پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

تحلیل و برنامه ریزی دروس

با صد زدن روانشناسی یازدهم کنکور رو قورت بده!

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در پایه یازدهم رشته انسانی کتابی تحت عنوان روانشناسی وجود دارد و این درس فقط در پایه یازدهم رشته انسانی تدریس میشود. روانشناسی یازدهم کنکور رو تا اندازه زیادی تحت تاثیر قرار میده و به ویژه جزئیات برگزاری کنکور 1402 ما رو بیشتر با اهمیت این درس آشنا کرد.

با توجه به تغییراتی که در کنکور سراسری اعمال شد و حذفیات کنکور 1402 از کل کتاب روانشناسی کنکور درس 9 و 10 حذف شد و هم اکنون در سال 1402 بودجه بندی روانشناسی کنکور به درس یک تا هشت روانشناسی محدود میشود.

باتوجه به اینکه این دو درس از سوالات کنکور دی 1401 و بودجه بندی کنکور تیر 1402 حذف شده اند، احتمال میرود کلا این دو مبحث از کتاب های درسی سال 1402 حذف شود ولی به هرحال دو سال است که دروس 9 و 10 روانشناسی کنکور از بودجه بندی روانشناسی کنکور حذف شده است.

در این مقاله به عنوان یک تیم مشاور تحصیلی در تلاشیم جمع بندی روانشناسی کنکور را از نظر نوع سوالات ، کتاب روانشناسی یازدهم و آموزش کامل روش مطالعه روانشناسی یازدهم کنکور رو مثل موم توی دستامون بچرخونیم.

روانشناسی کنکور یازدهم برای آشنایی با بودجه بندی روانشناسی کنکور

با مطالعه درست روانشناسی یازدهم کنکور 1402 رتبه برتر انسانی میشویم

بله این تیتر یک تیتر جنجالی نیست! واقعا اگر روش صحیح مطالعه و البته خلاصه نویسی و مرور رو بدونی و بتونی درسی مثل روانشناسی کنکور رو صد بزنی، احتمالا توی درس های دیگه کنکور انسانی مثل جامعه شناسی یا تاریخ و جغرافیا کنکور کمتر به مشکل بخوری چون روش مطالعه رو میدونی!

روانشناسی یازدهم نیز مانند بقیه دروس تخصصی کنکور انسانی از اهمیت ویژه خود برخوردار است اما یک ویژگی خاص در روانشناسی هست که شاید کمتر در دروسی مثل ادبیات تخصصی یا عربی و حتی جامعه شناسی و تاریخ وجغرافیا که مانند روانشناسی کنکور ماهیت حفظی وجود داشته باشد.

روانشناسی یک درس بدرد بخور در کنکور انسانی است و به همین دلیل اکثر دانش آموزان رشته انسانی آن را دوست دارند.

کتاب روانشناسی کنکور یک درس بدرد بخور است یعنی چه؟ یعنی کسی که کتاب روانشناسی را میخواند میتواند از نکات آموزنده تکنیک های روانشناسی ذکر شده در زندگی روزمره خود استفاده کند و به همین شیوه آن را در ذهن و البته در حافظه بلند مدت خود برای کنکور نگه دارد.

این کارآمدی درس و مطالعه در زندگی روزمره شاید بتواند تنها عاملی باشد که داوطلب را به سوی درس خواندن مشتاق میکند و یک مشاور کنکور انسانی باید از این ویژگی آگاه باشد و برای یادگیری بهتر از آن بهره ببرد.

مثلا درباره زیست کنکور تجربی هم همین ویژگی قابل لمس بودن و البته کارآمد بودن در شناخت بهتر بدن خودمان و محیط اطرافمان موجب جذابیت و علاقه دانش آموزان میشود. پس در اینگونه درس ها باید به کاربرد آنها در هنگام برنامه ریزی درسی توجه داشته باشیم. اما بهترین روش برای مطالعه روانشناسی یازدهم کنکور چیست؟ ترتیب زیر را به خاطر داشته باشید تا باهم درباره آنها بیشتر صحبت کنیم:

  • کتاب روانشناسی کنکور
  • بودجه بندی روانشناسی کنکور
  • جمع بندی روانشناسی کنکور

کتاب روانشناسی کنکور اولین و بهترین راه برای مطالعه روانشناسی یازدهم

برای درس روانشناسی کتاب روانشناسی کنکور یعنی همان کتاب وزارتی پایه یازدهم بهترین و کامل ترین منبع است و لازم نیست از کتاب های کمک درسی عجیب و غریب یا کتاب های خارج از بودجه بندی برای اطلاعات بیشتر و البته کاربردی حرفه ای تر بهره ببرید. معلم مدرسه از روی کتاب درس میدهد؟ چه عالی پس حالا وقت درس هرروز همان روز است!

هرروز بعد از تدریس دبیر در خانه سی دقیقه الی 1 ساعت درس هر روز همان روز روانشناسی رو انجام بده و خودت برای بار دوم روانشناسی رو به خودت تدریس کن!

این نکته جزء مهمترین نکات مطالعه کتب درسی می باشد که برای تمامی پایه ها و تقریبا همه درس های حفظی کنکور انسانی لازم الاجرا است. قطعاً درس روانشناسی از این قاعده مستثنا نیست پس داوطلبان کنکور انسانی و بچه های پایه یازدهم و دوازدهم توجه داشته باشید که بلافاصله بعد از اینکه درس خود را توسط معلم یاد گرفته اید حتماً باید درس را در خانه یک بار دیگر مرور کنید.

درسسال چاپلینک دانلود
روانشناسی یازدهمتیر 1401دانلود کتاب روانشناسی کنکور

نکته بعدی که در بررسی روش مطالعه کتاب روانشناسی کنکور قرار میگیرد، خلاصه نویسی است. برای دروسی مانند روانشناسی خلاصه نویسی می تواند به شما بی نهایت کمک کند. خلاصه نویسی کردن با نظم و ترتیب دادن به کلمات و مباحث کتاب روانشناسی کنکور می‌تواند یک جمع بندی مناسب از روانشناسی یازدهم به شما بدهد.

پس سعی کنید روانشناسی یازدهم را برای کنکور هر درس را جدا خلاصه نویسی کنید و در آخر تمام خلاصه نویسی های تان را یکی کرده و برای مرور کلی درس روانشناسی از آن استفاده کنید.

جمع بندی روانشناسی کنکور

خلاصه نویسی روانشناسی کنکور

توجه داشته باشید که خلاصه نویسی کردن به این معنا نیست که تمام درس را در یک صفحه کاغذ بنویسید بلکه به این معناست که نکات مفید و مناسب و چکیده شده از کتاب را استخراج کرده و بر روی کاغذ بنویسید.

طوری روانشناسی یازدهم کنکور را خلاصه نویسی کنید که اگر یک کلمه یک جمله از خلاصه نویسی تان را بخوانید تمام یک پاراگراف از یک درس را برای شما تداعی بکند.

پس به این نکته توجه کنید که خلاصه نویسی کردن به معنای نوشتن کل مباحث کتاب کل درس های یک کتاب نیست خلاصه باید چکیده باشد باید کم باشد و مفید تا بتوانید به راحتی از آن در زمان مرور و جمع بندی استفاده کنید .

بودجه بندی روانشناسی کنکور رو بشناس و با برنامه درس بخون

روانشناسی در کنکور دی 1401 آخرین درس در دفترچه اول آزمون تخصصی کنکور انسانی بود و بعد از درس های ریاضی، علوم و فنون و علوم اجتماعی از سوال 66 تا 80 را شامل میشد. در کنکور سراسری انسانی، روانشناسی تنها درسی است که فقط از یک پایه طرح می شود آن هم پایه یازدهم است.

به علت آسانی درس روانشناسی یازدهم کنکور پر از داوطلبانی است که روانشناسی را بالاتر از 70 و 80 میزنند پس کسی در این رقابت برنده میشود که بتواند روانشناسی را 100 بزند و درس های دیگر را نیز مثل فلسفه و منطق را بالا بزند.

روانشناسی به علت کم بودن مباحث کتاب روانشناسی کنکور و تک پایه ای بودن آن تلاش زیادی را نمیطلبد البته به شرطی که امروز و فردا نکنید و مطالعه کتاب روانشناسی کنکور را براساس بودجه بندی سوالات کنکور همین حالا شروع کنید.

بودجه بندی روانشناسی در کنکور 1402 به شرح زیر بوده است که نشان میدهد تقریبا اهمیت هیچ یک از درس های روانشناسی یازدهم اهمیت بیشتری ندارد ولی باتوجه به سخت تر بودن سوالات چند موردی و تشابه بیشتر این سوالات به کتاب های درسی ما را بیش از پیش به سوی روش مطالعه مذکور سوق خواهد داد.

  • درس اول تعریف روانشناسی و روش‌های مورد مطالعه: ۳ سوال مطرح میشود یعنی ۱۵ درصد کنکور سراسری
  • درس دوم روانشناسی رشد: ۳ سوال مطرح میشود یعنی ۱۵ درصد کنکور سراسری
  • درس سوم احساس ادراک توجه: ۲ سوال مطرح میشود یعنی ۲۰ درصد کنکور سراسری
  • درس چهارم حافظه و علل فراموشی: ۲ سوال مطرح میشود یعنی ۱۰ درصد کنکور سراسری
  • درس پنجم تفکر ۱ حل مسئله: ۲ سوال مطرح میشود یعنی ۱۰ درصد کنکور سراسری
  • درس ششم تفکر ۲ تصمیم گیری: ۳ سوال مطرح میشود یعنی ۱۵ درصد کنکور سراسری
  • درس هفتم انگیزه و نگرش: ۲ سوال مطرح میشود یعنی ۱۰ درصد کنکور سراسری
  • درس هشتم روانشناسی سلامت: ۱ سوال مطرح میشود یعنی ۵ درصد کنکور سراسری

جمع بندی روانشناسی کنکور با تکنیک صحیح و اصولی

آخرین مرحله بعد از مطالعه اصولی براساس بودجه بندی روانشناسی کنکور، جمع بندی داده های وارد شده به ذهن است. برای شروع یکبار دیگر از روی جزوه استاد و معلم شروع به خواندن کنید.

بعد از اینکه جزوه به صورت کامل خوانده و تمام شد به سراغ کتاب درسی خود بروید و اطلاعات و نکاتی که از جزوه دبیرستان استخراج کردید و به صورت خلاصه نویسی نوشته اید را وارد کتاب درسی کنید و با کتاب درسی تطبیق دهید. بعد از اینکه جزوه معلم و درسنامه را مطالعه کردید و مرور از روی مطالب تمام شد، قدم بعدی که بعد از یک یا دو روز انجام میشود این است که کتاب درسی را روزنامه وار بخوانید.

روزنامه وار خواندن به معنای سرسری خواندن و بی حوصله خواندن کتاب درسی نیست بلکه باید نکات را کاملا از کتاب درسی پیدا کرده و جزوه روانشناسی استاد و درسنامه تطبیق دهید و اگر میتوانید خودتان این نکات را توضیح دهید.

روش مطالعه رواشناسی یازدهم کنکور

بعد از مطالعه شروع کنید به تست زدن

پس از جمع بندی روانشناسی کنکور نوبت تست زنی است. اولین نکته در حل تست های روانشناسی این است که ابتدا شما باید تست آموزشی بزنید به این معنا که ابتدا تست را نگاه می کنید و به خود زمان می دهید تا بتوانید تست را حل کنید. اگر بعد از گذشت ۵ تا ۱۰ دقیقه توانست راه حل را پیدا کنید و پاسخنامه را چک کنید.

اما اگر داوطلب نتوانست تست را حل کنید مجدد بلافاصله پاسخ نامه را چک میکنه بعد از چک کردن پاسخنامه نکات و یا مواردی که شما مطالعه نکرده بودید را از پاسخنامه استخراج کرده و در خلاصه نویسی و یا در کتاب درسی خود وارد می کنید.

پس بعد از خواندن جزوه و کتاب اولین مرحله زدن تست های آموزشی شما باید در تست های آموزشی مهارت کافی را به دست آورید بعد از اینکه مهارت کافی در زدن تست های آموزشی را پیدا کردید باید وارد مرحله تستهای تسلطی و زماندار بشوید.

یکی از موارد مهمی که به فهم بهتر شما از دروس حفظی مانند دروس روانشناسی کمک می‌کند زدن تست های پوششی است. تست پوششی روانشناسی به این معناست که مثلا شما بعد از مطالعه درس ۱ وارد درس ۲ می شوید و درس ۲  را مطالعه می کنید.

طبق مواردی که گفته شد بعد از اینکه مطالعه درس 2 تمام شد مجدد باید تست های آموزشی درس را شروع کنید اما تست پوششی به این معناست که شما می بایست قبل از اینکه درس 2 را شروع کنید چند تست از درس یک بزنید تا میزان تسلط شما در درس 1 مشخص شود بعد از اینکه تست ها را  از درس یک زدید وارد درس 2 شوید.

مشاوره کنکور انسانی برای درس روانشناسی یازدهم و کنکور

آزمونی که از کتاب روانشناسی یازدهم مطرح میشود شامل 20 سوال است که شما باید در 15 دقیقه همه روانشناسی کنکور پاسخ دهید اما توجه کنید در سال های اخیر دیگر خبری از روانشناسی ساده کنکور 1400 یا 1399 نیست.

بلکه سوالات طرح شده در کنکور سراسری سخت‌تر و پیچیده‌تر شده و شما با تسلط خوب در درس روانشناسی می توانید به این سوال ها پاسخ دهید. یکی از دلایلی که جمع بندی روانشناسی کنکور را از همه جهات برای شما انجام دادیم اهمیت این سوالات برای رتبه بالا است.

مشاوره تحصیلی رشته انسانی

برای دریافت اولین جلسه مشاوره کنکور انسانی با شماره 02633408944 تماس بگیرید و یا از طریق کانال تلگرام تیم مشاوره کنکور آکو برای دریافت جواب سوالات مشاوره ای خود اقدام کنید.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا