پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

کنکور سراسری

لیست حذفیات کنکور دی 1401 و تیر 1402 در سازمان

بررسی حذفیات منابع کنکور امسال

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
4/5 - (2 امتیاز)

بعد از اعمال تغییرات کنکور 1402 و  اتشار دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور های نوبت اول و دوم( دیماه 1401 و تیرماه 1402) یکی از انتظارات داوطلبان کنکور حذفیات کنکور 1402 بود. این حذفیات را سازمان سنجش به تفکیک حذفیات کنکور دی 1402 و کنکور تیر 1402 و منسوب به هر رشته در یک فایل پی دی اف منتشر کرده است.

برای دانلود فایل پی دی اف حذفیات کنکور 1402 میتوانید به جدول زیر مراجعه کنید و یا برای خواندن توضیحات تکمیلی مشاوران کنکور تیم مشاوره تحصیلی کنکور آکو و برنامه ریزی کنکور 1402 براساس حذفیات با ما همراه باشید.

دانلود فایل پی دی اف حذفیات کنکور 1402 سازمان سنجش

حذفیات کنکور دی 1402و تیر 1402.

حذفیات کنکور 1402 براساس اطلاعیه سازمان سنجش چگونه بوده است

طبق آخرین اطلاعیه رسمی سازمان سنجش حذفیات کنکور بخش هایی از منابع کنکور سراسری هستند که نباید سوالی در کنکور سراسری داشته باشند. حذفیات کنکور دی 1402 در حال حاضر طبق برنامه ارائه شده شامل همه رشته ها شده است و در نهایت نیز یک جدول به منظور ارائه حذفیات دروس مشترک کنکور 1402 نیز مطرح شده اند. آنچه در ادامه میخوانید شامل موارد زیر میشود:

  • حذفیات کنکور تجربی 1402
  • حذفیات کنکور ریاضی 1402
  • حذفیات کنکور انسانی 1402
  • حذفیات کنکور معارف 1402

حذفیات کنکور تجربی 1402

باتوجه به تغییرات کنکور 1402 و حذف دروس عمومی از آزمون سراسری حذفیات کنکور تجربی 1402 فقط مربوط به دروس تخصصی از جمله شیمی، ریاضی، فیزیک و زیست خواهد شد. یعنی درواقع همه دروس تخصصی کنکور تجربی شمشمول حذفیات خواهند شد.

در حذفیات کنکور تجربی 1402 به ویژه در درس زیست، بخشی از گفتار ها به طور کامل حذف شده است و حتی برخی از مباحث تا حد زیادی کوتاه و خلاصه شده اند. علاوه بر آن همه بخش های بیشتر بدانید، محاسبات ریاضی و فورمول های شیمی و بخش های غیرمجاز برای طرح سوال نیز جزو حذفیات کنکور تجربی 1401 هستند.

مهمترین مباحثی که از کنکور تجربی 1402 حذف شده اند و جزو بخش های بیشتر بخوانید و بخش های غیرمجاز، به شرح زیر است:

حذفیات مباحث کتاب درسی زیست دهم برای کنکور تجربی 1402

فصل 1 از زيست شناسي درخدمت انسان تا آخر گفتار 1
فص 2 گفتار 3
فصل 3 از ظرفيت ها  تنفسي تا آخر گفتار 2
فصل 4 از تنظيم دستگاه گردش خون تا آخر گفتار 2  و کل گفتار 4
فصل 5 از تخليه ادرار تا آخر گفتار 2
فصل 6 از تركيبات ديگر در گياهان تا آخر گفتار1 و کل مبحث سازش با محیط تا آخر فصل
فصل 7 از بهبود خاك تا آخر گفتار 1 و از روش های دیگر به دست آوردن مواد غذلیی در گیاهان تا آخر گفتار 2

در تصویر زیر، حذفیات زیست شناسی کنکور 1402 تجربی را براساس آخرین اعلامیه سازمان سنجش به طور کامل و با جزییات مطالعه کنید.

حذفیات کنکور تجربی 1402 درس زیست شناسی

بجز درس زیست، برای دروس فیزیک، شیمی و ریاضی کنکور تجربی نیز حذفیاتی درنظر گرفته شده است. در حذفیات کنکور تجربی 1402 درس های فیزیک و ریاضی نیز بیشتر بخش های ممنوعه برای طراحان سوال، جزو بخش “خواندنی های کتاب” یا بخش های پانویس ها، نتیجه فعالیت های علمی ، واژه نامه، جدول ها و پیوست ها است.

اما بجز آنچه مربوط به بخش های غیرضروری برای یادگیری است، طبق فایل منتشر شده مبنی بر حذفیات کنکور 1402 برخی از مباحث اصلی فصل های درس فیزیک نیز جزو حذفیات کنکور دی 1402 و تیر 1402 قرار گرفته است. به تصویر زیر دقت کنید.

حذفیات فیزیک کنکور تجربی 1402 (دی 1401 و تیر 1402)

حذفیات کنکور دی 1402 برای کتاب فیزیک دوازدهم نیز کاملا مشابه فیزیک یازدهم بوده است و هیچ یک از بخش های اصلی کتاب های درسی یا مطالب آموزشی جزو مباحث ممنوعه کنکور 1402 قرار نگرفته اند.

برای درس ریاضی نیز سازمان سنجش به نوشتن یک جمله “تمام مطالب بخش خواندنی‌های کتاب” در جدول و مقابل نام کتاب های ریاضی 2(ریاضی یازدهم) و ریاضی 3(ریاضی دوازدهم) بسنده کرده است. حذفیات کنکور تجربی 1402 برای درس ریاضی پایه دهم به علت مشترک بودن کتاب های ریاضی رشته تجربی و ریاضی در پایه دهم، در بخش حذفیات دروس مشترک ذکر شده است.

دروس مشترک کنکور تجربی و ریاضی شامل شیمی، زمین شناسی و ریاضی پایه دهم میشود که حذفیات کنکور 1402 برای دروس مشترک در پایان مطلب برای شما مشخص شده اند.

حذفیات کنکور انسانی 1402

کنکور انسانی بیشترین حذفیات را در میان حذفیات کنکور 1402 داشته است. این مباحث که باتوجه به اعلامیه سازمان سنجش هم از کنکور دی 1401 و هم از سوالات آزمون تیر 1401 حذف میشوند، اکثرا در بخش های بیشتر بخوانیم، فعالیت های فوق برنامه و یا پاورقی ها تعریف شده اند. مثلا برای درس عربی کنکور انسانی بخش های “البحث العلمی” یا خوب است بدانیم ها حذف شده است.

حتی در درس فلسفه و منطق نیز فقط بخش هایی که با علامت ستاره مشخص شده اند، پاورقی ها، مطالب حاشیه کتاب، حکایت ها، پیرابند های آبی ستاره دار و فرهنگ اصطلاحات حذف شده اند. در این کتاب دو درس 9 و 10 کاملا درس آزاد شمرده شده است و در جدول حذفیات کنکور دی 1402 و تیر 1402 قرار گرفته است.

به تصاویر زیر از جدول حذفیات کنکور انسانی 1402 توجه کنید.حذفیات کنکور انسانی 1402

البته حذفیات جامعه شناسی کنکور انسانی 1401 به همینجا ختم نمیشود و مطالب “بخوانیم و بدانیم” و “ببینیم و بدانیم” نیز حزو حذفیات کنکور 1402 انسانی خواهند بود. حذفیات درس های جغرافیا، تاریخ و علوم و فنون ادبی انسانی نیز در جدول زیر مشخص شده است.

حذفیات دروس جغرافی، تاریخ و علوم و فنون ادبی کنکور 1402 انسانی

رشته های علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی دارای دروس مشترکی هستند که در فایل ارائه شده سازمان سنجش جهت اعلام حذفیات کنکور 1402 نیز در جدولی با نام حذفیات دروس مشترک کنکور انسانی و علوم و معارف اسلامی ارائه شده است. در تصویر زیر حذفیات کنکور رشته معارف را در کنار حذفیات کنکور انسانی 1402 را در درس های روان شناسی، جامعه شناسی، ریاضی و آمار، اقتصاد و جغرافیا با عنوان “خذفیات دروس مشترک” مشاهده میکنید.

حذفیات کنکور انسانی 1402 درس های روانشناسی، جامعه شناسی، اقتصاد و ریاضی

حذفیات کنکور ریاضی 1402

حذفیات کنکور ریاضی 1402 را میتوان بیشترین میزان حذفیات در میان تمامی رشته های نظری کنکور 1402 دانست. به ویژه حذفیات کنکور 1402 برای درس فیزیک دهم بسیار چشم گیر بوده اند. علاوه بر بخش های “خوب است بدانید” و “پانویس ها” و “واژه نامه” و سایر بخش های حذف شده از فیزیک کنکور 1402 که خارج از برنامه معمولی کلاس ها بوده است، بخش هایی از کتاب اصلی نیز با عنوان محدودیت های برنامه درسی تولید شده در  وضعیت شیوع همه گیر کرونا یا همان “وضعیت قرمز کرونایی” در جدول حذفیات کنکور ریاضی 1402 قرار گرفته است. به جدول زیر دقت کنید.

حذفیات کنکور ریاضی 1402 درس فیزیک دهم

آنچه در جدول بالا میبینید فقط حذفیات فیزیک دهم کنکور ریاضی 1402 بود. همانطور که گفته شد این رشته بیشترین حذفیات را در درس فیزیک دهم داشته است اما برای فیزیک یازدهم و دوازدهم حذفیات کنکور ریاضی امسال به همان بخش های خارج از کتاب محدود شده است. متن حذفیات فیزیک یازدهم و دوازدهم رشته ریاضی در جدول ارائه شده توسط سازمان سنجش به شرح زیر بوده است:

تاريخ علم ها، پانويس ها، خوب است بدانيدها، نتيجه فعاليتهای تحقيقی، جدولها، پيوستها، واژه نامه ها و اطلاعات و داده های ريز و جزئی، تصاوير كه دوراز اهداف اصلی تصويرند و نیز داده های مندرج در بعضی از پرسش ها و مسائل که به ذهن سپردن آنها ضرورتی ندارد.

در بسياری از قسمتهای كتاب درسی، محدوديتهايی در آموزش و ارزشيابی بيان شده است كه در طراحی سوالات الزاما رعايت
ميشوند. مانند بررسي حالت هايی كه نیرو ها و میدان های الکتریکی هم راستا يا عمود بر هم نيستند. یا حل مدار های چند حلقه ای که در حلقه های مختلف در باتری استفاده میشود و همچنین سایر به هم بستن مقاومت ها به غیر از به هم بست متوالی و موازی جزو اهداف برنامه درسی این کتاب نبوده و الزاما در طراحی از آنها سوالی طرح نشود.

البته این حقیقت را فراموش نکنید که کلا دروس تخصصی ریاضی جزو دروس تحلیلی هستند که بهرحال از دانش آموز انتظار میرود بتواند از یک فورمول باقی راه حل ها و احتمالات را استنباط و نتیجه گیری کند.پس حذفیات کنکور ریاضی 1402 تاثیر چندانی نیز در میزان مطالعه و تست زنی دانش آموزان نخواهد داشت.

حذفیات شیمی و زمین شناسی کنکور ریاضی و تجربی 1402

زمین شناسی، شیمی و ریاضی 1(ریاضی دهم) سه درس مشترک در کنکور تجربی و ریاضی هستند. این دو درس در جدول ارائه شده برای حذفیات کنکور 1402 توسط سازمان سنجش، در یک بخش جداگانه قرار گرفته اند و این بخش را میتوان مهمترین بخش حذفیات برای کنکور تجربی 1402 درنظر گرفت.

حذفیات شیمی کنکور تجربی و ریاضی 1402

مشاوره تحصیلی درباره حذفیات کنکور دی 1402 و تیر 1402 میگوید

یک نکته ای که درهنگام بررسی حذفیات کنکور دی 1402 (که در تاریخ 29 و 30 سال 1401 برگزار میشود)  مهم است این است که درباره تصاویر و فعالیت های کتاب عبارت “الزاما از این بخش ها سوال طرح نشود” آمده است که میتواند دو پهلو معنی شود. شاید معنای این جمله را بتوان اینگونه تعبیر کرد:

شاید طراح سوال مجبور نباشد که از این بخش ها سوال طرح کند اما برای طرح سوال از این بخش ها ممنوعیتی در نظر گرفته نشده است!

همین موضوع است که کمک گرفتن از مشاوره کنکور 142 را برای موفقیت واجب میکند. بررسی قوانین جدید برگزاری کنکور، برنامه ریزی کنکور براساس شرایط تحصیلی و آزمون های آزمایشی کنکور میتواند همان کلید اصلی باشد که برای رتبه برتر شدن لازم است.

برای دریافت اولین جلسه مشاوره تحصیلی با تیم حرفه ای مشاوره کنکور آکو در کرج میتوانید با شماره 02633408944 تماس بگیرید و یا از طریق کانال تلگرام تیم مشاوره کنکور آکو، مستقیما با مشاوران و پشتیبانان ما در ارتباط باشید.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا