پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

رشته های دانشگاهی انسانیمعرفی رشته

همه چیز درباره انتخاب رشته علوم سیاسی کنکور انسانی در دانشگاه

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
5/5 - (1 امتیاز)

در دنیای امروز مسائل سیاسی و سیاست در کشورها اهمیت بسیاری دارد به همین علت در همه ی کشور ها نیاز است نیرویی متخصص در زمینه سیاست تربیت شود. هدف رشته علوم سیاسی تربیت افرادی است که بتوانند در شرایط مختلف راهکارهای مناسبی را زمینه سیاسی، اقتصادی و مدیریتی ارائه دهند.

تصمیم گیری درست برای یک فارغ التحصیل رشته علوم سیاسی در دانشگاه به این معنی است که منافع متضاد یک جمع که در چارچوبی به نام کشور وجود دارند با یکدیگر تلفیق شوند و در نتیجه آن چرخ مملکت به خوبی بچرخد و بتواند از بحرانهای مختلف عبور کند. بنابراین اگر شما از علاقمندان به سیاست هستید رشته علوم سیاسی انسانی را از دست ندهید.

برای شروع مطالعه برای قبولی در رشته علوم سیاسی در دانشگاه لازم است در کنکور انسانی شرکت کنید. شرایط شرکت در کنکور انسانی برای داوطلبان نظام قدیم با شرایط ثبت نام کنکور 1402 برای داوطلبان نظام جدید متفاوت است و میتوانید برای رسیدن به هدف خود با دانستن شرایط اقدام کنید.

علم سیاست و مطالعه مباحث مربوط به آن از عمر درازی برخوردار هستند و می‌توان سابقه این علم را مربوط به غرب دانست و ریشه های آن را در اندیشه سقراط جستجو کرد. همچنین فلاسفۀ بزرگ چون افلاطون نیز در این زمینه نظریاتی را از خود به جا گذاشتند.

دانشمندانی چون فارابی، ابن خلدون و … نیز در ایران از خود آثار و نظریاتی در مورد سیاست به جا گذاشتند و به مباحث سیاسی پرداختند. با پیشرفت جوامع این علم مورد بازنگری قرار گرفت و به تدریج وارد حوزه های دانشگاهی و دروس تدریسی در دانشگاه ها شد.

همه چیز درباره رشته علوم سیاسی در دانشگاه های ایران

تاریخچه پیدایش رشته علوم سیاسی در ایران

با تاسیس مدرسه علوم سیاسی به فرمان مظفرالدین شاه در سال 1278 این علم و رشته وارد دانشگاه های ایران شد. هرچند در آن سالها تحصیلات دانشگاهی برای خانم ها معنی نداشت و کسانی که به دانشگاه میرفتند تقریبا جزو خواص محسوب میشوند. در سال 1306 شمسی بود که دو مدرسه علوم سیاسی و مدرسه حقوق با هم ادغام شدند و به پذیرش دانشجو در رشته علوم سیاسی در دانشگاه پرداختند.

با تاسیس دانشگاه تهران تا به امروز دانشکده حقوق و علوم سیاسی در آن وجود دارد و علوم سیاسی در آن تدریس می‌شود و علاوه بر همه اینها این علم در سایر بهترین دانشگاه های کشور نیز درحال تدریس است. دروسی که به عنوان دوره کارشناسی رشته علوم سیاسی این روز ها در دانشگاه ها تدریس میشود را در ادامه بیشتر برای شما شرح میدهیم.

آنچه ما امروزه به نام سیاست می‌شناسیم با مفهوم اصلی این علم در رشته علوم سیاسی بسیار متفاوت است و به همین علت تیم مشاوره انتخاب رشته کنکور آکو برای شناخت دقیق دروس رشته علوم سیاسی به صورت ویژه اقدام کرده ایم.

سیاست شناسی هدف نهایی رشته علوم سیاسی انسانی است و شاید نهایتا فعالیت به عنوان سیاستمدار اصلا هدف تحصیل نباشد. دروس رشته علوم سیاسی در دانشگاه رشته دانشگاهی به بررسی نظریه های سیاسی و کارکرد آنها در جامعه می‌پردازد. همچنین ارائه نظریه های مختلف و ابزارها و راهکارهای مختلفی را به دنبال دارد.

بر اساس این راهکارها و بررسی شرایط جامعه تلاش می‌شود تا مشکلات موجود از سر راه برداشته شوند و برای ادامه مسیر و اقدامات بعدی طرح ریزی های لازم انجام شود. در واقع می‌توان اینگونه گفت که علوم سیاسی نگاهی به حال و آینده دارد و در کنار این دو، ریشه اش در گذشته است.

رشته علوم سیاسی در دانشگاه های ایران

مهارت های لازم برای رشته علوم سیاسی

در ابتدای امر علاقه به سیاست و مباحث سیاسی لازم است و همچنین دانشجو باید به تاریخ و به‌ویژه تاریخ سیاسی علاقه داشته باشد و فلسفه را با علاقه بخواند. همچنین فرد باید منطقی باشد و نظرهایی که ارائه می‌دهد با سند و مدرک باشد. در صورتی که فرد ابتکار داشته باشد و بتواند دامنه فکری خود را گسترده کند و پی به ریشه ها ببرد و بتواند با همه اقشار جامعه در ارتباط باشد و نیازهای آنان را بفهمد گام‌های موفقیت را طی میکند.

وظایف یک کارشناس سیاسی:

  • نشر نتایج حاصل از تحقیقات از طریق نشریات آکادمیک، گزارشات نوشتاری یا ارائه عمومی
  • شناسایی مسائل برای تحلیل و تحقیق
  • توسعه و آزمون نظریات با استفاده از اطلاعات مصاحبه، روزنامه ها، گاهنامه ها، اتفاقات قانونی، نشریات گذشته، رای گیری ها یا منابع آماری
  • حفظ دانش جاری تصمیمات سیاسی دولت
  • مشخص کردن و دسته بندی اطلاعات و تخمین و شناسایی تفاوتها و شباهتهای بین اطلاعات و کشف تغییرات در شرایط محیط و رخدادها

کارنامه قبولی رشته علوم سیاسی

کارنامه قبولی رشته علوم سیاسی در هر دانشگاه باتوجه به رتبه علمی دانشگاه و ظرفیت قبولی آن به ویژه باتوجه به حذف ضرایب کنکور متفاوت است. مثلا همانطور که در جدول های زیر مشاهده میکنید برای قبولی رشته علوم سیاسی در دانشگاه شهید بهشتی رتبه سه رقمی در کنکور انسانی لازم است اما با رتبه های بالای 2000 نیز میتوان در دانشگاه های روزانه اصفهان یا دانشگاه یزد رشته علوم سیاسی قبول شد.

جدول زیر نمونه کارنامه های قبولی این رشته در سال 99 است. با مشاهده این جدول می توانید به طور حدودی تخمین بزنید که در کدام دانشگاه ها می‌توانید قبول شوید. البته این کارنامه های ارائه شده برای کنکور 1402 متفاوت خواهد بود و برای تخمین رتبه کنکور دی 1401 و یا هدف گذاری انتخاب رشته میتوانید با تیم مشاوره تحصیلی و انتخاب رشته کنکور آکو تماس بگیرید.

کارنامه قبولی رشته علوم سیاسی
کارنامه قبولی رشته علوم سیاسی سال 1399
کارنامه رشته علوم سیاسی
کارنامه رشته علوم سیاسی سال 1399

دروس رشته علوم سیاسی در دانشگاه

دوره تحصیلی این رشته 4 ساله است و شامل 8 ترم تحصیلی می‌شود. دانشجویان باید در این دوره 4 ساله 138 واحد درسی را بگذرانند. دروس رشته علوم سیاسی به صورت زیر تقسیم بندی می‌شود:

  • دروس عمومی: 22 واحد
  • دروس اصلی و پایه: 106 واحد
  • دروس اختیاری: 10 واحد

دروس پایه و اصلی رشته علوم سیاسی

مبانی علم سیاستمبانی علم حقوقمبانی جامعه شناسی عمومیمبانی علم اقتصادروش تحقیق در علوم سیاسیحقوق اساسی (کلیات)حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران
مبانی اندیشه های سیاسی در اسلامحقوق بین الملل اسلامینظام سیاسی و دولت در اسلاماندیشه های سیاسی در اسلام و ایرانجنبش های اسلامی معاصرتحولات سیاسی و اجتماعی ایران (از 1228 تا 1320)تحولات سیاسی و اجتماعی ایران (از 1320 تا 1357)
انقلاب اسلامی ایرانروابط خارجی ایران (از 1320 تا 1357)سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایرانمسائل اقتصادی و سیاسی نفت در ایرانحقوق اداری، خلیج فارس و مسائل آنمسائل سیاسی و اقتصادی جهان سوماصول روابط بین الملل
سازمان های بین المللیتاریخ روابط بین الملل (از 1871 تا 1945)تاریخ اندیشه های سیاسی در غرب از قبل از افلاطون تا قرن بیستماندیشه های سیاسی در قرن بیستمدیپلماسی و رفتار سیاسی در اسلامحقوق بین الملل عمومی، فن دیپلماسی و آداب کنسولحقوق بین الملل خصوصی
تئوری‌های انقلابشناخت ماهیت و عملکرد امپریالیسمنوسازی و دگرگونی سیاسیسیاست خارجی قدرت های بزرگجامعه شناسی سیاسیمسائل نظامی و استراتژیک معاصرتاریخ تحول دولت در اسلام
متون سیاسی به زبان خارجی

بجز دروس اجباری و تخصصی رشته علوم سیاسی، دروس اختیاری رشته علوم سیاسی در دانشگاه نیز به شرح زیر است:

اسلام و ایرانمالیه عمومیجغرافیای اقتصادی ایراناداره امور دولتیمطبوعات سیاسی ایران از انقلاب مشروطیت به بعد
انقلاب های جهاننظام های سیاسی تطبیقیروانشناسی اجتماعینظام های اقتصادی تطبیقیتاریخ روابط خارجی ایران از قاجاریه تا 1320
سیاست و حکومت در شورویسیر قدرت دریاهاسیاست و حکومت در ایالات متحده آمریکامسایل سیاسی و اقتصادی کشورهای اروپای شرقیسیاست و حکومت در خاورمیانه
مسایل سیاسی و اقتصادی کشورهای اروپای غربیسیاست و حکومت در آسیای جنوبیارتش و سیاستسیاست و حکومت در چینجمهوری اسلامی ایران و نهضت های رهایی بخش
سیاست و حکومت در آفریقاسیاست و حکومت در آفریقااعراب و اسراییل و مسئله فلسطینسیاست و حکومت در آمریکای لاتیناندیشه های سیاسی در شرق باستان
سیاست و حکومت در اروپای باختریجغرافیای سیاسی (تأکید بر جهان اسلام)خاورمیانه و سیاست بین المللتک درس در اختیار گروه آموزشیاقتصاد بین الملل

دانشگاه های ارائه دهنده رشته علوم سیاسی

رشته علوم سیاسی از رشته های مربوط به انسانی است و در صورتی که فرد در آزمون کنکور سراسری رتبه قابل قبول را کسب کند می‌تواند در دانشگاه های ارائه دهنده این رشته به تحصیل بپردازد. در ادامه به معرفی دانشگاه های دولتی پذیرنده این رشته می‌پردازیم و همچنین نگاهی به کارنامه های قبولی این رشته در سالها می اندازیم. دانشگاه های دولتی پذیرنده علوم سیاسی:

نام دانشگاهنوع رشتهظرفیتشهرجنسیتنوع آزمون
دانشگاه تهرانروزانه60تهرانهردوبا آزمون
دانشگاه شهید بهشتیروزانه35تهرانهردوبا آزمون
دانشگاه علامه طباطباییروزانه45تهرانهردوبا آزمون
دانشگاه خوارزمی روزانه15تهرانهردوبا آزمون
دانشگاه علامه طباطباییشبانه15تهرانهردوبا آزمون
دانشگاه خوارزمیشبانه10تهرانهردوبا آزمون
دانشگاه اصفهانروزانه40اصفهانهردوبا آزمون
دانشگاه فردوسی مشهدروزانه25مشهدهردوبا آزمون
دانشگاه شیرازروزانه50شیرازهردوبا آزمون
دانشگاه تبریزروزانه21تبریزهردوبا آزمون
دانشگاه اصفهانشبانه15اصفهانهردوبا آزمون
دانشگاه فردوسی مشهدشبانه10مشهدهردوبا آزمون
دانشگاه بینن المللی امام خمینیروزانه25قزوینهردوبا آزمون
دانشگاه شاهدروزانه35تهرانهردوبا آزمون
دانشگاه تبریزسبانه14تبریزهردوبا آزمون
دانشگاه گیلانروزانه35رشتهردوبا آزمون
دانشگاه مازندرانروزانه45بابلسرهردوبا آزمون
دانشگاه یزدروزانه35یزدهردوبا آزمون
دانشگاه تبریزروزانه2تبریزهردوبا آزمون
دانشگاه بوعلی سیناروزانه35همدانهردوبا آزمون
دانشگاه شهید با هنرروزانه25کرمانهردوبا آزمون
دانشگاه اراکروزانه40اراکهردوبا آزمون
دانشگاه شهید چمرانروزانه35اهواز هردوبا آزمون
دانشگاه گیلانشبانه25رشتهردوبا آزمون
دانشگاه مازندرانشبانه20بابلسرهردوبا آزمون
دانشگاه حکم سبزواریروزانه35سبزوارهردوبا آزمون
دانشگاه یاسوجروزانه40یاسوجهردوبا آزمون
دانشگاه بیرجندروزانه35بیرجندهردوبا آزمون
دانشگاه اردکانروزانه26اردکانهردوبا آزمون
دانشگاه رازیروزانه50کرمانشاههردوبا آزمون

گرایش های رشته علوم سیاسی انسانی

دانشجویان می‌توانند بعد از اتمام دوره کارشناسی خود با شرکت در آزمون ارشد و کسب نمره لازم در گرایش های مجموعه علوم سیاسی ادامه تحصیل دهند. گرایش های علوم سیاسی در کارشناسی ارشد عبارتند از:

  • روابط بین الملل
  • مطالعات منطقه ای (با 5 گرایش)
  • اندیشه سیاسی در اسلام
  • دیپلماسی و سازمان های بین المللی
  • علوم سیاسی

در حال حاضر رشته مطالعات منطقه ­ای در 5 گرایش مطالعات ایران، گرایش مطالعات خلیج فارس، گرایش خاورمیانه، گرایش مطالعات دریای خزر، مطالعات آسیای مرکزی، مطالعات جنوب آسیا، مطالعات منطقه خاوردور، مطالعات منطقه‌ جنوب شرقی آسیا، مطالعات اروپا، مطالعات آمریکای شمالی، مطالعات آمریکای جنوبی، مطالعات آفریقا، و مطالعات منطقه‌ی اوراسیا دانشجو می‌پذیرد.

در مقطع دکتری نیز فرد می‌تواند در صورت داشتن شرایط مساعد در یکی از رشته های زیر ادامه تحصیل دهد:

جغرافیای سیاسی، جامعه شناسی، رفاه اجتماعی، سیاست گذاری فرهنگی، دانش اجتماعی، مردم شناسی، حقوق بین الملل عمومی، علوم سیاسی، روابط بین الملل، مطالعات منطقه ای، مطالعات سیاسی انقلاب اسلامی، مطالعات آمریکای شمالی، مطالعات جهان.

ادامه تحصیل رشته علوم سیاسی در دانشگاه

مزایا و معایب رشته علوم سیاسی

کارشناسان علوم سیاسی به مطالعه مسائل سیاسی کشور می‌پردازند و در صورت وجود این متخصصان وضع سیاسی کشور و پیشرفت های سیاسی کشور بسیار خوب خواهد بود. اما متاسفانه در کشور ما در بخش های سیاسی چندان به استفاده از متخصص و سیاست دان اهمیت داده نمیشود و داشتن پارتی و آشنا در مکان های مرتبط سیاسی تنها راه ورود به بازار کار فعال رشته علوم سیاسی است.

هرچند که متاسفانه این رشته هنوز جایگاه خود را به خوبی در جامعه پیدا نکرده است و بازار کار خوبی ندارد اما برای فارغ التحصیلان رشته علوم سیاسی فعال به شرط تداوم در ارائه راهکار ها و ادامه تحصیل میتوان درآمد و بازار کار خوبی به ویژه در خارج از کشور و شبکه های خبری یا روزنامه ها و مجلات سیاسی انتظار داشت.

نباید حقیقت را نادیده گرفت و باید بدانید که بسیاری از دانش آموختگان این رشته بیکار هستند و یا در مشاغل غیر مرتبط فعالیت می‌کنند. فردی که به دنبال آینده کاری  تضمین شده و ورود به بازار کار بعد از فراغت از تحصیل است، شاید باید از انتخاب این رشته صرف نظر کند و یا پیش از شروع مطالعه این درس با یادگیری زبان های خارجی برای مهاجرت یا فعالیت در سفارت ها آماده شود.

بازار کار علوم سیاسی در ایران

برای فارغ التحصیلان این رشته فرصت های شغلی متفاوتی وجود دارد یکی از آن‌ها کار در سازمان‌های متفاوت به عنوان رابط عمومی آن سازمان است. معمولا سازمان ها برای اینکه کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهند به یک کارشناس علوم سیاسی نیاز دارند.

از دیگر زمینه های اشتغال در این رشته، اشتغال در بخش های سیاسی و حقوقی وزارتخانه ها و سازمان های بین المللی می‌باشد و از شاخص ترین وزارتخانه ها می‌توان به وزارت امور خارجه اشاره کرد.

از دیگر موارد که می‌توان به اشتغال در آن پرداخت رسانه ها و روزنامه ها هستند. همچنین در آموزش و پرورش یا دانشگاه ها به یک کارشناس علوم سیاسی یا مدرس علوم سیاسی نیاز است. اما با همه این‌ها باید گفت با وجود قدمت و اهمیت این رشته متاسفانه جایگاه چندان مشخصی در کشور ندارد و از لحاظ شغلی هم تضمینی برای آن وجود ندارد.

در ارتباط با درآمد حاصل از این رشته متاسفانه نرخ دقیق و ثبت شده ای در دسترس نیست اما می‌توان حدس زد اگر فرد در زمینه کاری مربوطه بتواند شغل مناسبی پیدا کند از درآمد خوبی برخوردار خواهد بود.

بازارکار علوم سیاسی در ایران و خارج

مهاجرت تحصیلی با کارشناسی رشته علوم سیاسی

پذیرش و تحصیل در رشته علوم سیاسی در کشور های دیگر باعث می‌شود شما به عنوان دانشجوی این رشته در معرض دید افراد جدید، متفاوت و آداب و رسومات متفاوت قرار بگیرید.

همچنین می‌توانید از کشورهای دیگر الهام گرفته و دامنه فکری گسترده تری پیدا کنید و از ابتکارات خود برای کشور خود استفاده کنید. رشته علوم سیاسی در خارج از ایران دارای گرایش های مختلفی است که بهتر است در مورد آن‌ها اطلاعاتی داشته باشید تا بتوانید تصمیم بگیرید در کدامیک به تحصیل خود ادامه  دهید.

در ادامه میتوانید گرایش های رشته علوم سیاسی را همراه با حیطه کاری این رشته ها مطالعه کنید.

  • گرایش سیاست داخلی: محبوب‌ترین گرایش برای تحصیل است و به زیرشاخه های دیگری تقسیم می‌شود که از آن‌ها می‌توان به افکار عمومی، انتخابات، دولت ملی، دولت محلی و دولت منطقه ای اشاره کرد.
  • گرایش سیاست تطبیقی: این گرایش به مطالعه سیاست در خارج از مرزهای یک کشور می‌پردازد و سیاست را در کشورهای دیگر مورد بررسی قرار می‌دهد.
  • گرایش روابط بین الملل: این گرایش به مطالعه روابط سیاست میان دولت های مختلف می‌پردازد و همچنین امروز رشته روابط بین الملل امروزه به عنوان یک رشته جداگانه در برخی از دانشگاه ها تدریس می‌شود.
  • گرایش اندیشه سیاسی: عمدتا به مطالعه و بررسی جامعه و نهاد های سیاسی می‌پردازد و همچنین به مطالعه نوشته های سیاسی یونان باستان تا نوشته های فیلسوفان و استادان اخلاق امروزی توجه می‌کند.
  • گرایش روش شناسی سیاسی: این گرایش که همان متدولوژی سیاسی است به مطالعه مبانی فلسفی در علوم سیاسی و اجتماعی می‌پردازد.
  • گرایش حقوق عمومی: این گرایش به طور تخصصی به قانون اساسی، سیستم های حقوقی، حقوق شهروندی و عدالت کیفری می‌پردازد.
  • گرایش مدیریت دولتی: این گرایش به مطالعه نحوه بکارگیری و اجرای علوم اداری در سازمان‌های مختلف می‌پردازید و دانشجویان در مهارت مدیریتی آماده به کار می‌شوند.
  • گرایش سیاست عمومی: در این گرایش سیاست های مربوط به حقوق شهروندی، بهداشت، دفاع، آموزش و… به طور دقیق بررسی می‌شوند.

برترین دانشگاه ها برای مهاجرت و تحصیل در رشته علوم سیاسی در ادامه مقاله ذکر شده که می‌توانید برای انتخاب مقصد از این لیست استفاده کنید.

دانشگاه هاروارد آمریکا، دانشگاه پرینستون آمریکا، موسسه مطالعات سیاسی پاریس، دانشگاه آکسفورد، دانشگاه اقتصاد و علوم سیاسی لندن، دانشگاه کمبریج، دانشگاه استفورد، دانشگاه ملی استرالیا، دانشگاه ییل،دانشگاه کالیفرنیا، دانشگاه کلمبیا، دانشگاه ملی سنگاپور، دانشگاه شیکاگو.

تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم

انتخاب رشته کنکور انسانی تقریبا از هر رشته دیگری سخت تر است چون رشته های دانشگاهی کنکور انسانی رشته هایی کاملا مرتبط با استعداد و علاقه دانشجویان است. متاسفانه بسیاری از رشته های دانشگاهی کنکور انسانی درصورت نداشتن استعداد و علاقه و پیگیری نمیتواند رشته درآمد زایی باشد.

حالا چه این رشته روانشناسی باشد و چه وکالت که بهترین بازار کار را در میان رشته های کنکور انسانی دارند و چه بازار کار علوم سیاسی که یکی از بدترین بازار کار ها را در ایران دارد. برای کسب مشاوره تخصصی درباره انتخاب رشته کنکور انسانی با شماره 02633408944 تماس بگیرید و یا از طریق کانال تلگرام تیم مشاوره آکو با مشاوران ما همراه باشید.

وظایف فارغ التحصیلان رشته علوم سیاسی چیست؟

از جمله وظایف کارشناسان این رشته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
تحقیق در مورد موضوعات سیاسی و روابط خارجه
جمع آوری و تجزیه اطلاعات
برسی افکار عمومی
درنظر گرفتن روبدادهای سیاسی جاری
پیش بینی روندهای سیاسی اقتصادی حاضر در جهان

درآمد و بازار کار رشته علوم سیاسی چگونه است؟

بازار کار فعال رشته علوم سیاسی در سفارت خانه ها و سایر ارگان های مرتبط با وزارت امور خارجه است و همچنین شغل هایی مثل ریاست جمهوری، نمایندگی مجلس یا شورای شهر برای رشته علوم سیاسی بهترین بازار کار هستند.

سهیل حاج کرم

برنامه ریزی و مشاور تحصیلی یک هنره! من سهیل حاج کرم همیشه و همه جام میگم و گفتم: که من یک مشاور تحصیلی ام نه یک مشاور جذب!!!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا