پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

5 راهکار برای تمرکز در درس خواندن ماه های پایانی مانده به کنکور

تمرکز هنگام مطالعه برای کنکور یا امتحانات نهایی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
3/5 - (13 امتیاز)

کنکور دادن کار راحتی نیست اما برای شنا توی دریای بزرگ کنکور و نمایش یه شنای قشنگ باید اول آب تمام اطرافت رو بگیره و اونموقع است که میتونی پیشرفت رو حس کنی. این احاطه شدن در آب و غرق شدن در مسیر پیشرفت اسمش تمرکز هست و تمرکز در درس خواندن مهمترین فاکتور در یادگیری است.

تمرکز به معنی بله گفتن به درس خواندن نیست بلکه توانایی نه گفتن به عوامل محیطی و ایده های جذاب تری است که احتمالا در طول مسیر با آنها مواجه میشوید.

تا حد زیادی کیفیت مطالعه شما به میزان تمرکز در مطالعه بستگی دارد و دانستن راهکار های عملی برای درمان عدم تمرکز از اولین قدم های یک دانش آموز کنکوری است.

دانش آموز کنکوری من، آشنایی با تیم مشاوره تحصیلی آکو مناسب ترین اتفاقی بود که با سرچ گوگل تو درباره “چطور هنگام درس خواندن تمرکز کنم؟” میتونست سر راهت قرار بگیره. چون نه تنها قراره راهکار های تمرکز موقع درس خواندن رو یاد بگیری بلکه میتونی حتی برنامه جمع بندی خودت رو در این روز های باقی مانده به کنکور بگیری و حتی اگه تا الان درس نخوندی با بررسی بودجه بندی سوالات کنکور و انتخاب سوالات خیلی ساده در هر درس، یک رشته دانشگاهی خوب قبول بشی.

برای تمرکز روی کاری که میکنی هدف گذاری کن و فکر کن تا انگیزه کافی رو بدست بیاری

تمرکز در درس خواندن مهم تر از ساعات درس خواندن است

اول از همه بدانید که شما کاملا حق دارید که به دنبال راه های تمرکز هنگام مطالعه باشید چون بیشتر آدم ها موقع مطالعه اصلا توجه ندارند و دلیل اصلی عدم موفقیت اکثر داوطلبان کنکوری نیز همین است. اصلا دور از ذهن نیست که دانش آموزی روزانه 6 ای 8 ساعت درس بخواند اما یک تست کنکور هم نتواند درست حل کند یا کم ندیده ایم دانش آموزانی که شاید به زود دو یا سه ساعت در روز درس بخوانند اما به راحتی سوالات کنکور را حل کنند.

در این نقطه از مشاوره است که ما به دانش آموز دوم میگیم دانش آموز متمرکز و به دانش آموز اول میگیم دانش آموز دچار عدم تمرکز

اولین قدم برای درمان عدم تمرکز شناسایی عواملی است که باعث حواس پرتی ما میشوند. به نظر شما عوامل عدم تمرکز در درس خواندنتان درونی است یا بیرونی؟ مثلا سر و صداهای اطراف، موبایل، تلویزیون و … باعث عدم تمرکزتان میشوند یا مثلا یکهو به خودتان می آیید و میبینید یک ربع است دارید بی دلیل به چیز های مختلف فکر میکنید و درس نمیخوانید؟ یا مثلا ناخن کوچیکه پای چپتون براتون جذاب شده یا دارید تعداد گل های قالی های خونه رو میشمارید؟

تحقیقاتی که در سراسر دنیا حول موضوع تمرکز هنگام مطالعه انجام گرفته است نشان میدهد که بیش از نیمی از علت های مخل تمرکز داخلی هستند و اگر شما اراده کافی را در خود ایجاد کرده باشید، عوامل خارجی حدود 30 تا 40 درصد میتوانند شما را برای دست کشیدن از مسیر درست متقاعد کنند. این یعنی قدرت تصمیم گیری و انتخاب به شرط برنامه ریزی شدن درست میتواند ما را در 60 درصد مواقع در مسیر نگه دارد.

آموزش ذهن برای تمرکز در درس خواندن با کمک مشاور و اراده خود

کمی واقع بینی برای درمان عدم تمرکز

تمرکز در درس خواندن یک قانون مهم دارد و آن هم بالا نگه داشتن سطح تمرکز با استراحت های به موقع و البته مصرف خوراکی های مغذی است. توجه داشته باشید هر 40 دقیقه تمرکز هنگام مطالعه 20 دقیقه استراحت ذهنی همراه با تغذیه مناسب کنکوری ها را نیاز دارد. پس مهمترین عامل ایجاد کننده تمرکز در درس خواندن استراحت مناسب است.

در مرحله دوم واقع بینی یعنی از خودتان انتظار نداشته باشید در روز های اول درس خواندن بدون حتی یک بار حواس پرتی یک هو 8 تا 10 ساعت مطالعه متمرکز داشته باشید. تمرکز یک عادت است که باید با ایجاد اخلاقیات متناسب با آن کم کم بوجود بیاید.

اول از همه روش مناسب درس خواندن خودتان را پیدا کنید. تکنیک های مطالعه دروس حفظی و مفهومی را به تفکیک یاد بگیرید و هنگام درس خواندن خلاصه نویسی را فراموش نکنید تا با ایجاد فعالیت های همزمان مرتبط بتوانید شرایط بهتری را برای افزایش تمرکز ایجاد کنید.

قرص افزایش تمرکز بخورید البته بعد از مشورت با پزشک این کار را شروع کنید و به علت حساسیت زا بودن بعضی داروهای ایجاد تمرکز باید ابتدا آزمایش های مربوطه را برای داشتن یک مصرف امن و کاربردی انجا دهید. درباره مصرف قرص افزایش تمرکز مفصلا در وبسایت تخصصی مشاوره کنکور آکو توضیح داده ایم که در لینک مربوطه میتوانید مشاهده کنید.

قدم بعدی که باید بردارید حذف عوامل اصلی ایجاد حواس پرتی و عدم تمرکز است. برای از بین بردن باید اول آن را بشناسید و در محیط اطراف خود جایگزینی کنید. به همین دلیل درباره عوامل عدم تمرکز در هنگام درس خواندن و نحوه از بین بردن آنها بیشتر صحبت خواهیم کرد.

انجام چندکار به صورت همزمان عامل اصلی عدم تمرکز هنگام مطالعه

قرار نیست انجام چند کار همزمان به معنی درس خواندن و روپایی زدن به صورت همزمان باشد. یا نباید حتما هم حرف بزنید و هم رانندگی کنید که به عنوان یک عامل از بین رفتن تمرکز در نظر گرفته شود. وقتی در ذهنت هم به خوندن ریاضی فکر میکنی هم یه بخشی از فکرت پیش تست زیستی هست که دیروز توی آزمون نتونستی حل کنی و هم یه بخشی از مغزت استرس امتحانات مدرسه ات رو داره یعنی تو قراره یه درس خواندن بدون کیفیت رو تجربه کنی.

انتخاب کن که در این زمان مشخص همان درس مشخصی را بخوانی که از همه مهمتر در برنامه درسی تو تلقی میشود. حالا این درس میتونه حتی یه درس عمومی باشه که فردا امتحانشو داری و اضطرابش برات غیرقابل تحمله. واقعیت اینه که مهمترین قسمت برای از بین بردن این پراکندگی ذهن بین درس ها یک برنامه ریزی درست و تشخیص شخص بیرونی مثل مشاور است.

درمان عدم تمرکز با فکر کردن به یک هدف با توجه به اولویت بندی های برنامه درسی

پس اگر قصد دارید درس زیست را جمع بندی کنید و برایش تست بزنید درحالی که فردا پرسش کلاسی دین و زندگی دارید، تشخیص بدهید که جمع بندی زیست کنکور در دوماه آخر مهم تر از پرسش کلاسی بی اهمیتی است که بعدا حتی یادتان نمی آید مثبت گرفتید یا منفی…

تکنولوژی عامل اصلی از بین رفتن تمرکز در درس خواندن و راه حل آن

ذهن شما خیلی زرنگ تر از شماست و متاسفانه نود درصد انسان های روی زمین نمیدانند چطور ذهنشان را کنترل کنند. ذهن ما به دنبال راحتی است و وقتی دارید درس میخوانید و اطلاعاتی که پردازش زمان بری دارد را وارد مغزتان میکنید، ضمیر ناخودآگاه شما خلاقیت را به دست میگیرد و سعی میکند برای شما جذابیت های دیگری را پیدا کند که او را از این فشار خارج کنید.

موبایل و حتی یک پیام مسخره از دوستتان یا در کانال تلگرامی مورد علاقه تان میتواند بهترین گزینه برای انتخاب کار راحت تر باشد و شما بی لحظهای فکر کردن به سراغ وظیفه راحت تر میروید. نمیتوان گوشی را تنها مخل تمرکز دانست و گاهی تلویزیون، تلفن خانه و حتی یک آیفون برای باز کردن خانه میشود مسیر خروج ذهن شما از فشار.

اما راه حل چیست؟ راه حل آموزش ذهنتان است. یکبار که داشتید مثلا درس فیزیک میخواندید و اعلان های جذاب موبایل شما را به خود جذب کردند، برای چند دقیقه این فکر را به تاخیر بیاندازید و همان لحظه برای چک کردن پیام اقدام نکنید. شاید بتوانید فقط 5 دقیقه دوام بیاورید و در آن 5 دقیقه هم تمرکز لازم را نداشته باشید اما این شروع آموزش است.

دفعه دوم سعی کنید کمی بیشتر این چک کردن موبایلتون رو به تاخیر بیاندازید و با تمرکز بیشتری به درس خوندنتون بپردازید. هدفتون رو مجسم کنید و به خودتون برای انجام انتخاب سخت تر انگیزه بدید. و همین کار را انقد تکرار کنید که میل به انتخاب آسان تر در شما از بین بره و یا حداقل ضعیف تر بشه و اراده بهش غلبه کنه.

وابستگی به تکنولوژی دلیل اصلی عدم تمرکز هنگام درس خواندن

درمان عدم تمرکز با ایجاد انگیزه قوی

همیشه گفته ایم و بازهم میگوییم همه چیز در کنکور وابسته به هدف گذاری و میزان حقانیت آن باتوجه به شرایط مطالعه و تلاش شماست. فکر نکنید ه شما هم مثل همه اومدید رشته تجربی که دکتر بشید یا میخواید با قبولی در رشته مکانیک دانشگاه شریف در کل کل با فلان فامیل برنده بشی. چشم و هم چشمی در سال کنکور به ضرر خودته.

اگه بخوایم خیلی به عقب برگردیم درواقع این هدف گذاری باید برگرده به روز هایی که برای انتخاب رشته نهم به دهم و هدایت تحصیلی تصمیم میگرفتی. آیا واقعا به درسایی که میخونی علاقه داری یا فقط چون درست خوب بود اومدی رشته تجربی و ریاضی ولی درواقع به هنر علاقه داری؟

اصلا اولین وظیفه مشاور برای یک دانش آموز ایجاد انگیزه و هدف هست. اگه کسی به تو نگه که برای ققبولی رشته فیزیوتراپی زدن 6 تست از 7 تا تست بسه چرا باید خودتو اذیت کنی و دوتا تست شک دار به جواب هات اضافه کنی که احتمال داره درصدت رو پایین هم بیاره؟ یا اگه بدونی قراره یه دریانورد بشی و یه شغل خفن به عنوان کاپیتان کشتی داشته باشی برای چی باید به دنبال سرمایه گذار برای آینده شغلیت بگردی یا خیلی تلاش کنی تا دانشگاه شریف قبول شی؟

دقیقا همین هدف هست که بهت کمک میکنه تمرکز در درس خواندن داشته باشی چون میدونی برای زندگیت چه برنامه ای داری و کدوم مسیر رو انتخاب کردی و وقتی هدفت به اندازه یه فانوس دریایی کنار یه ساحل دریا برات مشخص باشه چرا باید ستاره هایی که خواه یا نناخواه در آسمان وجود دارند حواستو پرت کنن و به ناکجا ببرنت؟

در این روز های آخر مانده به کنکور برای درمان عدم تمرکز چه راهکار هایی داریم؟

تمام این روز هایی که گذشت و با درس خوندن یا نخوندن گذشت قراره با دوماهی که بعد از عید میگذرونی کاملا متفاوت باشه چون تو تصمیم گرفتی متفاوت باشی. من تورو نمیشناسم ولی از اونجایی که درباره نحوه تمرکز در درس خواندن سوال میپرسی و به این نتیجه رسیدی که مشکلت توی تمرکز نداشتنه پس نصف راهو رفتی.

گفتم که از عوامل حواس پرتی دوری کن و به جای اون شرایطی فراهم کن که بتونی بهتر از قبل درس بخونی. اگر قبلا در جایی درس میخوندی که کلی کتاب جلو چشمت بود یا برنامه امتحانی رو روبروت چسبونده بودی، فضای مطالعه ات رو عوض کن! موبایل و تلویزیون، یه عالمه کتاب جلوی دستت، درس خواندن روی تخت خواب، درس خواندن روبروی پنجره یا حتی گوش دادن به موزیک های عجیب و غریب و گیج کننده کارهایی است که شما را از درس خواندن دور میکند.

اما نکته مهم تر هدف است.

برای اینکه بتونی دوباره تمرکز هنگام مطالعه ات رو بدست بیاری برای خودت هدف گذاری های کوچیک کوچیک کن! اول از همه مثلا دو ساعت از اینستاگرام استفاده نکنم و فلان تحلیل آزمون رو انجام بدم بعد برم سراغ راه حل آسون تر. بعد کم کم این دو ساعتو بکن سه ساعت درس خوندن رو به جای 1 یاعت به دو ساعت برسون. حتی از درس هایی که بیشتر دوست داری شروع کن. اگه زیست درس مورد علاق اته که چه بهتر،همش زیست بخون و تست بزن ولی بزن!

همه هدف های کوچیکت رو در مسیر رسیدن به یک هدف بزرگ یعنی همان رشته دانشگاهی که میخواهی قبول بشی نگه دار و سعی کن برنامه روتین روزانه داشته باشی. مثلا هرروز 10 فورمول شیمی حفظ کنی یا هرروز 20 تاریخ ادبیات بخونی! استفاده از جزوات جمع بندی و جزوات تصویری حتی در زمان های استراحت میتونه یکی از روتین های روزانه ات باشه.

یادت باشه همیشه اولین قدم سخته و آدم دلش میخواد در اون شرایط امنی که همیشه داشته بمونه اما به محض اینکه شروع کردی پاهات قدم هارو خود به خود برمیدارن و به سمت هدفشون میرن. فقط باید این قدم رو به موقع برداری. همیشه گفتیم و بازم میگیم شروع یاد گرفتن درس خوندن و تمرکز به سبک کنکوری ها از دهم و یازدهم هست و اگه دوازدهم هستی یکم دیر اقدام کردی اما به هرحال همیشه جایی برای ساختن رستگار رحمانی ها از بهمن تا کنکور هست!

هدف داریم چطور سعی کنیم بهش برسیم و روش تمرکز کنیم برای انگیزه بیشتر؟

چندتا راهکار بهت میگم که حاصل سال ها تجربه برنامه دادن به دانش آموز هاست. مطمئن باش اگه بهش عمل کنی میتونی در فاصله چند هفته اثر هدفگذاریت رو ببینی.

اول از همه یک دفتر بردار و به دو بخش تقسیمش کن! یک بخش هدف های بلند مدت و یک بخش هدف های کوتاه مدت. هدف های بلند مدت مثل قبول شدن در رشته پزشکی داشگاه تهران و هدف کوتاه مدت مثل بالای 50 درصد زدن زیست شناسی آزمون 18 فروردین قلمچی! خیلی با جززئیات بنویس مثلا اگه دوست داری رتبه برتر بشی بنویس که چه رتبه ای میخوای بشی؟ 900 رتبه سه رقمیه و 100 هم رتبه سه رقمیه ولی این کجا آن کجا!

پس همه اهدافت رو چه بلند مدت و چه کوتاه مدت با جزئیات بنویس. در قدم بعدی روزانه 20 دقیقه وقت برای تصور اتفاق افتادن اهدافت بذار. کاملا تصور کن که لحظه ای که به هدفت میرسی چه اتفاقی می افته؟ توی چه شرایطی میفهمی که مثلا رتبه 200 کنکور شدی؟ حتی اینکه چی توی اون لحظه موفقیت پوشیدی هم باید توی تصوراتت بگنجونی. میتونی هرروز که تصورش میکنی یه تیکه از جزئیاتش رو کامل کنی! این یه استراحت واقعی روحی برای شما کنکوری هاست.

نوشتن و تصور اهداف با جزئیات برای تمرکز هنگام مطالعه برای کنکور

در مرحله سوم قبل از اینکه اقدام کنی به بقیه هم بگو! مثلا به دوستانت بگو که من انقد درس خوندم که میخوام زیست آزمون این هفته رو بالای 50 بزنم. شاید مسخره ات کنن ولی ذهن تو این مسخره شدن رو انگیزه تمرکز هنگام مطالعه تلقی میکنه و تورو برای رسیدن به هدفت ترغیب میکنه. سا هر هدف دیگه ای که داری با بقیه درموردش حرف بزن.

در مسیر رسیدن به هدفت قدم های کوچیک بردار. حتی همون هدف کوتاه مدتی که باید توش زیست آزمون این هفته ات رو 50 میزدی رو بشکنش. مثلا اگر آزمون جامع نیم سال اول قلمچیه، هدف گذاری کن برای اینکه دو روز درس های زوج رو بخونی و دو روز درس های فرد رو و 3 روز باقی تا آزمون رو هم تست بزنی. این ها میشن هدف های روزانه تو که برات اهمیت دارن.

درنهایت کاری که باید بکنی تنبیه کردن خودت در صورت نرسیدن به هدف هاته. البته نه اینکه خودتو عذاب بدی! نه اما بدون که این از دست دادن هدف باید یکجایی تموم شه و تو نیروی اراده ات رو به خودت نشون بدی. همیشه به این فکر کن که یه زن هرچقدر هم قوی باشه نمیتونه یه کنده بزرگ درخت رو بلند کنه اما مادری که بچه اش زیر کنده درخت گیر کرده به راحتی این کار رو میکنه و حتی بهش فکر هم نمیکنه که شاید نتونم یا بذار اول غذا بخورم بعد برم شاه درخت رو از روی بچم بردارم! توهم باید به همون اندازه احساس نیاز به رسیدن به هدفت داشته باشی.

با هربار رسیدن به ریز هدف هات اراده تو تقویت میشه و میبینی که هر روز داری بهتر از قبل پیش میری. احساس بهتری نسبت به خودت داری و هرروز انگیزه بیشتری برای به پایان رسوندن هدف هات داری. تو حالا یه عالمه تیک سبز کنار هدف هات داری که نشانه قدرت تو برای خودته و تو راحت تر از قبل میتونی رسیدن به هدفت رو تصور کنی. حالا تمرکز در درس خواندن برات معنی پیدا میکنه چون هدفمندی و از به اشتراک گذاشتن این مسیر با افراد دیگه شرمی نداری.

هدفگذاری با دوستان یکی از راه های افزایش انگیزه و تمرکز در درس خواندن

کسی که واقعا موفق هست از گفتن راز های موفقیتش به دیگران خودداری نمیکنه چون مطمئنه موفق شدن بقیه به افتخارات اون لطمه نمیززنه ولی کسی که هنوز از جایگاهش مطمئن نیست برای اینکه یه وقت دیگران نیان بالا و دیگه جای برای اون نباشه پنهان کاری میکنه. با روش هایی که برات گفتم تو موفق واقعی خواهی شد و برای موفق شدن دیگران هم انرژی صرف میکنی چون یه ضرب المثل چینی هست که میگه:

هرکس به همسایه خودش یه کف دست گل تازه بده قطعا دست خودش هم بو میگیره. این یعنی بی شک محبت و کمک به دیگران برای خود ماهم مزایای زیادی به همراه داره.

برای ارتباط با مشاور تحصیلی و برنامه ریزی و هدف گذاری برای آینده ام چیکار کنم؟

اول از همه اگه فارغ التحصیلی باید ببینی شرایطت برای کنکور مجدد 1402 چطوریه، اگه دوازدهمی و میخوای کنکور 1402 بدی باید پکیج ریمونتادای مهندس حاج کرم رو امتحان کنی که تو این دوماه جسم میده درس خوندنت رو ریکاوری کنی. و اگر دهم یا یازدهم یا پایین تر هستی باید با شماره 02633408944 تماس بگیری و اولین وقت مشاوره ات رو رزرو کنی تا ببینیم علت این بی توجهی موقع درس خوندنت چیه و کدوم راهکار برات جواب میده. مشاوره تحصیلی یا مشاوره روانشناسی؟

از طریق کانال تلگرام تیم مشاوره تحصیلی آکو هم میتونی با ادمین های ما در ارتباط بای تا با توجه به شرایطی که داری بهترین مشاور های کنکور رو بهت معرفی بکنن.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا