پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشته

رشته مهندسی انرژی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

برای آن که با رشته مهندسی انرژی آشنا شوید اتا انتهای این مطلب همراه ما بمانید. در این مقاله مهندسی انرژی را توضیح داده و از شرایط تحصیل تا بازار کار و دروس دانشگاهی آن را بررسی می کنیم. متقاضیان کنکور ریاضی می توانند رشته مهندسی انرژی را انتخاب کنند. اگر برای انتخاب رشته های ریاضی به مشاوره تحصیلی نیاز دارید با مشاوران کنکور ریاضی آکو در ارتباط بمانید.

معرفی رشته مهندسی انرژی

رشته مهندسی انرژی رشته ی است که هم درس های نظری و هم درس های عملی در آن ارائه می شود. هدف از تدریس این رشته تربیت متخصصان و کارشناسانی است که بتوانند به مدیریت و بهره برداری از سیستم های استخراج و طراحی, انتقال, توضیع و مصرف انرژی بپردازند.

برای مطالعه درباره رشته مهندسی شیمی بر روی لینک کلیک کنید.

رشته مهندسی انرژی در سال 1970 ارائه شد. در آن زمان قیمت انرژی به سرعت زیاد شد و با بروز مشکلاتی در این زمینه تصمیم گرفته شد تا نیرویی از افراد را در جهت بهبود این شرایط تربیت کنند. بنابراین اولین مراکز تحقیقاتی و آموزشی در برخی از کشورهای اتحادیه اروپا و کشورهای آسیایی تاسیس شد.

1 1

اما در ایران نخستین بار در سال 1373 در دانشگاه علوم و تحقیقات این رشته ارائه شد. دانشگاه علوم و تحقیقات دانشجویان را در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری پذیرش می کرد.بعد از چنذ سال تصمیم برآن شد تا این رشته در دانشگاه صنعتی شریف نیز ارائه شود. به همین ترتیب رشته مهندسی انرژی مورد توجه واقع شده و در دانشگاه های بیش تری تدریس شد.

گرایشات رشته مهندسی انرژی

در این قسمت گرایشات رشته مهندسی انرژی را در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری بررسی می کنیم. البته علاقمندان می توانند بعد از دکتری نیز همچنان در جهت یادگیری و بروز رسانی اطلاعات خود تلاش کنند که بیش تر به مطالعات شخصی و پشتکار خودشان وابسته است. در جدول زیر گرایشات این رشته را مشاهده می کنید:

گرایشات مقطع مهندسی ارشدگرایشات مقطع دکتری
سیستم های انرژیفناوری انرژی
تکنولوژی انرژیمدل سازی انرژی
انرژی و محیط زیستانرژی و محیط زیست

دروس دانشگاهی رشته مهندسی انرژی

در این قسمت دروس دانشگاهی و واحدهای درسی این رشته را بررسی می کنیم. دانشجویان بعد از پاس کردن 138 واحد درسی می توانند مدرک بگیرند. دوران کارشناسی نیز 4 سال که معادل 8 ترم است طول می کشد. در جدول زیر دروس پایه, اصلی و عمومی را همراه با تعداد واحد مشاهده می کنید.

دروس عمومیدروس پایهدروس اصلی
ادبیات فارسیریاضی عمومی ۱ترمودینامیک مهندسی ۱
اخلاق اسلامیفیزیک ۱سیستم های انرژی الکتریکی ۱
زبان عمومیفیزیک ۲ترمودینامیک مهندسی ۲
دروس انقلاب اسلامیریاضی عمومی ۲سیستم های انرژی الکتریکی ۲
مبانی نظری اسلامآزمایشگاه فیزیک ۲استاتیک
تربیت بدنی ۱آزمایشگاه  فیزیکمکانیک سیالات
تربیت بدنی ۲شیمی عمومیآزمایشگاه انتقال حرارت
دروس تاریخ و تمدن اسلامیآزمایشگاه  شیمی عمومیآثار زیست محیطی انرژی
دروس آشنایی با منابع اسلامیمعادلات دیفرانسیلآزمایشگاه سیستم های انرژی الکتریکی
محاسبات عددیمقاومت مصالح و علم مواد
مبانی برنامه سازی کامپیوترآزمایشگاه مکانیک سیالات
آمار و احتمالات مهندسیکنترل، آزمایشگاه کنترل
اقتصاد سنجیمبانی انرژی های تجدید پذیر
مبانی اقتصادبرنامه ریزی ریاضی
مبانی تحلیل سیستم های انرژی
ریاضی مهندسی
انتقال حرارت
نقشه کشی صنعتی
اقتصاد انرژی
آزمایشگاه ممیزی انرژی
زبان تخصصی
ممیزی انرژی
مبانی انتگراسیون فرآیند
تبدیل انرژی
مبانی انرژی های تجدید پذیر
برنامه ریزی ریاضی

چه مهارت هایی برای مطالعه رشته مهندسی انرژی نیاز دارید؟

برای انتخاب رشته بهتر است علاوه بر توجه به علایق خود به توانایی و استعدادهایی که دارید هم توجه کنید. در واقع شناخت شما از خودتان و در جنبه های مختلفی از زندگی از جمله انتخاب رشته مفید خواهد بود. معمولا تست های خودشناسی برای ارزیابی تیپ شخصیت وجود دارد که می توانید با کلیک بر روی لینک تست شخصیت شناسی زده و این تست ها را مشاهده کنید. برای مطالعه رشته مهندسی انرژی بهتر است که در درس هایی مانند ریاضی و فیزیک قوی باشید. همچنین تسلط کافی بر درس زبان انگلیسی هم در روند پیشرفتتان موثر خواهد بود.

22

دناشگاه های ارائه دهنده رشته مهندسی انرژی

در این قسمت دانشگاه هایی که در ایران رشته مهندسی انرژی را ارائه می دهند همراه با ظرفیت و محل آن ها مشاهده می کنید. برای انتخاب دانشگاه نیز باید شرایط مختلفی مانند کیفیت کلاس ها, مبلغ شهریه ای که باید بپردازید و یا وجود یا عدم وجود خوابگاه بسیار مهم است.

نام دانشگاهنوع رشتهظرفیتشهر
دانشگاه صنعتی امیر کبیرروزانه30تهران
دانشگاه شهید بهشتیروزانه30تهران
دانشگاه صنعتی امیر کبیرپردیس20تهران
دانشگاه صنعتی قمروزانه38قم
دانشگاه علم و فناوری مازندرانروزانه25بهشهر
دانشگاه صنعتی سیرجانروزانه45سیرجان
دانشگاه یاسوجروزانه45گچساران
دانشگاه صنعتی شیرازروزانه12لامرد
دانشگاه صنعتی ارومیهروزانه2خوی
دانشگاه صنعتی قوچانروزانه50قوچان
موسسه غیر انتفاعی ارشادغیر انتفاعی35دماوند
موسسه غیر انتفاعی آیندگانغیر انتفاعی30تنکابن
موسسه غیر انتفاعی هدفغیر انتفاعی20ساری

بازار کار رشته مهندسی انرژی

رشته مهندسی انرژی تقریبا رشته جدیدی است. اما با توجه به علاقه ای که افراد به مطالعه این رشته نشان داده اند و نیاز به نیروی انسانی باعث شده تا بازار کار این رشته نیز روز به روز در حال پیشرفت باشد. فارغ التحصیلان رشته مهندسی انرژی می توانند به تولید منابع انرژی در صنایع نفت, گاز بپردازند یا به جمع آوری نیروهای خورشیدی, بادی و آبی بپردازند.

از دیگر مشاغل آن است که برای بهبود بهروری و استفاده و استخراج نفت به ساخت و طراحی تجهیزات جدید بپردازند و در جهت کاهش آسیب های زیست محیطی و اقتصادی تلاش کنند. جدولی که در زیر مشاهده می کنید سایر مشاغل مرتبط با این رشته را بررسی کرده ایم.

وزارت نفتسازمان حفاظت از محیط زیستسازمان بهره وری انرژی
وزارت صنعت و معدن و تجارتوزارت راه و شهرسازیسازمان انرژی های نو ایران
سازمان انرژی اتمی ایرانوزارت نیروتوانیر و شرکت های برق منطقه ای
شرکت بهینه سازی مصرف سوختموسسه مطالعات بین المللی انرژیشرکت ملی نفت ایران

مشاوره تحصیلی آکو

رشته مهندسی انرژی از رشته های مهمی است که افرادی که به محیط زیست و منابع طبیعی علاقه مند هستند این رشته برایشان مناسب می تواند باشد. پبشنهاد می کنیم برای انتخاب رشته از مشاوران تحصیلی آکو کمک بگیرید. همچنین در اینستاگرام آکو نیز عضو شوید تا از جدیدترین اخبار تحصیلی و کنکوری مطلع بمانید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا