پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور منتکنیک های کنکور

روش خواندن و یادگیری مفهومی زیست شناسی کنکور تجربی

روش مطالعه زیست کنکور

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

زیست شناسی از مهم‌ترین دروس رشته تجربی است که نقش تعیین کننده ای در قبولی رشته‌های پرتقاضا و مهم گروه تجربی همچون پزشکی یا پرستاری دارد. از این رو باید مباحث و روش خواندن و یادگیری مفهومی زیست شناسی کنکور تجربی را به خوبی بلد باشید.

بیشتر دانش آموزان رشته تجربی علاقه زیادی به این درس دارند و می‌توان گفت زیست شناسی به طور کلی درس محبوبی است. اما این موضوع باعث نمی‌شود که پاسخ دادن به سؤال‌های تستی این درس آسان‌تر شود!

طبق آمار به دست آمده، تنها حدود ۱۰ درصد از شرکت کنندگان کنکور تجربی قادر هستند بالای ۵۰ درصد تست‌ها را صحیح بزنند. پس برای موفقیت در آزمون کنکور تجربی و داشتن درصد بالاتر در این درس نیاز است نکاتی را راجع به روش خواندن و یادگیری مفهومی زیست شناسی بدانید. مرکز مشاوره تخصصی کنکور تجربی آکو همراه دهمی ها و یازدهمی ها برای رتبه شدن و دوازدهمی های با اراده در مسیر کنکور تجربی!

روش مفهومی خواندن زیست شناسی

زیست شناسی یکی از اصلی‌ترین کتاب‌های رشته تجربی است و برای موفقیت در کنکور تجربی نباید از آن غافل شد. بسیار مهم است که برای مباحث و روش خواندن و یادگیری مفهومی زیست شناسی کنکور تجربی به طور اختصاصی برنامه ای داشته باشید تا تمرکزتان روی مطالب آن بیشتر شود. طراحان سوال کنکور تجربی از کتاب‌های زیست شناسی سال دهم، یازدهم و دوازدهم به عنوان منبع استفاده می‌کنند.

مباحث و روش خواندن و یادگیری مفهومی زیست شناسی کنکور تجربی

این درس در کنکور سراسری ۵۰ سوال دارد که ترتیب آنها از سوال ۱۵۶ تا ۲۰۵ را شامل می‌شود. زمان در نظر گرفته شده برای این درس ۳۶ دقیقه است و ضریب در نظر گرفته شده برای آن ۱۲ است. همچنین مباحث زیست شناسی به سه بخش زیست جانوری و انسانی، زیست گیاهی، زیست مولکولی و سلولی و زیست گیاهی و ژنتیک تقسیم می‌شود. برای مطالعه صحیح درس برای آمادگی کنکور، آشنایی با مباحث زیست مهم است.

بیشتر بخوانید: تحلیل جامع سوالات زیست شناسی کنکور

زیست شناسی را چگونه مفهومی بخوانیم؟

ممکن است عادت داشته باشید درس زیست شناسی را به طور فصل به فصل بخوانید. یا ممکن است ترجیح دهید که مباحث را به طور ترکیبی بخوانید. در واقع هر دوی این روش‌ها برای مطالعه کنکور روش‌های صحیحی هستند. در اصل باید توجه داشته باشید که هنگام خواندن بیشترین بازدهی را داشته باشید.

اگر قصد دارید که بالاترین بازدهی را در کنکور تجربی داشته باشید، خواندن درس زیست شناسی به طور ترکیبی یا مبحثی گزینه مناسب تری است. برای انجام این کار ابتدا باید چهار مبحث نام برده را از یکدیگر تفکیک کنید. اگر برایتان سوال است که کدام فصل‌های کتاب برای کدام مبحث زیست شناسی است، در ادامه این موضوع را برایتان بیشتر شرح می‌دهیم.

روش خواندن فصل های مبحث زیست گیاهی

برای کنکور به طور کلی می‌توانیم ۵ فصل از سه کتاب را مربوط به مبحث زیست گیاهی بدانیم. فصل های زیست گیاهی کنکور به ترتیب زیر است.

  • فصل ۶ و ۷ کتاب سال دهم
  • فصل‌های ۸ و ۹ سال یازدهم
  • فصل ۶ سال دوازدهم

روش مطالعه فصل های مبحث ژنتیک

برای مبحث ژنتیک نیز ۵ فصل وجود دارد که این فصل‌ها در کتاب‌های سال یازدهم و دوازدهم هستند. این فصل‌ها عبارتند از:

  • فصل‌های ۶ و ۷ از کتاب یازدهم
  • و فصل‌های ۱ و ۳ و ۴ از کتاب دوازدهم

مباحث زیست سلولی و مولکولی

برای مبحث زیست سلولی و مولکولی ۶ فصل را باید در نظر گرفت.

  • فصل ۱ از کتاب دهم گفتار ۲
  • فصل‌های ۱، ۲، ۵، ۶ و ۷ کتاب دوازدهم

فصل‌های مبحث زیست جانوری و انسانی

مباحث زیست جانوری و انسانی شامل فصل‌های زیر هستند:

  • فصل‌های ۱، ۲، ۳، ۴ و ۵ از کتاب دهم
  • فصل‌های ۱، ۲، ۳، ۴، ۵ و ۷ کتاب یازدهم

بیشتر بخوانید: بخش جانوری زیست شناسی کنکور

بهترین برنامه ریزی برای مطالعه زیست شناسی کنکور

بعضی فصل‌های کتاب مانند فصل اول کتاب دهم مباحث زیست جانوری و انسانی و زیست سلولی و مولکولی را باهم دارد. ممکن است برایتان سوال باشد که همچنین فصلی را چگونه بعد از تفکیک مبحثی بخوانید؟ می‌توانید مباحث زیست را مجدداً دسته بندی کرده و این بار مباحث زیست سلولی مولکولی و زیست جانوری و انسان را جزو یک دسته حساب کنید. زیرا در اکثر فصل‌ها این مباحث مشترک هستند.

مشاوره تخصصی کنکور تجربی و آموزش تکنیک درس خواندن

بهترین روشی که می‌توانید خواندن درس زیست شناسی را شروع کنید، این است که ابتدا فصل‌هایی که به ژنتیک و زیست گیاهی مربوط نیستند را بخوانید. یعنی فصل‌های ۱ تا ۵ کتاب دهم، فصل‌های یک تا ۵ کتاب یازدهم و تمامی فصل‌های کتاب دوازدهم به غیر از فصل‌های ۳ و ۴. در صورت مطالعه به این روش، ۹۵ درصد از کل مطالب مربوط به زیست مولکولی و سلولی و زیست جانوری و انسانی را مطالعه کرده اید.

بعد از اتمام خوانش این بخش‌ها نوبت مطالعه فصل‌های مربوط به زیست ژنتیک و زیست گیاهی است. فصل‌های باقی مانده شامل مباحث زیست گیاهی یعنی فصل‌های ۶ و ۷ از کتاب دهم و فصل‌های ۸ و ۹ از کتاب یازدهم هستند. همچنین مباحث زیست ژنتیک که شامل فصل‌های ۶ و ۷ زیست یازدهم و فصل‌های ۳ و ۴ زیست دوازدهم می‌شوند.

زمانبندی صحیح برای خواندن درس زیست شناسی

اینکه بهترین زمان مطالعه درس زیست شناسی چه موقعی است بستگی به خودتان دارد. برای یافتن زمان مناسب خود، بهتر است به مدت چند روز صبح، ظهر، عصر و شب به مطالعه بپردازید و ببینید در چه زمانی از روز تمرکز و بازدهی بیشتری دارید.

نکاتی برای خلاصه نویسی درس زیست شناسی

زیست شناسی از آن گونه درس‌هایی است که خط به خط آن می‌تواند توجه طراحان سوال را جلب کند. هدف از خلاصه نویسی کردن مطالب نوشتن مطالب دروس با حجمی کمتر و زبانی ساده‌تر است. بهترین طرز خلاصه نویسی کردن مطالب، دوباره نوشتن جملات با کلمات کلیدی است.

خوب است که مطالب خلاصه شده را با کاغذهای برچسبی به برگه‌های کتاب درسی بچسبانید. در این صورت موقع جمع بندی مطالب، یک منبع کامل خواهید داشت.

کتب کمک درسی زیست شناسی بله یا خیر

بیشتر دانش آموزان کنکوری اقدام به خرید کتاب‌های کمک درسی کنکور می‌کنند. برای درس زیست شناسی حتی در صورتی که منبعی کامل و جامع داشتید هرگز نباید از کتاب اصلی غافل شوید. اگر کتاب درسی یا کتاب تست زیست شناسی داشتید و تصمیم گرفتید از مطالب آن استفاده کنید، حتما دوباره کتاب اصلی را مطالعه کنید و نکات جدیدی که می‌بینید را یادداشت کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین منابع زیست شناسی کنکور

مشاوره کنکور تخصصی تجربی

در سال آخر دبیرستان و با نزدیک شدن به زمان برگزاری آزمون مهم و تعیین کننده کنکور سراسری، بیشتر داوطلبان برای پیدا کردن بهترین روش مطالعه و تست زنی، به مشورت با یک مشاور نیاز پیدا می‌کنند.

داشتن یک مشاور تحصیلی خوب کمکتان می‌کند تا شناخت بهتری نسبت به خود پیدا کرده و نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید. وجود مشاور باعث می‌شود داوطلب آزمون کنکور از سردرگمی و اضطراب خلاص شده و به او کمک می‌کند برنامه ریزی مناسبی داشته باشد.

مشاور رتبه های برتر و تک رقمی کنکور تجربی 1400

مشاوره کنکور آکو درباره روش مطالعه و یادگیری زیست کنکور میگوید

آزمون سراسری کنکور مهم‌ترین فرصت برای دانش آموزان است که مهارت‌های خود را بسنجند و به دانشگاه‌های دولتی کشور راه یابند. بدین خاطر رقابت بین داوطلبان بسیار جدی است و هر فرد بهترین تلاش خود را می‌کند تا به رتبه دلخواه خود دست یابد. مباحث و روش خواندن و یادگیری مفهومی زیست شناسی کنکور تجربی نقشی بسیار مهم در این بین دارد. مرکز مشاوره تخصصی کنکور تجربی آکو در کرج با داشتن کادر مشاور با تجربه و به روز، به صورت آنلاین آماده مشاوره دادن به دانش آموزان سراسر ایران است.

هر بخش از کتاب زیست شناسی مرتبط با چه مبحثی است؟

در کتاب زیست شناسی به طور کامل بخش های گیاهی، ژنتیک و غیره در متن جداسازی شده است.

بهترین روش برای مطالعه مفهومی زیست شناسی چیست؟

نکته برداری، دوره در بازه های کوتاه مدت و همچنین تست زنی از مهم ترین روش ها برای یادگیری مفهومی زیست شناسی است.

زمان مناسب برای مطالعه هر بخش از زیست شناسی چقدر است؟

بهتر است باتوجه به روش مطالعه و یادگیری خودتان ، برای خواندن هر بخش از زیست شناسی به کمک مشاوره تخصصی کنکور برنامه ریزی داشته باشید.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا