پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

رشته های دانشگاهی ریاضیانتخاب رشته کنکور سراسریمعرفی رشتهمعرفی گرایش های کارشناسی ارشد

مقایسه رشته های علوم‌‌ کامپیوتر و ریاضی‌ کاربردی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در این مقاله به مقایسه رشته های علوم کامپیوتر و ریاضی کاربردی و معرفی و شناخت آن ها خواهیم پرداخت.

علوم‌ کامپیوتر و ریاضی کاربردی هر دو علوم پایه محسوب می شوند اما هردو آن ها را می توان در دسته بندی رشته های میان رشته ای (میان‌رشته‌ای یا بِیْنارشته‌ای یا اَندَررشته‌ای اشاره به حوزه‌های نوین در دانش دارد که بیش از یک زمینهٔ محض دانشی را مورد مطالعه قرار می‌دهد).نیز جای داد؛ زیرا هردو تلفیقی از چند مهارت بر پایه ریاضیات هستند.

در این مقاله تلاش تیم ما بر آن است تا با درک بهتر از این دو رشته و شناخت جنبه های مختلف آن مسیر راحت تری را در انتخاب های خود طی کنید.

برای دریافت اطلاعات و مشاوره تخصصی در زمینه انتخاب رشته می توانید با شماره 02633408944 در تماس باشد .

کانال تلگرام مشاوره انتخاب رشته: http://telegram.me/moshaverhajkaram

شباهت های میان رشته های علوم‌ کامپیوتر و ریاضی‌ کاربردی

در مقایسه رشته های علوم‌‌ کامپیوتر و ریاضی‌ کاربردی باید گفت که کلید واژه‌ اصلی در هر دو رشته، ریاضیات است.یعنی اساس هر دو رشته را علاقه مندی به ریاضی و متعلقات آن تشکیل داده است.خلاقیت و نو آوری در هر دو رشته یکی از بنیادین ترین نیاز ها برای تحصیل در آن ها است.

رشته علوم رایانه و ریاضی‌کاربردی هردو از علوم های پایه ای محسوب می شود و در دسته بندی رشته های میان رشته ای نیز قرار می گیرند وهر دو نسبت به سابقه رشته های قبل از آن ها علومی نو محسوب می شوند.

با به وجود آمدن علوم کامپیوتر دید جدیدی نسبت به دریچه ریاضی ایجاد شد.این رشته برای مطالعه‌ نحوه‌ محاسبات به وجود آمد و یک راه ارتباطی موثر بین دانش کامپیوتر و ریاضی است؛ مهمترین هدف این رشته، دستیابی به بهترین روش، برای حل یک مسئله در کمترین زمان و با بالاترین دقت است.

شباهت های رشته علوم کامپیوتر و ریاضی کاربردی

ریاضی که علمی است که پایه و بن اساسی جهان و تمامی رشته هاست و همیشه جایی برای نوآوری و کشف بیشتر باقی می گذارد؛ که این کشف ها با ترکیب تکنولوژی و هوش های کامپیوتری از گذشته آسان تر گردیده است.و همچنین در ریاضی کاربردی با ابتکار از ریاضی محض کمی فاصله گرفت و به کاربرد های عملی نزدیک تر شد. در این رشته بخش‌های مهمی از مباحث مربوط به علوم‌کامپیوتر و آمار و احتمال نیز در این شاخه مورد بحث قرار می‌گیرند.

در میان این 2 رشته درس ها و واحد های مشترکی نیز وجود دارد از جمله : آمار و احتمال ها،آنالیز های عددی،نظریه های محاسبات و ...

در مورد مقایسه رشته های علوم‌‌ کامپیوتر و ریاضی‌ کاربردی در بازار کار رشته های علوم رایانه و ریاضی کاربردی نیز شباهت هایی وجود دارد از این رو که در سالیان اخیر کارهای تحقیقاتی و تحلیل داده جایگاه و اهمیت بیشتری پیدا کرده‌ا‌ند و بازار کار در این موضوعات وضعیت خوبی دارند. امکان کارآفرینی در این رشته ها وجود دارد ولی این امر نیاز زیادی به خلاقیت دارد.

رشته علوم‌کامپیوتر در چند دهه اخیر از رشته های مهم با بازار کاری بسیار متنوع و پیشرفته بوده است و توجه بسیاری از علاقمندان و محصلان رشته ریاضی را به خود جلب کرده است؛ و ایضا خوب است بدانید که تنوع شغلی رشته ریاضی کاربردی بیشتر از ریاضی محض می باشد. به نظر می‌رسد که در حوزه‌های تحلیل داده و کاربردهای زیاد ریاضیات بتوان کارهای نوآورانه و جالبی را انجام داد.

در هردو این رشته ها امکان تدریس نیز وجود دارد و فارغ التحصیلان رشته ریاضی کاربردی مانند فارغ التحصیلان رشته علوم رایانه می توانند به کار برنامه نویسی در وب ها مشغول شوند.

علوم کامپیوتر

علوم‌ کامپیوتر از زیر گروه های ریاضی و فنی است که بخاطر ارتباط بین کامپیوتر و ریاضی تاسیس شده است. این رشته جزو علوم پایه محسوب می‌شود نه رشته‌های مهندسی. علوم رایانه را می‌توان به زیررشته‌های نظری و عملی بسیاری تقسیم‌بندی کرد.این رشته به مباحث تئوری و منطقی می‌پردازد اما در دیدگاهی کلی می توان گفت رشته علوم کامپیوتر، اکثراً به تحقیقات در مورد مطالب نظری می‌پردازد.

تعریف ها معنابخشی های مختلفی از این رشته در دست است اما تعریفی که اکثر مهندسان این رشته دارند

  • مطالعه نظام‌مند امکان سنجی
  • ساختار
  • بیان
  • طراحی و تحلیل الگوریتم‌ها برای تولید
  • ذخیره سازی
  • پردازش
  • نمایش و دسترسی به داده‌‌ها و اطلاعات است.
علوم کامپیوتر

به علت پرطرفدار شدن این رشته ها در کشورمان و میزان ارائه مقاله های منتشر شده در باب این رشته در رتبه‌بندی شانگهای، دانشگاه‌های تهران، صنعتی امیرکبیر و شریف هر کدام برای مدّت یک سال در بین‘ ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان’ در زمینهٔ علوم رایانه بوده‌اند.

در مقطع کارشناسی از علوم‌ کامپیوتر، 4 گرایش :

  • محاسبات علمی
  • نظریه‌ الگوریتم‌ها
  • سخت‌افزار
  • سیستم‌های اطلاعاتی وجود دارد.

ریاضی کاربردی

ریاضی دو گرایش دارد. ریاضی کاربردی و ریاضی محض؛ ریاضی کاربردی به پیشرف و درک عملی بهتر و توسعه علم ریاضی کمک می کند. تلاش متخصصین این رشته در آن است که مبانی های نظری ریاضی محض را کمی به مبانی عملی در دنیای واقعیت نزدیک تر کند. از زمینه‌های مختلف آن، می‌توان به

  • آنالیز عددی
  • نظریهٔ معادلات دیفرانسیل
  • بهینه‌سازی
  • نظریه اطلاعات
  • نظریه بازی‌ها و فیزیک ریاضی اشاره کرد.

در صورتیکه علاقمند به ادامه تحصیل در این رشته هستید قادر خواهید بود در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا هم این رشته را ادامه دهید

ریاضی کاربردی

گرایش های مقطع کارشناسی ارشد:

  • ریاضی کاربردی
  • آموزش ریاضی
  • ریاضی مالی
  • محاسبات نرم – ساختارهای جبر منطقی
  • ریاضی محض

گرایش های مقطع دکتری:

  • ریاضی کاربردی
  • ریاضی محض

تفاوت های میان رشته های علوم‌ کامپیوتر و ریاضی کاربردی

پس درمقایسه رشته های علوم‌‌ کامپیوتر و ریاضی‌ کاربردی می توان گفت که از طرفی این دو رشته با تمام شباهت های خود جنبه های متفاوتی نیز دارند زیرا حیطه آن ها متفاوت می باشد. رشته کامپیوتر با ریاضی ترکیب می شود اما بخش های بسیاری از آن به کامپیوتر و کد نویسی و الگوریتم های هوش مصنوعی مربوط می شود.

در ریاضی کاربردی شما با کتاب و کاغذ و قلم و فرمول ها سرکار دارید و تمامی جنبه کار شما به جز دنیای ریاضی تاثیرات دیگری ندارد.

از اثرات علوم رایانه می توان به چندین گزینه اشاره کرد:

  • تعریف رسمی برای محاسبات و محاسبه ‌پذیری و اثبات اینکه مسائلی غیرقابل حل یا حل آن‌ها طاقت فرساست، ارائه میدهد.
  • مفهوم زبان برنامه‌نویسی، به معنی ابزاری برای بیان دقیق اطلاعات تحلیل پذیر در سطوح مختلف انتزاعی، را ارائه داد
  • موجب به وجود آمدن انقلاب دیجیتال شد که به عصر اطلاعات فعلی منجر شد.
  •   در رمزنگاری شکسته شدن کد انیگما کمکی اساسی برای پیروزی متّفقین در جنگ جهانی دوم شد.
  •   محاسبات علمی مطالعه پیشرفت ذهن و بررسی ژنوم انسانی در پروژه ژنوم انسانی را ممکن ساخت. پروژه‌های محاسبات توزیعی مانند ، امکان بررسی پروتئین‌ها را فراهم ساخت.
تفاوت های علوم رایانه و ریاضی کاربردی

همچنین از لحاظ آینده کاری این دو رشته ، علوم‌کامپیوتر گزینه های شغلی فراوان تری در حال حاضر کشور ما دارد و با پیشرفت روز افزون تکنولوژی این نیاز شغلی بیشتر هم می شود .در کشور های پیشرفته نیز اگر قصد مهاجرت داشته باشید رشته ای است که میزان بورسیه بیشتری را پذیرا است و مهاجرت آسان تری را پیش رو خواهید داشت.

اما در رشته ریاضیات کاربردی متاسفانه به علت کمرنگ بودن علوم پایه در ایران فرصت های شغلی کمتری و بازار کار محدود تری وجود خواهد داشت . در بحث مهاجرت هم با اینکه زمینه های بورس شدن برای رشته های علوم پایه زیاد است اما نسبت به علوم پایه درصد کمتری برای قبولی در بورسیه و مهاجرت کردن وجود دارد.

سخن آخر

در نهایت تصمیم گیری و انتخاب مسیر برای شما به خودتان بستگی دارد. اما اگر با خود می اندیشید که به ریاضی علاقه مند هستید و جویای کشف و نوآوریی هرچه بیشتر هستید این رشته ها مسیر را برای شما هموار تر می کند.

امیدواریم خواندن این مقاله به شما کمک شایانی کرده باشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا