهنوع رشتهظرفیتشهرنوع پذیرش
دانشگاه یاسوجروزانه30گچسارانبا آزمون
دانشگاه یاسوجشبانه10گچسارانبا آزمون
موسسه غیرانتفاعی پاسارگاردغیر انتفاعی100شیرازبا آزمون
موسسه غیر انتفاعی گیلغیر انتفاعی60رودبار زیتونبا آزمون

بازار کار رشته جوشکاری

مهندسین جوش می توانند در شرکت های خصوصی و یا عمومی مشغول به کار شوند. کارخانه ها و مراکزی که به ساخت و تولید می پردازنند نیز برای مهندسین جوش فرصت شغلی مناسبی هستند. اما درآمد و حقوقی که دریافت می کنند بستگی به سابقه کار و میزان تجربه دارد. هر چه سوابق کاری بیش تری داشته باشید و در کار خود حرفه ای تر باشید, پروژه های بزرگ تر با دستمزد بهتری دریافت خواهید کرد.

همچنین افرادی که سرمایه و دانش کافی دارند می توانند کسب و کار شخصی خود را راه اندازی کنند. در این نوع شغل میزان درآمد بستگی به میزان فعلیتتان دارد. کسب و کار شخصی می تواند درآمد خوبی داشته باشد اما کار راحتی نیست و باید بطور پیوسته در حال تلاش و مدیریت کردن کارهایتان باشید.

مشاوره تحصیلی آکو

رشته کاردانی فنی جوشکاری از آن دسته رشته هایی است که دانشجویان بطور فنی و عملی کار با ابزار را یاد گرفته و در کنار آن دانش و علم استفاده از نوع مواد را می آموزند. برای آنکه رشته های تحصیلی بیش تری را بشناسید و از شرایط تحصیلی هر یک آگاه شوید به سایت پرسا مراجعه کرده و یا در اینستاگرام آکو عضو شوید.

همچنین برای مطالعه درباره رشته های فنی حرفه ای بر روی لینک کلیک کنید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا