پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

آزمون های سنجش

تحلیل کارنامه آزمون های سنجش به روش رتبه های برتر کنکور

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

آزمون های آزمایشی به طور کلی برای ارزیابی نوع درس خواندن، نوع عملکرد تحصیلی و تست زنی برای یک داوطلب کنکور ضروری است. اما مهم تر از شرکت در آزمون های آزمایشی تحلیل سوالات آزمون و خلاصه نویسی نکات طراحی سوالات است. در این میان آزمون های آزمایشی سنجش به ویژه چهار مرحله پایانی آزمون ها که به آزمون های جامع سنجش معروف هستند، از نظر نوع سوالات و سطح و بودجه بندی مباحث بیشترین شباهت را به کنکور سراسری دارد.

تعداد بالای داوطلبان شرکت در آزمون های سنجش رتبه و تراز ثبت شده در کارنامه های آزمون سنجش را به رتبه و تراز آزمون سراسری نزدیک میکند. البته این تحلیل کارنامه آزمون های سنجش نیاز به آموزش دارد که در ادامه به عنوان مشاور کنکور در این باره توضیحات کاملی در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم. ویدئو زیر را مشاهده کنید تا سراغ آموزش تخمین رتبه و تراز بر اساس آزمون های سنجش برویم.

کارنامه آزمون های سنجش رو چطور تحلیل و بررسی کنیم؟

شرکت در آزمون های آزمایشی کلا باعث شناخت نقاط ضعف و قوت خودتون در رابطه با نوع مطالعه و درس های کنکور میشه و شما رو نسبت به رقباتون جلو میندازه. با شرکت توی آزمون های آزمایشی میتوان لغزش هایی که در درس خوندن یا نحوه تست زنی دارید رو شناسایی کنید و تا کنکور فرصت دارید که به کمک مشاور تحصیلی آنها رو رفع کنید و تقریبا تخمین بزنید که توی کنکور سراسری چطور عملکردی خواهید داشت.

تحلیل کارنامه سنجش به ویژه آزمون های جامع سنجش مثل یک پیشبینی یا پیشگویی درباره کنکور میمونه که به شما دید باز تری درباره شرایط کنکور و سوالات اون میده. ( برای ثبت نام آزمون های سنجش چکار کنیم؟ )

دانلود اولین آزمون جامع سنجش 1402(آزمون 25 فروردین 1402 سنجش)

دانلود دومین آزمون سنجش جامع 1402( آزمون 15 اردیبهشت 1402 سنجش )

به هرحال تقریبا 5 ساعت بعد از برگزاری هر آزمون یک کارنامه الکترونیکی برای داوطلبان صادر میشود که میتوان آن را در پورتال شخصی هر دانش آموزبه آدرس وبسایت تعاونی آموزش کارکنان سازمان سنجش مشاهده کرد. در کارنامه آزمون آزمایشی سنجش که در ویدئو نمونه آن را مشاهده میکنید جدول اول صرفا اطلاعات داوطلب را مشخص کرده است که در مرحله اول باید مطمئن شوید تمام اطلاعات به درستی ثبت شده است اما برای تحلیل کارنامه آزمون های سنجش نیازی به این جدول نداریم.

جدول های کارنامه آزمون های آزمایشی سنجش

جدول شماره دو مهمترین جدول برای تحلیل کارنامه سنجش است و در آن میتوانید درصد ها، تعداد تست های درست و غلط، تراز درس به درس، مقایسه آن با کل داوطلبان شرکت کننده و خیلی اطلاعات به درد بخور دیگه رو برای تحلیل کارنامه مشاهده میکنید. اگر بخواهیم به صورت ستون به ستون جدول شماره 2 کارنامه آزمون آزمایشی سنجش رو بررسی کنیم ستون های این جدول به شرح زیر خواهد بود:

  • ستون اول: دروس مربوط به هر گروه آزمایشی
  • ستون دوم و سوم و چهارم: تعداد سوالات صحیح و غلط و نزده در هر درس
  • ستون پنجم: نمره خام با محاسبه نمره منفی( مطابق با فورمول محاسبه کنکور سراسری)
  • ستون ششم:نمره میانگین هر درس برای همه داوطلبان شرکت کننده در آزمون
  • ستون هفتم: نمره میانگین رتبه های برتر آزمون
  • ستون هشتم: نمره تراز
  • ستون نهم و دهم و یازدهم: رتبه در شهر، استان و کشور

تحلیل سوالات صحیح و غلط و نزده در کارنامه آزمون آزمایشی سنجش

مشخص کردن سوالات صحیح و غلط و نزده در کارنامه آزمون های سنجش میتونه در قدم اول نقاط ضعف شما رو در هر مبحث مشخص کنه.اگر سوالات مبحث خاصی رو اشتباه جواب دادی چند حالت وجود داره، یا به اندازه کافی مطالعه نکردی(مثلا تست به اندازه کافی حل نکردی، خلاصه نویسی و مرور نداشتی یا وقت کافی برای تسلط روی مبحث نذاشتی یا تمرکز کافی نداشتی)،توی آزمون وقت کم آوردی و سوال رو حل نکردی یا در حل سوال تسلط داشتید ولی بی دقتی باعث شده اشتباه بزنید.

با تحلیل کارنامه آزمون های سنجش میتونید نقاط قوت مطالعه اتون رو بشناسید و تقویتشون کنید و نقاظ ضعفتون رو شناسایی کنید، به طور کلی حذفشون کنید یا انقدر روشون کار کنید تا به تسلط کامل برای پاسخ درست به تست های آزمون های بعدی برسید.

درست است که صد زدن کار سختیه اما تحلیل کارنامه سنجش به روش رتبه های برتر کنکور میتونه خیلی تجربه کاملی رو درباره روش درست جواب دادن به سوالات کنکور باتوجه به سطح علمیتون در اختیارتون قرار بده.

نمره خام با محاسبه درصد منفی در کارنامه آزمون های سنجش

میدونید که نمره منفی توی کنکور قاتل جون بچه های درسخونیه که لب پرتگاه رتبه برتر شدن قرار دارن. هر سه پاسخ غلط یک پاسخ درست رو غلط میکنه. مثلا از هر 6 سوال 1 سوال غلط باشه تقریبا 3.5 درصد از کل درصد کم میشه و این عدد به صورت تساعدی میره بالا. پس واقعا باید نمره منفی و جواب های شک دار رو جدی گرفت.

مثلا فکر کن دانش آموز رشته تجربی در کارنامه آزمون های سنجش از هر 10 سوال فقط 5 سوال درست جواب بده و درصد همه درس هاش رو 50% در کنکور سراسری بزنه! خب این دانش آموز حداقل رتبه زیر 10.000 میاره و میتونه یه رشته پیراپزشکی خوب در یک دانشگاه سراسری خوب قبول بشه.

اما همین دانش آموز وقتی داره تکنیک ضربدر منفی رو اجرا میکنه و برگشته سوالاتی سخت و وقت گیر رو مرور کنه و جواب بده، تصمیم میگیره دو یا سه تا سوالی که توش شک داره رو هم بزنه و با همین دو سه تا جواب اشتباهی که نمره منفی دارن یهو درصد هاش به 30 تا 40 درصد کاهش پیدا میکنه و احتمال قبولیش توی یه دانشگاه خوب حداقل 30 درصد کاهش پیدا میکنه.

خب مشخص شدن تعداد پاسخ های اشتباه و محاسبه درصد خام دروس با احتساب نمره منفی و مقایسه آن با درصد بدون اشتباه که در ادامه درباره آن صحبت میکنیم میتونه خیلی تاثیر گذار و نشان دهنده کمبود مهارت تست زنی حرفه ای و تکنیک های کنکوری باشه که یک مشاور وظیفه ارائه این روش ها رو برعهده داره.

پس اگه تفاوت درصد خام با نمره منفیتون خیلی با نمره خام بدون نمره منفیتون فرق داره باید به مشاورتون و تکنیک های تست زنی که بهتون یاد داده شک کنید و دنبال باگ های کاری این همراه همیشگی کنکورتون باشید.

ستون نمره خام ارتباط نزدیکی با 3 ستون بعدی داره و میشه تقریبا گفت که باید در کارنامه آزمون های سنجش این ستون ها رو باهم مقایسه و تحلیل کرد.

تحلیل نمره میانگین هر درس به ازای داوطلبان

نمره میانگینی که در ستون ششم کارنامه آزمون آزمایشی سنجش مشاهده میکنید، نشان دهنده میانگین درصد کل داوطلبان شرکت کننده در آزمون است. یعنی ممکن است بعضی از دانش آموزان درس را منفی زده باشند و بعضی 100 اما با میانگین گیری از درصد های درس به درس همه آنها نمره میانگین در کارنامه آزمون های سنجش نوشته میشود.

هرچقدر نمره خام ثبت شده در ستون قبلی از این عدد میانگین کل داوطلبان بالاتر باشد، شما وضعیت بهتری در رقابت کنکور دارید و احتمال اینکه جزو دانش آموزان موفق کنکور باشید بیشتر خواهد بود. این مقایسه وقتی جالب تر میشه که نمره میانگین خودت رو با نمره میانگین نفرات برتر مقایسه کنی.

نمرات میانگین نفرات برتر در کارنامه آزمون های سنجش به چه دردی میخورد؟

نمره میانگین نفرات برتر به شما کمک میکنه که اولا فاصله خودتون رو تا رتبه های برتر کنکور در آزمون سراسری تخمین بزنید، دوما اینکه متوجه بشید برای رتبه برتر آزمون و نتیجتا رتبه برتر کنکور بودن باید چقدر پیشرفت کنید؟

اگر این مقایسه رو توی مهرماه انجام بدید هرچقدر تفاوت باشه هنوز فرصت دارید و جای امیدواری هست که جبران کنید. اما اگر این تفاوت خیلی زیاده مثلا تو داری درصد هات رو منفی میزنی ولی نمره میانگین کل داوطلبان حتی 30 درصده و میانگین نمره رتبه های برتر آزمون 50 به بالاست، و این موضوع رو توی اردیبهشت ماه قبل از کنکورت فهمیدی (یعنی دوران جمع بندی بعد از عید) باید قید دانشگاه سراسری و یه رشته خوب قبول شدن رو بزنی و یا برای قبولی دانشگاه آزاد برنامه بریزی یا از همین الان کاراتو بکنی که بودجه بندی مطالعه ات رو برای سال بعد داشته باشی.

نمره تراز مهمترین بخش کارنامه آزمون سنجش

نمره تراز خیلی مستقیم دقیق وضعیت شمارو توی هر درس مشخص میکنه و وضع شما رو نسبت به جامعه آماری همون درس نشان میده. خب طبیعیه که هرچقدر تراز شما بالاتر باشه وضعیت شما بهتره و نمره تراز هر درس کمک میکنه متوجه میزان ارزش درصد هر درس بشید. این اهمیت تراز هر درس وقتی مهم میشه که شما تراز میانگین رو بشناسید و بدونید که خیلی از اتفاقات در کنکور سراسری مثل اولویت انتخاب رشته اتون، قبولی دانشگاه فرهنگیان و … داشته باشید.

مثلا فرض کنیم دانش آموزی درصد 86 در درس فلسفه و منطق داشته باشه و تراز این درس به نسبت سایر داوطلبان 8440 ثبت شده است. درحالی که همین دانش آموز 80 درصد سوالات روانشناسی رو درست جواب داده ولی ترازش در کمال تعجب بیشتر شده و درواقع 8880 بوده است.

این اختلاف عجیب یعنی که دانش آموزان کلا درصد کمتری در روانشناسی کنکور داشته اند و به همین دلیل درصد 80 در درس روانشناسی تراز داوطلب را در این درس بالا برده است. و این نکته را نیز فراموش نکنید که تراز یعنی میزان پاسخ های درست داوطلب به سوالات سخت کنکور در مقایسه با سایر داوطلبان.

تحلیل رتبه در شهر و استان و کشور در کارنامه آزمون های سنجش

خب دیگه رتبه که مشخصه یعنی شما در میان کل دانش آموزانی که از شهر و استان خودتون و همچنین در کل کشور در آزمون شرکت کرده اند چندم شده اید؟ تعداد کل داوطلبان به همین ترتیب در جدول شماره 3 آمده است که کمک میکند بتوانید رتبه کل (رتبه کشوری) و رتبه در منطقه خود را به صورت متوسط تخمین بزنید.(نرم افزار های تخمین رتبه)

میدانید که به علت برخورداری از سهمیه مناطق همه داوطلبان ، داوطلبان کنکور درواقع بیشتر با هم منطقه ای های خود مقایسه میشوند. درست مثل برخورداران از سهمیه شهدا و ایثارگران که بعد از اعمال سهمیه با خودشان ارزیابی میشوند.

نمره خام بدون در نظر گرفتن نمره منفی در کارنامه آزمون های سنجش

همانطور که در ابتدا و در زمان معرفی نمره خام با اعمال نمره گفتیم، این بخش و تحلیل آن نشان دهنده ضعف های تکنیکی در آزمون است و لزوما نشان دهنده بلد نبودن درس یا ضعیفی نیست و تفاوت این دو عدد باید به کمک مشاور و برنامه ریزی تکنیکال برای کنکور، به صفر میل کنه.

نمره خام بدون در نظر گرفتن نمره منفی در کارنامه آزمون های سنجش یعنی که اگر داوطلب به همین تعداد سوال درست پاسخ داده بود ولی هیچ سوال شک دار یا تله داری را نمیزد و نمره منفی جواب غلط توی درصدش اعمال نمیشد چه درصدی میگرفت.

مثلا اگر دانش آموزی کلا برگه کنکور رو سفید بده خیلی بهتره تا سوال منفی بزنه چون درصد صفر بهتر از منفی 17 و -18 زدنه که رتبه و تراز رو به قهقرا میبره. درصد منفی در بیشترین حالت -33 است که نزدیک شدن نمره خام به این عدد فاجعه تکنیکال و دانشی است که باید ریشه یابی و رفع شود.

جدول های 3 و 4 در کارنامه آزمون سازمان سنجش

جدول 3 که مشخص شده بود تعداد کل داوطلبان در شهر و استان و کشور رو مشخص کرده و برای تخمین رتبه در منطقه به صورت حدودی میتونه کمکت کنه و در این بخش مجددا رتبه در شهر و استان و کشور رو دونه دونه میبینید. اما جدول بعدی تقریبا جدول مهمیه چون تراز کل شما یعنی میانگین همون تراز های درس به درسی که در جدول شماره 2 دیدید باتوجه به ضریب هر درس در کنکور که در این جدول مشخص شده.

حذف ضرایب دروس در کنکور 1402

این تراز اصلی و مهمترین تراز است که در کنکور سراسری نیز برای ایجاد اولویت انتخاب رشته اتون درمیان بقیه رقبا بهتون کمک میکنه و باید سعی کنید این تراز در آزمون های جامع سنجش به حداقل تراز 8000 الی 8500 رسیده باشه تا بتونیم در آزمون کنکور که قطعا سوالات سخت تری خواهد داشت تراز بالای 7000 و رتبه خوبی کسب کنیم.

روش های بالا بردن تراز آزمون

مشاوره کنکور برای داوطلبان آزمون های آزمایشی سنجش

برای دریافت جلسه مشاوره و تحلیل کارنامه آزمون های سنجش همراه با یک دوست کار بلد میتوانید با شماره 02633408944 تماس بگیرید اما به عنوان یک دوست باید بدانید که هیچکس بهتر از خودتان نقاط ضعف و قدرت شما را نمیداند و بهتر است غرور و یک دندگی را کنار بگذارید و اگر واقعا برای امسال امید ندارید به پشت کنکور ماندن فکر کنید این یک سال ماندن واقعا به داشتن یک عمر زندگی مرفه و فعالیت حرفه ای در زمینه حرفه ای می ارزد.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا