پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

تکنیک های کنکورمشاور من

هر آنچه در مورد تخمین رتبه کنکور باید بدانید

تخمین رتبه کنکور

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

وقتی صحبت از تخمین رتبه کنکور می‌شود، افراد گوش‌هایشان بیش از پیش تیز خواهد شد. در حقیقت افراد به دنبال آن هستند که بدانند چه میزانی را باید بخوانند تا به رتبه مطلوب برسند یا اینکه یک رتبه خوب چه درصدهایی را نیاز دارد؟ تخمین رتبه کنکور سراسری یک روش برای ارزیابی شما خواهد بود. فرقی ندارد که رشته تان تجربی است یا ریاضی یا اصلا انسانی تخمین رتبه کنکور برای برنامه ریزی صحیح در زمان‌های مختلف کمک کننده است. در حقیقت اهداف کمی قابل اندازه گیری تر خواهد شد حتی اگر این تخمین رتبه برای رشته های تخصصی زبان و هنر باشد و چندان برای داوطلب تعیین کننده نباشد. در ادامه مبحث تخمین رتبه سراسری را برایتان توضیح خواهیم داد تا بتوانید نسبت به این مباحث اطلاعات داشته باشید. مرکز مشاوره تخصصی کنکور آکو

آموزش تخمین رتبه کنکور سراسری

برای تخمین رتبه کنکور سراسری، از دو طریق می‌توانید اقدام کنید. اولین راه این است که از نرم افزار های آماده تخمین رتبه کنکور سراسری بهره ببرید و روش دوم نیز بررسی تجربیات خواهد بود. اما اولین نکته گران قیمت بودن و دومین مورد نیز بسیار زمان بر بودن خواهد بود. اما در ادامه و به تفکیک رشته های تجربی و ریاضی و انسانی در مورد تخمین رتبه صحبت خواهیم کرد تا بتوانید ببه صورت رایگان شرایط آینده تان را پیش بینی کنید.

تخمین رتبه کنکور های سراسری ریاضی و انسانی و تجربی و زبان و هنر

تخمین رتبه کنکور سراسری رشته ریاضی

اول از همه باید بیان کرد که کسی در رشته ریاضی موفق خواهد بود که بتواند تمرکز خوبی داشته باشد و این نکته را بدانید که در هیچ رشته‌ای صرف خواندن اهمیت نخواهد داشت. بلکه باید خوب بخوانید و علاقه داشته باشید، تا به نتیجه برسید.

بیشتر بخوانید: معرفی رشته های دانشگاهی ریاضی

برای تخمین رتبه کنکور سراسری رشته ریاض پیش از کنکور ، ابتدا باید در سال کنکور و هنگام درس خواندن متناسب با هدف مورد نظر درس بخوانید.مثلا شما برای اینکه بتوانید یک رتبه زیر 1000 در رشته ریاضی داشته باشید، باید روزانه بین 4 الی 6 ساعت به طور متوسط مطالعه داشته باشید. در روزهای تعطیل که به مدرسه نمی‌روید این میزان باید تا 7 الی 8 ساعت افزایش پیدا کند.

برای رسیدن به چنین جایگاهی باید میانگین اختصاصی معادل 50 و عمومی برابر با 60 داشته باشید. در حقیقت میانگین در این میزان به این صورت نیست که یک درس را 0 و دیگری را 100 بزنید. بلکه همه دروس در یک رنج باشد. این موضوع تأثیر مستقیم روی درصد شما خواهد داشت. هر چقدر که بخواهید رتبه پایین‌تر و بهتری داشته باشید، باید میانگین را بالاتر ببرید.

رتبه بالای 1000 در کنکور ریاضی

در مورد رتبه‌های بین 1000 تا 6000 که تقریباً یک جنگ برای قبول شدن وجود دارد، باید هر درس را معادل 3 الی 5 ساعت در هفته بخوانید. همچنین باید در روزهای تعطیل این میزان را به 6 ساعت ارتقا دهید. میانگین درصد این گروه در یک بازه قرار خواهد گرفت. برای دروس اختصاصی حدود 35 الی 20 درصد و برای دروس عمومی نیز باید حدودی بین 60 تا 45 داشته باشید. طبیعتاً درصدهای پایین‌تر برای رتبه‌های نزدیک به 6000 خواهد بود. این درصد ها در تخمین رتبه های رشته های تجربی و ریاضی و انسانی باهم متفاوت خواهد بود.

تخمین رتبه کنکور های سراسری تجربی و ریاضی و تجربی و زبان در مرکز مشاوره تخصصی کنکور آکو کرج

برای رتبه‌های بالاتر میزان درس خواندن رو به کاهش خواهد رفت. ساعت مطالعه به روزی 2 الی 3 ساعت تبدیل خواهد شد. در روزهای تعطیل نیز این عدد نهایتاً تبدیل به 4 ساعت خواهد شد. از نظر درصدی نیز از میانگین اختصاصی 20 درصد تا منفی ادامه خواهد یافت. در مورد دروس عمومی نیز این عدد از 30 تا منفی متغیر خواهد بود.

تخمین رتبه کنکور تجربی

برای تخمین رتبه کنکور سراسری رشته تجربی نیز برخی قوانین مطالعه کردن تخمین رتبه کنکور ریاضی، صادق خواهد بود. اما چیزی که مهم است تشخیص درست خواهد بود. برای اینکه در بین 1000 نفر اول کنکور تجربی قرار بگیرید باید درصد اختصاصی معادل 60 و عمومی حدود 70 داشته باشید. همچنین از نظر مطالعه در روزهای عادی بین 5 الی 6 ساعت و برای روزهای تعطیل این عدد به 7 الی 9 ساعت تغییر پیدا خواهد کرد.

میدانید که داشتن رتبه خوب در کنکور تجربی خیلی سخت تر از کنکور های ریاضی و انسانی خواهد بود پس درس خواندن نیز برای تخمین رتبه در کنکور تجربی باید بیشتر باشد.

اگر قصد رتبه آوردن در بین 1000 تا 5000 در کنکور تجربی دارید، بهتر است که بازه مطالعاتی شما در روزهای عادی بین 4 الی 5 ساعت باشد. همچنین از نظر درصد باید برای دروس عمومی میانگینی حدود 60 تا 50 و برای دروس اختصاصی این عدد دوروبر 50 تا 40  نهایتاً باشد. در این صورت رتبه کنکور تجربی شما بین 1000 تا 5000 تخمین زده میشود.

در مورد افرادی که بالاتر از این رتبه قرار می‌گیرند نباید رشته‌های عالی را متصور بود. حتی برای دانشگاه‌های پردیس و آزاد. اما در بقیه رشته‌های تجربی همچنان شانس خواهند داشت. این افراد مطالعه 3 الی 4 ساعته در روز را نیاز خواهند داشت.

همچنین این افراد باید بتوانند میانگین درصد عمومی را به عدد 40 برسانند. مورد بعدی که اهمیت دارد، درصد درس های اختصاصی خواهد بود که باید حداقل 30 درصد باشد. البته این عدد بیان شده حدود رتبه‌های 5000 تا 8000 خواهد بود. بعد از این رتبه نیز به سختی می‌توان برای شما شانس قبولی در یک دانشگاه خوب و رشته مرتبط را متصور شد.

تخمین رتبه کنکور انسانی

در رشته انسانی نیز شرایط تخمین رتبه کنکور همانند دو رشته سابق خواهد بود. اگر می‌خواهید به نتیجه برسید باید خوب درس بخوانید نه فقط تایم مطالعه پر کنید. در مورد درصدها باید بیان کرد که رقابت در 3000 نفر اول کمی بالا خواهد بود، اما رفته‌رفته از حجم آن کاهش پیدا خواهد کرد.

در مورد رتبه‌های زیر 1000 باید بیان کرد که مطالعه روزی 5 الی 6 ساعته نیاز خواهد بود. در حقیقت این رشته موارد خواندنی بسیار زیادی خواهد داشت. در روزهای تعطیل این عدد می‌تواند به راحتی به 7 نیز نزدیک شود. در مورد درصدها نیز باید بیان کرد که دروس عمومی باید میانگین 70 و اختصاصی حدود 65 الی 70 داشته باشد.

آموزش تخمین رتبه کنکور سراسری انسانی

برای به دست آوردن رتبه بین 1000 تا 5000 باید تامی مطالعاتی افراد بین 3 الی 5 ساعت متغیر باشد. در مورد درصدها نیز باید بیان کرد که این عدد برای دروس عمومی بین 60 تا 40 باشد. در حالی که برای دروس اختصاصی این میزان به 50 تا 30 درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

برای گروه سوم که بین 5000 الی 10000 هستند، میزان مطالعه به زیر 3 ساعت کاهش پیدا خواهد کرد. البته در روزهای تعطیل این عدد برابر 4 ساعت نهایتاً خواهد بود. همچنین این گروه برای این که در این بازه از نظر رتبه قرار بگیرند باید میانگین دروس اختصاصی را 30 و عمومی را حداقل 20 و حداکثر 30 بزنند. میتوان تخمین زد که در این شرایط رتبه کنکور انسانی داوطلب بین 5 تا 10 هزار خواهد شد.و

چند نکته برای تخمین رتبه کنکور

سعی کردیم که در اینجا اطلاعات دقیقی در مورد تخمین رتبه کنکور سراسری را در اختیار شما بگذاریم که حداقل بدانید برای رسیدن به هدف خود باید تا چه میزانی تلاش کنید. اما سوالی که پیش می‌آید و شاید تا الان نا امیدتان هم کرده باشد، موضوع ساعت مطالعه است. آیا این عدد وحی منزل است؟ آیا کسی با کمتر یا بیشتر از آن به نتیجه نرسیده است؟ اصلاً من نمی‌توانم این قدر درس بخوانم.

هیچ کس از شما انتظار ندارد از روز اول همین ساعات مطالعه و درصد ها را داشته باشید. این اعداد هدف نهایی هستند. در مسیر درس خواندن شما باید تلاش کنید تا به این درصدها و زمان برسید.

هر عددی که ساعت اولیه مطالعه شما است را به عنوان مبدا قرار خواهیم داد. حالا نوبت آن است که به این میزان بیفزایید. اما چگونه؟ کافی است که روزی تنها 5 دقیقه روی زمان اولیه مطالعه خود بیفزایید. به راحتی و تنها در طول یک ماه به میزان یک ساعت پیشرفت در تایم مطالعه را داشته باشید. این کاری است که مشاوره تخصصی کنکور برایتان انجام میدهد.

بهترین مشاور متخصص کنکور در کرج و اولین لایف کوچ تحصیلی تهران و کرج برای آینده روشن تر بهتون برنامه ریزی دقیق کوتاه مدت میده

البته حواستان باشد که در مورد بالا بردن درصد موارد مختلفی علاوه بر دقیق خواندن نیاز خواهد بود. یکی از این موارد موضوع تمرکز و اعتماد بنفس در روز امتحان خواهد بود. همچنین درس گرفتن از سوالات غلط مورد مهم بعدی است که اهمیت خواهد داشت. حواستان باشد که به هیچ وجه نباید از خواندن دست بکشید. اگر مطلبی را تمام کرده‌اید، دوره کنید تا زمانی که سؤالات سخت آمد، بتوانید پاسخ گویی خوبی داشته باشید.

نقش مشاور در تخمین رتبه کنکور

مشاوران از دو جهت قادر به کمک خواهند بود. اولین حالت تشخیص جایگاه فعلی شما خواهد بود. مورد دوم نیز بحث بهبود شما خواهد بود. این مسئله بسیار حیاتی‌تر است. در حقیقت شما شاید بدانید که کجا هستید و تا کجا می‌خواهید به پیش روید، اما این مسیر را ندانید. در حقیقت این مشاور خواهد بود که با ابزاری مثل برنامه می‌تواند شما را راهنمایی کند.

همچنین باید بیان کرد که مشاوران با ارزیابی هر ساله دانش‌آموزان قادر خواهند بود که مشخص کنند که آیا شما قادر هستید به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید یا خیر و اینکه اعداد بیان شده تعدیل پیدا کرده است یا معیارها افزایش یافته است.

مرکز مشاوره آکو درباره تخمین رتبه کنکور سراسری میگوید

تخمین رتبه کنکور سراسری یکی از جذاب‌ترین چالش‌ها برای داوطلبان به خصوص کنکور های تجربی و ریاضی و انسانی خواهد بود. تنها ساعات مطالعه و نتیجه خروجی آن خواهد بود که شما در وهله اول خواهید دید. با بررسی دقیق‌تر این موضوع قادر هستید که خلأهای موجود را بیابید و حفره‌ها را پر کنید.

حواستان باشد که درصد تک درس در کنکور اهمیت نخواهد داشت. بلکه این میانگین دروس عمومی و اختصاصی خواهد بود که می‌تواند باعث شود که تراز شما افزایش یابد و شما به نتیجه مد نظر دست پیدا کنید یا خیر. پس به سراغ تک درس نروید. یک میانگین متوسط همواره نتیجه بهتری را نسبت به یک درس 100 و یک درس 10 خواهد بود.

تخمین رتبه کنکور سراسری چه کاربردی دارد؟

برای این که سطح خود را بدانید و تعیین کنید که تا چه میزانی باید درس بخوانید.

ساعت مطالعه در هر رشته به چه صورتی خواهد بود؟

برای مطالعه درباره مقدار ساعت مطالعه برای هر رشته و حدود رتبه ، به سایت تخصصی مرکز مشاوره آکو مراجعه کنید.

آیا با ساعت کم هم می‌توان به نتیجه رسید؟

بله قادر هستید که با افزایش میزان مطالعه و دقت در نحوه خواندن به نتیجه دلخواه دست پیدا کنید.

آیا تک درس در تخمین رتبه کنکور اهمیت خواهد داشت؟

خیر. در مجموع تک درس نمی‌تواند تاثیر زیادی را داشته باشد. در مجموع باید بتوانید میانگین عمومی یا اختصاصی خود را به یک رنج قابل قبول برسانید.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا