پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

شرایط دانشگاه اتباع خارجی در ایران

ادامه تحصیل مدارس و دانشگاه برای اتباع

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

شرایط تحصیل در دانشگاه اتباع خارجی در سیستم آموزش عالی کشور ضوابط و قوانین خاص خود را دارد. باتوجه به شرایط و  ضوابط قید شده، اتباع خارجی در دانشگاه  میتوانند به ادامه تحصیل در مقاطع مختلف کاردانی، کارشناسی، ارشد و دکترا بپردازند البته دارا بودن شرایط مشخصی برای ادامه تحصیل اتباع لازم است.

طبق ماده 3 قانون تحصیلات اتباع در ایران ثبت نام مدارس اتباع در سال 1401 مشروط به داشتن مدارکی مانند گذرنامه دارای اقامت معتبر، گذرنامه خانواری (دارای روادید تا ۱۴۰۰/۹/۳۰ )، دفترچه پناهندگی معتبر، دفترچه اقامت معتبر صادره از نیروی انتظامی، کارت‌های آمایش ۱۶ یا ۱۷، کارت‌های هویت ۱۵ یا ۱۶، برگه تردد دارای اعتبار بدل از کارت آمایش، دفترچه اقامت ویژه صادره از نیروی انتظامی و برگ حمایت تحصیلی صادره در سال ۱۴۰۱ یا ۱۴۰۰ میباشد. با مرکز مشاوره تحصیلی آکو همراه باشید.

شرایط پذیرش اتباع خارجی در دانشگاه ها و مدارس ایران

تنها ملاک پذیرش دانشجویان غیر ایرانی برای تحصیل در دانشگاه ها و مراکز علمی کشور، شرکت در آزمون سامفا  (سنجش استاندارد مهارت های زبان فارسی) و کسب حدنصاب نمره در این آزمون است.

البته لازم به ذکر است که آزمون سامفا شامل دانشجویانی می باشد که پذیرش آنها برای اولین مقطع تحصیلی است. لذا دانشجویانی که یک مقطع تحصیلی را در ایران سپری کرده باشند از گذراندن این آزمون معاف می باشند.

حداقل نمره قبولی آزمون، پنجاه درصد کل نمره (کل نمره: 240 است)در هر چهار مهارت شنیدن، خواندن، نوشتاری و گفتاری می باشد و نمره پذیرش دانشجو در هر دانشگاه می تواند توسط خود هیأت رئیسه دانشگاه به صورت مستقل تعیین گردد. مدت اعتبار مدرک آزمون از تاریخ صدور به مدت 2 سال می باشد.

شرایط ثبت نام مدارس اتباع  برای دانش آموزان در هنرستان‌های فنی  حرفه ای و کاردانش طبق ماده ۴ شیوه‌نامه، شرایط ثبت‌نام در هنرستان‌ها اعلام شده که به این شرح است.

شرایط ثبت نام مدارس اتباع

ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی در هنرستان‌های شاخه فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش با رعایت سهمیه در رشته های زیر بلامانع است. پذیرش ۲۰ درصدی از ظرفیت هر ناحیه، شهرستان و منطقه صرفا در شاخه فنی وحرفه ای برای اتباع محفوظ است. این سهمیه برای رشته‌های پویانمایی، سینما، نمایش، نقاشی، موسیقی (نوازندگی سازهای ایرانی)، موسیقی (نوازندگی سازهای جهانی) و در  شاخه کاردانش در رشته‌های هتلداری، نقاشی ایرانی، صحافی و جلدسازی، نوازندگی سازهای ایرانی و خارجی، آواز ایرانی، آواز جهانی میباشد.

در سایر رشته های شاخه فنی حرفه ای و کار دانش سهمیه پذیرش ۱۰ درصد ظرفیت هر ناحیه، شهرستان و منطقه ادارات کل آموزش و پرورش  متناسب با سیاست های استانی خواهد بود.

ممنوعیت تحصیل اتباع خارجی در رشته های خاص

پذیرش اتباع غیرایرانی در رشته هایی که منجر به ایجاد تعهدات استخدامی برای جمهوری اسلامی ایران نماید و رشته های ذیل ممنوع می باشد. درباره رشته های ممنوع برای اتباع بیشتر بخوانید.

فیزیک اتمی، فیزیک هسته ای، فیزیک مولکولی (پلاسما)، فیزیک ذرات بنیادی، مهندسی پلاسما، مهندسی ایمنی (گرایش بازرسی فنی و حفاظت هواپیما)، مهندسی تعمیر و نگهداری (هلیکوپتر و هواپیما)، مهندسی هوا فضا، مهندسی هوانوردی (خلبانی، ناوبری هواپیما، تعمیر و نگهداری هواپیما، خلبانی هلیکوپتر و مراقبت پرواز)، علوم نظامی، الکترونیک هواپیمایی، تعمیر و نگهداری هواپیما، مخابرات هواپیما، مراقبت پرواز، فناوری اطلاعات IT (گرایش مخابرات امن)، مهندسی فناوری ماهواره و مهندسی کامپیوتر (گرایش رایانش امن).

ممنوعیت های منطقه ای اتباع خارجی در دانشگاه

نام استان                                    مناطق ممنوعه استان
آذربایجان شرقی اقامت اتباع افغانی در سطح استان (به غیر از شهرستان تبریز) ممنوع می باشد.
آذربایجان غربی اقامت اتباع افغانی در سطح استان (به غیر از شهرستان ارومیه) و سایر اتباع غیرایرانی در شهرهای مرزی استان ممنوع می باشد.
اردبیل اقامت اتباع افغانی در سطح استان (به غیر از شهرستان اردبیل) و اقامت اتباع عراقی در شهرستان های پارس آباد، بیله سوار، گرمی، مشکین شهر و نمین ممنوع می باشد.
اصفهان اقامت اتباع افغانی در شهرستان های نطنز، فریدن، فریدونشهر، سمیرم، چادگان، خوانسار، دهاقان، نائین، گلپایگان، خور و بیابانک، اردستان و بخش ابوزید از شهرستان آران و بیدگل ممنوع می باشد.
البرز اقامت اتباع غیرایرانی در کل استان بلامانع است.
ایلام اقامت اتباع افغانی در سطح استان (به غیر از شهرستان ایلام) و اقامت سایر اتباع غیرایرانی در شهرستان های مهران، دهلران و شهرهای مرزی استان ممنوع می باشد.
بوشهر اقامت اتباع افغانی در شهرستان های دیلم و گناوه ممنوع می باشد.
تهران اقامت اتباع غیرایرانی در کل استان (به استثناء منطقه خجیر در منطقه ۱۳ شهرداری تهران برای اتباع افغانی) بلامانع می باشد.
چهارمحال و بختیاری اقامت اتباع افغانی در سطح استان (به غیر از شهرستان شهرکرد) ممنوع می باشد.
خراسان جنوبی اقامت کلیه اتباع غیرایرانی در شهرستان های مرزی نهبندان، سربیشه، درمیان، قائن، زیرکوه، فردوس، سرایان و طبس ممنوع می باشد. اقامت اتباع افغانی در شهرستان های خوسف و بیرجند مجاز است.

اقامت اتباع عراقی در سطح استان (به غیر از شهرستان بیرجند) ممنوع می باشد.

خراسان رضوی اقامت اتباع افغانی در شهرستان های مرزی تربت جام، قوچان، تایباد، خواف، سرخس، کلات نادری و درگز ممنوع می باشد.
خراسان شمالی اقامت اتباع افغانی و عراقی در سطح استان (به غیر از شهرستان بجنورد) ممنوع می باشد.
خوزستان اقامت اتباع افغانی در سطح استان (به غیر از شهرستان های اهواز و گتوند) و اقامت و تردد سایر اتباع غیرایرانی در شهرستان های آبادان، خرمشهر و دشت آزادگان ممنوع می باشد.

تبصره: اقامت اتباع غیرایرانی دارنده گذرنامه و اقامت معتبر در شهرستان های آبادان و خرمشهر بلامانع است.

زنجان اقامت اتباع افغانی در سطح استان (به غیر از شهرستان زنجان) ممنوع می باشد و صرفاً شهرستان های زنجان و خدابنده برای اقامت اتباع عراقی مجاز است.
سمنان تردد و اقامت اتباع غیرایرانی در منطقه گرمسار و ورودی قصر بهرام، مرکز آزمایش معراج یک و منطقه دامغان از جاده جندق به طرف مرکز آزمایش سراج و اقامت اتباع افغانی در شهرستان های شاهرود و دامغان ممنوع می باشد.
سیستان و بلوچستان اقامت اتباع افغانی و عراقی در کل استان (به غیر از شهرستان زاهدان) و اقامت و تردد اتباع غیرایرانی در شهرستان های زابل، هیرمند، زهک و نیز بخشهای مرزی شهرستان های خاش، ایرانشهر، سراوان و چابهار ممنوع می باشد.
فارس اقامت اتباع افغانی در شهرستان های فیروزآباد، فراشبند، داراب، ارسنجان، فسا، مُهر، رستم، خنج و نیریز ممنوع می باشد.
قزوین اقامت اتباع افغانی در کل استان (به غیر از شهرستان قزوین)، ممنوع می باشد.
قم اقامت اتباع غیرایرانی در کل استان بلامانع است.
کردستان اقامت اتباع افغانی در سطح استان (به غیر از شهرستان سنندج) و اقامت کلیه اتباع غیرایرانی در بخش مرکزی شهرستان سقز و شهرستان های بانه و مریوان و همچنین شهرهای مرزی استان (به استثنای مهمانشهرها) ممنوع می باشد.
     کرمان اقامت اتباع افغانی در شهرستان های عنبرآباد، بافت، منوجان، قلعه گنج، بم، فهرج، رودبار، فاریاب، نرماشیر، کهنوج، جیرفت، انار و ریگان و همچنین اقامت اتباع عراقی در سطح استان (به غیر از شهرستان کرمان) ممنوع می باشد.
کرمانشاه اقامت اتباع افغانی در سطح استان (به غیر از شهرستان کرمانشاه) و کلیه اتباع غیرایرانی در شهرهای مرزی استان ممنوع می باشد.
کهگیلویه و بویراحمد اقامت اتباع افغانی در سطح استان (به غیر از شهرستان یاسوج) ممنوع می باشد.
گلستان اقامت اتباع افغانی در کل استان (به غیر از شهرستان های گرگان و گنبد) ممنوع می باشد.
گیلان اقامت اتباع افغانی در سطح استان (به غیر از شهرستان رشت) ممنوع می باشد.
لرستان اقامت اتباع افغانی در سطح استان (به غیر از شهرستان خرم آباد) ممنوع می باشد.
مازندران اقامت اتباع افغانی در سطح استان (به غیر از شهرستان ساری) ممنوع می باشد.
مرکزی اقامت اتباع افغانی در شهرستان های آشتیان، تفرش، فراهان، فرمهین، خمین، شازند، محلات، زرندیه، کمیجان و خنداب ممنوع می باشد.
هرمزگان اقامت اتباع غیرایرانی صرفاً در شهرستان های ابوموسی و جاسک ممنوع می باشد.
همدان اقامت اتباع افغانی در سطح استان (به غیر از شهرستان همدان) ممنوع می باشد.
یزد اقامت اتباع افغانی صرفاً در شهرستان های خاتم و بافق ممنوع می باشد.

ممنوعیت های ثبت نام دانشگاه اتباع

یکی از ممنوعیت های ثبت نام دانشگاه برای دانشجویان خارجی این است که فقط در همان رشته و گروه آموزشی و طبق شرایط مقاطع تحصیلی تعیین شده مجاز به ادامه تحصیل می باشند. علاوه بر آن، تغییر رشته و انتقال دانشجویان اتباع در دانشگاه ها ممنوع است. حداکثر مدت تحصیل مجاز طبق سقف سنوات مجاز تحصیلی مندرج در آیین نامه آموزشی مصوب وزارت علوم است و افزایش سنوات طبق مقررات آموزشی دانشگاه و موارد خاص از طریق استعالم از اداره کل امور دانشجویان غیرایرانی انجام می پذیرد.

اتباع در دانشگاه و شرایط ثبت نام دانشگاه اتباع

شرایط پرداخت شهریه دانشگاه اتباع

کلیه داوطلبان پذیرفته شده در کنکور سراسری دوره های روزانه در کلیه رشته ها و مقاطع تحصیلی غیر پزشکی موظف به پرداخت 80 درصد شهریه شبانه دانشگاه هستند و مبلغ مورد نظر طبق مصوبات مشخص شده در هیات امنای دانشگاه میباشد. مبلغ شهریه دانشگاه اتباع خارجی برای دوره های روزانه در هر دانشگاه متفاوت است اما به صورت بازه ای از کمترین مبلغ یعنی 250 هزار تومان و بیشترین مبلغ یعنی 1میلیون و 500 هزار تومان خواهد بود.

دانشجویانی که غیر ایرانی و شاغل همراه با بورسیه تحصیلی هستند بر اساس قوانین اداره کل امور دانشجویان غیرایرانی، پس از اتمام بورس امکان تمدید بورس برایشان وجود ندارد و مثل سایر دانشجویان موظف به پرداخت شهریه تحصیلی طبق مصوبات دانشگاه می باشند.

درخصوص دانشجویان بین المللی نیز، امکان تبدیل نوع بورسیه تحصیل از (ب) به (الف) و تغییر در احکام صادره وجود نداشته و تمدید بورس دانشجویان نیز امکان پذیر نمی باشد.

مشاوره تحصیلی کنکور آکو

تحصیل در دانشگاه یکی از اولین حقوقی است که میبایست برای اتباع خارجی ممکن شود. همچنین ثبت نام مدارس اتباع برای دانش آموزان اولین خواسته والدین مهاجر است. در این شرایط باوجود محدودیت هایی که برای تحصیل در دانشگاه اتباع خارجی وجود دارد، دانستن قوانین تحصیل اتباع در دانشگاه میتواند به گرفتن بهترین تصمیم توسط این هم زبانان عزیز کمک کند.

علاوه بر آن ممکن است شرایط ثبت نام دانشگاه اتباع برای بسیاری از افراد نامشخص و گنگ باشد. پس برای دریافت مشاوره تحصیلی کنکور از بهترین مشاوران کنکور با شماره 02633408944 تماس بگیرید و یا از طریق اینستاگرام مرکز مشاوره کنکور سراسری آکو به صورت مستقیم با مشاوران ما در ارتباط باشید.

آیا اتباع میتوانند کنکور بدهند؟

بله اتباع خارجی که تابعیت ایران را دارند و به صورت قانونی در این کشور اقامت دارند میتوانند در زمان ثبت نام کنکور برای نام نویسی در آزمون سراسری اقدام کنند.

آیا اتباع میتوانند در دانشگاه های سراسری درس بخوانند؟

بله اما ثبت نام آنان در دانشگاه های شرایط خاص و رشته های امنیت ملی و برخی از رشته های علوم پایه و پیرا پزشکی ممنوع است.

اتباع در کدام دانشگاه ها میتوانند درس بخوانند؟

اتباع میتوانند در هر دانشگاهی که در شهر دارای محدودیت تردد و اسکان اتباع نداشته باشد درس بخوانند. جدول را نگاه کنید.

شهریه دانشگاه برای اتباع چقدر است؟

شهریه دوره های روزانه برای داوطلبان غیر ایرانی به اندازه 80درصد هزینه دوره های شبانه است و دوره های دانشگاه آزاد و پردیس و غیرانتفاعی نیز مجازند تا دوبرابر هزینه داوطلبان ایرانی را برای ثبت نام اتباع دریافت کنند.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام من رفتم دانشگاه اصفهان بین الملل پرسیدم میگن که نباید مدرک دیپلمتون صادره از ایران باشه باید خارجی باشه و اصلا هر مقاله ای میخونم و کلیپ وزیر امور خارجه بین الملل را دیدم میگه اتباعی ک در ایران درس خوندن میتونن برن دانشگاه بین الملل ، ولی نمی‌دونم چرا اون خانمه ک ازش پرسیدم با تندی جواب داد و گفت نه چنان چیزی وجود ندارد الان قانون این اومده ، میشه لطفاً جواب بدید ، بنظرتون برم دانشگاه دیگه ی شهر دیگه بپرسم ؟!!؟!!؟!؟!؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا