پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشتهرشته های دانشگاهی تجربی

معرفی رشته علوم و مهندسی محیط زیست در دانشگاه

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
4.7/5 - (3 امتیاز)

رشته علوم و مهندسی محیط زیست از رشته های مهم گروه تجربی است. با توجه به اهمیتی که محیط زیست برایمان دارد باعث شده تا اهمیت رشته علوم و محیط زیست بیش از بیش زیاد شود. هدف از ارائه رشته علوم و محیط زیست این است که آلودگی و آسیبی که هر روزه به محیط زیست وارد می شود را به حداقل رسانده و مصرف بی رویه از منابع طبیعی را نیز کنترل کند.

با توجه به افزایش جمعیت و افزایش مصرف منابع طبیعی لازم است تا گروهی از افراد متخصص بتوانند استفاده صحیح از این منابع را کنترل کرده و روش های جدیدی را برای استفاده راحت تر و بصرفه تر از منابع طبیعی ابداع کنند. از آنجایی که کشورمان چندین سال است که با مشکلاتی  از قبیل خشکی آب و هوا, کمبود آب, آلودگی هوا و … دست و پنجه نرم می کند باعث شده تا نیاز به افراد متخصص در زمینه محیط زیست در ایران زیاد شود.

در ادامه بطور دقیق تر به معرفی رشته مهندسی محیط زیست در دانشگاه خواهیم پرداخت. پس با تیم آکو همراه باشید. برای گرفتن وقت مشاوره با شماره 02633408944 تماس بگیرید.

رشته علوم و مهندسی محیط زیست

رشته علوم و مهندسی محیط زیست از رشته هایی است که قدمت خیلی زیادی در جهان ندارد. برای اولین بار این رشته در آمریکا و با اسامی متفاوتی ارائه شد. دلیل اصلی نیاز به رشته مهندسی محیط زیست با شهرنشینی انسان ها در دهه 1800 شروع شد. اما تغییر و تحولات بسیار زیادی در این رشته و کاربردهای آن ایجاد شده زیرا در طول زمان نیاز ها و چالش هایی که انسان با محیط زیست داشت پیوسته در حال تغییر و تحول بود. بنابر این رشته علوم و مهندسی محیط زیست در حال حاضر مانند بسیاری دیگر از رشته ها با زمان اولیه خود تفاوت کرده است.

برای مثال در ابتدا مسائلی مانند تصفیه آب, سیستم فاضلابی و تهیه آب آشامیدنی مسائل حیاتی و مهمی بودند که تمرکز و اهمیت بیش تری در این رشته داشتند. اما مشکلات دیگری مانند آلودگی هوا و آلودگی آب و خاک هم اضافه شد . اما در حال حاضر رشته علوم و محیط زیست پیچیدگی های بیش تری پیدا کرده و در آن مسائلی مانند در معرض مواد شیمیایی قرار گرفتن, آلاینده ها و طراحی شهرهای دارای فضای سبز و پایدار مورد بحث است.

تحصیل در رشته علوم و مهندسی محیط زیست

اگر علاقمند به رشته علوم و مهندسی محیط زیست هستید توجه داشته باشید که برای قبولی در این رشته باید در دروسی مانند شیمی, ریاضی, فیزیک, زمین شناسی قوی باشید. درس زیست شناسی که قطعا جزو دروس اصلی و پراهمیت است. طول دوره تحصیلی در مقطع کارشناسی رشته محیط زیست 4 سال تحصیلی است. اما در این مقطع گرایشی ندارد. گرایشات رشته علوم و مهندسی محیط زیست در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری وجود دارد. که شامل:

  • گرایش آلودگی های محیط زیست
  • گرایش آزمایش محیط زیست
  • گرایش تنوع زیستی

لازم به ذکر است که رشته مهندسی محیط زیست در کل 140 واحد است و در ادامه قصد داریم تا واحدهای هر بخش را همراه با دروس این رشته در دانشگاه بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

دروس عمومیدروس پایهدروس تخصصیدروس اختیاریجمع
22 واحد30 واحد78 واحد10 واحد140 واحد

دروس رشته علوم و مهندسی محیط زیست در دانشگاه

در این بخش دروس عمومی, دروس پایه, دروس تخصصی و دروس اختیاری رشته علوم و مهندسی محیط زیست در دانشگاه را معرفی می کنیم. دروس عمومی 22 واحد هستند و برای پاس کردن این واحدها باید طبق شرایط مشخصی عمل کنید. این شرایط عبارتند از:

  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس انقلاب اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس تاریخ و تمدن اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس آشنایی با منابع اسلامی
  • 1 درس 2 واحدی از میان دروس اخلاق اسلامی
  • 2 درس 2 واحدی از میان دروس مبانی نظری اسلام

دروس عمومی رشته علوم و مهندسی محیط زیست در کارشناسی

اندیشه اسلامی 1اندیشه اسلامی 2انسان در اسلام
حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلامفلسفه اخلاقاخلاق اسلامی
آیین زندگیعرفان عملی اسلامیانقلاب اسلامی ایران
آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایراناندیشه سیاسی امام خمینیتاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
تاریخ تحلیلی صدر اسلامتاریخ امامتتفسیر موضوعی قرآن
تفسیر موضوعی نهج البلاغهفارسی عمومیزبان عمومی
تربیت بدنی 1تربیت بدنی 2دانش خانواده و جمعیت

دروس پایه رشته علوم و مهندسی محیط زیست در کارشناسی

ریاضیات عمومیشیمی عمومی
آمارجانور شناسی
ژئومرفولوژیریخت شناسی و رده بندی گیاهان
بوم شناسی عمومیژنتیک عمومی
هوا و اقلیم شناسیخاکشناسی عمومی
هیدرولوژی عمومی

دروس تخصصی رشته علوم و مهندسی محیط زیست در کارشناسی

اقتصاد منابع طبیعیمبانی علوم محیط زیستمشارکت مردمی و محیط زیستنقشه برداری زمینحفاظت آب و خاک
درختان و درختچه های ایرانگیاه شناسی میدانیمبانی سنجش از دورسامانه اطلاعات جغرافیاییبوم شناسی حیات وحش
زیست شناسی حیات وحشمدیریت حیات وحشمناطق حفاظت شدهمدیریت و طرح ریزی مناطق حفاظت شدهطراحی زون های مناطق حفاظت شده
زیست شناسی حفاظتزیست شناسی حفاظتبوم شناسی دریابوم شناسی تالاب ها و رودخانه هاارزیابی توان سرزمین
آلودگی آب و خاکمبانی ارزیابی اثرات توسعهمبانی ارزیابی اثرات توسعهآلودگی هوامدیریت پسماند
حقوق و سیاست گذاری محیط زیستبهداشت ایمنی و محیط زیستمهارت های میدانیکارورزی 1/ مهارت ورزی 1کاروزی 2/مهارت ورزی 2 پروژه
شیمی محیط زیستبوم شناسی سیمای سرزمینتغییر اقلیمبوم شناسی تکاملی و رفتاراکوتوریسم
شناخت منابع طبیعیکارتوگرافی

دروس اختیاری رشته علوم و مهندسی محیط زیست در کارشناسی

محیط زیست و کشاورزی پایداربهسازی محیط زیستبوم شناسی جنگل
محیط زیست و رسانهحمل و نقل و محیط زیستطرح آزمایش های منابع طبیعی
کارآفرینی عمومیمحیط زیست شهریدوزیستان و خزندگان ایران
پرنده شناسیلیمنولوژیبیماری های حیات وحش
مدیریت باغ وحشمبانی بوم شناسی مولکولیزبان تخصصی
گیاهان آبزیتوسعه پایدار و محیط زیستمیکروبیولوژی زیست محیطی

دانشگاه های دارای رشته علوم و مهندسی محیط زیست

برای اطلاع از دانشگاه های دارای رشته علوم و مهندسی محیط زیست می توانید دفترچه انتخاب رشته را مطالعه و بررسی کنید. در این بخش رشته محیط زیست دانشگاه آزاد و سایر دانشگاه ها را بررسی کرده و ظرفیت و نوع رشته را هم مشخص می کنیم.

نام دانشگاهنوع رشتهظرفیتشهرجنسیتنوع آزمون
دانشگاه یزدروزانه5یزدهردوبدون آزمون

بازار کار رشته علوم و مهندسی محیط زیست

باتوجه به اهمیت رشته مهندسی محیط زیست, این رشته بازار کار خوب و با درآمد مناسبی هم دارد. البته لازم به ذکر است که فقط تحصیلات بالا نمی تواند به تنهایی باعث شود تا محیط کاری و درآمد ایده آلی که دارید را داشته باشید. تلاش و مهارتی که در این زمینه دارید تاثیر زیادی در مسیر شغلیتان خواهد گذاشت. در ادامه مشاغل مربوط به رشته مهندسی محیط زیست را معرفی می کنیم:

  • شرکت های مختلف مانند شرکت نفت, شرکت فولاد و …
  • اشتغال در ادارات آب و فاضلاب
  • اشتغال در مراکز مشاوره
  • اشتغال در آموزش و پرورش
  • صنایع سوخت و انرژی
  • اداره راه و ترابری
  • اداره جهاد کشاورزی
  • کار با دستگاه های آزمایشگاهی
  • متخصص کیفیت هوا
  • تکنسین محیط زیست

درآمد رشته مهندسی محیط زیست چقدر است؟

درآمد افراد شاغل در رشته محیط زیست بستگی به عوامل متفاوتی دارد. برای مثال اگر در مکان های دولتی مشغول به کار باشید درآمدی معادل کارمندان دولتی خواهید داشت اما اشتغال در مراکز خصوصی درآمد ثابت و تعیین شده ای ندارد.

چه توانایی هایی برای رشته محیط زیست باید داشته باشیم؟

در رشته مهندسی محیط زیست از نرم افزارهایی مانند GIS وRS استفاده می شود که هرچه بیش تر به این نرم افزارها تسلط داشته باشید بهتر است. از دیگر توانایی و یا بهتر است بگوییم علایقی که محصلان این رشته باید داشته باشند علاقه به بودن در طبیعت و بررسی و جست و جو در آن است.

چون فارغ التحصیلان و شاغلان در این رشته ممکن است برای کسب مهارت و روبه رو شدن با چالش های این رشته برای روزها و یا هفته ها در جنگل ها و یا دشت ها زندگی کنند. در این جست و جوها رفتارهای یک حیوان ممکن است مورد بررسی قرار بگیرد یا به دنبال یک نوع گیاه خاصی باشند.

پس باید ازحیوانات و محیط وحشی هراسی نداشته و بتوانید در شرایط بحرانی خونسردی خودتان را حفظ کرده و به دنبال راه حل های جدید و متفاوت باشید.

معایب و مزایای رشته علوم و مهندسی محیط زیست

از معایب رشته مهندسی محیط زیست آسیب ها و خطراتی است که در جنگل ها و تالاب ها و … وجود دارد. برای مثال ممکن است در معرض نیش حشرات, مار, عقرب و … قرار بگیرید. این مثال کوچکی از خطراتی که ممکن است بوجود بیاید بود. اما مشکلات زیست محیطی کوچک و بزرگ دیگری هم هستند.

از مزایای رشته مهندسی محیط زیست می توانیم به پیشرفت و بهبود مشکلات زیست محیطی اشاره کنیم. مهندسان رشته مهندسی محیط زیست می توانند آلودگی منابع آب, خاک و هوا را شناسایی کرده و این مشکلات را کنترل کنند. به طراحی تاسیساتی می پردازند که از آلودگی آب و فاضلاب شهری جلوگیری می کند. طرح های جدید زیست محیطی را عملی می کنند.

رشته محیط زیست برای مهاجرت

در هنگام انتخاب رشته یکی از سواالات مهم دانش اموزان این است که آیا رشته مورد نظرم امکان ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارد یا نه؟ رشته علوم و مهندسی محیط زیست از رشته هایی است که در سطح جهانی مورد وتجه زیادی قرار دارد و تقریبا بسیاری از کشورها به اهمیت این رشته آگاه بوده و به عنوان یک رشته مستقل دانشگاهی آن را ارائه می دهند.

تحصیل در رشته محیط زیست در کانادا

کانادا از کشورهایی است که پذیرش رشته علوم و مهندسی محیط زیست در مقطع کارشناسی, کارشناسی ارشد و دکتری را دارد. برای تحصیل در رشته محیط زیست در کانادا باید مدرک دیپلم خودتان را دریافت کرده باشید و حداقل معدل 75 درصد را هم کسب کرده باشید. مدارک دیگری که در پذیرش سریع و راحت دانشجو تاثیر دارد مدرک زبان از تافل, دولینگو یا آیلتس است. انگیزه نامه تحصیلی و رزومه مناسب هم از موارد موثر برای تحصیل در کانادا می باشد. تحصیل در مقطع کارشناسی رشته محیط زیست در کانادا حدود 2 سال تحصیلی خواهد بود.

تحصیل در رشته محیط زیست در استرالیا

استرالیا هم از کشورهایی است که به رشته محیط زیست اهمیت زیادی می دهد. تعداد زیادی از دانشگاه های برتر استرالیا در جهان دپارتمان های علوم محیطی دارند. مدت زمان تحصیل در هر یک از این دانشگاه ها با هم متفاوئت می تواند باشد به همین دلیل پیشنهاد می کنیم که از قبل بطور گامل تحقیق کرده باشید. در جدول زیر تعدادی از دانشگاه های برتر استرالیا را همراه با مدت زمان تحصیلی آن ها برای دریافت مدرک لیسانس مشاهده می کنید.

نام دانشگاهمدت زمان تحصیل (دریافت مدرک لیسانس)
دانشگاه نیوساوث ولز4 سال
دانشگاه دیکن4 سال
دانشگاه سیدنی3 سال
دانشگاه ملبورن1 سال
دانشگاه وسترن4 سال
دانشگاه گریفیث4 سال
دانشگاه گریفیث1 سال
دانشگاه ولونگونگ4 سال
دانشگاه آدلاید2 سال

مشاوره تحصیلی آکو

با مطالعه این مطلب هم با رشته علوم مهندسی محیط زیست آشنا شدید و هم از اهمیتی که این رشته دارد هم آگاه شدید. اگر به محیط زیست و تحقیق و بررسی در آن علاقه دارید, رشته مهندسی محیط زیست میتواند برای شما مناسب باشد. برای اطلاع از شرایط تحصیلی سایر رشته ها می توانید بخش معرفی رشته را مطالعه کنید.

عضویت در کانال تلگرام مشاوره تحصیلی آکو

آیا هزینه تحصیل در استرالیا زیاد است؟

هزینه تحصیل بستگ به دانشگاهی که می روید دارد. هر دانشگاه شرایط نحصیلی و هزینه متفاوتی دارد. اما بطور میانگین شهریه دانشگاه ها بین 3 تا 4 هزار دلار است.

برای اپلای رشته محیط زیست در دانشگاه های خارج از ایران چکار کنیم؟

1- در آزمون های زبانی که معرفی کردیم شرکت کنید. 2-برای جلب نظر اساتید یک رزومه و انگیزه نامه حرفه ای تهیه کنید. 3-مدارک لازم و مهم را مانند توصیه نامه اساتید را تهیه کنید. 4- یک فایل از دانشگاه ها, مدارک مورد نیاز و هر نکته مهم از هر یک را تهیه کنید. 5- ایمیل بزنید. 6- اپلیکیشن مراکز آموزشی را پر کنید. 7-بعد از دریاافت نتتایج پذیرش می تواید مرکز مورد نظر را قبول یا رد کنید. 8- با کمک یک فرد با تجربه و حرفه ای درخواست ویزای تحصیلی بدهید.

آیا می توان رشته محیط زیست را در سایر کشورها مطالعه کرد؟

بله. در کشورهایی مانند سوئد, آفریقای جنوبی, دانمارک, اسپانیا, نروژ, برزیل, سنگاپور و بسیاری دیگر از کشور های جهان می توان مطالعه کرد.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا